Wat is de verwachting met de update 2.6.xx of misschien 3.0.xx | Eneco Community

Wat is de verwachting met de update 2.6.xx of misschien 3.0.xx

• 29 december 2013
  • 56 reacties
  • 3056 Bekeken

Zoals vele weten komt er in deloop van januari 2014 een update.
Zo'n beetje 2 maanden praten we daar nu over, ndat het door een moderator was bevestigd.

Wat hopen jullie dat er in deze update zit?
Denk daarbij dat wensen natuurlijk altijd goed zijn, maar die zullen niet meer in deze update gehonoreerd worden.

Ik denk bv aan:
  • fix voor storingsmodule
  • fix voor nieuwere serie Toon met niet 100% zwart in Slaap-stand
  • fix voor nieuwste software in slimme meters die niet goed communiceren met Toon

Wie vult aan?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

56 Reacties

2.6.18 zal de volgende update zijn.

Nieuw: Vergelijk met andere Toon-gebruikers en vrienden
Met deze software update kun je op Toon voortaan dagelijks zien hoe je verbruik zich verhoudt tot het verbruik van andere Toon-gebruikers. Dit gebeurt natuurlijk geheel anoniem. Je stroom- en gasverbruik wordt vergeleken met soortgelijke huishoudens. Zo krijg je nog beter inzicht in of je veel of weinig energie verbruikt. Ook kan je specifiek vergelijken met collega's en vrienden die Toon hebben, door ze via Toon uit te nodigen. Zo kan je eenvoudig zien wie van je vrienden zuiniger is.

Meer gebruikers = nauwkeuriger vergelijken
Nauwkeurig vergelijken is pas mogelijk wanneer voldoende Toon-gebruikers de software update hebben geïnstalleerd. Alle Toon-gebruikers samen vormen de vergelijkgroep. Deze groep wordt alsmaar groter, waardoor het vergelijk steeds nauwkeuriger wordt. Houd er alsjeblieft rekening mee dat deze functie moet groeien en een paar weken nodig heeft om te stabiliseren.
Reputatie 1
Badge +1
2.6.18 zal de volgende update zijn.

Nieuw: Vergelijk met andere Toon-gebruikers en vrienden
Met deze software update kun je op Toon voortaan dagelijks zien hoe je verbruik zich verhoudt tot het verbruik van andere Toon-gebruikers. Dit gebeurt natuurlijk geheel anoniem. Je stroom- en gasverbruik wordt vergeleken met soortgelijke huishoudens. Zo krijg je nog beter inzicht in of je veel of weinig energie verbruikt. Ook kan je specifiek vergelijken met collega's en vrienden die Toon hebben, door ze via Toon uit te nodigen. Zo kan je eenvoudig zien wie van je vrienden zuiniger is.

Meer gebruikers = nauwkeuriger vergelijken
Nauwkeurig vergelijken is pas mogelijk wanneer voldoende Toon-gebruikers de software update hebben geïnstalleerd. Alle Toon-gebruikers samen vormen de vergelijkgroep. Deze groep wordt alsmaar groter, waardoor het vergelijk steeds nauwkeuriger wordt. Houd er alsjeblieft rekening mee dat deze functie moet groeien en een paar weken nodig heeft om te stabiliseren.

Dat zou heel nuttig zijn maar teglijketijd ook misleidend. Mijn huis is bijvoorbeeld enorm goed geisoleerd, en 2 blokken verder zitten ze nog met enkel glas, als mijn verbruik met die vergeleken word krijg je dus en misleidend beeld want hun zullen vele malen meer aan energie verbruiken.
Reputatie 1
Het kan zeker interessant zijn (en ook stiekem wel leuk) om te vergelijken, maar je moet inderdaad goed weten waarmee je vergelijkt en dat is erg lastig in te schatten doordat het (terecht!) om anonieme gegevens gaat. Wij koken bijv. elektrische en in de keuken hebben we warm water via een boilertje. Het enige gas dat we gebruiken is voor de douche en de verwarming. In mijn straat koken heel veel mensen op gas,dus dat geeft al een heel vertekend beeld. 
Aan de andere kant, de vergelijk functie is al aanwezig bij Toon en daar kijken we ook met zijn allen naar. Dit doortrekken naar een dagelijks of wekelijks vergelijk kan wel een trend bij jezelf zichtbaar maken. Als het kouder wordt en je ziet in je omgeving het gasgebruik met 25% toenemen en bij jezelf maar 15% weet je dat je goed bezig bent.....het kan interessant zijn alleen wel met een 'maar'
Maar je kan straks ook je eigen vrienden/buurman uitkiezen, die gelijkwaardige apparatuur hebben. 
Nou dan kom je een heel eind. 
Reputatie 4
Badge +4
Wensen voor de/een nieuwe software release:

- nauwkeuriger  meting stroom- en gasverbruik: e-verbruik i.c.m. met mijn Landis&gyr slimme meter is steeds afgerond in tientallen watts; gas in slechts 1 decimaal ( i.p.v. 3). of eventueel keuze m3  of liters;
- mogelijkheid om via z-wave apparatuur te kunnen schakelen, ook via de app / toonopafstand-website;
- kunnen loggen/uitlezen van de ( verbruiks)data op een computer;
- backup van instellingen/data kunnen maken;
- apart scherm met actuele meterstanden gas/electra ( bij gebruik slimme meters);

Ik vind het spijtig dat Eneco nogal terughoudend is met het geven van informatie en/of  beantwoorden van vragen.
Zo is de vraag nog steeds niet beantwoord waarom, bij gebruik van slimme meters ( Landis&gyr) ,het e-verbruik wordt afgerond op tientallen. Is dit een bug, alleen i.c.m.  een E350 of bewust ( en zo ja waarom)?  Als ik de de menuknop op de meter ingedrukt houd, krijg is de e-meterstanden zelfs in 3 decimalen te zien, dus de data lijkt wel beschikbaar.

PP
@ everaars, logisch want dat was het winnende idee van de toon 3.0 werken bij Eneco challenge 🙂. ( weet niet of ik dat mag zeggen.) Ik hoop idd alleen dat het een logische vergelijking wordt. De gene die er nu in zit is namelijk totaal niet op mijn situatie van toepassing.
Reputatie 1
Badge +1
@ everaars, logisch want dat was het winnende idee van de toon 3.0 werken bij Eneco challenge 🙂. ( weet niet of ik dat mag zeggen.) Ik hoop idd alleen dat het een logische vergelijking wordt. De gene die er nu in zit is namelijk totaal niet op mijn situatie van toepassing.

laten we eerst maar wachten tot de update echt gaat uitrollen. Dan kunnen we gaan discuseren of er iets inzit wat verwacht word. Jammer dat de communicatie tussen Eneco en zijn forum leden erg sumier is. Lijkt mij dat ze best kunnen laten weten waar ergens in januari de update komt en onder voorbehoud wat deze update gaat inhouden.
Ach ja, zucht, dat is het al vanaf het begin. Daarom is speculeren ook zo leuk! Ik laat me weer verrassen. Dat is ook leuk.
Precies dat is ook wat ik wil bereiken met dit topic.
Lekker speculeren is ook leuk en wie weet wordt er dan her en der een tipje van de sluier opgelicht.
Reputatie 7
Badge +7
Laten we er niet al te hoge verwachtingen van hebben , dan kan het altijd meevallen🆒
Reputatie 6
Badge +1
Maar je kan straks ook je eigen vrienden/buurman uitkiezen, die gelijkwaardige apparatuur hebben. 
Nou dan kom je een heel eind. 

Moet je wel weten wie er een Toon heeft in huis. ik ken zo niemand uit de familie kring, omdat dit van orsprong een essent gebied is. 
Reputatie 1
Het belangrijkste van die vergelijkingsmogelijkheid is dat je appels met appels kunt vergelijken, dus ik laat me graag verrassen door Eneco :)

Wat Brandje ook al aangeeft is het leuk om hier op het forum te speculeren in de hoop dat er een tipje van de sluier wordt opgelicht en wie weet komen we met zijn allen nog wel op een paar slimme ideeën voor Toon 3.1 (of 4.0) haha
Reputatie 6
Badge +1
Jammer dat de communicatie tussen Eneco en zijn forum leden erg sumier is. Lijkt mij dat ze best kunnen laten weten waar ergens in januari de update komt en onder voorbehoud wat deze update gaat inhouden.

Helaas er zijn een aantal stelregels m.b.t software en releases en dit is ook al eerder gecomministeerd:

Eneco geeft nooit een exacte datum van release uit angst dat ze het niet waar kunnen maken. Daarbij komt er met een exacte datum een hoge druk op de ontwikkelaars te liggen met kans op software fouten. Ze proberen om een zo goed mogelijke update uit te rollen. daar is iedereen bij gebaad. Door geen datum te geven, kunnen ze ook mensen niet teleur stellen dat de update niet op die datum is gereleasd. Want iedereen wil zo snel mogelijk de nieuwe software.

Over wat er in de update zit en wat Eneco nog voor toekomst visie heeft m.b,t de ontwikkeling van Toon wordt natuurlijk niet over gecomminiseerd. dit heeft gewoon te maken met concurentie. Wie weet kan hun idee, het idee van de eeuw zijn. door dit te communiseren, voorday het is uitgebracht, kan de concurent er al mee weg lopen.

Dus het blijft gewoon afwachten. daarbij let op. ze hebben gezegd ergens in januari, maar dat is altijd onder voorbehoud!!!!

Voor mij persoonlijk wacht ik af wat er in de update zit. Ik hoop wel dat de storing in wiffi er uit is, want daar word k echt gallische van.
Nou wanneer de datum van uitrol is, is ook niet zo belangrijk, maar filosoferen over de toekomst wel natuurlijk en je ververst weer even de gedachtes die bij forumleden daar over hebben.
Moet je wel weten wie er een Toon heeft in huis. ik ken zo niemand uit de familie kring, omdat dit van orsprong een essent gebied is. 

Nou qua buurman en/of familie is dat bij mij ook een probleem, de meeste vinden het wel een mooi apparaat, maar zijn verder digibeet..............
Maar een paar vrienden met Toon ken ik toch wel waar uitwisseling een leuke optie is hoor!
Reputatie 4
Badge
Lijkt mij dat ze best kunnen laten weten waar ergens in januari de update komt en onder voorbehoud wat deze update gaat inhouden.
Precies, dat kunnen ze wel iets beter doen naar mijn mening.

Nu zeggen sommige het niet zo belangrijk te vinden, maar als er een update komt staan ze te springen. En natuurlijk wil iedereen van zijn problemen af komen door b.v. een update.
Wat mij betreft mag die zo snel magelijk komen. Nu werkt hij ook niet naar behoren.

Voor mij persoonlijk wacht ik af wat er in de update zit. Ik hoop wel dat de storing in wiffi er uit is, want daar word k echt gallische van.

Hoi Jürgen,

Ik gok op a.s. maandag of dinsdag.
Waarom? Om dat we nu al zo lang wachten, dus er moet toch het e.e.a. klaar staan voor uitrol, niet dan??
Reputatie 4
Badge
Ik denk dat ze i.v.m. de feestdagen even gewacht hebben met de uitrol. Mocht er dan wat aan de hand zijn word het wat lastiger om in te grijpen.
Ik hoop ook dat hij er deze week aankomt, ik word niet alleen gek van die wifi storing, maar ook nog van die gasmeter storing.
We mogen wel vrienden gaan zoeken om straks te kunnen vergelijken.
Ben nieuwsgierig hoe en onder welke naam dat ingevoerd moet worden?
Reputatie 6
Badge +1
Ik wacht rustig af. Ik zie het vanzelf op het forum of in Toon. Maar ik ben wel van mening dat de optie "vergelijken" pas leuk is, als je. Dat met meerdere mensen kunt doen. En als je mensen kent die Toon hebben dan Ja, maar bij mij is dat niet het geval. Dus sta ik er anders tegenover.
Afwachten doe ik ook hoor, maar speculeren is wel leuk.
Zeker, omdat het nu al zo lang geleden is dat er een update was.
Reputatie 4
Badge
Vergelijken heeft pas nut als je in een vergelijkbare woning zit, anders heeft het naar mijn inzien weinig nut.
Wat het gaat worden is dat je op toon in het instellingen menu de optie gegevens delen met anderen aan moet gaan zetten. Dan mag dat nog steeds niet naar eneco vanwege privacie geloof ik, maar kun je wel met anderen delen. Dit was hetidee van het winnnede team van de toon 3.0 challenge. Dit om jongeren aan te gaan spreken. Zo kun je bijvoorbeeld tussen studentenhuizen gaan vergelijken en een wedstrijd gaan doen wie het meest kan bezuinigen. Althans zoiets was hun idee. Ik verwacht dat er een soort van internet pagina voor komt waar je je in kan gaan schrijven oid. 
En die hebben 6 maanden geleden gewonnen met een idee wat binnen 6 maanden realiseerbaar moest zijn. lijkt mij dat het er dan binnenkort in moet gaan komen.

Over de praktijk ben ik ook sceptisch enige app die ik een klein beetje gebruik is buienradar als ik toch bij toon in de buurt sta. afwachten maar.
Hoi Jacob,

Kijk dat is duidelijk, want inderdaad de privacy speelt een grote rol hierbij.
Maar zoals we al eerder het daar over hadden moet je wel gelijkwaardige partijen kiezen om mee te vergelijken, anders gaat de vergelijking z'n doel geheel voorbij.
Vandaar ik ook toen sprak over vrienden/famillie en/of buurman; dan weet je als het goed is om het voor jezelf een gelijkwaardige partij is.
En dan moeten ze ook nog een Toon hebben.......................

Je scepsus beaam ik, want ik geef het e.e.a. ok weinig kans en dan kijk ik naar m'n eigen situatie.
Vandaag in ieder geval geen update, wie weet morgen....................
Reputatie 1
Badge
Even over dat privacy verhaal en gegevens die je huis niet verlaten...hoe denk je dat de App aan de gegevens komt? Er moet wel degelijk info de deur uitgaan...ook voor vergelijkingen moet er info worden gedeeld en dat zal dus echt uit je Toon komen.