#vraagonsoverToon - Stel je vraag over de nieuwe Toon | Eneco Community

#vraagonsoverToon - Stel je vraag over de nieuwe Toon

Toon eerste bericht

238 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Ik heb ook niemand van eneco zelf gezien . Terwijl dat wel aangekondigd was.

Vier forum gebruikers en de rest was van Eneco / Quby

Vijf. Er was een verstekeling mee.
Is de nieuwe Toon ook zuiniger geworden, is het elektriciteitsverbruik al bekend? De huidige doet circa 50 KWh volgens specs...
Hoe ver is Quby met de implementatie van zoneregeling? Komt het ooit van de grond?
Kan de nieuwe Toon ook de ventilatie regelen op basis van vochtigheid en CO2, of zijn er plannen voor?
Reputatie 4
Badge

Vijf. Er was een verstekeling mee.

Noem je mij nou een verstekeling? 😢 hahaha

Maar @Brandje @Ton van Rijn @thehognl @Toonz en ikzelf waren als "expert"-gebruikers aanwezig.
Daarnaast 2 personen van Quby (Productowner en ontwikkelaar)
Vanuit Eneco was @Folkert aanwezig en 3-4 anderen.
Is de nieuwe Toon ook zuiniger geworden, is het elektriciteitsverbruik al bekend? De huidige doet circa 50 KWh volgens specs...
Hoe ver is Quby met de implementatie van zoneregeling? Komt het ooit van de grond?
Kan de nieuwe Toon ook de ventilatie regelen op basis van vochtigheid en CO2, of zijn er plannen voor?

Verbruik, geen idee. Goede vraag. Ik zal hem eens aan een fibaro hangen. Kom ik op terug.
Zoneregeling; ik zie toevoegingen wat betreft slimme radiator ventielen maar hoever dat gaat en wat ze er precies mee willen werd mij niet verteld. Ik denk dat ze graag willen, en dus het een kwestie is van tijd.
Vochtigheid, CO2; die metingen zitten er inderdaad in. Maar of daarmee dan de ventilatie (en warmtewinner) bestuurd kan worden... vast wel. Ook iets wat ze echt wel zouden willen.

Mijn indruk van Quby gisteren is dat ze op heel veel vlakken bezig zijn met innovatie en het nu een kwestie van tijd is. Elk idee op dit forum wordt ook door hun gelezen en ze zullen niks zomaar wegstrepen.

Quby heeft de afgelopen tijd veel werk verloren aan het internationaal worden. Andere landen hebben andere verwarming, andere meters e.d. Nu dat een beetje op orde is kunnen ze meer weer tijd stoppen in de ontwikkeling van de software en aangesloten apparatuur.
Leuk dat je het verbruik gaat monitoren @thehognl.
Ok, de nieuwe Toon kan dus veel meer, sneller en met een scherpere scherm... Maar wat is nou een echte leuke feature aan boord van de nieuwe Toon dat klaar is bij het release, en dat de oude niet kan? Ik verwacht toch iets meer dan een vernieuwde Buienradar, cv druk uitlezen, of omdat er meer hardware capaciteit aanwezig is, het terugkeer van de Verkeersinfo...🤐 😁
Leuk dat je het verbruik gaat monitoren @thehognl.
Ok, de nieuwe Toon kan dus veel meer, sneller en met een scherpere scherm... Maar wat is nou een echte leuke feature aan boord van de nieuwe Toon dat klaar is bij het release, en dat de oude niet kan? Ik verwacht toch iets meer dan een vernieuwde Buienradar, cv druk uitlezen, of omdat er meer hardware capaciteit aanwezig is, het terugkeer van de Verkeersinfo...🤐 😁

Alleen de vochtigheidssensor is actief. Voor de rest helemaal gelijk aan de oude Toon. Ze hebben bewust gekozen de overstap op software niet groot te maken. Het moet geleidelijk gaan. Hij blijft ook gewoon Toon heten (en dus niet Toon 2 ofzo). Langzaam maar zeker zullen er meer nieuwe Toons worden geinstalleerd en zal de nieuwe functies gebruikt kunnen worden. Maar ze willen natuurlijk voorkomen dat iemand die een maand geleden een (oude) Toon heeft gekregen van nu ineens bepaalde dingen met zijn (voor hem nieuwe) Toon niet meer werkt. Ga er rustig maar van uit dat de pas echte nieuwe dingen (die niet op de oude Toon werken) richting Q4 pas gaan komen (dat zijn mijn woorden). De oude Toon zal dan ook zeker nog doorontwikkeld worden qua software.

De woorden van Quby hierin, ze zoeken zelf ook naar de juiste balans.
Wat ik nu meet is trouwens:
- in dimstand 3 watt (nabij 26 kwh per jaar)
- in gebruik 4 a 5 watt (35 tot 45 kwh per jaar)
Hij zal naar schatting grotendeels in dimstand staan, of zelfs scherm uit. Dus ik denk dat je moet denken aan zo'n 25kwh per jaar.

De oude Toon zit in z'n gebruik indd iets hoger. In dimstand zit ie op 4 watt.
Reputatie 4
Badge
Hij zal naar schatting grotendeels in dimstand staan, of zelfs scherm uit. Dus ik denk dat je moet denken aan zo'n 25kwh per jaar.

Vergeet de meteradapter ook niet die een paar watt snoept 🙂
Dus ongeveer 10 KWh minder per jaar, toch een mooie verbetering. Sneller en zuiniger.

Vergeet de meteradapter ook niet die een paar watt snoept :)

Dat blijft gelijk aan de oude, alleen het scherm unit is vernieuwd
De meting was allebei met alleen de keteladapter erbij. Natuurlijk neemt ook de meteradapter nog stroom maar dat is niet veranderd. Geen idee wat die verbruikt.

Nu een nacht verder kan ik wel zeggen dat de nieuwe Toon zo'n 25% zuiniger is (bijna 3 watt contstant tegen 4 watt bij de oude Toon). Scheelt je toch weer twee a drie euro per jaar aan stroom *ahum*
Reputatie 2
Badge +2
Is de nieuwe temperatuur meting (+/- 0,5 gr. C) ook al actief in de nieuwe Toon of moet de software daarvoor eerst worden ge-update?
Is de nieuwe temperatuur meting (+/- 0,5 gr. C) ook al actief in de nieuwe Toon of moet de software daarvoor eerst worden ge-update?

Ja de nieuwe Toon is gelijk veel nauwkeurig. Ik heb begrepen +/- 0,1 gr. C.
Hij heeft nu ook gelijk twee sensoren actief die elkaar compenseren. Ook aan de warmtehuishouding in de Toon is nagedacht zodat de warmte cpu of scherm bijna geen invloed meer heeft op de sensor. En in de software is nagedacht; als de scherm aangaat wordt er rekening gehouden met een eventuele stijging van de temperatuur in de sensor. Dat wordt dan weer gecompenseerd.

Of die nauwkeurigheid ook in het scherm zichtbaar is weet ik zo even niet. Het kan zijn dat die gewoon op 0.5 blijft.
De temperatuur nauwkeurigheid is ook weer een pluspunt.
Wordt de vochtsensor gebruikt voor de gevoelstemperatuur berekening?
Reputatie 6
Badge +3
De temperatuur nauwkeurigheid is ook weer een pluspunt.
Wordt de vochtsensor gebruikt voor de gevoelstemperatuur berekening?

Gevoelstemperatuur (windchill) wordt bepaald door temperatuur, luchtvochtigheid en windsnelheid. De windsnelheid is een belangrijke factor in die berekening.
Als je binnenshuis de luchtvochtigheid meet, krijg je de gevoelstemperatuur binnenshuis. Is m.i. niet zo zinvol, want meestal waait het daar niet zo hard 😀 .
Hier wel hoor... soms.?
Hier wel hoor... soms.?

Br, br, br hier??:

Wat zijn de mogelijkheden om alle verbruiksdata van de huidige Toon naar de nieuwe generatie over te zetten?
Of betekent de nieuwe Toon 5 jaar data kwijt, of toch twee Toon's aan de muur? Dat laatste wil ik niet, er is geen plek in huis voor, en het energieverbruik van een is al genoeg sluipverbruik.
Toon experts, forum ICT'ers, Quby en forum moderators, ik kan mijn niet voorstellen dat in deze tijd dit niet mogelijk is... Kunnen de Toon engineers daar iets voor bedenken?
Reputatie 7
Badge +8
Tijdens het event van afgelopen week werd verteld dat het nu niet mogelijk is maar dat er aan gewerkt / nagedacht word om dat ik de toekomst mogelijk te maken. Of en wanneer is geen uitspraak over gedaan.
Er is al geruime tijd deze wens, dus is er voldoende tijd geweest om dit mogelijk te maken. Hoeft nog niet eens zo ingewikkelt te zijn. Toon2 had daarin een mooi voorbeeld kunnen zijn

Als ze nu eens out of the box denken en het huidige model loslaten
Reputatie 6
Badge +7
Die gebruikersdata is toch makkelijk via de cloud op te slaan . Dan is het makkelijk om terug te zetten als je een nieuwe aan de muur krijgt .. Is ook makkelijk als hij defect raakt …
Wat zijn de mogelijkheden om alle verbruiksdata van de huidige Toon naar de nieuwe generatie over te zetten?
Of betekent de nieuwe Toon 5 jaar data kwijt, of toch twee Toon's aan de muur? Dat laatste wil ik niet, er is geen plek in huis voor, en het energieverbruik van een is al genoeg sluipverbruik.
Toon experts, forum ICT'ers, Quby en forum moderators, ik kan mijn niet voorstellen dat in deze tijd dit niet mogelijk is... Kunnen de Toon engineers daar iets voor bedenken?

Hoi Pedro,

We kunnen nu wel de data downloaden (in de volgende versie) en bekijken op een ander apparaat.
Daar houdt het mee op. Helaas!
Er wordt uiteraard gestoeid met terugzetten, maar helaas lopen ze bij Quby nog tegen wat bergjes op.
Dus helaas je bent je historie kwijt bij overgang nieuwe Toon2

In ieder geval is i.h.k.v. 25 mei 2018 (GDPR) aan die voorwaarde voldaan.
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_verordening_gegevensbescherming)
Dat bedoel ik nu met out of the box Ton. Ze hadden met toon2 met een andere display en behoud huidige vormgeving heel simpel dit kunnen implementeren.

Loslaten van oude gewoontes is ook iets wat ze moeten begrijpen
Dat scherm ziet er bv zo uit;

Reageer