Update Toon loopt vast | Eneco Community

Update Toon loopt vast

• 1 februari 2019
  • 74 reacties
  • 2705 Bekeken

Toon eerste bericht

74 Reacties

Inmiddels is mijn Toon vervangen maar wel weer door een eerste versie en opnieuw ingesteld. Vervelend is echter wel, dat mijn historie weg is. Geen idee of ik duurder / goedkoper uit ben dan ingeschat. Update is nu wel goed gegaan, maar komt dat omdat mijn historie nu weg is en er daardoor ruimte vrijgekomen is? Hoe krijg ik de historie terug? Zo is het plezier in het gebruik van de Toon weggevallen.
Hoi Rene,

Helaas is erg geen backup mogelijkheid op Toon®️.
Al je historie wordt alleen op Toon®️ opgeslagen en niet bij Eneco.
Er zit niets anders op dan weer opnieuw te beginnen.
Reputatie 6
Badge +3
@Rene vdP ik hoop dan wel voor jou dat het kosteloos is vervangen
Anders had je hem beter door mij kunnen lateren repareren. Was je geschiedenis ook nog bewaard gebleven. Heb je de kapotte toon nog of is die meegenomen?
Nee, oude Toon is weg. Kan Eneco of Toon op dit bericht reageren? Ben benieuwd wat hun reactie hierop is
Reputatie 6
Badge +2
@Rene vdP

We hebben niet de mogelijkheid om je historie te uploaden naar je nieuwe Toon. Wat @Brandje laat weten klopt dus.

Groeten Chantal
Reputatie 1
Dag,
Ook ik heb hetzelfde probleem als Marcobrouwer en Rene vdP: Toon blijft hangen op ongeveer een derde na update. Ik heb alle reset opties al meerdere keren geprobeerd.
Soms kan ik de Toon nog benaderen via de app, soms geeft de app aan dat de Toon offline is en kan ik niks meer. Het lijkt er op dat de Toon onvoldoende ruimte heeft om de update volledig te downloaden.
@Eneco, ik zou graag net als Marcobrouwer en Rene vdP een kosteloze vervanging van de Toon willen.
Kunnen jullie dat in gang zetten?
dank en vriendelijke groet

Reputatie 4
Badge
Goedemorgen @PJA

Het is vervelend dat Toon vast blijft lopen. De reden van vastlopen is niet dezelfde reden als de forumleden die je benoemt. Zij hebben de updates wel tijdig uitgevoerd. Je bent al enige tijd in het bezit van Toon echter heb je tot op heden de toegekende updates niet uitgevoerd. Toon heeft nu een softwareversie van 2.10. Dit is de reden dat het tijdens de update blijft hangen.Heb je de stekker van de ketelmodule er voor 30 seconden uit het stopcontact gehaald? Als het niet heeft geholpen kunnen we de display voor je vervangen. Hier zijn wel kosten aan verbonden van 145 euro. Ik hoor graag of je hiermee akkoord gaat.

Groet, Emel
Reputatie 6
Badge +3
Of je laat hem repareren door hobbyisten, bijv. https://link.marktplaats.nl/m1435661366
Reputatie 1
Dag @Emel,
Dank voor je reactie. Ik vind het wel discutabel wat je aanvoert. Wat is 'tijdig' updaten? Ik had een prima functionerende Toon. Tot een paar wkn geleden. Toen viel ie periodiek uit. Ik heb toen met Eneco gebeld en daar kreeg ik te horen dat ik moest updaten als de Toon weer zou aanslaan. Gedaan en vervolgens blijft ie hangen, volgens mij wel degelijk omdat het apparaat te weinig ruimte heeft om de update op te slaan. Dat is een tekortkoming van het apparaat.
Al de gebruikelijke reset opties inclusief stekker er uit die je suggereert heb ik al meerdere malen geprobeerd.
Ik vind het vreemd dat ik 145 euro moet betalen terwijl de fout in de te lage updateruimte bij Toon zit. De voorgaande softwareversie kan toch niet bepalend bij zijn bij het wel of niet in rekening brengen van een reparatie door Eneco?
Reputatie 6
Badge +3
@PJA lees ook hier https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/update-mislukt-toon-start-nu-niet-op-21693/index3.html#post220049
Ik heb toen met Eneco gebeld en daar kreeg ik te horen dat ik moest updaten als de Toon weer zou aanslaan. Gedaan en vervolgens blijft ie hangen, volgens mij wel degelijk omdat het apparaat te weinig ruimte heeft om de update op te slaan. Dat is een tekortkoming van het apparaat.
Al de gebruikelijke reset opties inclusief stekker er uit die je suggereert heb ik al meerdere malen geprobeerd.
Ik vind het vreemd dat ik 145 euro moet betalen terwijl de fout in de te lage updateruimte bij Toon zit. De voorgaande softwareversie kan toch niet bepalend bij zijn bij het wel of niet in rekening brengen van een reparatie door Eneco?

Hoi @Emel ,

@PJA komt van een versie lager dan 3.x waarbij de lay-out op Toon ontzettend werd gewijzigd.
Later werd en wordt tegenwoordig Toon®️ in meerdere download/installatie etappes ge-updated.
Dat Toon1 nu dus deze grote stap niet aankon van 2.x naar 5.x was te verwachten.

Niet voor niets stelde @Folkert al eerder voor om in deze situaties de update in meerdere losse download sessies te laten verlopen.
Dus mi in dit geval eerst van 2.x naar 3.x en zo volgend. Dus onder begeleiding van een moderator.

Zou je niet in deze situatie kunnen zeggen dat PJA een verkeerd telefonisch advies heeft gekregen?
Reputatie 1
Veel dank voor jullie reacties @ThehogNL en @Brandje , die verhelderen de case voor mij behoorlijk.

Ik ben nogal a-technisch en had niet goed door dat ik moest updaten. Maar goed, de Toon deed het ook altijd naar behoren. In het display zag ik ook nooit een aankondiging verschijnen dat ik moest updaten. Die kon ik na mijn telefoontje met Eneco pas terugvinden na een doorklikken op display onder ik dacht instellingen en dan software.
Graag gedaan @PJA, maar los daarvan vind ik dat de telefonische helpdesk kan zien waar je vandaan komt voor je update en inmiddels is er onder begeleiding een getrapte download mogelijk waarbij Toon1 behoedt wordt voor die te grote update-stap.
Kennelijk is deze “forumwetenschap” toch onvoldoende bij de telefonische helpdesk bekend.
Als je dan vooraf eerst belt en m.i. een ander advies had moeten krijgen dan dient er m.i. dan ook meer coulance te zijn van de kant van Eneco.
Reputatie 7
Badge +2
@PJA
Ik kan begrijpen dat het bericht van Emel moeilijk te verteren is. Toch is het helaas niet anders dan het voorstel dat zij geboden heeft. We horen het graag als je op het voorstel wil ingaan.

@Brandje
goede aanvulling wat betreft het traploos updaten van Toon. Dit is echter niet de standaard oplossing/advies die gegeven wordt, maar meer een uitzondering in gang gezet vanuit de moderators. Vandaar dat er telefonisch een ander advies gegeven wordt. Het automatisch updaten moet in de toekomst ervoor zorgen dat dit soort situaties niet meer gaan voorkomen. Voor nu blijft de verantwoordelijkheid, tot tijdig updaten, bij de bezitter van Toon.

Groet. Urgel
@Urgel,
Uiteraard heb je geheel gelijk in essentie; zeker wat het automatisch updaten betreft in dit soort zaken. Vandaar mijn oproep tot (meer) coulance)😉

Ook is mij bekend dat de genoemde werkwijze niet standaard is, maar de telefonische helpdesk dient m.i. wel van de mogelijkheid af te weten, die Folkert al eerder hier meldde. Het is een kleine moeite om zo’n klant naar het forum te verwijzen en dat jullie de hulp verder overnemen, toch?

Anders “trapt” iedere volgende Toon®️ bezitter na vooraf gebeld te hebben weer in deze val.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Want juist vooraf bellen is m.i. een pré; de meeste bellen (helaas) niet.

En ik begrijp dat een tijdige update dit voorkomen had kunnen worden. Geheel duidelijk.

Mij stoort het dat m.i. dit toch onjuiste advies, in deze situatie, tot dit soort “dead Toons” leidt; en ook dat kan niet de bedoeling van Eneco zijn.
Uiteraard stop ik na deze pleitbezorging met dit onderwerp; ik moest het even kwijt.
Ik hoop dat webcare wel het belang hiervan inziet en dit via @StéphanL intern kort sluit.
Reputatie 1
Dag @Urgel ,
Wel of niet lastig te verteren is één ding, belangrijke vind ik dat je reactie niet in gaat op de vragen en kwesties die hier worden aangedragen. Zou je die misschien willen beantwoorden?

Is de software versie die voor de update draaide bepalend voor het al dan niet in rekening brengen van kosten? Welke versie hadden de Toon bezitters dan die jullie wel gratis hebben vergoed?
En wat is dan precies "tijdig" updaten? Binnen een week? Een maand? Een jaar? Vaag, vooral als je Toon het, zoals in mijn geval, gewoon blijft doen.

Je geeft in reactie op @Brandje aan dat moderators met de oplossing van getrapte updates kwamen, maar dat dat onvoldoende bekend was bij de helpdesk en "vandaar een ander advies wordt gegeven"
Dat is dan toch gewoon een fout advies dan? Of op z'n minst een advies dat niet meer toereikend was met de kennis die jullie wel al hadden. Dat kun je toch niet op mij gaan afwentelen?

Je geeft ook nog eens aan dat automatische updates dit moeten voorkomen in de toekomst.
Kortom, de vorige situatie met Toon's die updates niet aankunnen is een onwenselijke situatie. Maar in het ene vage geval vergoedt Eneco blijkbaar wel en in het andere geval niet. Heel vreemd.
Reputatie 7
Badge +2
@PJA

Het lijkt erop dat je een eigen interpretatie geeft aan de reactie die ik hebt geplaatst. De oplossing voor traploos updaten is geen standaard oplossing en hoeft niet via het forum of telefonisch aangeboden te worden. De verantwoordelijkheid voor het op tijd updaten van Toon ligt namelijk bij de bezitter. Over de updates krijg je verder voldoende meldingen op Toon.

Wat betreft de forumleden wiens Toon zijn vervangen. Hier ga ik geen informatie over delen. Wellicht kun je het topic voor deze informatie doorlezen?

Een eigen interpretatie geef je ook aan de reden van de automatische updates, wat uiteraard mag. Desalniettemin verandert er hiermee niets aan het advies dat je eerder is gegeven.

Groet. Urgel
Reputatie 1
@Urgel , ik interpreteer helemaal niks, ik reageer enkel op de argumenten die je aandraagt en geef aan waarom ze geen hout snijden.
De vragen die ikzelf daarbij heb worden stelselmatig niet door je beantwoord. Lees ze nog even terug en beantwoordt ze ajb.

Nogmaals: ik heb nooit meldingen op het display van Toon gehad over updates. Gaf ik al eerder aan. Ik moest zelfs toen het apparaat niet meer functioneerde daarvoor doorklikken. En ja, ik heb het hele topic al doorgelezen. Wat voor relevants heb ik dan gemist?

Tot slot: voor wat betreft je 'advies': Ik neem aan dat je bedoelt dat jullie het voor 145 euro willen oplossen? Ik ga echt geen 145 euro besteden aan Eneco die financieel een slaatje wil slaan uit overduidelijke onvolkomenheden in producten en bovendien klanten ongelijk behandelt.

Dan ga ik vele malen liever de route via @ThehogNL .
Reputatie 6
Badge +3
Je bent welkom :-)
Dat Eneco zich schuilt achter 'je had maar moeten updaten' is erg jammer. Maar dat heb ik elders ook al gezegd. Nooit is er een discussie geweest dat 'als je niet update je later wel eens een probleem kan krijgen'. Totdat firmware 5.5.7 uit kwam waar de update (van alles voor fw 5 met een paar jaar 'draaitijd' aan log files) te groot was. Sinds dien roept Eneco ineens 'jammer joh, had je maar altijd moeten updaten'.

En wat jij zegt kan best kloppen. De melding dat er een update klaar staat is niet op elke Toon te zien (ik weet zo even niet of dat aan bepaalde oudere versies ligt).
Ook op de allernieuwste versie van toon(2) krijg ik niet die meldingen dat er een update beschikbaar is.

De meeste klanten komen niet eens op het forum, tenzij ze tegen een probleem aan lopen en gaan googelen of via de CS.

Uiteraard is het aan de klant om tijdig update's te installeren, maar als daar niet op een correcte wijze hier melding van gedaan wordt mag je als eindgebruiker niet het verwijt krijgen (jammer dan) had je maar moeten updaten.

Toch heeft de eindgebruiker de verplichting om de update's uit te voeren, maar alleen als dit op een correcte manier manier kenbaar wordt gemaakt. In bijna alle gevallen op dit forum kun je stellen dat Eneco in gebreke is gebleken door niet massaal een mailing per post en/of email te doen, maar een wazige topic aan te maken dat ze een update hebben. Zo bereik je de massa niet en schiet het doel voorbij. Zelf als diehard op het forum ontgaat mij wel eens iets.

Dit gezegd hebbend hoort eneco op een correcte manier dit op te lossen door hier coulant mee om te gaan. Hier mogen kosten aan zitten maar mag niet hoger zijn dan 50% na het 1e jaar en 70% langer dan 12mnd. De €149,00 is daarom ook rond uit een lachertje.

kort gezegd. Eneco heeft de verplichting om tegen een geringe vergoeding deze toon's op te ruilen/repareren cq herstellen.

Terug redenerend op die verfoeide auto-update

1. Definitie van kwetsbaarheden, met referentie naar het beginsel van vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid in art. 32 lid 1 sub AVG;
2. Ratio van strikte noodzakelijkheid en de proportionaliteitstoets waarbij de integriteit van het eindapparaat van de eindgebruiker in beginsel zwaarder weegt;
3. De update mag geen veranderingen in de functionaliteit van hard- of software teweegbrengen;
4. De update mag geen wijzigingen in de voorkeuren van de gebruiker teweegbrengen;
5. De installatie van een update mag de gebruiker niet in zijn werkzaamheden hinderen, met name het automatisch herstarten van hard- of software mag niet;
6. De gebruiker moet de mogelijkheid krijgen om automatische updates uit te schakelen;
7. De update moet indien mogelijk via een versleutelde verbinding worden geleverd, indien dit niet mogelijk is moet de authenticiteit van een update gecontroleerd kunnen worden.
Reputatie 1
Helder verhaal @mpleizr , ook vwb de voorwaarden bij auto update. Dank.

Ik heb nog even contact gezocht met mijn rechtsbijstandverzekering. Zij geven het volgende aan (waarbij natuurlijk wel geldt dat ze enkel mijn versie horen):

Eneco kan zich niet beroepen op het argument dat de telefonische helpdesk niet op de hoogte was van een oplossing die op het Eneco forum al bij moderators rond ging, nml de getrapte update. Op het moment dat dat bekend is dient Eneco er voor zorg te dragen dat dit voldoende bekend wordt gemaakt, ook binnen de eigen organisatie. Eneco is één juridische entiteit.

Eneco zal ook hard moeten maken wat 'tijdig' updaten betekent. Zeker omdat niet updaten geen directe gevolgen had voor het functioneren van het product en de verplichting niet verschijnt op het display. Niet updaten door een klant ontslaat Eneco niet van de juridische verplichting een deugdelijk product te leveren en naar een oplossing te zoeken wanneer updaten na bepaalde periode niet meer mogelijk blijkt. (In feite de vraag over wat 'tijdig' is, die ik al drie maal heb gesteld maar waar ik geen antwoord op krijg)
Daarbij gaf de jurist ook nog aan dat het belangrijk is dat ik aannemelijk kan maken dat het verkregen advies onmogelijk zou kunnen leiden tot een oplossing.

Maar. Ik kreeg ook te horen dat de som van 145 euro te klein is om veel inspanning voor te leveren. De jurist liet doorschemeren dat ze dat dan mogelijk afkopen.
Nou ben ik zelf nogal principieel in dit soort dingen en weiger ik geld hiervoor richting Eneco te laten gaan, ook al krijg ik een deel terug. Waarschijnlijk weet Eneco dat ook. En vragen ze een bedrag waarvan ze weten dat het lastig is om aan te vechten. Ben ook wel benieuwd wie van Eneco dit allemaal leest. Van de moderators hier verwacht ik niets, er straalt een soort triomfantelijke houding vanaf waarbij ik me als een soort van sukkel voel weg gezet die het allemaal aan zichzelf te danken heeft omdat ie niet 'tijdig' heeft geupdate.

Anyway, eerst maar eens op vakantie, daarna meld ik me bij @ThehogNL . @ThehogNL , kun jij Toon's ook zodanig instellen dat ik ze los van Eneco abonnement kan gebruiken?

Dank iedereen voor de info en argumentatie.
Reputatie 6
Badge +3
Jahoor. Dat kan geregeld worden maar die details liever in een privé bericht 😀
Reputatie 1
Haha snap ik.
Als Eneco had gezegd "joh, je hebt dit niet handig gedaan met updaten, maar wij als bedrijf ook niet helemaal; we hebben een regeling voor je" dan was ik al lang blij geweest.
Nu stap ik over tijdje over en is Eneco een klant kwijt, wat meer kost dan 145 euro. Pure kortzichtigheid.
Reputatie 6
Badge +3
Terug redenerend op die verfoeide auto-update

1. Definitie van kwetsbaarheden, met referentie naar het beginsel van vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid in art. 32 lid 1 sub AVG;
2. Ratio van strikte noodzakelijkheid en de proportionaliteitstoets waarbij de integriteit van het eindapparaat van de eindgebruiker in beginsel zwaarder weegt;
3. De update mag geen veranderingen in de functionaliteit van hard- of software teweegbrengen;
4. De update mag geen wijzigingen in de voorkeuren van de gebruiker teweegbrengen;
5. De installatie van een update mag de gebruiker niet in zijn werkzaamheden hinderen, met name het automatisch herstarten van hard- of software mag niet;
6. De gebruiker moet de mogelijkheid krijgen om automatische updates uit te schakelen;
7. De update moet indien mogelijk via een versleutelde verbinding worden geleverd, indien dit niet mogelijk is moet de authenticiteit van een update gecontroleerd kunnen worden.

1: ? heeft m.i. weinig met automatiche updates te maken. Er worden geen persoonlijke data uitgewisseld. Toon kijkt elke dag een keer of er een update beschikbaar is en als die er is haalt-ie die op. Er is geen hond die checkt welke toon er aan de bel trekt bij die update server. Is ook nergens voor nodig, dus anoniemer dan dit wordt het niet. Strikt genomen kun je via de server logs en specifieke klantgegevens terugzoeken wie wat wanneer gedownload heeft, maar met zo'n 400.000 clients is dat gedoe. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand in die info geinteresseerd is, anders dan wanneer er wat misgaat. Voor medische data en toepassingen zou deze anonimisering onvoldoende zijn, voor dagelijks gebruik in consumententoepassingen is dit een geaccepteerd privacyniveau. Bovendien ben je akkoord gegaan met dit gedrag toen je Toon aanschafte.

2: Is niet altijd even duidelijk. Sommige updates bevatten alleen stukken code die pas in een latere update geactiveerd worden.

3: Dan hoef je nooit te updaten. De grap is juist dat er bij updates meer functionaliteit/security wordt toegevoegd.

4: Doet-ie ook niet. Tenminste nog nooit geconstateerd. User-specifieke configuratie files worden niet geupdate.

5: Bij een handmatige update is dit niet aan de hand, dan kies je ervoor om te updaten en moet je vervolgens niet gaan klagen dat er een update gedaan wordt, daar heb je dan voor gekozen.
Bij een automatische update ligt dat wat anders. Bij een update kun je er niet omheen dat er dingen opnieuw gestart worden: Op het moment dat de kernel (basiscode van het operating systeem) vervangen wordt, is een hardware restart (reboot) noodzakelijk. De linux kernel wordt overigens maar zelden geupdate. In alle andere gevallen is een reboot niet nodig. Wordt soms wel gedaan, meer uit gemakzucht dan strikte noodzakelijkheid, om nieuwe code voor een aantal processen opnieuw te starten. Dat kan meestal ook zonder reboot.
Software herstarten is altijd nodig als je een update doet. Anders heeft updaten weinig zin. Dan heb je een nieuwe versie van een stuk code geinstalleerd, maar draait je systeem nog steeds de oude versie.
Het is overigens een kleine moeite om alle updates alvast te installeren zonder dat er ook maar iets herstart wordt, en die herstart uit te stellen tot de eindgebruiker groen licht heeft gegeven in de vorm van bijvoorbeeld een druk op een knop.
Dat gaat in dit specifieke geval overigens niet veel helpen, het systeem loopt vast door gebrek aan diskruimte en gebrek aan RAM. Dat forceert een herstart van de userinterface, en die doet het vervolgens niet meer omdat het systeem halverwege een update is gestopt, en een flink deel van de nieuwe software nog niet geinstalleerd is, terwijl de oude software al weggekieperd is.
Overigens is bij automatische updates ook een rollback wenselijk, voor als er wat misgaat of er dingen geinstalleerd zijn die je eigenlijk niet wilt. De update software kan dat makkelijk aan, alleen de update configuratie is zodanig gekozen dat het niet te doen is. Is een keuze geweest van Quby/Eneco.

6: Is een kwestie van een keuzeoptie in een menuutje inbouwen. In de huidige code zit die optie voor zover ik weet niet.

7: Is altijd al het geval geweest, in elk geval vanaf FW 1.9.10, VPN verbinding met TLS. Met geen peerd te hacken. De gedownloade update packages worden met een MD5 hash op integriteit gechecked, zowel qua inhoud als herkomst. Is waterdicht. Zoek op de OpenWRT site naar hun update mechanisme voor meer info.

Reageer