Toon: Uitrol software versie 5.9.6 is van start gegaan | Eneco Community
Sticky

Toon: Uitrol software versie 5.9.6 is van start gegaan

Reputatie 7
Badge +6
Nieuw:
Zojuist is de uitrol van software update 5.9.6 van start gegaan.

Vanaf deze update is het mogelijk om de waterdruk van je ketel op Toon te zien. Ook wordt er advies gegeven wanneer deze te hoog of te laag is. Dit is alleen als de ketel OpenTherm is aangesloten.

Ook zijn de instellingen in het Menu>Instellingen verwarming versimpeld.
Verder is de luchtvochtigheidstegel zichtbaar in de app. Dit geldt alleen voor de nieuwe Toon.

Bugfix:
In sommige gevallen veranderde de gemeten temperatuur in dimstand ten onrechte. Dit is opgelost.

135 Reacties

Badge +1

Ik heb een Atag E325 ketel.

Ik krijg geen waterdruk waarde te zien op mijn Toon2

Word dit niet ondersteund door mijn ketel?

Gr Jolanda

Ik heb, dacht ik, op het forum deze problematiek eerder geschetst, omdat ik een Intergas HR Kompact 22 heb die idd niet goed reageert op de data binnen OT. Ligt dus geheel aan Intergas.

Toon verwachtte bepaalde data en die komt niet en vervolgens ontstaat er een zeer afwijkend getal.

Toen dit tijdens het testen bij mij dus naar voren kwam en gelukkig op het forum er medestanders/Intergas-eigenaren waren, ging Quby overstag en heeft voor ons veldtesters het met versie 5.15.5 gerepareerd. Ze wilden eerst inventariseren hoe veel/vaak het voorkwam, ja ja, dus ik was behoorlijk boos op ze………… Komt het met testen eruit en tijdig repareren mooi niet……..🥶

Deze foutieve Intergas reactie wordt nu binnen de SW op Toon afgevangen en je hebt er geen last meer van. Ik kreeg bv de waarde 6 Bar binnen, maar er waren er ook met 13 Bar:drooling_face:

Uiteraard wordt de juiste waarde ook niet meer weer gegeven; het is nu eenmaal simpel een OT Intergas probleem. Zal dus nooit verholpen worden.

Maar ook de App ziet er nu ook weer prima uit.

Zie de uitrol van deze Toon sw update:

https://forum.eneco.nl/software-en-hardware-updates-166/uitrol-software-versie-5-15-6-is-van-start-gegaan-22279

Ik heb namelijk ook een intergas. Alleen niet degene die hier in het forum wordt aangehaald, maar een Intergas Kompact HRE 36/30. Ik hoop wat van Brandje te horen. 

Reputatie 6
Badge +3

@Brandje weet dat beter denk ik :-)

Als de ontwikkelaars zich nou eens aan de specificaties van opentherm zouden houden hadden ze het ook gewoon al in de code opgelost. Want volgens opentherm is het bereik van Msg ID 18 (Boiler Water Pressure) nameljk 0 t/m 5. De genoemde intergas stuurt '6' en valt daarmee dus buiten dat bereik en derhalve zou de Toon dat als 'invalid' moeten beschouden. Helaas gemiste kans.

Zie https://www.domoticaforum.eu/uploaded/Ard%20M/Opentherm%20Protocol%20v2-2.pdf sectie 5.3.4 Class 4 : Sensor and Informational Data

Even een opmerking hierop: de TSC software geeft OOK vrolijk waardes buiten dit bereik door en zonder melding dat dit bijzonder is.

Verklaar je nader..

Intergas geeft (gaf?) ook waardes tussen 5 en 6 door aan de TSC versie van Toon. Voor degene die deze combi hebben zou dit wel bekend moeten zijn.
In eerste instantie dacht ik aan een evt. druksensor van de koudwateraansluiting als controle voor het aansturen van het warmwater deel (die een onnauwkeurige meting doorgaf), maar dat bleek al snel na uittesten niet zo.

@ThehogNL . Ik weet dat jij een Forum guru bent, daar je me ook al eerder geholpen hebt. Weet jij misschien omdat je hier zo actief bent of er binnenkort een aanpassing komt op de software zodat mijn waterdruk wel goed wordt weergegeven ? 

Nu na een vakantie wil ik jullie mededelen dat het inderdaad de slimme meters waren die defect waren. De elektriciteitsmeter en gasmeter beide vervangen en ja nu doet alles het weer.

Bedankt allen.

Graag gedaan en goed dat je nog even een terug koppeling geeft van wat ik toen vermoedde:

https://forum.eneco.nl/software-en-hardware-updates-166/toon-uitrol-software-versie-5-9-6-is-van-start-gegaan-21817/index5.html#post220562

Veel plezier weer met je Toon®️ met nu nieuwe Slimme meters.
Badge
Sinds de laatste update een enkele dagen geleden heb ik geen gegeven waardes meer. Toon werkt alleen als thermostaat. Heb de laatste 3 dagen alles doorgelezen en uitgeprobeerd, maar helaas alles blijft hetzelfde. Het zou mooi zijn als een moderator eens even meekijkt, want ik weet het echt niet meer.

Dit had ik geschreven en gelukkig antwoord op gekregen van diverse mensen. Ik zou de slimme meters laten controleren en jullie het resultaat terug melden. Nu na een vakantie wil ik jullie mededelen dat het inderdaad de slimme meters waren die defect waren. De elektriciteitsmeter en gasmeter beide vervangen en ja nu doet alles het weer.

Bedankt allen.
Reputatie 6
Badge +2
Toon geeft Waterdruk aan van 13.0 bar.
Ketel zelf geeft aan 1.5 bar.
Kan toch niet aan het niet goed ontluchten liggen ?

@schabaro

Ik beantwoord je vraag uit het topic Geen verbinding Toon met Toon app hier. Dit omdat je ons hier al eerder over geïnformeerd hebt in dit topic. De reactie vanuit de softwarebeheerders is dat een foutieve waarde door de ketel naar Toon gestuurd wordt. Dit probleem speelde voor zover bekend alleen bij enkele Intergas ketels. Nu blijkt dat dit nu ook geldt voor enkele Bosch ketels. De ontwikkelaars zijn op zoek naar een fix, waarvan niet bekend is hoe lang deze op zich laat wachten. We houden jullie op de hoogte.

Bedankt voor de medewerking en je kan de externe toegang weer sluiten.

Groeten,

Tina
Reputatie 2
Badge +1
Thanks. Ik zag hem vanmorgen binnenkomen. De app heeft nu ook weer verbinding 👍🏼
Reputatie 2
Badge +1
Dank hiervoor. Update naadloos verlopen. Alles staat zoals het hoort. Maar....... geen verbinding meer mogelijk met de app. Enig idee want aan de app is niets veranderd.
Reputatie 7
Badge +2
@koopie

Ik heb het voor je nagekeken. De update staat voor je klaar.

Groeten Chantal
Reputatie 2
Badge +1
Zojuist is de uitrol van software update 5.9.6 van start gegaan.

Mooi, zet maar maar in de lijst alvast. Thanks
Lees even terug in dit topic en alles wordt duidelijk.
Het is helaas de Intergas die de juiste info niet cq onjuist levert.
Tijdens het testen kwam dat juist ook “boven water”.

Quby is nu aan het overwegen om dit binnen de software af te vangen.
Wordt vervolgd.

En als je de App gebruikt, onderdeel CV-ketel profiel, dan wordt deze weergave bug in versie 3.45.1 opgelost/aangepast.
Vandaag softwareversie 5.9.6 geïnstalleerd. Daarna melding dat de waterdruk van mijn Intergas Kombi Kompakt HR 28 te hoog is. De Toon geeft een druk van 6 bar (!) aan, terwijl de drukmeter op de ketel 1,5 bar aangeeft...!
Misschien moet Eneco de software eerst goed testen alvorens deze in productie te nemen!

Badge
Oke ga het doorgeven. Jullie horen nog van me.
Reputatie 6
Badge +2
@Hobbyist

Ik denk dat @Brandje wel eens gelijk heeft. Wij krijgen sinds 8 augustus geen meterstanden meer door De netbeheerder kan je daar beter over informeren. Helemaal top dat je de externe toegang al aangezet hebt. Hier is ook een storing zichtbaar. Dit zie je bij Energiebronnen. De status van de meetmodule staat op sensoren worden ingeregeld. Als je contact opneemt met de netbeheerder kan je aangeven dat de P1 poort geen informatie doorgeeft.

Groeten, Tina
Badge
Ja, dat is allemaal in orde. Heb het vorige voorstel al meerdere keren uitgeprobeerd. Helaas
Het kan toeval zijn, maar heb je ook gedacht aan een storing van je slimme meter?

Als je de meetmodule stroomloos maakt en daarna terug plaatst zie je de ledjes dan kort even flitsen?
Badge
Al geprobeerd. Geen resultaat
Meestal is dan verwijderen van je meetmodule in Toon®️ en opnieuw installeren voldoende.
Badge
Sinds de laatste update een enkele dagen geleden heb ik geen gegeven waardes meer. Toon werkt alleen als thermostaat. Heb de laatste 3 dagen alles doorgelezen en uitgeprobeerd, maar helaas alles blijft hetzelfde. Het zou mooi zijn als een moderator eens even meekijkt, want ik weet het echt niet meer.
Reputatie 3
Badge +2
Betreft versie 3.45.1

https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/geen-cv-ketel-info-in-toon-app-21881#post220281

Thanks brandje voor je antwoord en de link.
Betreft versie 3.45.1

https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/geen-cv-ketel-info-in-toon-app-21881#post220281
Reputatie 3
Badge +2
Beste mede forum leden,

De app voor op smart phone moet ook een upate krijgen daar in werkt de Cv-ketel optie niet meer hij werkt echter wel in de test app.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zal vanavond eens kijken, dankje

Reageer