Toon stookt tijdens het updaten van de software

Badge
Vandaag geüpdate naar versie 4 en net als bij de laatste drie updates waren de radiatoren weer heet. Tijdens het update proces staat de ketel volop te loeien terwijl programma uit staat en de continue temperatuur op 15 graden staat. Het stoken stopt pas na de reboot aan het einde van de update.
Ik heb externe toegang open gezet voor Support.
Met vriendelijke groeten,
Eric

35 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Eric

Wat voor merk/type ketel heb je? Ik zie zelf geen opvallende dingen, maar ik zet het voor je door naar de softwarebeheerders, alleen gaat dit een van de eerste vragen zijn die ze mij stellen.
Badge
Hoi Folkert!
Het is een Bosch 30 HRC, modulerend aangesloten.
Alvast bedankt!
Groeten,
Eric
Dat is normaal. Tijdens de reboot, Toon verbreekt de verbinding met de cv ketel, en de ketel interpreteert dat als een stookopdracht, open circuit betekent branden. Ook in jouw geval met OTM1 module voor OT, neem ik aan.
Wat ik altijd doe, is voor een update de ketel op zomer stand zetten. Toon mag doen wat ie wilt tijdens de boot process maar de ketel gaat niet branden.
Linker draai knop van jouw ketel helemaal naar links draaien, naar het parasolletje.
Als de Toon weer opgestart is, dan draai ik de knop terug van de ketel.
Het is jou alleen vandaag opgevallen omdat het zomer is, maar met updaten in de winter doet het ook, alleen je merkt het niet omdat je huis verwarmd wordt en de radiatoren zijn de meeste tijd al warm.
Reputatie 7
Badge +8
Hier geen last van. Kan Toon rebooten of restarten wat ik wil. Maar mij Nefit Proline NXT gaat niet stoken.
Badge
Berny wrote:

Dat is normaal. Tijdens de reboot, Toon verbreekt de verbinding met de cv ketel, en de ketel interpreteert dat als een stookopdracht, open circuit betekent branden.

Nou, normaal is het zeker niet, dit is toch echt een bug, bovendien gebeurt het stoken tijdens de update, niet tijdens de reboot: het moment dat de ketel contact verlies. Overigens is het verliezen van contact zeker geen reden om te stoken. Ook als ik de Toon handmatig reboot, gaat hij niet stoken.
Reputatie 6
Badge +6
@Eric,

De software ontwikkelaars nemen dit probleem in onderzoek. Als ik een reactie krijg dan laat ik het je in dit topic weten!
Badge
Hoi Danielle!
Dank je wel! Als ik ergens kan helpen dan hoor ik het graag.
Groeten,
Eric
Reputatie 6
Badge +6
@Eric,

Graag stel ik je op de hoogte van de uitkomst van het onderzoek van de beheerders:
De ketel werkt op OpenTherm, alleen als er een converter tussen zit. Tijdens de update is er een Edge2 melding opgetreden, wat inhoud dat de communicatie tussen de ketel en display op dat moment is verbroken. De ketel heeft hierop hoogstwaarschijnlijk bedacht dat hij een stooksignaal af moet leveren en wij verwachten dat dit verkeerd gaat door de converter.
Wij kunnen hierin niets voor je betekenen, sorry daarvoor. Wel kun je een workaround aanhouden door de instelling op Aan/Uit te zetten als je een update uitvoert, maar dan moet je er wel elke keer aan denken. Misschien kun je er zelf verder mee of je kunt het zo laten, het is maar wat je wenst!
Helaas geen oplossing, maar ik hoop dat de reden voor het probleem iets duidelijker voor je is.
Reputatie 7
Badge +8
Danielle wrote:

@Eric,

Graag stel ik je op de hoogte van de uitkomst van het onderzoek van de beheerders:
De ketel werkt op OpenTherm, alleen als er een converter tussen zit. Tijdens de update is er een Edge2 melding opgetreden, wat inhoud dat de communicatie tussen de ketel en display op dat moment is verbroken. De ketel heeft hierop hoogstwaarschijnlijk bedacht dat hij een stooksignaal af moet leveren en wij verwachten dat dit verkeerd gaat door de converter.
Wij kunnen hierin niets voor je betekenen, sorry daarvoor. Wel kun je een workaround aanhouden door de instelling op Aan/Uit te zetten als je een update uitvoert, maar dan moet je er wel elke keer aan denken. Misschien kun je er zelf verder mee of je kunt het zo laten, het is maar wat je wenst!
Helaas geen oplossing, maar ik hoop dat de reden voor het probleem iets duidelijker voor je is.

Hmm Dani...
Dat is wel een opvallende uitslag, vooral om het feit. Ik heb hiervoor een Nefit Smartline HR gehad, Opentherm aangesloten via een EMS converteer. Maar stoken deed deze ketel niet als ik Toon een update gaf.. Of kan dit alleen voorkomen bij de module van de Bosch HRC?
Reputatie 7
Badge +5
Na een harde reset van de Ketelmodule en zonder workaround gaat ook mijn Vaillant Ecotec Plus CW5 met OT module VRT33 na de herstart kortstondig aan het verwarmen.

Na de herstart: als de display informatie weer compleet aanwezig is en de ketel vwb aanwezige temperatuur niet hoeft op te warmen.
@Danielle, ter aanvulling, op Aan/uit zetten helpt het ook niet. Ik heb een ketel van dezelfde familie als de ketel van @Eric en bij mij heeft het nooit anders gewerkt dan aan/uit. Daarom zei ik dat het normaal is, tenminste voor Bosch's.
Mijn workaround is de linker draaiknop in de ketel naar het parasolletje linksom draaien, zomerstand.

Voorbeeld, als je de twee draden even los koppelt van de ketel dan gaat ie branden, de spanningsonderbreking van Toon en module tijdens de reboot heeft hetzelfde effect. Voor mij zit er logica in, als het anders is dan hoor ik het ook graag.
Na een herstart doet het bij mij ook net als bij @Yobotje, temperatuursafhankelijk.
Na een software update, wordt de ketel module ook herstart (hard reset), denk ik, na alleen Herstart (soft reset) gebeurt dat niet.
Reputatie 6
Badge +6
@mAiden, @Yobotje en @Berny,

Dank voor de aanvulling en toelichting. Ook voor het eerst dat dit echt bij de sofwarebeheerders is onderzocht en om eerlijk te zijn heb ik dit nooit meegekregen, ondanks jullie er vast eerder over gesproken hebben. In ieder geval is het nu helder vanuit ons en hopelijk is het ook helder voor @Eric!
Badge
Hoi Danielle!
Danielle wrote:

.. Tijdens de update is er een Edge2 melding opgetreden, wat inhoud dat de communicatie tussen de ketel en display op dat moment is verbroken. De ketel heeft hierop hoogstwaarschijnlijk bedacht dat hij een stooksignaal af moet leveren en wij verwachten dat dit verkeerd gaat door de converter..

Wordt het schakelen van de ketel dan niet door de keteladapter (uiteraard in opdracht van de Toon) gedaan dan? Deze blijft gedurende de gehele upgrade gewoon online.
Danielle wrote:

..Wel kun je een workaround aanhouden door de instelling op Aan/Uit te zetten als je een update uitvoert, maar dan moet je er wel elke keer aan denken.

Ik ga de work-around bij de volgende upgrade proberen, ik houd je op de hoogte. Bedankt!
Badge
Zoals @Berny al meldde, de aan/uit truc werkt niet. De ketel begint gelijk te stoken, direct na het starten van de update. Toen ik boven bij de ketel ging kijken stond op de display code A8 te knipperen. Ik heb de ketel maar gewoon helemaal uit gezet totdat de Toon helemaal klaar was met updaten. Er zit niets anders op. Toch vreemd dat de ketel niet gaat stoken tijdens een normale herstart van de Toon. Ook dan wordt de communicatie verbroken...
A8= CAN communicatie onderbroken.
Zoals boven al uitgelegd is, met herstarten is de kamertemperatuur bepalend om de ketel te laten stoken of niet, en met een update waar de ketel module ook softwarematig spanningsloos gemaakt wordt is hetzelfde effect als een open contact, en dat betekent voor de ketel alleen maar een ding, branden.
Met herstarten is er altijd spanning op de module aanwezig, met een update waar een hard reset opdracht naar de module gaat i.v.m. een nieuwe module firmware update of alleen om de module te resetten, dan krijg je die foutmelding als je via de OTM1 aangesloten bent.

De ketel weet namelijk niet wat er aan de hand is, de ketel ziet alleen een Opentherm module dat geen feedback meer van de temperatuur geeft, maar dat de spanning onder een bepaalde treshold is geweest en dat als een stook opdracht geïnterpreteerd is geworden. Dan kan alleen maar een fout tussen de OTM1 module en Heatronic zijn, of tussen OTM1 en kamerthermostaat, de ketel weet het niet dat er nog de Toon module ertussen zit. Er is dan ergens een communicatiefout opgetreden en daardoor krijg je de A8 foutmelding.
De ketel stopt dan met stoken alleen als de Toon weer herstart is, de communicatie is hersteld en de temperatuur feedback kan weer aan de ketel doorgegeven worden. En A8 zal dan ook verdwijnen.
Badge
@Danielle, de update van vandaag was zelfs nog problematischer. Doordat het op een gegeven moment 26 graden werd kwam ik er achter dat hij na de update door bleef stoken! Pas nadat ik 'm opnieuw opgestart had met de reset knop stopte hij. Niet echt prettig, want het was eindelijk een beetje aangenaam aan het worden in huis na de warme dagen van vorige week...
Ik heb wederom externe toegang open gezet.
Reputatie 6
Badge +6
@Eric,

Nog dramatischer.. Erg vervelend! Voor de zekerheid sturen we toch een monteur langs om de ketelmodule te vervangen, aangezien onderzocht is door de ontwikkelaars dat daar mogelijk toch wat in mis gaat. We bellen je morgen om een afspraak te maken!
Badge
Hoi Danielle,
Dat is een prima service! Jullie mogen 'm ook gewoon naar mijn adres toesturen. De montage van een keteladapter is kinderlijk eenvoudig en dat scheelt jullie weer de kosten van een monteur.
Alvast bedankt!
Groeten,
Eric van Loon
Reputatie 4
Badge +4
@Eric,

We hebben geen mogelijkheid om een ketelmodule toe te sturen, dit moet echt door een monteur worden geplaatst. Misschien is er ondertussen al een afspraak met je gemaakt. Zo niet, bellen we je spoedig.
Badge
Hoi Danielle!
Zojuist heb ik Toon geupgrade naar 4.7 met de nieuwe ketelmodule en het stoken is uitgebleven. Goed nieuws dus, blijkbaar lag het dus toch aan de module.
Bedankt voor jouw hulp!
Groeten,
Eric van Loon
Reputatie 7
Badge +8
Eric wrote:

Hoi Danielle!
Zojuist heb ik Toon geupgrade naar 4.7 met de nieuwe ketelmodule en het stoken is uitgebleven. Goed nieuws dus, blijkbaar lag het dus toch aan de module.
Bedankt voor jouw hulp!
Groeten,
Eric van Loon

Goed nieuws om te lezen @Eric!
Inmiddels is 4.8 ook uitgerold.
Badge
mAiden wrote:

Kijk eens aan! Nog even geduld voor mij dan blijkbaar.
Reputatie 7
Badge +8
Eric wrote:

mAiden wrote:

Kijk eens aan! Nog even geduld voor mij dan blijkbaar.

Ik hoop stiekem dat een van de moderators, 4.8 naar je toon push. Hopelijk blijft Toon nu normaal doen, zonder stookopdrachten.
Badge
Helaas: te vroeg gejuigd. Zojuist geüpdate naar 4.8 en halverwege het proces begint hij weer volop te stoken. Ergens tijdens het flashen zorgt de keteladapter ervoor dat de ketel in een error springt en op volle kracht gaat stoken. Pas na een extra reboot na de upgrade gaat de error weg en stopt het stoken.
Ik heb support weer open gezet.
Groeten,
Eric
Reputatie 3
@ Eric,

Balen zeg dat het nog niet is opgelost. Wil je je externe toegang opnieuw aanzetten? Momenteel staat deze uitgeschakeld.

Groet, Sabrina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen