Toon geleverd met oude software | Eneco Community

Toon geleverd met oude software

• Liefhebber (level 10)
  • 28 reacties
Waarom wordt een nieuwe toon geleverd met een oude 2.1 software versie? En waarom wordt de laatste software versie vervolgens niet automatisch naar toon gepusht zodra deze aan het internet hangt? Daar betaal ik toch abonnementskosten voor? Het handmatig vrijgeven van software releases door Eneco medewerkers klinkt wel heel oudereetsch. Iets wat volgens mij niet de bedoeling zou moeten zijn met toon.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

41 Reacties

Uiteraard is dit soort vraag meermalen hier op het forum aan de orde geweest.
Gebruik de zoekfunctie om het e.e.a door over te lezen.
Bv. deze:

https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/update-toekennen-toon-heeft-oude-versie-draaien-10260/index1.html#post100248

A.s. maandag zal een moderator je berichtje lezen en ongetwijfeld versie 3.3.x ter beschikking stellen.
Reputatie 7
Badge +6
Beste NLS,

Welkom! Je kunt de update binnenhalen, deze wordt doorgaans binnen 24 uur na installatie aan je toegekend.

Groet,

Folkert
Zojuist ge-update naar versie 3.3.8. Veel snellere interface, fijn!

MAAR nu worden de meters niet uitgelezen. Stekkertjes al uit de sensoren gehaald, maar dat was niet de oplossing. En nu?
Ook de meteradapter voorzien van de laatste software versie 0.25 maat die verbind nu ook niet meer met toon. Wat een slechte eerste indruk zo
Afstand tussen meteradapter en toon is 5 meter. Zou toch geen probleem mogen zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Even Toon een hard reset geven .
( stroom even van de ketel module bij je c.v. er af en er weer in en Toon de Tijd geven om opnieuw op te starten)

eventueel als dan de meter adapter nog niet werkt deze opnieuw koppelen.

op je eerste vraagstelling terug te komen

(Waarom wordt een nieuwe toon geleverd met een oude 2.1 software versie?)

logisch magazijn vol met Toon,s
ondoenlijk om deze te voorzien van nieuwe software voor dat ze de deur uitgaan.

maar het zou logisch zijn dat ze bij activatie/installatie dat ze gelijk kunnen worden geupdate.

heeft ook weer als gevolg dat mensen niet snappen wat er gebeurd en het hele update proces fout gaat.

dus de gevolgde werk wijze is ook wel weer verklaarbaar.

eigenlijk is dit een werkje voor de monteur/installateur
Ketelmodule herstarten biedt ook geen uitkomst. Lijkt echt een issue te zijn tussen toon en de meteradapter sinds de laatste software update.
Ketelmodule herstarten biedt ook geen uitkomst. Lijkt echt een issue te zijn tussen toon en de meteradapter sinds de laatste software update.

Dan zou ik de meteradapter in een stopcontact dicht bij Toon®️ steken en verwijderen via geavanceerd.
Daarna de adapter opnieuw aanmelden bij Toon®️.
Dank Brandje, dat ga ik vanavond even proberen. En het opnieuw aanmelden, moet dat ook dicht bij Toon of juist vanuit de meterkast waar hij hoort?
Dank Brandje, dat ga ik vanavond even proberen. En het opnieuw aanmelden, moet dat ook dicht bij Toon of juist vanuit de meterkast waar hij hoort?

Hoi NLS,

Zoals dat ook op Toon®️ wordt gemeld, moet je de adapter dus UIT de meterkast halen en een wcd nemen dicht bij Toon®️; desnoods een verlengsnoer gebruiken!
Na hernieuwde aanmelding dan pas gewoon terug plaatsen in de meterkast en kabeltjes weer verbinden.

Suc6!
Reputatie 3
Badge
eigenlijk is dit een werkje voor de monteur/installateur

En zo is dat!
Hoi Jan en Reinoud,

Kijk als jullie dit "in principe" bedoelen, dan ben ik het daar ook mee eens, maar........

Je kon het in mijn bijgevoegde link ook lezen:

-Eneco heeft eerder aangegeven dat het een beleidskeuze is.
-Toon moet werkend achter gelaten worden.
-Kost gemiddeld een half uur om die update te doen en te controleren.
-Die tijd kan de monteur beter besteden aan een andere klant.
-Een update is ook voor een klant best te doen en stelt eigenlijk niets voor.

Kijk en met die beleidskeuze ben ik het wel weer helemaal eens!!
Sterker nog daar kan ik best begrip voor opbrengen en die keuze respecteren; een nieuwe klant moet een update ook kunnen doen met deze uitleg, toch???
Maar de uitleg naar de klant ontbreekt. Ik krijg een handleiding voor versie 3.2 en zie dat de plaatjes niet kloppen met mijn toon. Vervolgens moet ik op fora gaan zoeken en tot de conclusie komen dat ik daar de update moet aanvragen. Dat proces klopt niet. Eneco moet de laatste software versie automatisch pushen na eenmelding van een nieuwe toon op het netwerk. En wanneer een nieuwe toon is aangemeld is bekend bij Eneco, inmers de toon op afstand apps werken ook dan pas (en direct).
Maar de uitleg naar de klant ontbreekt. Ik krijg een handleiding voor versie 3.2 en zie dat de plaatjes niet kloppen met mijn toon. Vervolgens moet ik op fora gaan zoeken en tot de conclusie komen dat ik daar de update moet aanvragen. Dat proces klopt niet. Eneco moet de laatste software versie automatisch pushen na eenmelding van een nieuwe toon op het netwerk. En wanneer een nieuwe toon is aangemeld is bekend bij Eneco, inmers de toon op afstand apps werken ook dan pas (en direct).

Dan heb je vermoedelijk toch niet dit bericht van Folkert gelezen:

https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/toon-geleverd-oude-software-11454/index1.html#post114012

Dus de toekenning gebeurt wel degelijk.
Op dat moment wordt je op de server opgenomen en gaat de verdere toekenning automatisch, maar soms niet meteen.

Kan je daar dan niet opwachten, dan mag je hier op het forum vragen om eerdere toekenning als er een update live is gegaan.
Zeker wel gelezen. Maar na 48 uur was er nog geen update. Technisch gezien zou dit met de huidige technologie near real time mogelijk moeten zijn. Maar als ik zo thuis ben ga ik nog een poging wagen. Wordt vervolgd...
Nee dat kan niet ivm de handmatige opname van je account en koppeling op de server van je Toon.
En dan speelt het weekend ook nog mee!!
En daar komt meer bij kijken dan een simpele update bij bv Windows Microsoft, waar een sleutel de enige controle mogelijkheid is.
Ik zal niet in detail treden maar ik heb er bij Quby op kantoor bijgezeten toen mijn Test Toon op de server werd opgenomen en dat was niet even zo maar geregeld.
Denk hierbij aan een abo wel of niet; soort CV; soort contract Eneco; wel of niet hoog laag tarief; uitbreidingen zoals Toon Zon; pushen van gebruiksdata voor Toon, zoals geschatte jaar verbruik en prijzen energie; enz enz

Dus ik ben bang en met alle respect, dat je daar toch even te simpel over denkt!

Want nu ik dit een keer van dichtbij heb meegemaakt, kan ik niet anders zeggen dat het uiteindelijk Maatwerk is!
Brandje, het is mijn werk om dergelijke processen in te richten dus ik weet waar ik het over heb. En dat zijn vergelijkbare klanten als Eneco.

Maar ik heb de meteradapter inmiddels verwijderd, opnieuw toegevoegd en weer in de meterkast geplaatst. Helaas zonder resultaat. Het lijkt dat toon moeite heeft met een afstand van 5 meter naar de meteradapter. Teleurstellend dit. Zeker omdat het met oude software wel werkte.
Als het met de oude software ook werkte, dan moet het na de update ook gewoon werken.
In de afstand is dus niets gewijzigd en de update kan ook het zWave signaal niet beïnvloeden.
Vijf meter kan pas een probleem worden als er ook door muren gegaan moet worden.

Niet te min kan je uiteraard proberen met een repeater te werken.
Deze kan door Eneco gratis verstrekt worden.
Factory reset helpt ook niet. @eneco zeg t maar.
Reputatie 4
Badge
Hoi NLS, heel vreemd dat het na de update niet meer werkt. Dat moet namelijk, als de situatie verder niet gewijzigd is, geen enkel verschil maken. Ik weet niet of een repeater het probleem oplost, maar het is een poging waard. Ik stuur je een repeater toe. We vernemen graag of dit het gewenste effect heeft. Begrijp ik nu verder goed dat je een fabrieksherstel hebt uitgevoerd?

Groet Martijn
Hoi Martijn, dank voor de repeater hopelijk helpt dat. Ja ik heb een factory reset uitgevoerd
De repeater is ontvangen (tenminste ik heb een doos waar ik van uit ga dag de repeater daar in zit). Van het weekend uitproberen.
Zojuist de repeater geïnstalleerd. Kleine verbetering. De repeater heeft alleen verbinding wanneer ik hem in het stopcontact direct achter toon plaats. Plaats ik hem op 2meter afstand dan krijgt toon geen verbinding met de repeater. Met de repeater dichtbij toon is er verbinding met de meteradapter. Echter is de kwaliteit slecht: slechts 1 van de 5 sterren. Heeft toon dan echt zo'n waardeloze draadloze verbinding???
Reputatie 7
Badge +7
heb je na het installeren van de repeater , Toon en andere zaken een harde reset gegeven ?
Dat stond niet in de handleiding. Maar met een harde reset bedoel je enkel het ontkoppelen van de adapter bij de ketel voor 1 minuut? Of nog meer?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen