Toon 3.0 | Eneco Community

Toon 3.0

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 299 reacties
Beste Eneco/mods.

Na mijn deelname aan het toon 3.0 project alweer een tijdje geleden een paar vraagjes.

Wanneer komt toon 3.0 uit? Kunnen/mogen jullie al iets zeggen over de features en mogen wij hier op het forum al over speculeren?

(speculeren mag altijd, echter heb ik voorkennis waar ik een geheimhoudingsverklaring voor heb moeten tekenen)

Dit zou in mijn ogen het forum weer een beetje interessant maken!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

288 Reacties

Uiteraard heeft alles z'n prijs, maar je vergeet wel dat een beginneling wel het kastje gekoppeld aan de router a 120 euro's moet kopen voor hij/zij met Homeautomation van start kan gaan...................

Dan je bedenken dat ik de te schakelen punten nu met een setje van 15 euro's bedien.
Dus 1 afstandsbediening en 3 schakelunits.
In de loop der tijd zelfs 3 van die setjes gekocht.
Er ligt nu een afstandsbediening in de douche; in de keuken; in de huiskamer; makkelijker dan de Smartphone die je thuis ook niet altijd in je broekzak hebt zitten.
En de Kerstboom loopt uiteraard ook over die simpele schakelaar; dikke pret voor weinig geld
Reputatie 2
Badge
Done, theodp 🙂
Badge
Ik denk dat je rekening moet houden dat dit standaard directories zijn voor alle producten die Z wave gebruiken.
Als je naar rechtsboven kijkt met het WiFi tekentje dan geef ik je graag gelijk.
Bij de tablet uitvoering van iOS zit er nu aan de onderkant ook 3 of meerdere stippen om door te bladeren.
Ach we zullen het dit kwartaal wel merken.

Ik hoop vurig dat de scenes voor de slimme stekkers er nu bij zitten, want oh oh wat mis ik die zoals bij Zorgeloos Wonen zichtbaar zijn.
Reputatie 1
Badge
Deze directories en afbeeldingen zaten nog niet in oudere versies van de App. En tevens is de code daarvoor bewust (nog) uitgeschakeld. Behoorlijk stukje code en veel custom plaatjes. Dit is niet standaard.
Reputatie 3
Badge
ja idd daar doelde ik ook op de kopbalk is nog steeds van Toon alleen iets aangepast.
en die stipjes zitten er bij de Android versie ook ik heb er in totaal 7 pagina's met tegels opstaan.
maar die pijltjes naar links en naar rechts zijn meer van toepassing op het Toon scherm omdat je daar niet kan schuiven middels het vegen over het scherm.

zo zijn er ook een aantal tegels al toegevoegd zoals (Zon)

ik moet wel zeggen dat de layout erg op de tablet versie lijkt hoor ;)

ik hoop ook binnen nu en april de update te verwachten voor de scenes dan kunnen we pas echt gaan spelen met de stekkers.
Reputatie 1
Badge +1
toon_liefhebber wrote:

Deze directories en afbeeldingen zaten nog niet in oudere versies van de App. En tevens is de code daarvoor bewust (nog) uitgeschakeld. Behoorlijk stukje code en veel custom plaatjes. Dit is niet standaard.

Haal jij dit uit de bron controlle?
pieterzegwaard wrote:

ja idd daar doelde ik ook op de kopbalk is nog steeds van Toon alleen iets aangepast.

zo ook een aantal tegels al toegevoegd

ik moet wel zeggen dat de layout erg op de tablet versie lijkt hoor ;)

ik hoop ook binnen nu en april de update te verwachten voor de scenes dan kunnen we pas echt gaan spelen met de stekkers.

Precies, want die toegevoegde waarde mis ik dagelijks bij de slimme stekkers!
Als het een Toon uitvoering wordt dan verlaat met het kiezen van de tab's onderin het homescherm en zou inderdaad het swipen z'n in trede doen.

Overigens waar heb jij je info inzake de nieuwe layout vandaan?
Reputatie 1
Badge +1
Ik weet dat mijn installateur het ook al over 'domotica' had als uitbreiding op Toon in de (nabije) toekomst.

Peter
Reputatie 6
Badge +1
Het is een mooie layout. Als dat werkelijkheid word, is dit een een prositieve grote vooruitgang is het bedieningsgemak van Toon
Domme vraag? Heb je dan een nieuwe Toon nodig of kan dit ook met Toon 1e generatie in combinatie met wifi?

Groeten Siebe
Reputatie 3
Badge
de foto's staan hier http://nieuws.eneco.nl/eind-dit-jaar-gebruiken-100000-huishoudens-toon/

Eigenlijk al een oude post van sep 2014 maar die foto's had ik er nog niet bij zien staan en nu wel.

zijn denk ik later toegevoegd .
Reputatie 1
Badge +1
Domme vragen bestaan niet ;-)

Ik vermoed en verwacht dat er geen nieuwe Toon voor nodig zal zijn. Maar dat is een vermoeden.
De Toon zelf is nl niets anders dan een computertje met een schermpje die ook nog eens
geheel te programmeren is (linux geloof ik als operating system met embedded software).
Omdat het Zwave modem/protocol al ingebakken zit om te communiceren met de metermodules kan ik mij zo maar voorstellen
dat deze zelfde Zwave hardware toegepast kan worden voor andere leuke dingen (domotica?).

En als mijn vermoeden nergens op slaat horen we dat hier snel genoeg ;-)))

Peter
pieterzegwaard wrote:

de foto's staan hier http://nieuws.eneco.nl/eind-dit-jaar-gebruiken-100000-huishoudens-toon/

Eigenlijk al een oude post van sep 2014 maar die foto's had ik er nog niet bij zien staan en nu wel.

zijn denk ik later toegevoegd .

Hoi Pieter,

Dan zal ik het daar hebben zien staan!
Bedankt voor de verwijzing met de link!
Reputatie 1
Badge +1
pvkan wrote:

En als mijn vermoeden nergens op slaat horen we dat hier snel genoeg ;-)))

Peter

Dat vermoeden van jou klopt denk ik als en bus. Jammer dat er niks over gezegd word door eneco terwijl als ze meer open erover zouden zijn de toon klanten eventueel nog en opmerking erover kunnen maken.
Reputatie 3
Badge
Dat zou goed kunnen dan.

Ik had ze nog niet gezien.

Graag gedaan 😉
Reputatie 7
Badge +6
@Jacob,

Sorry voor de late reactie.
De naam Toon 3.0 is een fictieve naam die gebruikt wordt om te prikkelen dat het over de toekomst gaat. Er bestaat niet werkelijk een Toon 3.0. Vragen die betrekking hebben op Toon 3.0 zijn vragen waar geen antwoord op is.

We zijn met een aantal ideeën die uit de challange zijn gekomen aan de slag gegaan.
Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe functionaliteit rondom het vergelijk, wat naar verwachting binnenkort uitkomt.

Speculeren over features mag, maar er zijn geen zekerheden wat daarvan ook daadwerkelijk in productie gaat. Het is dan ook niet zo dat we de uitkomsten van die challenge sowieso gaan uitvoeren.
Reputatie 6
Badge +1

Leuke site met veel wetenswaardigheden over Eneco. Dank voor de link. Interresant leesvoer 🙂
Danielle wrote:

... Er bestaat niet werkelijk een Toon 3.0. ... Het is dan ook niet zo dat we de uitkomsten van die challenge sowieso gaan uitvoeren.

Alles voor niets geweest?
Reputatie 1
Badge
Brandje wrote:

Tja inderdaad;het is dat Toon zo'n mooi concept is........
Daardoor kan ik het geduld wel (moeilijk) opbrengen hoor.
Voor mij gelden eigen nu 2 speerpunten scene's voor de slimme stekkers en Zon op Toon.
En die laatste doet het meest zeer, omdat de beloftes daarvan al bijna 2 jaar lopen..........

Een ding wat ik wel vind: Eneco vraagt wel 3,50 per maand. Zeg dat er nu 50.000 mensen een Toon hebben... Stel dat je 1,50 rekent voor de werking van de functies en servers (is al veel, want dat is al 75.000 euro per maand) dan blijft 2 euro, ofwel 100.000 euro per maand over voor ontwikkeling. Dat zijn ongeveer 30 FTE en daarmee zouden de ontwikkelingen best iets sneller kunnen mogen gaan.
Reputatie 6
Badge +1
Ik denk het niet. Uit ieder onderzoek komt waardevolle informatie. Echter kan de informatie ook anders worden ingezet, dan waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was. En wat dacht je van het "balletje opgooien principe".

dus : alles voor niets geweest zal hier ook zeker niet het geval zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Inmiddels al meer dan 100000 heb ik ergens gelezen.
enne er moet nog wat verdiend worden ook .
voor niks gaat de zon op , alleen we willen hem graag ook op Toon zien :)
er liggen nog zoveel ideeen op de wel bekende plank
of Toon dat alles met de huidige hardware zal kunnen bolwerken ?
handigste is dat je zelf kan kiezen wat je op Toon wilt hebben.
ik wil solar power
een ander wil z,n waterdruk van de c.v. aflezen
Nou, de mods hebben nog steeds niet gereageerd dus dan ga ik maar posten wat ik weet. 
De visie van eneco is op dit moment dat toon inzicht moet geven in je energie verbruik. 

1. Domotica (aansturen lampen)
Naast wat toon liefhebber al heeft gepost is het ook al een beetje te zien in systeem -> energiemeters. Hier is een strakke pagina gemaakt waar nu nog maar 1 meter in staat. Ik weet niet in hoeverre bij de eerste release van dit systeem je je apparaten aan kan gaan sturen. Denk het in de toekomst wel. Denk dat in eerste instantie de visie van eneco inzicht geven is en dat de aanval wordt geopend op de concurrentie essent met de energiemeters en nuon met de e-manager. Dus niet direct het besturen van de verlichting maar meer het inzicht per apparaat.
zie dit filmpje waarin de directeur van quby iets teveel verteld over een tablet app. http://www.youtube.com/watch?v=dlY-mgW4rd0 vanaf 25 minuten.
Daarnaast is er al veel geexprimenteerd met toon bij gebruikers. Hier is over gepost of het forum echter is dit ook weer meteen verweidert. Om een echt z-wave netwerk te maken heb je extra hardware nodig. Quby kan en gaat dit maken. Vraag is alleen wanneer dit komt en in wat voor vorm.

2. Doelgroep
Nu de early adopter fase voorbij is probeert eneco zich op de massa te richten. En daarbij vooral jongeren omdat die de toekomst zijn en als je die nu al weet te binden als klant blijven ze dat waarschijnlijk ook. Hiervoor heeft eneco de toon 3.0 jongerenchallenge georganiseerd om te kijken wat de jongeren willen in zo'n apparaat. zie: https://www.werkenbijeneco.nl/jongeren-denken-mee-over-toon/ en https://www.werkenbijeneco.nl/jongerenchallenge-toon-3-0-d-day/
Hier heb ik ook aan mee gedaan. Helaas niet door de voorronde gekomen. Wel veel met medewerkers gesproken. Heb hiervoor een geheimhoudingsverklaring getekend dus ga er inhoudelijk niet te ver op in. Feit blijft wel dat eneco zich als doel heeft gesteld om ieder kwartaal een nieuwe feature te introduceren voor toon. Groot of klein. Hiervoor hebben ze wel input nodig.

3. Toon als fotolijstje.
Ik weet dat er mee is geexperimenteerd bij eneco. Of het er zal komen weet ik niet.

Tot slot: de langetermijn visie van eneco: http://www.youtube.com/watch?v=89irYxOl59Q
Reputatie 1
Badge
jvdl wrote:

Inmiddels al meer dan 100000 heb ik ergens gelezen.
enne er moet nog wat verdiend worden ook .
voor niks gaat de zon op , alleen we willen hem graag ook op Toon zien :)
er liggen nog zoveel ideeen op de wel bekende plank
of Toon dat alles met de huidige hardware zal kunnen bolwerken ?
handigste is dat je zelf kan kiezen wat je op Toon wilt hebben.
ik wil solar power
een ander wil z,n waterdruk van de c.v. aflezen

Dat komt dan mooi uit, ik ging uit van 50.000 dus die andere 50.000 users is dan het onderdeeltje 'winst' :)
Maar je hebt gelijk over die plank, ik volg de ontwikkeling van Toon al langer en lees (maar post niet altijd) hier ook regelmatig even mee.
En ik zou het ook heus niet erg vinden om voor een zacht prijsje een nieuwe Toon te kunnen kopen welke dan weer meer zou kunnen. Maar aan de andere kant heb ik niet het idee dat Toon overvraagd wordt momenteel. Hij is expres traag in de interface maar alle achtergrondtaken gaan hem volgens mij prima af. Vraag me sowieso af hoeveel hij nu echt lokaal doet en hoeveel remote wordt uitgerekend op een server.
Hoi Jacob,

Bedankt voor het oplichten van een tipje.
Een kans die Eneco duidelijk heeft laten liggen!
Persoonlijk denk ik dat met name de aanval op de concurrentie hoog in het vaandel zal staan.
Dat zijn de opponenten waar je zo je klanten aan kan kwijt raken.
Nu heeft Eneco nog een mooie gadget, maar de anderen zitten ook niet stil, dus ze voor blijven is essencieel.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen