Softwareversie 4.8. | Eneco Community

Softwareversie 4.8.

• 27 september 2017
  • 150 reacties
  • 5218 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag zijn wij gestart met het uitrollen van software update 4.8. Deze software-update wordt in een tijdsbestek van vier weken gefaseerd uitgerold naar alle klanten van Toon.

De verbeteringen van de laatste softwareversie lees je op Toon.nl. Staat de software update nog niet voor je klaar? Vraag deze dan aan via het topic ‘Is mijn Toon up-to-date?’.

Dit najaar rollen we stapsgewijs drie nieuwe functionaliteiten uit. Het gaat dan om monitoring van je cv-ketel, inzicht in je jaarnota en een verspillingschecker. Met iedere software update maak je Toon nog slimmer.

150 Reacties

Inderdaad Wim en voor diegenen die niet tevreden zijn is een opzegging van 1 maand prima te doen.
Maar een echte afweging kan je bv eind oktober nog niet doen.
Ik blijf het daardoor een misplanning qua verhoging van Eneco vinden.

@Brandje Misplanning en mooi 2 maanden binnengeharkt zonder concrete “opwaardering” voor de klant. Dat is pas graaien, zo kun je het ook noemen.

Nou graaien is zwaar uitgedrukt, maar een ongelofelijke misplanning dat is volgens mij de grote fout.
Eigenlijk zou het Enevo sieren, die verhoging iets op te schorten, zodat de abo-klanten iets meer begrip kunnen opbrengen.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien kan Eneco uitleggen waarom zij denken al die info nodig te hebben?
Lijkt me wel klantvriendelijk om daar helderheid over te verschaffen.

Geen kwestie van klantvriendelijkheid maar van een wettelijke plicht (zie ook mijn eerdere post). Daarnaast moet eerst iedere klant toestemming geven voor het verzamelen van deze informatie voordat deze gegevens mogen worden opgeslagen.
Ik heb het sterke vermoeden dat Eneco hiermee op dit moment al de wet overtreed (in ieder geval de nieuwe EU regels die binnenkort van kracht worden). Ik heb tenslotte geen toestemming gegeven voor het verzamelen van deze informatie en het niet invullen beperkt het gebruiksgemak van de Toon omdat die balk storend in beeld blijft, ook in de dim stand.
Daarnaast wil nu ook wel eens weten welke gegevens er in detail worden opgeslagen op de centrale Eneco servers. Er gaan iedere week vele MB's aan data richting de Eneco servers en ik vraag me ernstig af wat dat allemaal is. Overigens is Eneco ook wettelijk verplicht deze informatie te verstrekken.

Ik verwacht hierop een reactie van Eneco.............
Reputatie 1
Badge +1
Wel jammer dat dit pas wordt gedaan in een latere versie.
In 4.8 vraagt Eneco dus eerst om de gegevens, maar pas een versie later komen ze met een privacy statement.

Primair is dat de gebruiker de ketelinfo niet of niet compleet hoeft in te voeren zonder hiervan hinder te ondervinden (de storende infobalk).
Ofwel: Eneco moet één van de GDPR regels goed in de gaten gaan houden en dat is "privacy by default". En dat geldt natuurlijk voor alle andere verzamelde gegevens.

Peter

Oftewel:
Reputatie 1
Badge +1
Hallo @Denise

Ik denk dat de aangesproken gebruikers hier iets anders bedoelen.

Met privacyregels alleen ben je er nog niet, zeker niet straks (mei 2018) als de Europese wetgeving hieromtrent in werking treedt (GDPR=General Data Protection Regulation).
Een van de onderwerpen in de GDPR luidt samengevat:
"Gegevensbeperking: enkel de noodzakelijke gegevens die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn, mogen worden verzameld".

En dat is denk ik ook de vraag hier:
1. "Waarom wil Eneco weten wat voor ketel/type de gebruiker heeft".. Deze info is niet noodzakelijk voor de werking van het uitlezen van de ketel; opentherm is een standaard protocol en daarmee merk/type onafhankelijk.

2. "Waarom wil Eneco weten hoe oud de ketel is en wanneer deze voor het laatst is onderhouden ?"
Enige wat ik kan bedenken is dat Eneco straks aanbiedingen gaat sturen voor onderhoud of vervanging van de ketel. Dat is weer in strijd met de privacyregels (de data wordt dan anders gebruikt dan waarvoor bedoeld=het uitlezen van de ketel).

Beide punten zijn dus niet nodig voor een correcte werking van de nieuwe functionaliteit bij het uitlezen van ketel informatie...
Je bent natuurlijk vrij om die info wel of niet te leveren, maar als je ze niet allemaal aanlevert
werkt de functie niet.

Dat is best raar want de gevraagde info is overbodig tenzij Eneco kan aantonen dat deze informatie wel degelijk nodig is. Eneco is verplicht die informatie te geven.
En dat is precies wat hier de vraag is.
Het "need to know" (GDPR) moet aangetoond worden.

Peter
Reputatie 5
Hier ook nog geen update... kunnen jullie hem pushen?

Gepusht ; - )

Dan is deze release dus eigenlijk compleet overbodig? Waarom niet gewacht tot de 4.9 functionaliteit klaar is? Klanten die wachten op de beloofde extra functionaliteit om de abo prijsverhoging te verklaren worden niet echt niet warm van de mogelijkheid ketel gegevens in te voeren waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Het lijkt erop dat deze tussenrelease alleen als zoethoudertje is uitgebracht.

Ik vermoed dat Toon aan de hand van het door ons ingevulde ketelprofiel het ketel merk + type kan koppelen aan de OpenTherm gegevens die de ketel (indien ondersteund) verstuurd aan Toon. In de volgende Toon release zou Toon dan automatisch het ketelmerk + type (indien ondersteund) moeten kunnen herkennen. Maar dit is dus een aanname. 🤔
En moeten we daar € 1,50 extra voor betalen, buiten wat er nog komen gaat? Wel al de prijsverhoging bekend maken, maar nog niet alle functionaliteiten beschikbaar.

Precies!
Het is uiteraard 1 euro Wim!
Maar vandaar dat ik zeg: had die verhoging nu later gedaan!
De 1e echte uitbreiding de verspilApp komt pas eind oktober uit. Mark my Words.
Reputatie 4
Badge +4
Correct Ton, 1€. Ik zie ook dat je achteraf betaalt. Er zit niets anders op dan af te wachten.
Badge +5
Inderdaad Wim en voor diegenen die niet tevreden zijn is een opzegging van 1 maand prima te doen.
Maar een echte afweging kan je bv eind oktober nog niet doen.
Ik blijf het daardoor een misplanning qua verhoging van Eneco vinden.

@Brandje Misplanning en mooi 2 maanden binnengeharkt zonder concrete “opwaardering” voor de klant. Dat is pas graaien, zo kun je het ook noemen.
Reputatie 7
Badge +6
@toongebruiker

Wanneer je via het Menu voor cv-ketel kiest en daarna de uitleg hebt doorlopen(in totaal 3 schermen), dan verdwijnt het bericht en verschijnt dit niet nog een keer.
Reputatie 7
Badge +5
@mpleizr

Ben ik het mee eens! Hiervoor moet ons ontwikkelteam aan de slag. Het is dus geen bug die zo opgelost kan worden. Toon houdt gelukkig nog wel gewoon rekening met je ingevoerde teruglevering.

Groet, Denise
Reputatie 1
Badge +1
Hoe bedoel je ?
Akkoord gaan met het monitoren van mijn ketel?
verklaar je nader?

@toongebruiker
Ik begrijp je helemaal.
Ik heb ook even getwijfeld of ik mijn CV-ketel bekend wil maken aan Eneco.
Want dat is precies wat je doet. NIet alleen het laatste onderhoud, maar ook de aankoopdatum
van de ketel wordt gevraagd. Dus Eneco komt dan te weten wanneer mijn ketel aan vervanging toe is qua leeftijd. Ik zie de reclamespam met ketel aanbiedingen al aankomen.🤔

Merk, type en aankoopdatum valt volgens ook mij niet onder "need to know" om een functie werkend te krijgen. OpenTherm is een gestandaardiseerd protocol. Dus het merk en type is niet nodig om de ketel te monitoren (wat wel weer een leuke uitbreiding is voor Toon).

Tenslotte de laatste onderhoudsdatum: Waarom ?
Ik heb een keurig onderhoudsabonnement op mijn ketel bij de leverancier die hem geleverd heeft. Eneco heeft deze info dus helemaal niet nodig.
Ook daar zie ik wel een spam-email komen zodra het tijd wordt voor onderhoud ;-)

Ik heb om deze redenen ketelmonitoring niet aangezet. Totdat ik velden kan leeglaten.

Peter
Reputatie 7
Badge +4

Ik heb om deze redenen ketelmonitoring niet aangezet. Totdat ik velden kan leeglaten.

Peter

Goed punt, dit heeft ook allerlei data privacy implicaties. Het lijkt erop dat Eneco meer gegevens vraagt dan nodig is voor de dienst. In April 2018 worden er strengere data privacy regels van kracht in de EU (General Data Protection Regulation (GDPR) ). Dit legt nog meer beperkingen op aan bedrijven voor wat betreft verzameling, opslag en gebruik van gegevens van EU consumenten). Ik vraag me af of in hoeverre de Toon dienst compliant is met deze regels. Vooralsnog is het erg onduidelijk welke informatie Enenco precies verzamelt van de klanten.
Misschien kan Eneco uitleggen waarom zij denken al die info nodig te hebben?
Lijkt me wel klantvriendelijk om daar helderheid over te verschaffen.

Hoi Jake,@postmasterjake

Dit alles heeft te maken met de privacy.
Uiteraard is daar rekening mee gehouden.
De veldtesters hebben het scherm al gezien waar dat in versie 4.9 aan de orde komt.
Daar kan uiteraard, zoals het hoort wel of geen toestemming gegeven kunnen worden.

Je oproep aan een mod is dus heel terecht en hopelijk zal daar straks ook nadere info over komen.
Reputatie 7
Badge +5
@Toonz & @postmasterjake

Hebben jullie de privacyverklaring van Toon er al eens op nagekeken? Hierin wordt precies vermeld hoe wij de informatie verwerken. Hebben jullie naar aanleiding hiervan nog vragen, dan lezen we ze graag terug.

Groet, Denise
Reputatie 1
Badge
Toen de notificatie balk er nog niet was, had je gewoon niet door dat er iets met de internetverbinding tussen Toon en modem en SC aan de hand was.
Dat staat verder los van de thuis situatie mbt andere apparatuur.
Het is vaak de beveiligde verbinding die tussen Toon/modem/SC bestaat die dwars ligt.

Andere apparatuur maakt op die manier namelijk geen verbinding met een service center.
Een statisch IP-adres helpt in ieder geval wel om de verbinding stabiel te krijgen/houden.

Nou komt het wel eens voor dat de WiFi module van Toon beschadigd raakt.
Je zou het kunnen testen door een paar uur/dagen een utp-kabel tussen Toon en je modem te leggen.

Bedankt Brandje voor je uitleg. Ik zie alleen mijzelf nog niet n utp-kabel dwars door de kamer hangen 😀 .
Reputatie 1
Badge
Dat begrijp ik Frank!
Maar je kan het ook een uurtje doen; het is puur om te testen op Toon (de Wifi module) wellicht defect is.

Ga ik doen, dank voor de tip!
Hallo @Denise

Ik denk dat de aangesproken gebruikers hier iets anders bedoelen.

Met privacyregels alleen ben je er nog niet, zeker niet straks (mei 2018) als de Europese wetgeving hieromtrent in werking treedt (GDPR=General Data Protection Regulation).
Een van de onderwerpen in de GDPR luidt samengevat:
"Gegevensbeperking: enkel de noodzakelijke gegevens die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn, mogen worden verzameld".

En dat is denk ik ook de vraag hier:
1. "Waarom wil Eneco weten wat voor ketel/type de gebruiker heeft".. Deze info is niet noodzakelijk voor de werking van het uitlezen van de ketel; opentherm is een standaard protocol en daarmee merk/type onafhankelijk.

2. "Waarom wil Eneco weten hoe oud de ketel is en wanneer deze voor het laatst is onderhouden ?"
Enige wat ik kan bedenken is dat Eneco straks aanbiedingen gaat sturen voor onderhoud of vervanging van de ketel. Dat is weer in strijd met de privacyregels (de data wordt dan anders gebruikt dan waarvoor bedoeld=het uitlezen van de ketel).

Beide punten zijn dus niet nodig voor een correcte werking van de nieuwe functionaliteit bij het uitlezen van ketel informatie...
Je bent natuurlijk vrij om die info wel of niet te leveren, maar als je ze niet allemaal aanlevert
werkt de functie niet.

Dat is best raar want de gevraagde info is overbodig tenzij Eneco kan aantonen dat deze informatie wel degelijk nodig is. Eneco is verplicht die informatie te geven.
En dat is precies wat hier de vraag is.
Het "need to know" (GDPR) moet aangetoond worden.

Peter

Inmiddels bijna een week later, en nog steeds geen reactie op deze interessante vraag.
Of de vraag is te moeilijk, of ze durven hem niet te beantwoorden.
Badge +5
Hier ook nog geen update... kunnen jullie hem pushen?

Gepusht ; - )

Grappig!
Reputatie 3
@ Ploeg,
Leuk dat je een bezoek brengt aan het Toon Forum! De update is onderweg;-)

Groet, Sabrina
Reputatie 2
Badge
Zou u zo vriendelijk willen zijn om de nieuwste update naar mijn Toon te willen sturen.

Alvast bedankt.
Reputatie 2
Badge
@ Denise

Update ontvangen bedankt hier voor.

Groet,Nico
De verbinding met het service center is ook correct
Ga ik even checken.
Oké, daar wacht ik dan op. Bedankt Brandje.?

Reageer