Softwareversie 4.8. | Eneco Community

Softwareversie 4.8.

Toon eerste bericht

150 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Misschien kan Eneco uitleggen waarom zij denken al die info nodig te hebben?
Lijkt me wel klantvriendelijk om daar helderheid over te verschaffen.
Reputatie 7
Badge +3

Geen kwestie van klantvriendelijkheid maar van een wettelijke plicht (zie ook mijn eerdere post). Daarnaast moet eerst iedere klant toestemming geven voor het verzamelen van deze informatie voordat deze gegevens mogen worden opgeslagen.
Ik heb het sterke vermoeden dat Eneco hiermee op dit moment al de wet overtreed (in ieder geval de nieuwe EU regels die binnenkort van kracht worden). Ik heb tenslotte geen toestemming gegeven voor het verzamelen van deze informatie en het niet invullen beperkt het gebruiksgemak van de Toon omdat die balk storend in beeld blijft, ook in de dim stand.
Daarnaast wil nu ook wel eens weten welke gegevens er in detail worden opgeslagen op de centrale Eneco servers. Er gaan iedere week vele MB's aan data richting de Eneco servers en ik vraag me ernstig af wat dat allemaal is. Overigens is Eneco ook wettelijk verplicht deze informatie te verstrekken.

Ik verwacht hierop een reactie van Eneco.............

Hoi Jake,@postmasterjake

Dit alles heeft te maken met de privacy.
Uiteraard is daar rekening mee gehouden.
De veldtesters hebben het scherm al gezien waar dat in versie 4.9 aan de orde komt.
Daar kan uiteraard, zoals het hoort wel of geen toestemming gegeven kunnen worden.

Je oproep aan een mod is dus heel terecht en hopelijk zal daar straks ook nadere info over komen.
Reputatie 1
Badge +1
Wel jammer dat dit pas wordt gedaan in een latere versie.
In 4.8 vraagt Eneco dus eerst om de gegevens, maar pas een versie later komen ze met een privacy statement.

Primair is dat de gebruiker de ketelinfo niet of niet compleet hoeft in te voeren zonder hiervan hinder te ondervinden (de storende infobalk).
Ofwel: Eneco moet één van de GDPR regels goed in de gaten gaan houden en dat is "privacy by default". En dat geldt natuurlijk voor alle andere verzamelde gegevens.

Peter

Oftewel:
Reputatie 7
Badge +4
@Toonz & @postmasterjake

Hebben jullie de privacyverklaring van Toon er al eens op nagekeken? Hierin wordt precies vermeld hoe wij de informatie verwerken. Hebben jullie naar aanleiding hiervan nog vragen, dan lezen we ze graag terug.

Groet, Denise
Reputatie 1
Badge +1
Hallo @Denise

Ik denk dat de aangesproken gebruikers hier iets anders bedoelen.

Met privacyregels alleen ben je er nog niet, zeker niet straks (mei 2018) als de Europese wetgeving hieromtrent in werking treedt (GDPR=General Data Protection Regulation).
Een van de onderwerpen in de GDPR luidt samengevat:
"Gegevensbeperking: enkel de noodzakelijke gegevens die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn, mogen worden verzameld".

En dat is denk ik ook de vraag hier:
1. "Waarom wil Eneco weten wat voor ketel/type de gebruiker heeft".. Deze info is niet noodzakelijk voor de werking van het uitlezen van de ketel; opentherm is een standaard protocol en daarmee merk/type onafhankelijk.

2. "Waarom wil Eneco weten hoe oud de ketel is en wanneer deze voor het laatst is onderhouden ?"
Enige wat ik kan bedenken is dat Eneco straks aanbiedingen gaat sturen voor onderhoud of vervanging van de ketel. Dat is weer in strijd met de privacyregels (de data wordt dan anders gebruikt dan waarvoor bedoeld=het uitlezen van de ketel).

Beide punten zijn dus niet nodig voor een correcte werking van de nieuwe functionaliteit bij het uitlezen van ketel informatie...
Je bent natuurlijk vrij om die info wel of niet te leveren, maar als je ze niet allemaal aanlevert
werkt de functie niet.

Dat is best raar want de gevraagde info is overbodig tenzij Eneco kan aantonen dat deze informatie wel degelijk nodig is. Eneco is verplicht die informatie te geven.
En dat is precies wat hier de vraag is.
Het "need to know" (GDPR) moet aangetoond worden.

Peter
Reputatie 3
Badge +1
Hi, sinds eergisteren mijn Toon geïnstalleerd gekregen door EnecoMonteur.
Slimme meters moeten nog geïnstalleerd worden.
Software is 3.2.18.
Kan ik up-to-date software ontvangen reeds ?

Toon App: Vlammetje wanneer Ketel in bedrijf is brand niet (op Toon vrijwel direct wel) !
Ook niet na meerdere minuten wachten en ook niet na nieuw installeren vanuit de Android-playstore.

gr. J.
Badge
hopelijk is de storing van wifi verbinding weg er dan ook uit. De laatste update was geen succes. steeds problemen daarna
Reputatie 1
Badge
Beste Brandje,

Heb ik als eerste gedaan. Wat ik zie is dat Toon opeens geen verbinding meer maakt, een rood uitroepteken geeft, en vervolgens een minuut later opeens weer wel verbinding heeft. Heb dit met voorgaande versies nooit gehad. Toon heeft in mn router ook n vast IP en de router staat op zo’n 2 meter afstand. Wellicht meer mensen last van?

Dan geef je Toon een harde reset.
Dus maak je Toon module bij je CV even 1 minuutje stroomloos.

Het blijft bijzonder, Toon stroomloos gemaakt, maard e problemen blijven zich voordoen. De ene minuut geeft ie aan dat t contact met de router niet goed is om een minuut later te melden dat ie geen contact heeft met internet en weer een minuut later er niets aan de hand is. Nooit last van gehad pas bij de 4.8 update, ligt kort door de bocht dus aan de update want er is nooit iets in de thuissituatie veranderd.
Toen de notificatie balk er nog niet was, had je gewoon niet door dat er iets met de internetverbinding tussen Toon en modem en SC aan de hand was.
Dat staat verder los van de thuis situatie mbt andere apparatuur.
Het is vaak de beveiligde verbinding die tussen Toon/modem/SC bestaat die dwars ligt.

Andere apparatuur maakt op die manier namelijk geen verbinding met een service center.
Een statisch IP-adres helpt in ieder geval wel om de verbinding stabiel te krijgen/houden.

Nou komt het wel eens voor dat de WiFi module van Toon beschadigd raakt.
Je zou het kunnen testen door een paar uur/dagen een utp-kabel tussen Toon en je modem te leggen.
Hier ook nog geen update... kunnen jullie hem pushen?
Reputatie 1
Badge
Toen de notificatie balk er nog niet was, had je gewoon niet door dat er iets met de internetverbinding tussen Toon en modem en SC aan de hand was.
Dat staat verder los van de thuis situatie mbt andere apparatuur.
Het is vaak de beveiligde verbinding die tussen Toon/modem/SC bestaat die dwars ligt.

Andere apparatuur maakt op die manier namelijk geen verbinding met een service center.
Een statisch IP-adres helpt in ieder geval wel om de verbinding stabiel te krijgen/houden.

Nou komt het wel eens voor dat de WiFi module van Toon beschadigd raakt.
Je zou het kunnen testen door een paar uur/dagen een utp-kabel tussen Toon en je modem te leggen.

Bedankt Brandje voor je uitleg. Ik zie alleen mijzelf nog niet n utp-kabel dwars door de kamer hangen 😀 .
Dat begrijp ik Frank!
Maar je kan het ook een uurtje doen; het is puur om te testen op Toon (de Wifi module) wellicht defect is.
Reputatie 1
Badge
Dat begrijp ik Frank!
Maar je kan het ook een uurtje doen; het is puur om te testen op Toon (de Wifi module) wellicht defect is.

Ga ik doen, dank voor de tip!
Perfect Frank!
En kijk dan met name of de beveiligde verbinding met het Service Center in stand blijft!
Suc6
Hallo @Denise

Ik denk dat de aangesproken gebruikers hier iets anders bedoelen.

Met privacyregels alleen ben je er nog niet, zeker niet straks (mei 2018) als de Europese wetgeving hieromtrent in werking treedt (GDPR=General Data Protection Regulation).
Een van de onderwerpen in de GDPR luidt samengevat:
"Gegevensbeperking: enkel de noodzakelijke gegevens die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn, mogen worden verzameld".

En dat is denk ik ook de vraag hier:
1. "Waarom wil Eneco weten wat voor ketel/type de gebruiker heeft".. Deze info is niet noodzakelijk voor de werking van het uitlezen van de ketel; opentherm is een standaard protocol en daarmee merk/type onafhankelijk.

2. "Waarom wil Eneco weten hoe oud de ketel is en wanneer deze voor het laatst is onderhouden ?"
Enige wat ik kan bedenken is dat Eneco straks aanbiedingen gaat sturen voor onderhoud of vervanging van de ketel. Dat is weer in strijd met de privacyregels (de data wordt dan anders gebruikt dan waarvoor bedoeld=het uitlezen van de ketel).

Beide punten zijn dus niet nodig voor een correcte werking van de nieuwe functionaliteit bij het uitlezen van ketel informatie...
Je bent natuurlijk vrij om die info wel of niet te leveren, maar als je ze niet allemaal aanlevert
werkt de functie niet.

Dat is best raar want de gevraagde info is overbodig tenzij Eneco kan aantonen dat deze informatie wel degelijk nodig is. Eneco is verplicht die informatie te geven.
En dat is precies wat hier de vraag is.
Het "need to know" (GDPR) moet aangetoond worden.

Peter

Inmiddels bijna een week later, en nog steeds geen reactie op deze interessante vraag.
Of de vraag is te moeilijk, of ze durven hem niet te beantwoorden.
Reputatie 5

Gepusht ; - )
Badge +5

Gepusht ; - )

Grappig!
hoi hoi,

ik heb net de toon geupdate naar 4.8.25 .

nu zie ik een nieuwe tegel staan cv ketel, en ook in de popup op het scherm.

druk je daar op ga je naar het begin scherm van de cv ketel tegel.

dan moet je op het rechtse pijltje drukken om verder te gaan maar dan gebeurt er niets.

kn drukken wat ik wil , je ziet dat er op het pijltje gedrukt wordt maar er gebeurt niets.
ook blijft de melding in de popup staan dat toon de cv ketel in de gaten houd, die melding gaat niet weg .

en ik merk ook dat als ik op berichten druk , dat het scherm ook helemaal wit is.

heb de toon al gereset, ketel module 1 min stroomloos gemaakt enz.

zie op internet dat je je ketel gegevens moet invullen , maar zover kom ik niet of heb nooit die pagina gezien op de toon.

help

thanks
Toch zou ik de harde reset nog een keer uitvoeren.
Hoe doe je een hatde reset. Doe jwbdat via het instello ngen menu of via de reset knop onderaan de toon.

Behoud je dan wel je instellingen
Reputatie 6
Badge +7
Hoe doe je een hatde reset. Doe jwbdat via het instello ngen menu of via de reset knop onderaan de toon.

Behoud je dan wel je instellingen

Een harde reset doe je door de ketelmodule 1 min.stroomloos te maken ...
Dat heb ik al 2 keer gedaan heeftbniet geholpen. Helaas
Reputatie 6
Badge +7
En wat gebeurt er als je op de melding drukt . Kan je dan niet gelijk je gegevens invullen ?
Nee. Kan niet. Je krijgt dan de uitleg . En dan kan je op het eevhter pijltej drukken om verder te gaan maarvdat doet hij niet. Blijft in het eerste uilegtekst staan.

En boven in r. Heb je een meldi ng dat er een bericht is en die gaat ook niet weg.

En het berichten pagina is helemaal wit.

Denk dat de software niet goed geinstaleerd is ofzo. Of een bug. Maar anderen hebb3n dit niet zo te zien.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen