Software update 2.3 | Eneco Community

Software update 2.3

• Anonymous
  • 0 reacties
Eneco maakt voor Toon®️ regelmatig nieuwe software versies. Met deze software updates worden nieuwe functionaliteiten en productverbeteringen doorgevoerd. Vanaf vanmiddag wordt de nieuwe software versie 2.3 gefaseerd uitgerold. We streven er naar om binnen twee weken de update voor iedereen beschikbaar te stellen. We kiezen voor een gefaseerde uitrol om de servers niet te overbelasten en eventuele onvoorziene situaties snel op te pakken.
Hieronder vindt je het complete overzicht van de productverbeteringen van software update 2.3. De release notes zullen ook op de website van Toonsupport geplaatst worden.

1. Energieverbruik
• Omdat de weergave van het huidige gasverbruik Toon voor veel klanten niet voldoende inzichtelijk was, wordt nu het gasverbruik van vandaag, oplopend over de dag weergegeven. De bovenkant van de balk wordt rood zodra je meer gas verbruikt dan dat je gemiddeld de afgelopen 7 dagen hebt gedaan.
• Naast het gasverbruik van vandaag geeft Toon door middel van drie vlammetjes een indicatie van de hoeveelheid gas die je op dat moment verbruikt.
• In het gasscherm (bereikbaar via Gas links onderin) staat nu linksboven je verbruik van vandaag in euro’s.
• Om te voorkomen dat de gemeten energiegegevens onjuist zijn, bewaakt Toon nu continu de kwaliteit van de draadloze verbinding met de meteradapter in de meterkast. Via Menu ? Systeem ? Energiemeters geeft Toon op een schaal van 1 tot 5 aan wat de kwaliteit van de verbinding was in het afgelopen etmaal. Als de verbinding aan het eind van de dag veranderd is naar slecht of zeer slecht, dan ontvang je automatisch een bericht. Je kan dan proberen de verbinding te verbeteren door de meteradapter om te draaien of een beetje te verplaatsen. Je ontvangt opnieuw een bericht als de verbinding vervolgens een heel etmaal verbeterd is.

2. Thermostaat
• Het tijdstip van het eerstvolgende programma wordt aangegeven in het thermostaatpaneel, onder het huidige programma. Wanneer de cv-ketel alvast stookt voor een volgend programma, verschijnt de tekst “Voorverwarmen”.
• Het vlammetje naast de temperatuur geeft nu aan hoe hard de ketel aan het stoken is. De grootte van het vlammetje geeft aan of de cv-ketel zachtjes, normaal of hard aan het stoken is.
• Het wijzigen van de vakantiestand van de thermostaat is vereenvoudigd.

3. Nieuwe Vergelijk applicatie
Met de Vergelijk applicatie kan je zien hoeveel energie je verbruikt in huis ten opzichte van soortgelijke huishoudens in Nederland. De applicatie is toegankelijk via ? Menu ? Meer ? Vergelijk.
Het stroom- en gasverbruik in de vergelijking is gebaseerd op het door Eneco ingeschatte verbruik van je huishouden. Er wordt gebruik gemaakt van profielgegevens (type woning, bouwperiode woning, oppervlakte woning, gezinsgrootte) die je zelf opgeeft in de applicatie. Het resultaat van de vergelijking is gebaseerd op onder¬zoek van Milieu Centraal onder 4.000 huishoudens.
De vergelijking is beschikbaar zodra Toon je ingeschatte verbruik heeft ontvangen van Eneco. De applicatie vraagt je toestemming voor het gebruiken van de gegevens. Deze worden vervolgens geanonimiseerd opgeslagen en verwerkt voor de vergelijking. Persoonlijke gegevens kunnen daaruit niet worden afgeleid.

4. Overige verbeteringen
• Verbeterde WiFi-connectiviteit bij aanmelden en verbinden met een netwerk.
• Verbetering bij het verwijderen van berichten. Het is nu mogelijk om alle berichten te verwijderen.
• Verbetering bij filter voor file-informatie. De mogelijkheid is toegevoegd om het filter aan of uit te zetten.
• Verder zijn er een serie van kleine algemene verbeteringen in teksten en berichten doorgevoerd

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

373 Reacties

Hoi Energieboy,

Ja dat blijkt!!

Maar ik blijf lachen hoor en ik ga uiteraard altijd uit van de goede bedoelingen. 
Zo sta ik er ook in op dit forum. 
Ik erger me altijd aan incompetentie. Veertien dagen nodig om een update van niks te versturen naar een paar duizend Toons.
Microsoft pusht iedere maand een heel pakket updates in één dag naar miljoenen computers over de hele wereld.
Hebben ze bij Eneco soms een afgedankte desktop als server ingericht.
Of zitten er bij de IT-afdeling nog steeds die fossielen die decennia terug al met die PDP-11's zaten te klooien.
Eneco mag dan misschien verstand hebben van elektriciteit vanaf zo'n 230V. Van alles wat met 5/12/24V werkt kunnen ze beter afblijven of op zijn minst daarvoor capabel personeel inhuren. Wat een trieste bedoening.
Wel jammer om te lezen dat enkele forumleden die geen problemen hebben en als eersten de update hebben gekregen, zich zo weinig bekommeren om de problemen van vele anderen die echt geholpen kunnen worden met de update om hun problemen op te lossen.
Ik heb al vaker hier op het forum duidelijk gemaakt, dat ik niet voor mij persoonlijk een kritisch geluid laat horen over Toon en Eneco.
Mij maakt het niet zo veel uit wanneer die update voor mij komt. Als ik zou willen hang ik 10 Honeywell’s of ICY’s op, ik eet er geen boterham minder om. Desnoods huur ik een vent in met een digitale thermometer om aan de hand van mijn instructies de ketel handmatig aan en uit te zetten.
Daar gaat het me helemaal niet om. Eneco laat al maanden gebruikers de dupe zijn van doorstookproblemen die veroorzaakt worden door hun software. Daar zitten veel mensen bij die heel zuinig met hun geld moeten omgaan. Dan heb je al een oplossing (met de hotfix) en dan zeg je nog doodleuk tegen die mensen: wacht nog maar even lekker op je beurt. Dat is arrogantie ten top en nog wel ten koste van mensen die al niet zo’n goed gevulde portemonnee hebben.

Kom bij mij ook niet aan dat de server het niet aan kan om een paar duizend updates uit te rollen. Een gemiddelde IT-organisatie draait daar tegenwoordig zijn hand niet voor om, desnoods wekelijks.
Het argument dat je eerst wil zien of de update niet voor problemen zorgt, is er één van onvoldoende vertrouwen in je product (de update). Iedere bouwer van software hanteert testprotocollen en dat testen gebeurt in fasen, waaronder het inzetten van betatesters.
Wat ook kan, is het publiek maken van een zgn. release candidate zodat iedereen die dat wil kan testen, met alle risico’s van dien.
Breng je de definitieve release uit, dan vertrouw je erop dat het product goed is en daarop moet de afnemer ook kunnen vertrouwen. Als je in deze fase (definitieve release) nog een slag om de arm moet houden, ben je niet goed bezig.
Zelfs bij een perfecte testprocedure is er geen 100% garantie dat er zich bij een brede uitrol geen problemen meer kunnen voordoen. In de grote omgeving van alle dag ("In the wild" zoals IT-ers dat noemen) kunnen zich situaties voordoen die in de testfase niet voorzien hebben kunnen worden.
Daar kampen alle software-leveranciers mee en dat leidt dan weer tot bug-fixes. Niets bijzonders.

Geen enkele reden dus om niet alle Toon-gebruikers gelijktijdig in het bezit te stellen van de update.

Ik hoef ook niet bij Eneco aan te komen met de mededeling dat ze nog even geduld moeten hebben met mijn betaling omdat ze nog niet aan de beurt zijn.
Reputatie 3
Badge
Ik weet dat ik als vast forumlid graag snel de eerste update van toon wilde hebben samen met een paar andere vaste leden hier. Toen zijn wij door een moderator in de 1e lichting gezet.

Forum en toon waren nog niet zo oud en de sfeer was erg gezellig en ja de echte gadgets freaks wilde graag snel de update zien. Mogelijk staan we dus nu altijd in de eerste lichting... Maar dit heeft niets te maken dat wij als vaste leden dan voorgetrokken worden. Het is nu eenmaal zo ontstaan.
Reputatie 3
Badge +4
Kwam het envelopje wel achteraf?
Ja eerste bericht was update is geslaagd , 2 de bericht was update staat gereed.
Heerlijk voor jou en voor mij, want het is dus inderdaad te forceren door een keertje in dat lege veld te drukken. 

Hoi Ton, je zult me wel een pessimist vinden, maar ik schaar dit soort dingen onder toeval, geluk of Efteling verhalen. Ik ben benieuwd wat Eneco hierover te vertellen heeft alvorens ik overtuigd kan worden :D
De update is binnen , gelijk geïnstalleerd dit ging goed. Wel even  wennen . Gelijk alles even vlot nagelopen of alles nog goed stond en dat stond het uiteraard. Wat mij betreft mogen ze het verkeers info eraf halen hier hebben we dat nog niet een keer gebruikt. Ook hier geen envelopje met de mededeling voor de update.

Goed hè? En weer rond 16:00 uur. 
En je ziet hè dat je de update kunt OProepen........
Het klinkt gek, maar het is precies wat ik ook meemaakte. 
. Maar waarom kregen we hem dan vorige week niet toen je me uitlegde hoe ik het moest doen.  

Dat had ik toch uitgelegd?
Het is niet zo dat je via deze methode de server bij Eneco kunt forceren. 
Eneco moet immers de update eerst aan jouw Toon ter beschikking stellen en dat gebeurt in fases. 
Het enige wat je op deze wijze bereikt is een overbrugging van de tijd van ter beschikking tot het moment dat het envelopje in de rechterbovenhoek verschijnt. 
Maar ik vind het wel leuk dat wat ik eerder ontdekte en door menigeen, begrijpelijk, niet werd geloofd, wel waar is en een versnelling van je update geeft. 

Veel gebruiksplezier met je Toon!
Reputatie 5
Badge +3
Heerlijk voor jou en voor mij, want het is dus inderdaad te forceren door een keertje in dat lege veld te drukken. 
En wat vind je van de update los van het balkje?

Overigens vond ik dat balkje met cumulatieve verbruik in liters aanvankelijk ook niets, maar ben er nu toch aan gewend geraakt. 

Bij stond er wel een update knop. Drukken op een leeg veld had tot nu toe geen effect. Update vind ik prima. Dat het gas nu cumulatief weergegeven wordt is een verbetering voor Toon gebruikers met een slimme meter. Het enige wat ik jammer vind is de kleur en vormgeving.

Verder werkt alles goed.

Hoi Ton, je zult me wel een pessimist vinden, maar ik schaar dit soort dingen onder toeval, geluk of Efteling verhalen. Ik ben benieuwd wat Eneco hierover te vertellen heeft alvorens ik overtuigd kan worden :D

Leuk dat je nog even reageert. Je snapt toch wel dat nu 2 bestaande gevallen mijn veronderstelling nu staven. 
Het enige wat nu bewezen wordt is dat je qua tijd de update kunt versnellen. 
Het blijft gissen hoeveel tijd later het envelopje zou komen als je niet in het lege veld drukt......

Leuk dat je nog even reageert. Je snapt toch wel dat nu 2 bestaande gevallen mijn veronderstelling nu staven. 
Het enige wat nu bewezen wordt is dat je qua tijd de update kunt versnellen. 
Het blijft gissen hoeveel tijd later het envelopje zou komen als je niet in het lege veld drukt......

Ton, je krijgt van kij pas een "Mea Maxima Culpa" als onomstotelijk vastgesteld wordt dat het echt zo werkt. Twee gevallen vind ik niet steekhoudend. Als Eneco je theorie bevestigd dan zal ik je in hoofdletters roemen in dit topic :)
Hoi Rob,

Nou dat hoeft natuurlijk niet, want dat jaag ik niet na. En....je bent geen pessimist hoor, je bent geoon gezond kritisch en dan mag uiteraard. Had je overigens ook de technische verklaring van Toon Econoom hierover gelezen?

Eneco zal dat niet kunnen bevestigen denk ik, dat zou Quby, via een testje, moeten doen moeten doen, maar die vinden dit hoogstwaarschijnlijk niet interessant.
Uiteraard ga ik bij een volgende update (als we het moment weten uiteraard) toch "mijn" procedure uitvoeren.
Ben ik mooi weer de 1e..........ha ha; 't is gewoon een sport, ja toch
Reputatie 3
Badge
Wat een geweldigde discussie hier. 🙂
Wat een geweldigde discussie hier. :)

Ja goed he! Ik zit voorlopig te glimmen hier, hoor....................

Sorry Jeroen, maar ik ga er maar één credits geven in dit topic (als het zo ver komt 🆒).
Misschien zijn er morgen rond 16:00 uur weer wat meldingen van Toon gebruikers die de update nog niet hebben gehad.
Misschien zijn er morgen rond 16:00 uur weer wat meldingen van Toon gebruikers die de update nog niet hebben gehad.

Haha, je bent aan het vissen Ton....
Reputatie 3
Badge +4

Sorry Jeroen, maar ik ga er maar één credits geven in dit topic (als het zo ver komt 🆒).
. En dat is Eneco zeker 🙂

Haha, je bent aan het vissen Ton....

Ja uiteraard,  want hoe meer Toon gebruikers deze methode toepassen/bemerken hoe mooier het voor mij is.
Reputatie 3
Badge +4
En toch kan ik me in het verhaal wel wat voorstellen zoals Brandje het beschrijft . Hoop dat de Moderators hier antwoord op kunnen geven. 
En toch kan ik me in het verhaal wel wat voorstellen zoals Brandje het beschrijft . Hoop dat de Moderators hier antwoord op kunnen geven. 

Die kunnen hoogstens deze werkwijze eens bij Quby (de software leverancier) uitzetten en laten testen. We wachten maar af.
Reputatie 3
Badge +4
Mijn verbinding met meteradapter is slechts 1 ster, hoe kan dit worden verbeterd? 

Ik las het onderstaande maar begrijp het onbderstreepte deel niet :-) 

Om te voorkomen dat de gemeten energiegegevens onjuist zijn, bewaakt Toon nu continu de kwaliteit van de draadloze verbinding met de meteradapter in de meterkast. Via Menu ? Systeem ? Energiemeters geeft Toon op een schaal van 1 tot 5 aan wat de kwaliteit van de verbinding was in het afgelopen etmaal. Als de verbinding aan het eind van de dag veranderd is naar slecht of zeer slecht, dan ontvang je automatisch een bericht. Je kan dan proberen de verbinding te verbeteren door de meteradapter om te draaien of een beetje te verplaatsen. Je ontvangt opnieuw een bericht als de verbinding vervolgens een heel etmaal verbeterd is.

Ik heb inderdaad 1x de melding gehad dat de meter adapter verbinding slecht was.
  • Verplaatsen van de meteradapter in de meterkast is geen optie.
  • De Meterkast zit op ca. 6 meter hemelsbreed van TOON begane grond.
Als verplaatsen geen optie is, waarom probeer je de adapter dan niet te verdraaien?
Je zegt dat je dit onderdeel niet begrijpt. Er wordt bedoeld dat de ingebouwde "antenne" wellicht een betere richting krijgt richting Toon.
Als 1 * verlies van data betekent, wat ik ook vermoed, dan zou ik contact opnemen met Eneco voor het plaatsen van een repeater.
Reputatie 3
Badge +4
Als verplaatsen geen optie is, waarom probeer je de adapter dan niet te verdraaien?
Als 1 * verlies van data betekent, wat ik ook vermoed, dan zou ik contact opnemen met Eneco voor het plaatsen van een repeater.

Wat bedoel je met adapter verdraaien? 

Wat bedoel je met adapter verdraaien? 

Ik heb de tekst net nog even aangepast heb je dat meegekregen?
Verdraaien betekent dat je de adapter waar de plaksensoren op aan gesloten zitten, zodanig wordt gekanteld/gedraaid dat het aantal *** wellicht oploopt op Toon