Opmerkingen omtrent aankomende Toon Software update 4.11.6 | Eneco Community

Opmerkingen omtrent aankomende Toon Software update 4.11.6

• 14 januari 2018
  • 41 reacties
  • 1150 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
Op de site is al een mooie release notes te lezen, daar heb ik wel wat aan en opmerkingen over..
(voor de mensen die zelf de release notes willen lezen, dat kan hier: https://www.toon.nl/service/faq/software/software-update-411-wat-is-nieuw/)

1: "Wil je weten welk IP adres Toon van je router heeft ontvangen dan kan je dat nu controleren in Menu / Instellingen / Internet"

Opmerking: Gewoon MAC adres controleren van Toon, deze opzoeken in je router, en je heb het INTERNE ip adres wat koppeld is aan Toon. Overigens is het een wijs besluit om Toon een statische ip adres toe te kennen, bijvoorbeeld: 192.168.0.105

2:"Klanten die de CV-ketel functionaliteit geactiveerd, kunnen een telefoonnummer invoeren. Zodra er een storing optreedt zal Toon dan de klant per sms hierover informeren. Ze ontvangen nu ook een SMS als de storing is verholpen."

Opmerking: SMS bij storing kwam bij mij al niet binnen, terwijl mij 06 toch echt bekend is bij Toon. als de rookmelder afgaat, kan Toon mij ook bereiken.

3: "Het weerbericht wordt getoond voor de komende 3 uur i.p.v. 2 uur."

Opmerking: Heb het idee dat Weerbericht langzaam bij beetje uit Toon word gehaald. Nou word de verversing zelfs uur langer uitgesteld. Deze functie gaat straks steeds meer tot de vergetenheid behoren.

4: "Met release 4.11 wordt ook de internetconnectiviteit verbeterd."

Opmerking: Deze zin is vaag en onduidelijk.. Ik wil weten:

- Wat is er verbeterd?

- Waar heeft het exact invloed op?

- Hoe kan de conclusie getrokken worden dat er het daadwerkelijk verbeterd is? Bedoel ik mee, elk huishouden is anders, elk huishouden heeft andere netwerkinfrastructuur!

Dat waren mij opmerkingen omtrent 4.11.6, ik neem aan dat deze morgen of dinsdag word uitgerold?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

41 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
dus eigenlijk is het een" laat maar zitten" update. Een update onder het mom van we moeten af en toe een update doen, dus doen we het maar. Toevoegen doet het weinig.
Het is een update met meer onder de “motorkap” zoals dat vaak wordt genoemd.
Niets schokkends, maar wel weer een stukje stabieler en dat met name op WiFi gebied en daar zullen sommigen best wel weer baat bij hebben.

Nu dat eindelijk het IPadres zichtbaar is, is dat hopelijk een opmaat naar een lang gekoesterde wens op het IP adres IN Toon statisch te maken.
Reputatie 4
Badge +1
we zullen de update trouw installeren.
Reputatie 1
@brandje Waarom zou je het IP adres in je Toon statisch willen maken ipv in je router?
Omdat ik dat een prettiger methode vindt; identiek aan m’n werkwijze bv op de  Iphone®️
Dus gewoon kiezen op het apparaat zelf en als je dat veel doet heb je ook geen last van de beperkingen van je router, die soms maar 10 statische adressen aan kan.
Reputatie 7
Badge +8
Hoi Ton,

Het statisch maken van ip adres van Toon, kan voor heel wat mensen een uitkomst zijn, daar ben ik het absoluut mee eens. Niet iedereen wil of kan het in de router instellen, of ze vinden het eng, of ze rommelen er zo min mogelijk in, bang om dingen stuk te maken. Deze snap ik uiteraard..

Wat mij beetje tegen me borst staat, is het laatste stukje. "Met release 4.11 wordt ook de internetconnectiviteit verbeterd."

Deze zin is echt vaag en onduidelijk.. Wat ik wil weten is, waar ze dit op baseren? D03 of D01 komt bij de 1 wel voor, bij de ander weer niet, dit staat alles met het verschillende apparaten binnen het netwerkinfrastructuur bij iemand thuis.
Ik kan een prima en perfect netwerkinfrastructuur neerleggen thuis, kan het ook onderhouden en configureren. (het is dagelijks werk voor mij dan.)
Maar iemand die er geen verstand van heeft, heeft waarschijnlijk het goedkoopste router er staan van de internetprovider, laat daar nou net de knik zitten die problemen geeft.
Deze zin mag (eigenlijk moet) Eneco echt beter verwoorden.
Dat is altijd het probleem bij release-notes; een echte technische uitleg in detail zal het nooit worden.
Overigens wat ik begrepen heb is het puur gericht op de D01.
Er waren nogal wat WiFi troubeltjes?
Reputatie 7
Badge +8
Dat is altijd het probleem bij release-notes; een echte technische uitleg in detail zal het nooit worden.

Dat vind ik wel beetje jammer Ton, dat Eneco niet meer vertel over wat er is opgelost.
Dat de problemen rond D01 worden opgelost, perfect. Maar dan hebben we ook nog D03 en dat bij heelveel het ingeschatte verbruik van Jan niet zichtbaar was.
Reputatie 6
Badge +2
Eneco is aardig op weg mij naar de uitgang te sturen eerst met een verlengingsaanbod waarvan ik denk dat kan goedkoper
nu met weer een update waarvan ik denk wat moet ik daar nu mee betaal ik daarvoor
kom liever met dingen waar je echt wat aan hebt zoals waterdruk
en dan nog de toon app die na 3updates niet volledig is
laat ik maar zwijgen over de verspillingscheck dat is echt iets waarvan ik denk ja zal wel
mijn koelkast a+ doet het prima volgens de verspillingsapp een slurper
thermostaat(toon) staat te hoog (20,5) overdag zou volgens de app op 19gr moeten staan nou geen zin in ijsberen in huis te zien
s.avonds staat mijn instelling comfort (21,5)
heb een bovenhuis met alleen dubbelglas voor de rest geen isolatie
al met al nee mijn langste tijd gehad tijd voor een slimme thermostaat zonder abonnemet dus geld verspilling
thermosmart ik kom eraan 😁

Dat vind ik wel beetje jammer Ton, dat Eneco niet meer vertel over wat er is opgelost.
Dat de problemen rond D01 worden opgelost, perfect. Maar dan hebben we ook nog D03 en dat bij heelveel het ingeschatte verbruik van Jan niet zichtbaar was.

Hoi Ricardo,

Zelf denk ik dat als de D01 over is, het met de D03 ook over is. De 1 is het gevolg van de ander immers.
Ja dat ingeschatte verbruik gebeuren is nog een crime; Quby heeft al gemeld dat het een bug is in het systeem, die helaas nu voor de 2e maal in januari optreedt.
En het vreemde is, sommige hebben er geen last van en sommigen wel.
Bij mij heeft het bv te maken met een einddatum in een bepaald systeem dat op oneindig zou moeten staan??
Reputatie 2
Badge
Is de Update 4.11.6 al beschikbaar.
Is de Update 4.11.6 al beschikbaar.

Zodra dat zo ver is wordt er door een moderator een topic aangemaakt waarin dat aangekondigd wordt. Vermoedelijk deze week.
Nog even geduld dus.
Reputatie 7
Badge +4
Dag @mAiden,

Een korte toelichting op de verbetering m.b.t. de internetconnectiviteit:

Er is een script toegevoegd die voorkomt dat er meerdere DHCP instances worden gestart. Hierdoor komt de Toon altijd binnen bij het modem op een adres wat het modem accepteert. Het was namelijk zo dat tijdens het opbouwen de verbinding alweer verbroken kon zijn en vervolgens opnieuw worden opgebouwd, zonder dat Toon dit doorhad. Dit veroorzaakte verkeer wat langs elkaar heen liep, waardoor Toon meerdere instances kon starten. Het gevolg hiervan was dat de verbinding door het modem geblokkeerd werd. Dit is door het script niet meer mogelijk.

Groet, Denise
Ahhh dat is een goeie ja.
Dat werd hier al meer genoemd.
Toon reageert daar trager op dan een ander WiFi apparaat.
De toekomst zal het leren; bij mij kwam dit in vorige versies niet voor.
Er zullen ongetwijfeld anderen zijn waar dit weer een stukje verbetering en stabielere draadloze verbinding geeft.
Er zou dan ook geen of minder statische IPadres nodig zijn.
Reputatie 4
Badge +3
Dag @mAiden,

Een korte toelichting op de verbetering m.b.t. de internetconnectiviteit:

Er is een script toegevoegd die voorkomt dat er meerdere DHCP instances worden gestart. Hierdoor komt de Toon altijd binnen bij het modem op een adres wat het modem accepteert. Het was namelijk zo dat tijdens het opbouwen de verbinding alweer verbroken kon zijn en vervolgens opnieuw worden opgebouwd, zonder dat Toon dit doorhad. Dit veroorzaakte verkeer wat langs elkaar heen liep, waardoor Toon meerdere instances kon starten. Het gevolg hiervan was dat de verbinding door het modem geblokkeerd werd. Dit is door het script niet meer mogelijk.

Groet, Denise

Sorry Denise, maar dit is het meest onzinnige atechnische verhaal wat ik in mijn hele loopbaan als technicus heb gehoord haha ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord in zo'n klein verhaaltje.En ook het verhaal van statische ip nummers is compleet lul koek. DHCP servers (in je modem/router) delen IP nummers uit, niks meer en niks minder, als Toon daar problemen mee heeft is dat een software probleem in Toon en nergens anders
En dat uitdelen gaat aan een steeds dezelfde IPadres met het zelfde Mac-adres als je dat zo in je modem benoemd hebt, of te wel statisch hebt gemaakt??
Niet bijzonders en in veel gevallen hebben andere forumleden daar baat bij.
Ook niets bijzonders voor Toon; meerdere apparaten zoals bv een NAS en draadloze netwerkprinter hebben ook baat bij een statisch IPadres.
Reputatie 4
Badge +3
En dat uitdelen gaat aan een steeds dezelfde IPadres met het zelfde Mac-adres als je dat zo in je modem benoemd hebt.
Niet bijzonders en in veel gevallen hebben andere forumleden daar baat bij.

Mac adressen zijn uniek, wereldwijd vastgelegd, er zullen heel weinig mensen zijn die iets gaan vastleggen of aanpassen aan 'hun' modem wat betreft de DHCP server
Het protocol is zo simpel, maar je moet je er wel aan houden :-)

Op deze manier geeft het modem/router aan elk apparaat een uniek IP nummer in zijn netwerk masker, meestal 255 IP nummer's

En als de ingestelde lease tijd is verlopen dan geeft de DHCP server je gewoon weer een nieuw vrij IP nummer, simpel.
Je vertelt mij niets nieuws hoor.
Bij mij staat de leasetijd gewoon op oneindig; geen enkel probleem met mijn statische IP adres voor Toon.
Reputatie 4
Badge +3
Netwerk apparaten een statisch IP nummer geven is onzin.
Reputatie 4
Badge +3
Er is ook geen probleem met statische IP nummers.
Alleen als je dat gaat doen voor je netwerk moet je zelf zorgen dat er geen dubbele IP nummers gebruikt worden, daarom wordt er gebruik gemaakt van een DHCP server, heel internet werkt hier mee, miljoenen intranet netwerken van bedrijven, en de Toon kan er niet mee werken ?
Ik ken die discussie, als jij je daar goed bij voelt in jouw netwerk dan is dat toch perfect.
Bij mij werkt een forever door DHCP uitgegeven vast IPadres prima.??
Reputatie 7
Badge +8
Hoi @Denise,

Dankjewel voor de uitleg, als ICTer ben ik daar meer meegeholpen.. Nou weet ik exact wat er fout ging en straks weer goed gaat.

@AadjeB,

Statisch maken van een IP adres gebeurd wel meer. Vooral binnen een print-server, is een DHCP-scope (DHCP-scope deelt ook ips uit.) instellen niet meer dan normaal, vooral het statisch maken van het IP adres. Ik heb namelijk geen zin om bij alle 265 printers die er staan, elke keer het IP van moeten opzoeken.

Nog een die statisch IP nodig heeft, een manage server, of heb jij zin dat dit steeds veranderd? Ik niet.

Toon heeft binnen mijn netwerkinfrastructuur ook een statisch IP, hetzelfde geld voor mij: desktop, laptop, Raspberry Pi, TV, telefoon, Media Speler, etc.
Hoi Ricardo een zinloze discussie.
Als we hem met z’n vele Toons dat nu nog moeten uitleggen.......
Ik kwam dus ook met die netwerkprinter.

Hij gebruikt het niet; ach zo heeft een ieder zijn eigen keuzes......

Straks zal er nog wel één komen met weer zijn idee.
Gelukkig werkt deze simpele methode meer dan voldoende.
Reputatie 7
Badge +8
Er is ook geen probleem met statische IP nummers.
Alleen als je dat gaat doen voor je netwerk moet je zelf zorgen dat er geen dubbele IP nummers gebruikt worden, daarom wordt er gebruik gemaakt van een DHCP server, heel internet werkt hier mee, miljoenen intranet netwerken van bedrijven, en de Toon kan er niet mee werken ?

Bullshit. Als jij 192.168.0.100 al statisch heb, moet je gewoon opletten dat je deze niet dubbel koppel. Daarbij hebben tegenwoordige routers de functie, die je attenderen op feit dat dat IP al in gebruik is. Dus IP conflicten zijn uitgesloten.
Reputatie 4
Badge +3
Dan heb je een aardige administratie, maar dat is jouw keus natuurlijk, ja er is een 'scope' , dat is een gebied waarin de DHCP server blijft met zijn IP adressen.