Oplossing temperatuurverschil (software 2.5.14) | Eneco Community

Oplossing temperatuurverschil (software 2.5.14)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

201 Reacties

Ja ben ik ook voor.
Zijn verschil was1,5 graad en adviseerde, neem 1,0 graad.
Juist om rustig aan te doen.........................

Teruste Jan.
Reputatie 3
Badge +1
Ik had hem even  op -1.5C correctie gezet.  maar na een tijdje begon de CV weer behoorlijk op te warmen. hij staat nogsteeds op 19.5C ingesteld en het was al 22,5 graaden in huis. Pfff veelste heet.
Ik laat hem maar even op 0,0 staan,en probeer het morgen  weer opnieuw.

Bij jou zal je een plus temperatuurcorrectie moeten toepassen van +1,5 .(+ of - correctie, je denkt inderdaad zo de verkeerde kant op:)) 
Dat er iets niet goed is bij z'n temperatuurafwijking tussen de werkelijke temperatuur en de ingestelde temperatuur, terwijl de correctie 0,0C is, lijkt mij duidelijk.
Dat zal ook iets zijn voor de moderators. 

vr.gr. het_toontje
Reputatie 3
Badge +1
Dan zou ik in jouw geval de temperatuurstand simpel weg weg met 0,1 corrigeren, toch.................

Dat zou je inderdaad denken, maar is niet zo, (blijkt na wat testen hiermee).
Bij het corrigeren van de werkelijk gemeten temperatuur wordt deze correctie ook toegepast in de weergavetemperatuur van het hoofdscherm, de relatie tussen deze 2 blijft dus aanwezig alleen inclusief correctie, het blijft dus lood om oud ijzer.
Gezien je reactie dat er bij jou wel goed wordt afgerond ben ik een grotere temperatuurrange gaan testen:

werkelijke temperatuur 19,3 - 19,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 19,5C
werkelijke temperatuur 19,8 - 20,2C --> weergave temperatuur hoofdscherm 20,0C
werkelijke temperatuur 20,3 - 20,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 20,5C
werkelijke temperatuur 20,8 - 21,4C --> weergave temperatuur hoofdscherm 21,0C (hier gaat de afronding dus verkeerd, zou 20,8 -21,2 moeten zijn)
werkelijke temperatuur 21,5 - 21,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 21,5C (ook hier afwijkend, zou 21,3 - 21,7 moeten zijn)
werkelijke temperatuur 21,8 - 22,2C --> weergave temperatuur hoofdscherm 22,0C
werkelijke temperatuur 22,3 - 22,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 22,5

Er is dus een softwarematige afwijking in de afronding die er volgens mij niet in hoort te zitten.( je mag verwachten dat de afrondingen juist gebeuren)
Ik kan dit niet zelf oplossen door een temperatuurcorrectie toe te passen.
(dit lijkt mij een bug, of dit zo wordt opgenomen laat ik aan de moderators over)

vr.gr. het_toontje
Reputatie 7
Badge +7
Dat zou je inderdaad denken, maar is niet zo, (blijkt na wat testen hiermee).
Bij het corrigeren van de werkelijk gemeten temperatuur wordt deze correctie ook toegepast in de weergavetemperatuur van het hoofdscherm, de relatie tussen deze 2 blijft dus aanwezig alleen inclusief correctie, het blijft dus lood om oud ijzer.
Gezien je reactie dat er bij jou wel goed wordt afgerond ben ik een grotere temperatuurrange gaan testen:

werkelijke temperatuur 19,3 - 19,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 19,5C
werkelijke temperatuur 19,8 - 20,2C --> weergave temperatuur hoofdscherm 20,0C
werkelijke temperatuur 20,3 - 20,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 20,5C
werkelijke temperatuur 20,8 - 21,4C --> weergave temperatuur hoofdscherm 21,0C (hier gaat de afronding dus verkeerd, zou 20,8 -21,2 moeten zijn)
werkelijke temperatuur 21,5 - 21,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 21,5C (ook hier afwijkend, zou 21,3 - 21,7 moeten zijn)
werkelijke temperatuur 21,8 - 22,2C --> weergave temperatuur hoofdscherm 22,0C
werkelijke temperatuur 22,3 - 22,7C --> weergave temperatuur hoofdscherm 22,5

Er is dus een softwarematige afwijking in de afronding die er volgens mij niet in hoort te zitten.( je mag verwachten dat de afrondingen juist gebeuren)
Ik kan dit niet zelf oplossen door een temperatuurcorrectie toe te passen.
(dit lijkt mij een bug, of dit zo wordt opgenomen laat ik aan de moderators over)

vr.gr. het_toontje

Ik lees hier een max afwijking van 0,2 tot 0,6 graden ( lees ik dat goed )?
als dat zo is en Toon zit hier dan eens 0,2 graad + of - mis met de aanwijzing , mogen we niet klagen toch ?
denk niet dat we dat voelen.

tevens als je zolang aan het testen bent ( Toon instellen / afw8 er voor blijven staan met vingertje op het  scherm enz)
dan kun je ook niets over de gemeten waarden zeggen.
dan warmt Toon al op door de handelingen die je verricht en je lichaams temperatuur.

en hoe kom je aan het gegeven "werkelijke temperatuur" , op Toon gemeten of met een geijkte meter naast Toon.
en wat is de tijdspanne van de metingen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik lees hier een max afwijking van 0,2 tot 0,6 graden ( lees ik dat goed )?
als dat zo is en Toon zit hier dan eens 0,2 graad + of - mis met de aanwijzing , mogen we niet klagen toch ?
denk niet dat we dat voelen.

tevens als je zolang aan het testen bent ( Toon instellen / afw8 er voor blijven staan met vingertje op het  scherm enz)
dan warmt Toon al op door de handelingen die je verricht en je lichaams temperatuur.

en hoe kom je aan het gegeven "werkelijke temperatuur" , op Toon gemeten of met een geijkte meter naast Toon.

Blij dat je stelt (lees ik dit goed).
Het gaat inderdaad niet om een geijkte temperatuur of uberhaubt om de gemeten temperaturen (dat heb ik ook niet getest, en hoeft voor dit ook niet), daar zal TOON best wel iets van afwijken, maar is inderdaad op kleine waarden niet interessant. Hierbij kan ik daarom niet je overige vragen beantwoorden.
Mijn test geeft alleen aan dat er in een bepaald temperatuurgebied van TOON een verkeede afronding wordt gehanteerd.
Dit heeft dus alleen te maken met de relatie "Werkelijke temperatuur/Aangegeven temperatuur hoofdscherm" en niet met een "harde temperatuurmeting" op het moment.
Deze meting is simpel uit te voeren door de correctietemperatuur elke keer te wijzigen en daarna te kijken wat de temperatuur in het hoofdscherm aangeeft.(ingestelde ruimte temperatuur even lager zetten anders slaat de cv steeds aan)

Dat was mijn mening ook; alleen al voor Toon staan en je eigen warmte "meenemen" kan makkelijk een verschil van 0,1 opleveren.
Verder als je langs Toon loopt en er een kleine wind verplaatsing gebeurt, kan ook zo'n enorm klein temperatuurverschil van 0.1 graad optreden.
M.i. is dat door ons menselijk lichaam niet te meten/vast te stellen.
Dat kan je alleen regelen in een labo/test omgeving met geijkte temperatuurmeters uiteraard.

En het voorstel van Jan lijkt me ook goed uit te proberen; neem 0,2 temperatuur correctie.
Reputatie 3
Badge +1
Dat was mijn mening ook; alleen al voor Toon staan en je eigen warmte "meenemen" kan makkelijk een verschil van 0,1 opleveren.
Verder als je langs Toon loopt en er een kleine wind verplaatsing gebeurt, kan ook zo'n enorm klein temperatuurverschil van 0.1 graad optreden.
M.i. is dat door ons menselijk lichaam niet te meten/vast te stellen.
Dat kan je alleen regelen in een labo/test omgeving met geijkte temperatuurmeters uiteraard.

En het voorstel van Jan lijkt me ook goed uit te proberen; neem 0,2 temperatuur correctie.

Beste Brandje,

Zoals ik al in een eerder bericht heb uiteengezet heeft een temperatuurcorrectie helemaal, maar dan ook helmaal, niets met mijn uitleg en test te maken.
Lees dus nog even zorgvuldig het draadje met mijn reactie goed door, anders verwateren we in een discusiie die niets te maken heeft met mijn test en uitslagen daarvan.
Dan begrijp je vermoedelijk toch niet wat ik bedoel; je test heeft alleen waarde in een lab/test opstelling gezien het beperkte (0,1) verschil qua afronding.
Dus ik reageer nog steeds op je test.....................
En stellen Jan en ik je dus voor om je correctie met bv 0,2 te verhogen en dan weer te testen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Brandje,

Zoals ik al in een eerder bericht heb uiteengezet heeft een temperatuurcorrectie helemaal, maar dan ook helmaal, niets met mijn uitleg en test te maken.
Lees dus nog even zorgvuldig het draadje met mijn reactie goed door, anders verwateren we in een discusiie die niets te maken heeft met mijn test en uitslagen daarvan.

ik snap hem wel wat @ het_toontje bedoeld maar of het zin heeft bij zo,n minime afrondings fout
daar heb ik m,n twijfels bij.
maar goed laat een moderator dit maar doorgeven en uit laten zoeken bij de software ontwikkelaars.
die hebben daar denk ik een betere kijk op dan wij:rolleyes:

mvg,
jan
Klopt Jan, vandaar dat ik naar een test labo verwijs en dat is uiteraard een knipoog naar de moderators om te het wel of niet aan te kaarten.
Reputatie 3
Badge +1
ik snap hem wel wat @ het_toontje bedoeld maar of het zin heeft bij zo,n minime afrondings fout
daar heb ik m,n twijfels bij.
maar goed laat een moderator dit maar doorgeven en uit laten zoeken bij de software ontwikkelaars.
die hebben daar denk ik een betere kijk op dan wij:rolleyes:

mvg,
jan

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb het ook alleen maar willen melden, wat uiteindelijk eneco en/of een moderator hiermee doet is geheel hun zaak.
Maar hoe klein een bug ook lijkt te zijn, mijn ervaring bij doorontwikkeling is dat je daar melding van maakt.
Wat anders heeft dit forum voor zin.
Reputatie 3
Badge +1
Dan begrijp je vermoedelijk toch niet wat ik bedoel; je test heeft alleen waarde in een lab/test opstelling gezien het beperkte (0,1) verschil qua afronding.
Dus ik reageer nog steeds op je test.....................
En stellen Jan en ik je dus voor om je correctie met bv 0,2 te verhogen en dan weer te testen.

Jammer dat ik het je niet duidelijk heb kunnen maken wat mijn reactie  betreft aangaande de afwijking in afondingen en de relatie daarin.
Zelf weet ik niet meer hoe ik dit nog duidelijker kan weergeven.
Over de afrondingen heb ik het niet meer; je verhaal is m.i. duidelijk zat!
Aangezien ik en vele anderen dat niet heb, zou het exemplarisch kunnen zijn.....................
En dan zeg ik, je kan m.i. zo'n kleine afwijking in de thuis situatie niet aantonen.
En dan blijf ik zeggen richt je eerst eens op een zeer kleine temperatuur instelling, je hebt een grote namelijk gedaan.....................
En kijk dan weer eens hoe Toon daar op reageert.
De temperatuur is nu in het systeemscherm 19,6 en Toon geeft aan 19,5 overigens.

3 minuten later: 19,5 en hoofscherm 19,5, jammer de verkeerde kant op.............
Reputatie 3
Badge +1
Over de afrondingen heb ik het niet meer; je verhaal is m.i. duidelijk zat!
Aangezien ik en vele anderen dat niet heb, zou het exemplarisch kunnen zijn.....................
En dan zeg ik, je kan m.i. zo'n kleine afwijking in de thuis situatie niet aantonen.
En dan blijf ik zeggen richt je eerst eens op een zeer kleine temperatuur instelling, je hebt een grote namelijk gedaan.....................
En kijk dan weer eens hoe Toon daar op reageert.

Ik probeer het nog een keer.

Of vele het wel of niet hebben kan ik niet beoordelen, misschien wel misschien niet. Dit is afhankelijk hoeveel erachter komen door TOON op de manier te testen zoals ik gedaan heb.
Kan er verschil zitten in de werking van software op gelijklijkende hardware. Ja, uit ervaring (ik test op ander gebied regelmatig hard- en software om bugs te vinden).
Dat is ook de reden dat er verschillende versienummers van TOON, ze zijn van binnen niet zuiver identiek, daarom kan wat op de ene hardwareversie goed werkt op de ander verkeerd uitpakken, kijk maar naar de reactie van okiedokie.
Dat is ook de moeilijkheidsgraad van software-ontwikkeling die onderhevig is aan doorontwikkeling.

De door mij uitgevoerde test kan simpel thuis uitgevoerd worden, ook jij kunt dat, daar is geen labomgeving of wat ook voor nodig.
Helaas ik kan het, zoals al geschreven, je echt niet duidelijk maken. Lees nu echt eens goed mijn voorgaand schrijven hierover.
Uiteraard zijn er hardmatig gezien kleine verschillen, dat weten we via de productie ranges!

Maar 1 ding is zeker de software is voor een ieder gelijk en de software bestuurt de hardware.
M.i. is gezien het geringe verschil, 0,1 is niet voelbaar voor een mens, net aan zichtbaar te maken op digitale thermometers.
Wil je die testen dan zal er toch een meer professionele omgeving bij te pas moeten komen.
Ik zou dus graag verder met je discussieren als je nou eerst eens de temperatuur handmatig in GERINGE stapjes corrigeert, want helaas praat je daar verder niet over.
Vermoedelijk vind je dat niet interessant en ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt.

Niet geschoten is altijd mis!!
Reputatie 3
Badge +1
Uiteraard zijn er hardmatig gezien kleine verschillen, dat weten we via de productie ranges!

Maar 1 ding is zeker de software is voor een ieder gelijk en de software bestuurt de hardware.
M.i. is gezien het geringe verschil, 0,1 is niet voelbaar voor een mens, net aan zichtbaar te maken op digitale thermometers.
Wil je die testen dan zal er toch een meer professionele omgeving bij te pas moeten komen.
Ik zou dus graag verder met je discussieren als je nou eerst eens de temperatuur handmatig in GERINGE stapjes corrigeert, want helaas praat je daar verder niet over.
Vermoedelijk vind je dat niet interessant en ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt.

Niet geschoten is altijd mis!!

De software is inderdaad gelijk, maar de ontwikkelaar zal soms een gulden middenweg moeten kiezen bij programmeren omdat gebleken is bij testen, of in de praktijk, dat het op de ene hardware goed loopt en op de andere hardware fouten geeft. (Lees hardware is TOON)
Dat heb ik niet verzonnen dat is harde werkelijkheid, en daarbij soms een nachtmerrie voor ontwikkelaars/programmeurs.

Momenteel benader je het echt vanuit de verkeerd invalshoek.
We hebben het in deze beide over geheel verschillende items.
Zolang je dat niet duidelijk is blijven we in een kringetje draaien. maar dat ga ik zeker niet doen.
Ik begrijp echt wat je bedoeld, maar daar gaat mijn test in zijn geheel niet over.
Als je goed leest heb ik bij het testen al met temperatuurcorrecties van 0,1C gewerkt in de range van 19,3 tm 22,7C.
Daarbij heb ik het niet over absolute temperaturen of heersende temperaturen, ik heb het over de afronding van de aangegeven temperatuur in het hoofdscherm die afwijkt in een bepaald temperatuurgebied.
Zolang ik het over appels heb en jij over peren ............................................, hoop ik toch dat het je duidelijk wordt.
Het afrondingsverhaal heb ik al lang achter me gelaten; jij vindt dat dat zo is; ik heb getest dat het zich bij mij niet voor doet.
Ik dacht dat toch al eerder gezegd te hebben; ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er 2 soorten afrondingen zich voor doen..............
Dat is jouw appel............
Vervolgens stel ik probeer nou die correctie aan te brengen waar van jij denkt dat het er niets mee te maken heeft.......
Dat is mijn peer..............
Reputatie 3
Badge +1
Het afrondingsverhaal heb ik al lang achter me gelaten; jij vindt dat dat zo is; ik heb getest dat het zich bij mij niet voor doet.
Ik dacht dat toch al eerder gezegd te hebben; ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er 2 soorten afrondingen zich voor doen..............
Dat is jouw appel............
Vervolgens stel ik probeer nou die correctie aan te brengen waar van jij denkt dat het er niets mee te maken heeft.......
Dat is mijn peer..............

....................................this is beyond peren.
Om Albert Einstein dan maar te Quoten:
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.
Kijk het is wel geen avond,, want volgens mij is het overdag, maar gelukkig dat we elkaar begrijpen. 

Hoeweel ik gaande dit verhaal wel eens dacht volgens mij is of wordt die Toon van jou hoorndol, van al die wijzigingen. 
Je weet dat inleren in dit gebeuren essentieel is en daar krijgt Toon amper te tijd voor en dan is het echte stookseizoen nog niet eens begonnen. 
Sinds vanmiidag heb ik de temperatuurstand op systeem/verwarming/correctietemperatuur meting/wijzigen op dat scherm laten staan. Totaal ongeveer 2 a 2,5 uur.
Je ziet dan de werkelijke gemeten temperatuur; de aangepaste temperatuur en het aantal (tienden)eenheden.

Wat me opviel is dat dit scherm zo gefixeert blijft staan; gaat ook niet dimmen en waar ik veel later achter kwam de werkelijk gemeten waarden na enige tijd totaal niet laat zien op eerder bedoeld scherm. Ook gaat het scherm NIET in de dimstand!!

Ik kwam daar achter doordat ik dacht het blijft nu wel erg lang 19,9 grd..............
Ik ging terug naar het hoofdscherm en het was gewoon 20,5 grd; het zonnetje hadden we een uurtje binnen........
Toen ik weer naar wijzigen toe ging was de temperauur opeens 20,3.
Dus het scherm blokkeert kennelijk; je merkt het eigenlijk aan niets; beter zou het zijn als deze fixatie eruit gaat dus bij een volgende update.

Mijn advies hier aan diegenen die dit scherm langere tijd zo laten staan; let er op dat na verloop van tijd de weergegeven temperatuur totaal onbetrouwbaar is.

@moderators klopt mijn bevinding????????????
Reputatie 4
Badge

bij temp had ik altijd al een correctie van 0,5, maar die heb ik nu nog steeds.

Geen verbetering dus? Jammer
Reputatie 7
Badge +7
Sinds vanmiidag heb ik de temperatuurstand op systeem/verwarming/correctietemperatuur meting/wijzigen op dat scherm laten staan. Totaal ongeveer 2 a 2,5 uur.
Je ziet dan de werkelijke gemeten temperatuur; de aangepaste temperatuur en het aantal (tienden)eenheden.

Wat me opviel is dat dit scherm zo gefixeert blijft staan; gaat ook niet dimmen en waar ik veel later achter kwam de werkelijk gemeten waarden na enige tijd totaal niet laat zien op eerder bedoeld scherm. Ook gaat het scherm NIET in de dimstand!!

Ik kwam daar achter doordat ik dacht het blijft nu wel erg lang 19,9 grd..............
Ik ging terug naar het hoofdscherm en het was gewoon 20,5 grd; het zonnetje hadden we een uurtje binnen........
Toen ik weer naar wijzigen toe ging was de temperauur opeens 20,3.
Dus het scherm blokkeert kennelijk; je merkt het eigenlijk aan niets; beter zou het zijn als deze fixatie eruit gaat dus bij een volgende update.

Mijn advies hier aan diegenen die dit scherm langere tijd zo laten staan; let er op dat na verloop van tijd de weergegeven temperatuur totaal onbetrouwbaar is.

@moderators klopt mijn bevinding????????????

Een mooie constatering Ton,
we zullen afw8 wat de software ontwikkelaars hier van vinden en aan kunnen doen.
als het zo is en daar twijfel ik niet aan.
zou het zeker beter zijn om dit er uit te halen zodat ten alletijden de juiste temperaturen worden weergegeven.
dit i.v.b.m. eventueel ontstane verwarringen en daardoor het verkeerd instellen van Toon.
of het niet goed ingesteld krijgen van Toon.
mvg,
jan
Reputatie 6
Badge +1
Maar ik vraag me eigenlijk af, ofdat het niet mogelijk is, om achter de schermen de temperatuur blijvend te corrigeren. Ik had een correctie van + 0,5. Nu iscdat na de update +1,0 geworden. Als ze nu inloggen in mijn toon en de temp softwarematig standaard met 1 verhogen, hoef ik niet steeds correctie te zetten naar 0, update of herstarten en dan de correctie weer in te stelen.
Jammer dat er geen moderator heeft gereageer!:mad:
Maandag maar even een pbtje sturen, want wat ik constateerde vind ik toch erg vreemd en zou gewoon niet mogen.