Open Source software toon | Eneco Community

Open Source software toon

• 11 december 2012
  • 21 reacties
  • 11676 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Eneco heeft nog steeds geen source beschikbaar gesteld. Er is inmiddels al meerdere maken belooft dit zsm en binnen enkele dagen te realiseren.
Het gebruik van open-source software geeft verplichtingen. Eneco kan deze niet afschuiven op het "wachten op de update" of andere onzinnige argumenten. Een half jaar geleden was dit al bekend. Eneco is dit gewoon verplicht. Punt. Ik geloof namelijk best dat Quby wel wil maar Eneco het tegenhoudt.
Bij deze een officiele waarschuwing.  Gevolgen kun je lezen in de GPL. En anders vraag je het maar aan Linksys en nog een paar partijen die hier ook te licht over dachten.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

21 Reacties

Badge
Kom op geef ze nou geen voer om hierover te discussieren op het kantoor. Ik zou het leuker vinden als ze eerst de bugs gaan verhelpen en dan pas over dit soort zaken nadenken. 😉
Reputatie 7
Badge +6
@toon_liefhebber

Ik heb het voor je nagevraagd nagevraagd bij Quby.
Een volledige lijst van gebruikte componenten en de bijbehorende source code kan hier gevonden worden: http://quby.nl/open-source
Kijk dit is even mooi nieuws
Ah, top dat het beschikbaar is. Dank daarvoor.
Mooi projectje voor de kerstperiode! 😃
En wat kan je er dan mee????

nieuwschierige groet kevin
Badge +1
Hier nog zo één die hier totaal geen kaas van heeft gegeten.
kunnen we Toon al wat laten schakelen via z wave en over het internet??
zou leuk zijn.
Reputatie 1
Badge
Zie de sourcecode als een manier om een besturingssysteem te bouwen voor de Toon. Net zoas Windows voor je computer.
Zie de interface van Toon, de instellingen en aansturing van de Ketel als een programma, net zoals bijvoorbeeld Words dat is voor je computer.
Het "programma" is closedsource en niet bijgesloten.

Je zou bijvoorbeeld met het besturingssysteem een volledig eigen interface kunnen gaan maken voor je Toon hiermee. Als je handig bent met programmeren.
Met bijvoorbeeld een programma als Qemu (virtualisatie software  voor tal van Linux besturingssystemen) kun je de gecompileerde code dan opstarten en kan je kijken hoe het eruit ziet en kijken of het werkt.
Badge
Uiteindelijk heb je er natuurlijk niet erg veel aan.. maar het is wel makkelijk zodat je een basis hebt om je eigen toon te maken.
Reputatie 1
Badge
@ moderators, kunnen jullie de topictitel aanpassen? De sourcecode is gepost dus schending kan weg. Wel zo netjes voor Quby. 
Dit is zeker wel prettig ja,
Als ik het goed heb word er dus draadloos protocol Z-wave gebruikt

Zeker omdat ik me redelijk zorgen maak over de Z-wave "hackbaarheid"  .. en natuurlijk andere apparaten erop aan te kunnen sluiten .. immers ik wil niet dat de hacker met zijn Z-wave enabled device uit kan lezen dat ik "niet thuis" ben ..
Zeker omdat ik me redelijk zorgen maak over de Z-wave "hackbaarheid"  .. en natuurlijk andere apparaten erop aan te kunnen sluiten ..
Natuurlijk kan niemand beweren dat zwave niet te hacken valt, maar makkelijk zal het niet zijn. Een zwave apparaten communiceren uitsluitend met een zwave primary controller. In dit geval Toon zelf dus. Dat kan een zwave device alleen maar als hij op de controller bekend is gemaakt en dat kan niet vanaf een afstand. Elk zwave device gebruikt een zogenaamd Unique ID om zich bij een controller aan te melden. De enige manier om zwave te hacken is om je voor te doen als een al gekoppeld zwave device. Dan moet je dus het UID al weten en dan zien te spoofen. Ik heb al eerder hiernaar gezocht, maar nergens bewijzen kunnen vinden van mensen die dat gelukt is of software die dat zou kunnen.
Alle professionele draadloze alarmsystemen maken gebruik van zwave, dus ik zou me niet al te druk maken over het hacken van zwave.
immers ik wil niet dat de hacker met zijn Z-wave enabled device uit kan lezen dat ik "niet thuis" ben ..
Dat zal dus niet lukken, hij moet eerst nog zijn zwave device aan de Toon zien te koppelen (ik zie niet in hoe hij dat remote moet doen) en dan nog, een zwave device biedt geen internet verbinding of zo. Zwave is alleen maar gemaakt om apparaten met elkaar te laten communiceren.
Zeker omdat ik me redelijk zorgen maak over de Z-wave "hackbaarheid" .. en natuurlijk andere apparaten erop aan te kunnen sluiten ..
Natuurlijk kan niemand beweren dat zwave niet te hacken valt, maar makkelijk zal het niet zijn. Een zwave apparaten communiceren uitsluitend met een zwave primary controller. In dit geval Toon zelf dus. Dat kan een zwave device alleen maar als hij op de controller bekend is gemaakt en dat kan niet vanaf een afstand. Elk zwave device gebruikt een zogenaamd Unique ID om zich bij een controller aan te melden. De enige manier om zwave te hacken is om je voor te doen als een al gekoppeld zwave device. Dan moet je dus het UID al weten en dan zien te spoofen. Ik heb al eerder hiernaar gezocht, maar nergens bewijzen kunnen vinden van mensen die dat gelukt is of software die dat zou kunnen.
Alle professionele draadloze alarmsystemen maken gebruik van zwave, dus ik zou me niet al te druk maken over het hacken van zwave.
immers ik wil niet dat de hacker met zijn Z-wave enabled device uit kan lezen dat ik "niet thuis" ben ..
Dat zal dus niet lukken, hij moet eerst nog zijn zwave device aan de Toon zien te koppelen (ik zie niet in hoe hij dat remote moet doen) en dan nog, een zwave device biedt geen internet verbinding of zo. Zwave is alleen maar gemaakt om apparaten met elkaar te laten communiceren.

Veiligheid is niet hoe vaak het gebruikt word, en hoe veel info je op internet kan vinden.
stap 1 is zelf proberen & dan verkopen .. (of dan pas op internet posten)
Meerdere lagen inbouwen is daarom ook zeer effectief, omdat je de "schade" beperkt.

het kost maar x uur om op WPA2 routers binnen te komen .. 99% wat nu bij de mens thuis draait is hier vatbaar voor.  Sterker nog vaak veel korter .. zelden langer.

Ik kan zo een paar manieren bedenken om zo te ontdekken, enige wat ik nodig heb is de meterstanden, toon is daarbij niet relevant(genoeg) maar goed zowel via Wifi als via de sensor denk ik dat het relatief simpel (kan) zijn.

Security ligt eerder bij de ontwikkelaars van Toon, hoe meer ze moeite doen om het "veilig" te maken hoe hoger de security .. Simpel iets is bv @random gewoon valse informatie verzenden .. een "ontvanger" weet niet wat van toon af komt en van de zender .. door pieken midden en dalen te sturen heeft de "kwaadwillende" gewoon totaal geen vat op de data .. terwijl toon alleen de juiste informatie 'ontvangt", als je de zend/ontvang interval ook nog laat verschillen dus 2x juist en 1x onjuist etc etc ..

De kunst is buiten de "box" te kijken, en hoeveel tijd kost het .. om ? zolang je dat op lange tijden houd is je veiligheid hoog zat ..

het kost maar x uur om op WPA2 routers binnen te komen .. 99% wat nu bij de mens thuis draait is hier vatbaar voor.  Sterker nog vaak veel korter .. zelden langer.

99% is wat overdreven, maar je hebt gelijk, veel gebruikers wijzigen het default password niet maar het meerdendeel van de gebruikers laat PIN authenticatie aan staan en die zijn inderdaad in een aantal uurtjes te hacken.

.. Simpel iets is bv @random gewoon valse informatie verzenden .. een "ontvanger" weet niet wat van toon af komt en van de zender .. door pieken midden en dalen te sturen heeft de "kwaadwillende" gewoon totaal geen vat op de data ..
Maar dat bedoelde ik juist te zeggen, de ontvanger (Controller genaamd in het geval van zwave) negeert alle data die door niet gekoppelde apparaten gestuurd wordt. Tenzij je je kunt voordoen als een gekoppeld apparaat (UID spoofing). En dan nog zal het lastig worden om data van de Controller (lees Toon) uit te lezen aangezien het protocol daar niet voor bedoeld is. Zwave is geen internet protocol.
Vraag me alleen af, nu de source te downloaden is waarom ik dan hierin niet de website omgeving kan vinden alsmede de zwave lib.
Reputatie 1
Badge
De volledige website omgeving inclusief aansturing hoeft de fabrikant niet vrij te geven als hij geen aanpassingen heeft gedaan in de code. Het is gebaseerd op de webserver lighttpd (die je zelf kan compilen met de source) jquery en javascript (kan je ook zo van inet plukken). Maar de onderliggende code die ook wat doet is niet bijgesloten. BIjvoorbeeld de software voor de aansturing van de CV ketel. Daar gebruiken ze voor zover ik heb begrepen een eigen protocol voor genaamd "edge".
De opentherm communicatie gebeurt volledig in de CV-adapter. 

Als je de source op een Toon zou kunnen zetten heb je dus in feite een kaal besturingssysteem of anders gezegd een mooi vormgegeven tablet aan de muur waar je zelf wat voor kan schrijven, dit kan net zo goed iets anders zijn als een thermostaat. Of je moet onderzoeken hoe de Toon de CV aanstuurt en dit dan zelf gaan herschrijven en een mooie GUI maken daarvoor.

De zwave driver zit wel in de source. Het programma om er ook wat mee te doen niet.
Ja, ik kan ook niets terug vinden over het zwave gedeelte in de source, misschien zie ik het over het hoofd?!?

In de zwave lib op internet is het display wel terug te vinden, zwave zelf is volgens mij geen open source.

wat meer mogelijkheden op zave gebied begint nu wel een must te worden, gezien de concurrenten van toon al zwave plugins hebben om interessante schakelingen te maken.
Is het volledig linux of zitten er ook nog andere codes in?
http://quby.nl/open-source
Inmiddels al meer duidelijkheid aangaande de source ?Eneco heeft nog steeds geen source beschikbaar gesteld. Er is inmiddels al meerdere maken belooft dit zsm en binnen enkele dagen te realiseren.
Het gebruik van open-source software geeft verplichtingen. Eneco kan deze niet afschuiven op het "wachten op de update" of andere onzinnige argumenten. Een half jaar geleden was dit al bekend. Eneco is dit gewoon verplicht. Punt. Ik geloof namelijk best dat Quby wel wil maar Eneco het tegenhoudt.
Bij deze een officiele waarschuwing.  Gevolgen kun je lezen in de GPL. En anders vraag je het maar aan Linksys en nog een paar partijen die hier ook te licht over dachten.
Inmiddels al meer duidelijkheid aangaande de source ?

Gebruik de zoekfunctie eens op API.
Sinds 3 december 2015 is dat van start gegaan.
Reputatie 1
Badge
API is nog in ontwikkeling. Kan je niet alle data uitlezen al is Eneco daar wel mee bezig.
Mocht je meer willen weten over alternatieve methodes en volledige lokale (onofficiele) toegang en wil je je eigen tegels gaan maken (en uploaden naar Toon) kijk dan eens even hier:

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=17&t=8743&start=75