Nieuwe softwareversie: 4.19.10 | Eneco Community

Nieuwe softwareversie: 4.19.10

• 22 augustus 2018
  • 55 reacties
  • 2677 Bekeken

Zojuist geïnstalleerd de nieuwste toon software 4.19.10

Nog geen idee wat nieuw is

55 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het meeste komt ook voor Toon 1 beschikbaar...behalve zaken die de nieuwe hardware componenten van Toon 2 gebruiken natuurlijk.

En Water flow meting betreft de koppeling met een z-wave sensor op de watermeter die het water verbruik kan aflezen. Vooralsnog vermoed ik alleen voor de Belgische markt omdat ik nog geen zwave sensoren ben tegengekomen die je op de Nederlandse watermeters kan plaatsen.
De tijd zal het leren....
Reputatie 2
Badge +2
En toch zit in die software al veel meer dan dat je denkt (en eneco bekend maakt):

- Fibaro draadloze radiator thermostaat bedienen + zone control
- Water flow meting
- bediening van de Toon interpolis beveiliginginstallatie

En ik vergeet vast een aantal

Dan heb je het zeker over Toon2?
Reputatie 7
Badge +8
En toch zit in die software al veel meer dan dat je denkt (en eneco bekend maakt):

- Fibaro draadloze radiator thermostaat bedienen + zone control NICE!
- Water flow meting Wat moet ik me hierbij voorstellen?
- bediening van de Toon interpolis beveiliginginstallatie Grappig als je het hebt... Zie zelf liever een x aantal sensoren welke je uit je zelf kan toevoegen.

En ik vergeet vast een aantal Ben toch wel benieuwd wat dat dan moet zijn...
Reputatie 6
Badge +2

- Fibaro draadloze radiator thermostaat bedienen + zone control
- Water flow meting
- bediening van de Toon interpolis beveiliginginstallatie

En ik vergeet vast een aantal
Wanneer komt er weer eens een uodate doe leuke dingrn toevoegd? De laatste update was een kleine storingsoplosser.

Ik kijk er naar uit, of komt er voor Toon1 niks meer?
Wanneer komt er weer eens een uodate doe leuke dingrn toevoegd? De laatste update was een kleine storingsoplosser.

Zolang ik dit ding heb, is er meer uitgehaald dan er bijgekomen is... maar dat boeit mij verder niet, het is tenslotte maar een simpele thermostaat die de temperatuur in huis moet regelen en waarbij je ook nog eens het energieverbruik kunt uitlezen.
Ik heb zelfs niet eens meer een veel te duur abonnement... Toon beloofde veel te worden en uiteindelijk is die al behoorlijk uitgedoofd.
Reputatie 2
Badge +2

Reputatie 7
Badge +4
Het is nu een maand geleden dat de nieuwe software update uitkwam. Wanneer is deze update nu eens beschikbaar voor mensen met een warmtewinner?
Er zit 0,0 nieuwe functionaliteit in voor warmtewinner klanten (alleen een flatline bug die is opgelost). Dus als je daar geen last van hebt, kan je je de moeite van het updaten besparen.
Reputatie 1
Badge
Het is nu een maand geleden dat de nieuwe software update uitkwam. Wanneer is deze update nu eens beschikbaar voor mensen met een warmtewinner?
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben geen computer guru, dat gaat mij dus never nooit lukken. Maak je zelf goed kwaad @Toonz, heb ik dan meer vertrouw dat het jou lukt.😂

Even een korte update: (dit heeft wat langer geduurd omdat ik even was afgeleid door de ontwikkelingen op de Toon 2 op het andere forum). Ik ben inmiddels zover dat ik de historische data van de ene Toon kan overzetten naar een andere Toon. Helaas nog wel met twee vervelende randvoorwaarden: beide Toons moeten ger****d zijn en ten tweede neem ik ook niet de historie van slimme stekkers mee omdat de naamgeving daarvan niet is gestandaardiseerd. Wat wel wordt overgezet is je verbruik van electriciteit/gas en warmte , de opwek van electriciteit en alle historische ketelstatistieken (OpenTherm data).

Ik moet nog wel even de puntjes op de i zetten maar het begin is er 😀
Reputatie 5
Badge
Hoi Pedro,@Berny
Dat geldt voor meerdere Toon®️ gebruikers hier.
Kijk wat de knutselaars allemaal bedenken is leuk voor hun zelf, maar het gros is toch afhankelijk waar Eneco mee komt en het dan ook onderhoudt. Het is afgezaagd: “je betaalt toch ook een abo, niet?”
Want vandaag iets ontwerpen kan morgen weer niet werken.
Helaas laat Quby/Eneco ons vwb ook de backup mooi al jaren in de kou staan.
Juist met de overgang van Toon1 naar Toon2 had ik een jaar geleden mijn hoop er op gevestigd.
Maar nee hoor.

De gros maakt het helemaal niet uit of ze een toon1 of toon2 hebben en nog een gros maakt niet uit dat hun data niet te importeren valt. Het zijn juist maar een paar gebruikers die a) niet willen knutselen en b) toch data import willen. Daar gaan Quby echt geen moeite voor doen. Gezien Quby wel de mogelijk heeft geboden om dit (zonder rooten van een Toon en dus ook op een Toon2) mogelijk te maken voor de eindgebruiker met wat scripting, aldus Toonz, zie ik het probleem niet om het zelf te doen als het hem lukt.

Lees ook eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Locus_of_control
Niks is goed of fout maar altijd wel interessant om te weten waarom je bepaalde beslissingen maakt.
Hoi Pedro,@Berny
Dat geldt voor meerdere Toon®️ gebruikers hier.
Kijk wat de knutselaars allemaal bedenken is leuk voor hun zelf, maar het gros is toch afhankelijk waar Eneco mee komt en het dan ook onderhoudt. Het is afgezaagd: “je betaalt toch ook een abo, niet?”
Want vandaag iets ontwerpen kan morgen weer niet werken.
Helaas laat Quby/Eneco ons vwb ook de backup mooi al jaren in de kou staan.
Juist met de overgang van Toon1 naar Toon2 had ik een jaar geleden mijn hoop er op gevestigd.
Maar nee hoor.

Als ik kijk naar mijn eigen PC’s waar ik elke week een synchronisatie doe met de D-schijf, zorg ik ook dat ik extern een complete backup heb.
Dat zou met Toon®️ dus ook moeten kunnen.
Ik ben geen computer guru, dat gaat mij dus never nooit lukken. Maak je zelf goed kwaad @Toonz, heb ik dan meer vertrouw dat het jou lukt.😂
Reputatie 7
Badge +4
Wat je wel zelf kan doen is de export van je oude Toon combineren met de export van je nieuwe Toon op een PC in Excel bijvoorbeeld. Je moet dan alleen zelf handmatig de link leggen tussen de slimme stekkers en meteradapters in beide datatsets.
Ideaal is het niet maar kan wel werken.

Ik ben van plan binnenkort de Toon2 aan de muur hangen ter vervanging van de Toon 1.Het niet inlezen van de backup is wel een dingetje wat me nog tegenhoudt. Misschien moet ik me gewoon eens even goed kwaad maken om een oplossing te bedenken via een script op de PC wat via http calls data leest en schrijft van en naar Toon. De Toon hoeft daarvoor niet geroot te zijn. Staat nu op mijn wensen lijst, ik 'neem het mee'....😁
Die mogelijkheid kunnen we ook voorlopig vergeten @Toonz, als ik het goed begrijp en zal op korte termijn ook niet komen. Dus, alle opgebouwde verbruiksdata naar de gallemiezen...😞

Hoi Pedro,
Ach de backup wens is al net zo oud als Toon®️ zelf. De enige op de eerder door mij geschetste wijze van opslag is nu met je ketelprofiel. Waar je expliciet (uiteraard) toestemming voor moet geven.
Voordat dat ook met een backup mogelijk is zijn we wel weer heeeel lang verder.
Dus idd je trouw opgebouwde data Toon1 is klaar voor de prullebak.
Die mogelijkheid kunnen we ook voorlopig vergeten @Toonz, als ik het goed begrijp en zal op korte termijn ook niet komen. Dus, alle opgebouwde verbruiksdata naar de gallemiezen...😞
Reputatie 7
Badge +4
Hoewel de echte backup via beveiligde/geanonimiseerde opslag op de server bij Eneco zal plaatsvinden.

Dit is wel weer lastiger voor Eneco omdat het GDPR implicaties heeft als de backup via een Eneco server loopt. Backup via een server lost ook niet de uitdaging van het weer inlezen op.

Exporteren is relatief eenvoudig zoals nu al gedaan. Importeren in een nieuwe Toon is veel lastiger omdat interne ID's van aangesloten apparatuur niet gelijk zijn tussen Toons. Daarnaast worden er zogenaamde real-time 'round-robin-databases' gebruikt die continue oude waardes verwijderen als er een nieuwe waarde wordt toegevoegd. Als je een backup wilt inlezen moet je bijvoorbeeld dus ten eerste heel goed gaan uitzoeken welke slimme stekker uit de backup overeenkomt met welke slimme stekker in de huidige Toon. Je moet heel goed opletten wanneer de backup is gemaakt om de waardes op de juiste plek in te voegen in de database (tijdsafhankelijk dus).
Al met al een proces waar veel mis mee kan gaan. Ik verwacht niet dat Quby hier snel mee gaat komen omdat veel simpeler te implementeren wensen die al veel langer op de lijst staan ook niet worden geimplementeerd.
Klopt Pedro!
Toen het downloaden van data beschikbaar kwam en ik net met Toon2 inrichten bezig was leek mij dat ook een perfecte methode, maar helaas het blijft alleen bij downloaden en inzien.
Bekend is dat het databestand (nog) onvoldoende geschikt is om als backup te dienen, maar ik beschouw het nog steeds als het begin.
Hoewel de echte backup via beveiligde/geanonimiseerde opslag op de server bij Eneco zal plaatsvinden.
Hier ook inmiddels 4.19.10 geïnstalleerd. Jammer dat de mogelijkheid om de 4 jaar data van Toon1 dat ik op een Zip bestandje heb opgeslagen, nog niet mogelijk is om op Toon2 te importeren. Verder, absoluut "nada" nieuws.😞
@Schabaro

Hahaha...waar zijn de super users wanneer we ze nodig hebben? 😉 😉 (just kidding)
De flatline bug is een bug waarbij het verbruik vastloopt waardoor je een continu hetzelfde verbruik blijft zien. We noemen het zo omdat je in de grafiek een daadwerkelijke rechte lijn ziet.

Groet,
Glenn

We houden wel van een grapje hoor Glenn?

En die super users zijn wel present hoor?
Maar soms ff niet??
Reputatie 7
Badge +9
@Schabaro

Hahaha...waar zijn de super users wanneer we ze nodig hebben? 😉 😉 (just kidding)
De flatline bug is een bug waarbij het verbruik vastloopt waardoor je een continu hetzelfde verbruik blijft zien. We noemen het zo omdat je in de grafiek een daadwerkelijke rechte lijn ziet.

Groet,
Glenn

Hier is wel 1 van de super user('s). ?
De reactie van schabaro is me helemaal niet opgevallen, sorry.
Ben ook al sinds 8uur van morgen in gevecht met KPN. Om mij IS/RA actief te maken.

Flatline bug is exact hoe Glenn het uitlegde. Toon zal dan continue hetzelfde verbruik registeren, aangezien de meteradapter geen nieuwe verbruiken kan doorsturen door de bug. Door deze update is dit gefixt, mag het niet meer voorkomen..
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt.
Helemaal helder nu.
Reputatie 5
Badge
@Schabaro

Groet,
Glenn
Reputatie 3
Badge +1
Niemand ?
Of stel ik n domme vraag ?
Reputatie 3
Badge +1
Wat is dat 'n Flatline bug ?
Reputatie 6
Badge +2
@Toonz @ikbenmallehenkieniet

Heren laten we wel on topic blijven. Hierbij zijn de off topic berichten ook verwijderd. Ook is er nu een nieuw topic aangemaakt met de officiële mededeling over de nieuwste software.

Groeten Chantal

Ben je deze vergeten.. Leuk dat er een Mod reageert... vertel dan ook direct even wat deze nieuwe update inhoud.

Als je de moeite neemt om en topic door te lezen, dan had je dat al geweten.. Maar vooruit:

Nou nieuw is er helemaal niets.
Wel is de flatline bug nu definitief gefixt.

Of is deze wel on-topic.???

Dat bericht is on topic omdat dit een reactie is op een vraag over de informatie verstrekking van de nieuwste software.

Reageer