Nieuwe functie in de Nieuwe Toon | Eneco Community

Nieuwe functie in de Nieuwe Toon

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal.

De komst van een nieuwe Toon staat gelijk aan de komst van nieuwe functionaliteiten, waaronder een nieuwe herstel optie.
Willen jullie het hierover hebben, dan nodig ik jullie uit er in dit topic op een gezonde manier over te discussiëren.

Groetjes, Urgel

62 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nou, het ei is gelegd. Er is nu een scriptje om historische data over te zetten van de ene Toon naar de andere (maakt niet uit of het Toons 1 of 2 zijn).
Het is eigenlijk betrekkelijk simpel en zou in principe ook door Quby op afstand kunnen worden gedaan via het ServiceCenter (in verband met de nieuwe privacy wetgeving moet je dan wel toestemming geven je data op te laten halen van de oude Toon, maar dat kan Quby wel regelen via de applicatie).

Details zijn elders te lezen, waar precies mag ik hier niet zeggen 🤐 ) maar de oplettende lezer weet het wel.
Reputatie 6
Toonz wrote:

Komt omdat wij geen wensenlijst ® hebben, alleen release notes 😉.....

En goeie ideeen™. Vergeet de goeie ideeen™ niet 😀
Reputatie 7
Badge +3
competer wrote:

Volgende week Maandag wordt mij Toon2 vervangen.

Wat kan ik doen op de data te behouden, ik neem aan dat dat met een restore mogelijk is?

Stuur je oude en je nieuwe toon naar me op......😉... Als test van de alternatieve restore functionaliteit....
Reputatie 7
Badge +3
Johnniekk wrote:

@Toonz

De ontwikkelingen gaan erg hard aan jullie zijde...

Komt omdat wij geen wensenlijst ® hebben, alleen release notes 😉.....
Badge
Mag ik de dagafsluiting doen?
"Een ieder heeft zoveel ijdelheid als het hem aan verstand ontbreekt"

(Niet van mij hoor..)

Hans
Reputatie 7
Badge +3
competer wrote:

Ik heb gelukkig alle gegevens nog in Domoticz staan, hier kan ik gebruik en levering terug vinden.
De Toon2 hangt hier net een maand, dus was ik alle gegevens van daarvoor al kwijt.

Ah ok, ik heb net een eerste test gedaan met het kopieren van de statistieken van een Toon 2 naar een Toon 1 (omgekeerde wereld ja ja) en dat ging prima. Het kan op zich dus wel.
Maar dan moet je wel de oude Toon nog bij de hand hebben uiteraard.
Hier moet ik smakelijk om lachen.???
Ieder nieuw lid wat een inbreng heeft is welkom.
Of dat nu met veel; weinig of geen technische kennis heeft.
Het gaat erom dat er hulp wordt geboden.

Nou dat was ff als een uitzondering op jouw bericht. Fijn weekend verder.
Urgel wrote:

Hallo allemaal.

De komst van een nieuwe Toon staat gelijk aan de komst van nieuwe functionaliteiten, waaronder een nieuwe herstel optie.
Willen jullie het hierover hebben, dan nodig ik jullie uit er in dit topic op een gezonde manier over te discussiëren.

Groetjes, Urgel

Reputatie 7
Badge +8
Beetje jammer overigens wel dat de functie niet op Oude Toon heeft gekund, want dan was ik mij data niet kwijt geweest nu.. Mooie bijkomstigheid is overigens wel nu, dat er een Toon2 aan de muur hang 🙂
Reputatie 5
Badge
@all

Omdat veel reacties off topic zijn, heb ik deze verwijderd. Zoals @Urgel aangaf, een gezonde discussie mag zeker, maar houd je aan de huisregels. Op het moment dat reacties off topic blijven, gaat het topic dicht. Constructieve ideeën zijn uiteraard altijd welkom, dit kan ook via een privé bericht.

Fijne zondag!

Groet,
Mitchel
thehognl wrote:

Ik heb inmiddels op mijn Toon2 een paar keer de recovery gedaan en het werkt prima. Alleen het vasthouden van de reset knop de hele tijd.. lamme vingers krijg je er van.

Dit was volgens mij de bedoeling van de verwijderde reactie van @Brandje, dat het reset knopje niet helemaal fingervriendelijk is... Ik dacht dat hij zo onhandig is geweest en alleen hij last van had, maar toch is het wel een aandachtspunt, begrijp ik.
Met alle resets dat Toon nodig heeft om in bedrijf te houden, dan zou ik bijna aanraden om een soort Lego Duplo knop erop te zetten.😂
Het scherm is zeker een enorme verbetering, ook de touchscreen is aanzienlijk preciezer en de reactietijden zijn veel sneller. Met het updaten en door de menu's bladeren is het ook goed te merken hoe sneller de Toon is geworden door de verbeterde hardware. Bij de eerste update ging ik een flesje bier openen en hij was er alweer opgestart van de update download en reboot. Met de oude Toon kun je hem nog opdrinken, nou hebben we die tijd niet meer.😁
Buienradar is mooier geworden en de radarbeelden scherper.
Verwarming werking heb ik nog niet kunnen testen, nog niet nodig geweest.
Luchtvochtigheid meting, lijkt mij niet te kloppen. Hij geeft altijd +/- 10% minder luchtvochtigheid aan in vergelijking met andere luchtvochtmeters in huis. Wat is jullie ervaring met de vochtmeter in vergelijking met andere meters?
Het zou fijn zijn een % correctie knop bij een volgende software update.
Hij Pedro,

Voor de luchtvochtigheid heb ik reeds als veldtester een ticket laten aanmaken door Quby.
Bij mij werd namelijk standaard bijna 15% afgeweken van mijn digitale hygrometer.
Of er werkelijk een correctiemogrlijkheid komt is nog onbekend.
Reputatie 7
Badge +8
competer wrote:

Volgende week Maandag wordt mij Toon2 vervangen.

Wat kan ik doen op de data te behouden, ik neem aan dat dat met een restore mogelijk is?

Je data is niet te behouden. Er bestaat geen back-up exporteer en importeer functie.
Helaas zal je vanaf 0 opnieuw moeten beginnen dan.

Je zal kunnen kijken als je een export.zip uitdraai met je oude Toon, of je dan nog oude data kan behouden, maar deze data is niet te importeren in je nieuwe Toon2
Badge +1
mAiden wrote:

Je zal kunnen kijken als je een export.zip uitdraai met je oude Toon, of je dan nog oude data kan behouden, maar deze data is niet te importeren in je nieuwe Toon2

Ik heb gelukkig alle gegevens nog in Domoticz staan, hier kan ik gebruik en levering terug vinden.
De Toon2 hangt hier net een maand, dus was ik alle gegevens van daarvoor al kwijt.

En vooral een terzake doende discussie. ?
Ik ben benieuwd?

Zo de 1e waardevolle tip heeft nu echt het daglicht gezien.
Daar hebben we wat aan!?
Maar ik blijf het zwarte knopje indrukken en ingedrukt houden bij deze handelingen veel gedoe vinden. Ik heb het gevoel dat ik dan 2 handen erbij mis?
Maar meerdere keren het uitvoeren is uiteraard mogelijk.

Wel is het prettig dat bij Toon2 het resetknopje enigszins uitsteekt en daardoor iets beter te handelen is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik val net in de discussie hier, niet zoals gevraagd door de TS een erg gezonde als je het mij vraagt.

Maar mijn mening is dit een hele nuttige toevoeging aan de functionaliteit. Het hele ontwerp van de nieuwe Toon is een grote stap voorwaarts. Minder componenten op de printplaat, geen losse antennes meer enz. Ik verwacht er best wel veel van de komende jaren.

Nog een gezonde toevoeging aan deze discussie @Brandje er is een nieuwe lichting gebruikers op dit forum opgestaan met een grotere hoeveelheid technische kennis. Je kan dat ook gewoon accepteren en daar ook je voordeel mee doen ipv altijd het laatste woord te willen hebben. Dat zou ontzettend veel bijdragen aan de 'gezondheid' van veel topics. Ik waardeer ten zeerste dat je altijd iedereen wil helpen maar soms gaan anderen nu eenmaal wat sneller.... En daar is niets mis mee, maar ga dan mee met de flow in plaats van je krampachtig vastklampen aan je eigen ideeën. Dan kunnen we allemaal prima met elkaar omgaan hier.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nu maar eens post gerapporteerd, @Brandje dit kan echt niet. Volgens de huisregels mag je hiervoor geband worden... Duurt 2 maanden ter bezinning
En vooral gezond...........
Het begon een mooi topic te zijn.

Ik heb het respectvol geprobeerd Mark, maar helaas wederom blijkt het niet te kunnen.
Ik hoop dan ook dat de niet ter zake doende posts (uiteraard incl mijn posts daarop) door een mod verwijderd zullen worden, zodat de herstel methode over blijft, waarnaar op een eenvoudige manier naar gelinkt kan worden.😉
Ditmaal heb ik de wijsheden achterwege gelaten Ton, maar toch het blijft een ding “een gezonde discussie voeren”

Uiteraard ook maar even gepiept...
Zoals al besproken in de andere topics is deze functie onlangs aangekondigd en officieel. Bij de launch werd dit verteld en aangegeven dat we dit bekend mochten maken.

Wanneer gebruik je het?
Als je Toon(2) niet meer werkt. Hij start niet meer op (bijv. na een update). Meestal zie je dan een knipperende cursor of iets anders. Alle andere opties zijn al geprobeerd.

Hoe werkt het?
De Toon(2) heeft een losse stuk in z'n geheugen bewaard voor de initiele configuratie. De gebruikersdata wordt bewaard op een andere stuk geheugen. Door de recovery op te starten wordt de initiele setup over de niet-meer-werkende-configuratie gezet waardoor de Toon weer kan opstarten. En doordat de gebruikersdata elders staat ben je niks kwijt.

Waarom is dit bedacht?
Bij de oude Toon bleek veelvuldig er Toons teruggestuurt te worden die enkel en alleen een recovery nodig hadden. Deze oude Toon kon niet in het veld hersteld worden. Daarom is bij de nieuwe Toon dit 'ingebakken'. Dit bespaart veel retour- en monteurkosten.

Wat moet ik doen om dit uit te voeren?
Haal de Toon(2) van de muurplaat.
Druk de reset knop in (onderin de Toon2), terwijl je Toon weer aan de muur plaatst.
Laat de reset knop los nadat het recovery scherm tevoorschijn komt. De Toon vraagt dan om binnen 10 seconden op het scherm te drukken/swipen.
Als je dit vervolgens doet zal de recovery gestart worden.
Hierna start de Toon weer normaal op.
mAiden wrote:

Beetje jammer overigens wel dat de functie niet op Oude Toon heeft gekund, want dan was ik mij data niet kwijt geweest nu.. Mooie bijkomstigheid is overigens wel nu, dat er een Toon2 aan de muur hang :-)

Dat was zeker mooi geweest. Alleen de oude toon heeft al z'n schijfruimte nodig voor alle software die er op staat. Een herstelpartitie was daar niet mogelijk en zal dus ook nooit komen.
Reputatie 6
thehognl wrote:

Dat was zeker mooi geweest. Alleen de oude toon heeft al z'n schijfruimte nodig voor alle software die er op staat. Een herstelpartitie was daar niet mogelijk en zal dus ook nooit komen.

Had op zich wel gekund. Diskruimte op zich is niet het grootste probleem (er is op een oude toon ca. 50 % vrije ruimte). Alleen de aansturing van de bootloader op de oude toon laat het niet toe, en op de oude toon is die bootloader ook niet te upgraden, zodat het alsnog zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Via een USB stick zou ook nog een mooie extra optie kunnen zijn. Toon 2 zou dat prima kunnen doen, maar zoals het nu is geïmplementeerd zal het goed genoeg werken in bijna alle gevallen in de praktijk denk ik

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen