Meting gasverbruik onnauwkeurig na update | Eneco Community

Meting gasverbruik onnauwkeurig na update

Reputatie 4
Badge +4
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 411 reacties
Met de wijziging meten van gas in m3 in 1 decimaal, is de nauwkeurigheid van de Toon op dit gebied ver te zoeken. 
Gasverbruik onder de 50 liter wordt niet geregistreerd en 0,1 m3 verbruik op display kan betekenen 51 liter t/m 149 liter.

Toon is juist geintroduceerd om je energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk inzichtelijk te maken, dus waarom
gaat Eneco het gasverbruik dan, met het meten/weergeven in m3 , onnauwkeuriger maken?

Zaken als verbruik koken theewater worden niet meer weergegeven op het display en douchen is steevast 0,1 m3. Daar heb ik de Toon
niet voor genomen / betaal ik geen maandelijkse kosten voor. 

Het dringende verzoek aan Eneco daarom om bij de komende update of  het gasverbruik weer weer te geven in liters of
in 3 decimalen m3 ( 0,001 m3 = 1 liter). Graag een reactie van Eneco!

Peter-Paul

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Met de wijziging meten van gas in m3 in 1 decimaal, is de nauwkeurigheid van de Toon op dit gebied ver te zoeken. 
Gasverbruik onder de 50 liter wordt niet geregistreerd en 0,1 m3 verbruik op display kan betekenen 51 liter t/m 149 liter.

Toon is juist geintroduceerd om je energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk inzichtelijk te maken, dus waarom
gaat Eneco het gasverbruik dan, met het meten/weergeven in m3 , onnauwkeuriger maken?

Zaken als verbruik koken theewater worden niet meer weergegeven op het display en douchen is steevast 0,1 m3. Daar heb ik de Toon
niet voor genomen / betaal ik geen maandelijkse kosten voor. 

Het dringende verzoek aan Eneco daarom om bij de komende update of  het gasverbruik weer weer te geven in liters of
in 3 decimalen m3 ( 0,001 m3 = 1 liter). Graag een reactie van Eneco!

Peter-Paul

ik ben het er roerend mee eens ,
dit is een olie domme zet van Eneco.
Tja dat vinden vele van ons ook, vandaar dat dit verzoek op de lijst van wensen en ideeën staat.

Het is nu even afwachten of Eneco in is voor een (simpele) wijziging in 3 decimalen en wellicht zit het al in de volgende update..................
Of is het wellicht niet zo simpel en krijgen we dat ongetwijfeld te horen.
Reputatie 4
Badge +4
Vraag aan een van de moderators om te reageren op bericht meting onnauwkeurige gasmeting na update:

Concreet: waarom is Eneco overgegaan weergave gasverbruik van liters naar m3? Met name                      de onnauwkeurigheid is nu een probleem ( zie eerste bericht).
                   is er al een besluit genomen over een aanpassing in de komende update
                   ( m3  in 3 deciamalen; terug naar liters of keuze aan gebruiker)?
                   Zo nee, wanneer gaat dit plaatsvinden

PP
Je bent dit topic 3 dagen geleden gestart; dus een moerator reactie had er al lang kunnen/moeten zijn.
Ik zou je dan ook adviseren stuur tevens een pb naar een van moderators.......................
Reputatie 6
Badge +1
Ton, moderators hebben al in ander topics op een soort gelijke vraag en issue gerageerd. Ik verwacht dan eigenlijk ook dat ze niet hetzelfde steeds blijven herhalen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ze zijn overgaan naar m3 omdat dat de standaard levereenheid is van gas. Voor stroom is dat kwh en geen watt. (Al is deze vergelijking gewoon van zelfsprekend.)
Hoi Jürgen,

Zoiets en in die trand heb ik dit al een keer eerder aan ppj gemeld, en ook verwezen naar het topic wensen en ideeën, maar hij heeft kennelijk het ideen dat er geen aandacht aan wordt geschonken............
M.i. is hij pas tevreden als een moderator hem in dit topic heeft geantwoord.
En inderdaad m3 is de standaard, vandaar dat ik overigens net als velen ook veel voel voor, 3 decimalen achter de komma.
Voor Toon uiteraard geen enkel probbleem, maar de ICT mensen zullen het nog lastig vinden om de ruimte te vinden om nu bv 100,001 te vermelden; je hebt dan immers minimaal 7 karaktervelden nodig en zelfs 8 denk ik..........
Reputatie 4
Badge +4
Ik wil graag weten of de nauwkeurigheid waarmee het gasverbruik wordt weergegeven op de Toon/ Toon op afstand weer " terugkomt"  bij de volgende update.
Of dat im m3 ( 3 decimalen) , dm3 of liters wordt vermeld is niet zo interessant.  Nu meet je op 99 liter / 0,0099m3  " nauwkeurig".

Daarmee kan ik het gasverbruik nu niet meer goed meten van dagelijkse zaken ( douchen, koken, theewater e.d.).
Voor mij is er dan geen " meerwaarde" van het abonnement van Toon, omdat ik via een Youless al het e-verbruik meet.

Daar wil ik graag een antwoord/reactie op van Eneco. Volgens mij is dat toch niet zo vreemd!

PPJ
Heb je de reactie van Jürgen wel gelezen?
Dat je antwoord wil hebben vind ik niet vreemd, maar @jvp stelt (m.i. ook terecht) dat daar al eerder op is gereageerd.
Ik meen mij te herinneren dat ik dat ook aan jou vertelde.
Toen ik vandaag ook reageerde zei ik niet voor niets dus: "stuur een pb, dan wordt je verzoek iets krachtiger."
Reputatie 1
Badge +1
In tegenstelling tot anderen vind ik de weergave in m3 prima. Ik hoef niet perse af te lezen in liters. OOk ben ik van mening dat de nauwkeurigheid wel goed is. maar goed, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn right 🙂
In tegenstelling tot anderen vind ik de weergave in m3 prima. Ik hoef niet perse af te lezen in liters. OOk ben ik van mening dat de nauwkeurigheid wel goed is. maar goed, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn right :)

Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, vandaar dat er ook een verzoek loopt om als de weergave in liters niet mogelijk is; geef dan de weergave in 3 decimalen achter de komma en iedereen is blij.............
Reputatie 1
Badge +1
Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, vandaar dat er ook een verzoek loopt om als de weergave in liters niet mogelijk is; geef dan de weergave in 3 decimalen achter de komma en iedereen is blij.............

Dat kan, voor mij hoeft het niet. Ik zie liever meer ontwikkeling in andere dingen dan in dit soort zaken. Ik verwijs je naar het andere topic waarin ik net zei dat ik er van overtuigd ben dat 90% van de gebruikers amper op de toon kijkt en het ze geen zier boeit of ze het in liters secu 3 decimalen ziet maar gewoon wil zien wat ze verbruikt hebben en-of dat binnen het termijn bedrag is.
Dit forum bestaat uit een handjevol gebruikers, dat staat niet in contrast met alle toon gebruikers. Als je zoiets echt wilt weten zou eneco een nieuwsbrief moeten rond sturen met daarin een link naar een poll om te zien of daar animo naar is. Als blijkt dat 20% het wil en 80% het geen zier uitmaakt kan mooi eneco die tijd en geld steken in andere zaken.
Een poll opmaken doen we inderdaad wel meer. Misschien moet jij er een beginnen over het kijken op Toon............
Dan kan je meteen een antwoord krijgen op je overtuiging van die 90%; ik zou het niet weten............

Ik denk dat als iemand een idee heeft en het zou door Eneco/Quby makkelijk verwezenlijkt kunnen worden,; nou gewoon doen dus.
Je hoeft het niet met alle ideeën eens te zijn.

Eneco zal altijd een afweging maken om bepaalde iedeeën te verwezenlijken en daarbij zal altijd een kosten baten plaatje gelden.
Ik heb zelf ook een idee ingeleverd wat serieus werd bekeken en uiteindelijk kwam het bericht: "zou te verwarrend voor gebruikers kunnen zijn"
En dus werd m'n idee gecanceld.
Tja dat hoort bij een apparaat wat nou eenmaal breed gedragen moet kunnen/zijn.
Reputatie 1
Badge +1
Een poll opmaken doen we inderdaad wel meer. Misschien moet jij er een beginnen over het kijken op Toon............
Dan kan je meteen een antwoord krijgen op je overtuiging van die 90%; ik zou het niet weten............

Ik denk dat als iemand een idee heeft en het zou door Eneco/Quby makkelijk verwezenlijkt kunnen worden,; nou gewoon doen dus.
Je hoeft het niet met alle ideeën eens te zijn.

Eneco zal altijd een afweging maken om bepaalde iedeeën te verwezenlijken en daarbij zal altijd een kosten baten plaatje gelden.
Ik heb zelf ook een idee ingeleverd wat serieus werd bekeken en uiteindelijk kwam het bericht: "zou te verwarrend voor gebruikers kunnen zijn"
En dus werd m'n idee gecanceld.
Tja dat hoort bij een apparaat wat nou eenmaal breed gedragen moet kunnen/zijn.

Ik ga zoiets niet opzetten, ik denk dat eneco er zelf ook wel over denkt. Nogmaals, hoeveel toon gebruikers die actief deelnemen telt dit gedeelte? 30? vooruit 100 als je dat afzet tegen 40.000 toon gebruikers is dit dus te verwaarlozen lijkt mij. Ik begrijp daarom goed dat ideeén wel ter notie worden genomen maar vaak niet ten uitvoer. Eneco kijkt naar het grote geheel en wat het best werkzaam is voor het grote publiek. Ik neem ook mee dat dit product is ontwikkeld door mensen die véél meer verstand hiervan hebben als jij en ik. Er zijn vermoedelijk al 100drden uren aan vergaderen aan vooraf gegaan en daarbij nog 100rden uren die gaan komen. Kortom, aandragingen zijn goed maar ik denk niet dat veel van die aandragingen worden aangenomen omdat achterliggend weet hoe ze voor het grote publiek dit moeten aanbieden.
Wat is de meerwaarde van dusdanig nauwkeurig presenteren? Een kuub gas kost ongeveer 65 cent. het verschil tussen 51 liter en 149 liter is dus max 6,5 cent... Als je op dat soort bedragen moet gaan besparen...
Reputatie 7
Badge +7
tel over 1 jaar gezien al die 6,5 euro centen maar eens bij elkaar op.😕

als mijn gasmeter 4 cijfers achter de komma weergeeft ,
dan verwacht ik van mijn Toon minimaal 3 cijfers achter de komma.

het gaat hem niet alleen over een meerwaarde  en / of besparing .
maar ook over de duidelijkheid / naukeurigheid.

iedereen bespaard op zijn eigen wijze.
niet iedereen heeft zoveel te spenderen.!
wie het kleine niet eert ( 6,5 euro cent) , is het grote niet weerd. 🆒
Schitterend hoor! Het blijft de gemoederen bezig houden.
Hopelijk doet Eneco er iets mee, of niet en dan horen we de reden vermoedelijk wel.
Wie weet in een volgende update al.............................
Reputatie 4
Badge +4
Het gaat mij niet om het geld.  ik wil kijken hoe ik zo efficient mogelijk de apparatuur kan instellen. Bijvoorbeeld wat het effect is als ik de ww-instelling op de ketel hoger/lager zet  bij douchen. Weergave in 1 decimaal geeft steevast 0,1 m3 . Toen het nog in liters werd weergegeven, zag je behoorlijke verschillen ( met gelijke tijd douchen).

Bovendien: als een apparaat nauwkeurig kan meten, waarom ga je dat dan verstieren!!! 

Ieder zijn hobby!!!

PP
Vandaar dat wij gewoon bij de grafiek kijken en dan zien we het keurig in liters............:p

En grapje; als je de temperatuur lager zet, wordt je tap-debiet hoger; krijg je afhankelijk van de diameter van de leidingen meer druk..............
Reputatie 4
Badge +4
Klopt ( in de grafiek) althans nu nog.............. Maar makkelijker is het gewoon aflezen op het "home-scherm"!

Bij een HR-ketel heeft het wijzigen van de ww/keteltemperatuur  consequenties voor het rendement. Ik heb bovendien een thermostatische kraan op mijn  douche, dus de temp. van het water uit de douchekop blijft gelijk.

Heb deze vraag overigens ook per mail gevraagd en hetzelfde nietszeggende antwoord ontvangen ( nog geen besluit hierover).

PP
Ik denk dat we toch iets langs elkaar heen praten.
Het wijzigen van het tapwater heeft helemaal niets met het rendement van de CV voor de radiatoren te maken.
Ik denk dat de halve wereld thermostaat kranen heeft; ik heb zelfs dubbele douchekoppen, maar als het tapdebiet hoger wordt krijg je een hogere water opbrengst op je douchkoppen. Dat kan erg comfort verhogend zijn.
Ik heb op de thermostaatkraan zelfs een keuze voor als ik de draaiknop open draai.
Tot het nokje heb ik gewoon redelijk veel water op de douchkop staan; een besparende stand dus.
Draai ik over het nokje heen, dan wordt ik bijna de douche uit geblazen (overdreven uiteraard), maar soms wel lekker als ik de dubbele koppen op lichaams hoogte zet.
Kijk en als je dus een voldoende tapdebiet hebt, dan werkt dat goed.
Uiteraard blijft bij dit alles de temperatuur gelijk; ja logisch daar heb je een thermostaat instelling voor!

Ergo minder gasverbruik, maar meer water, maar water is erg goedkoop.
En dat alles met het instellen van een lagere tapwater temperatuur; uiteraard niet over de logionella grens heen gaan................
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb een combi HR- ketel ( Vaillant Solide uit 1999).  Bij een HR-ketel geldt dat hoe lager je de (tap)watertemperatuur instelt, het rendement wel degelijk stijgt.  Bij een HR-ketel wordt het hogere rendement mede veroorzaakt door condensatie van de waterdamp uit de verbrandingsgassen.  Boven de 60-65 graden watertemperatuur is er nauwelijks meer sprake van condensatie uit de rookgassen. Het rendement neemt daardoor af. ( dit geldt overigens ook voor de watertemperatuur t.b.v. ruimteverwarming).

Legionella is vooral een probleem bij boilers/opslagvaten. De Solide heeft een warmwaterwisselaar ( doorstroom), dus daar speelt dit veel minder. 

Het debiet wordt niet altijd hoger bij het lager instellen van het ww-temperatuur op de ketel. Bij een lagere temperatuur van warmwater hoeft er ook minder koud water bijgemengd te worden ( bij gelijke uitstroomtemeratuur bij douchekop).

Wel heb je bij een aantal ketels te maken met een minimum debiet voor ww ( anders slaat de ketel niet aan). Bij de Solide is dit niet het geval, daar deze wordt gestuurd op temperatuur ( i.p.v. stroming).

PP
Ik dcenk dat het verlagen van de tapwater temperatuur wel degelijk een hogere doorstroonsnelheid door de sprialen oplevert; zoals gezegd bij mij is het zeker zo!
Er wordt dus meer water van de CV naar de douchekop vervoerd en de straal zal harder worden; uiteraard hoeft de termostaat van de douche minderkoud water teo te voeren.
En wat de legionellea betreft, maak je denk ik een denkfout, die zit hoofdzakelijk in de waterdamp die vrijkomt in bv de douche.
Ik bedoelde dat als je een voldoende watertemperatuur hebt, dan zal die legionella bij vooraf even doorspoelen vanzelf gedood worden.
Niet voor niets laten wij na een lange vakantie altijd op de diverse punten even de kraan op z'n heetst even doorstromen.
Reputatie 4
Badge +4
Bij jouw Intergas ketel is dit inderdaad het geval: de ketel wordt gestuurd door een stromingsschakelaar. Ik meen dat de tapdrempel 2 liter/min is. Bij een Solide is er geen tapdrempel.

Legionella ontstaat vooral in stilstaandwater met een temperatuur tussen 30 en 55 graden. Via waterdamp kan dit in je longen terecht komen met nogal vervelende consequenties.

Bij een doorstroomwarmtewisselaar is de kans hierop veel geringer dan bij een boiler / voorraadvat.

PP

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen