Ervaring na update versie 2.7.22 | Eneco Community
vraag

Ervaring na update versie 2.7.22

Sinds november 2012 heb ik een Toon op domme meters.
Nooit een probleem, maar begin dit jaar ontstonden meldingen van de stroringsmodule, terwijl Toon rustig en prima functioneerde. Rode driehoekjes en z.g. WiFi uitval...............
Daar stoorde ik me verder maar niet aan in de hoop dat het ooit zou verbeteren.

Nu een krappe week verder met de nieuwe update 2.7.22 en een meter-adapter versie van 31/27 moet ik zeggen dat Toon erg stabiel is en gebleven en er zijn geen onbedoelde storings meldingen van de module geweest!

Dus ik ben van mening dat deze update in mijn geval zeer goed is uitgepakt!

Wat is jullie mening?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Badge +5
Gelijktijdig met de update heb ik een nieuwe adapter, gassensor en Repeater gekregen.

Toon is vrij stabiel daardoor en heeft slechts een keer geen gas en elektra geregistreerd in een weekend dat er geen gas is verbruikt.

De gegevens van Vergelijk ontbreken zeer regelmatig, dat is er bij mij beslist niet beter op geworden.
Ik heb domme meters en firmware 31/32 op de meteradapter.
Hoi Theo,

Grappig/vreemd dat jij versie 31/32 voor je meteradapter hebt; ik heb 31/27 en gelukkig geen enkel probleem.
Morgen eens aan Folkert vragen waarom dat verschil...........
Reputatie 7
Badge +7
Nooit een probleem, maar begin dit jaar ontstonden meldingen van de stroringsmodule, terwijl Toon rustig en prima functioneerde. Rode driehoekjes en z.g. WiFi uitval...............

Nu een krappe week verder met de nieuwe update 2.7.22 en een meter-adapter versie van 31/27 moet ik zeggen dat Toon erg stabiel is en gebleven en er zijn geen onbedoelde storings meldingen van de module geweest!

Wat is jullie mening?

das mooi Ton,
hier geen verbetering 😞 ( solarpower of zo ) / maar ook geen verslechtering Toon werkt voor de rest perfect.
nok nok afkloppen :)
grt
jan
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Theo,

Grappig/vreemd dat jij versie 31/32 voor je meteradapter hebt; ik heb 31/27 en gelukkig geen enkel probleem.

Is al uitgelegd door Danielle. Dat was mij ook al opgevallen en heb ik die vraag dus ook meteen op het forum geslingerd :)

Het blijkt dat er oude en nieuwe energieadapters te zijn. Dit heeft te maken met de dmrs 4.0 slimme meter. En daar zit dan ook meteen het verschil. Deze adapters lopen m.b.t de firmware niet gelijk. Voor de rest zijn ze gelijk.

Op zich is mijn toon ook zeer stabiel. Echter is het update niet vlekkeloos gegaan, en moest ik de adapter nogmaals update. Vervolgens heb ik 2 dagen "aanloopproblemen" gehad omdat de adapter zijn signaal verloor met Toon. Na een harde reset is het probleem vanzelf opgelost.

Wat is jullie mening?

das mooi Ton,
hier geen verbetering 😞 ( solarpower of zo ) / maar ook geen verslechtering Toon werkt voor de rest perfect.
nok nok afkloppen :)
grt
jan

Hoi Jan,

Ja inderdaad qua versie wijziging naar weergave zonne-energie opbrengst laat Eneco behoorlijk steken vallen.
Het is inmiddels juni en je hoort vrijwel niets van Eneco hierover.
Hoi Theo,

Is al uitgelegd door Danielle. Dat was mij ook al opgevallen en heb ik die vraag dus ook meteen op het forum geslingerd :)

Het blijkt dat er oude en nieuwe energieadapters te zijn. Dit heeft te maken met de dmrs 4.0 slimme meter. En daar zit dan ook meteen het verschil. Deze adapters lopen m.b.t de firmware niet gelijk. Voor de rest zijn ze gelijk.

Op zich is mijn toon ook zeer stabiel. Echter is het update niet vlekkeloos gegaan, en moest ik de adapter nogmaals update. Vervolgens heb ik 2 dagen "aanloopproblemen" gehad omdat de adapter zijn signaal verloor met Toon. Na een harde reset is het probleem vanzelf opgelost.

Hoi Jürgen,

Ergens vermoedde ik het al dat het simpel met DMRS 4.0 had te maken.
Bedankt voor die beantwoording, hoef ik het Folkert niet mee te vragen.
Qua losse update van de adapter had ik veel aan de ervaringen van jullie en heb dan ook de adapter meteen aan de 230 V om Toon heen gehangen. Nou na de update van Toon ging Toon meteen die adapter updaten en inderdaad heb ik ook meteen een reset hierna gegeven; sinds die tijd werkt alles weer gewoon als een speer en die rottige storingsmodule houdt zich nu in!
Kennelijk is de afstelling daarvan iets minder gevoelig gezet!
Reputatie 6
Badge +1
Nou ik heb geen moeite met de storingsmodule, zolang hij doet, waarvoor hij is beloofd. En ja dat was sind de innalaaste update niet het geval. Hij gaf toen storingen aan die er niet waren. Gelukkig is dat issue opgelost en doet de module waar hij voor is bedoelt. Storing aangeven als er ook sprake is van een storing.
Hoi Jürgen,

Nou moeite met die storingsmodule heb ik ook niet; ik zie het nut er wel van in.
Maar inderdaad die nep-meldingen die was ik goed zat.
Laatst met de update van die meteradapter reageerde de module ook keurig en de melding was uiteraard terecht.
Reputatie 6
Badge +1
het komt ook wel een keer goed 🙂
Nou ik heb geen moeite met de storingsmodule, zolang hij doet, waarvoor hij is beloofd. En ja dat was sind de innalaaste update niet het geval. Hij gaf toen storingen aan die er niet waren. Gelukkig is dat issue opgelost en doet de module waar hij voor is bedoelt. Storing aangeven als er ook sprake is van een storing.

Mooi en zo is het!
Sinds versie 2.7.22 klopt mijn electriciteit gebruik niet meer, Toon geeft een factor 2-3 te hoog aan vergeleken met de meter. Herkent iemand dit?
Ik zou de module voor Toon onder je CV maar eens een minuutje stroomloos maken.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Gilbert,

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden. Zou je willen controleren of de waarde die je ziet in je Toon via Menu-Meer-Software-Energiemeters-Aanduiding en waarde dezelfde waarde ziet staan als op je elektrameter? Wanneerd de waarde op je meter anders is dan op de Toon kun je deze in je Toon aanpassen. Graag hoor ik van je of het hiermee opgelost is.

Groet,

Folkert
Hallo Folkert, ja, dat was de oplossing. Blijkbaar is met de upgrade naar 2.7.22 de instelling van de meter verloren gegaan, hij stond op puls. Met de instelling op draaischijf / 375 zien de getallen er weer geloofwaardig uit. Wel een heel vervelende software upgrade fout, die me veel tijd heeft gekost. Ik verdacht de Toon niet, weet nu dat ik de meter echt kan vertrouwen en dat de Toon een speeltje is.
Dank,
Gilbert
Reputatie 7
Badge +7
lees ik nu goed / of verkeerd 2.7.22 ? we zitten toch al op 2.8.21
Toon een beetje bij houden is niet verkeerd hoor.
Ik denk dat in het enthousiasme er een tikfout is gemaakt.
Reputatie 7
Badge +7
ben benieuwd Ton,
truste
geen typefout, sinds 2.7.22 waren de instellingen foutgegaan, waardoor Toon veel te hoog gebruik aangaf.
Hoi Gilbert,

Oké duidelijk, maar je zit neem ik aan nu wel op de nieuwste versie?
Maar hoe dan ook je probleem is nu opgelost en dat is het belangrijkste, toch.......
Reputatie 7
Badge +7
ja Ton,
ik ben nu toch wel benieuwd op welke versie dat Toon bij @ Gilbert staat.
Hoi Ton, anderen,

Ja, ik hou de Toon versies wel bij, ben helemaal current. Maar mijn probleem/punt was dat met de installatie van 2.7.22 de instellingen van mijn electriciteitsmeter verloren zijn gegaan, en dat dit probleem niet is opgelost door latere upgrades.

Het bijhouden van de Toon met nieuwe versies geeft natuurlijk nieuwe features, maar ook nieuwe problemen. Dus upgraden van iets wat werkt is niet alleen maar goed. Een oude techneuten wijsheid is (in goed Nederlands 🙂 is "If it ain't broke, don't fix it". Dat heb ik met mijn upgrade ervaren.

Gilbert
Hoi Ton, anderen,

Ja, ik hou de Toon versies wel bij, ben helemaal current. Maar mijn probleem/punt was dat met de installatie van 2.7.22 de instellingen van mijn electriciteitsmeter verloren zijn gegaan, en dat dit probleem niet is opgelost door latere upgrades.

Het bijhouden van de Toon met nieuwe versies geeft natuurlijk nieuwe features, maar ook nieuwe problemen. Dus upgraden van iets wat werkt is niet alleen maar goed. Een oude techneuten wijsheid is (in goed Nederlands 🙂 is "If it ain't broke, don't fix it". Dat heb ik met mijn upgrade ervaren.

Gilbert

Hoi Gilbert,

Dat je huiverig bent begrijp ik nu dus wel, maar ik ben van mening (met ook nog domme meters) dat jouw probleempje een incident is.
Ik heb Toon nu 2 jaar en heb altijd trouw alle updates meteen doorlopen en hier nog nimmer last van ondervonden.
Ik was wel eens wat ontevreden met het resultaat, maar Toon raakte nooit gegevens kwijt. Hoog uit een keer van slag.
NU sinds de laatste update is Toon MEER dan perfect en stabiel!
Nooit heb ik meer driehoekjes gezien.

Dat wordt wel spannend want het domme tijdperk voor mijn Toon is a.s. dinsdag afgelopen.
Er worden slimme meters geplaatst ivm de aangeschafte zonnepanelen.
Ik ga van het ergste uit; wel heb ik meteen bij Eneco een nieuwe adapter gevraagd, omdat mijn oude adapter niet goed overweg kan met de P1 poort. Inmiddels is mij bevestigd dat dat maximaal 14 dagen gaat duren.
Reputatie 2
Badge
Brandje, betekend dat dat de Toon van Eneco nu ook overweg kan met dubbele meters (leveren en verbruik apart)?

Ik zou het namelijk ook fijn vinden als niet enkel het opleveren van de zonnepanelen, maar ook het verbruik van het opladen van de electrische auto wordt weergegeven in de Toon. Ivm het hoge amperage kan ik daar geen Slimme Stekker tussen plaatsen. Echter zit de oplader wel op een eigen groep. Hopelijk heeft Eneco daar ook op korte termijn een slimme oplossing voor (simpel een eenvoudig digitaal telwerk dat in de meterkast past en draadloos kan communiceren met de Toon zou voldoende zijn).
Hoi JSE,

Als straks op 11 november 2014 m'n zonnepanelen worden geplaatst, zal de slimme meter uitaard het terugleveren vastleggen.
Maar als ik op Toon die meterstanden aflees dan staat daar alleen nog maar stand I en stand II.
Dus nu is er op Toon niets zichtbaar, behalve dat straks na 11 november de standen minder snel oplopen.

Voor zo ver ik het nu kan volgen is er dus pas bij Zon op Toon wel teruglevering op Toon zichtbaar.

Vandaar dat ik ook met grote verwachting uitzie naar begin 2015..................

Qua zichtbaarheid van de actie in die groep zou jij dan niet zo'n groepschakelaar kunnen gebruiken met zo'n klein digitaal venstertje? Maar dan heb je nog geen doorkoppeling naar Toon...........