Bug in temperatuurinstelling in Toon? | Eneco Community
beantwoord

Bug in temperatuurinstelling in Toon?

• 27 februari 2019
  • 16 reacties
  • 515 Bekeken

Badge
Ik heb een paar weken terug iets raars gevonden in Toon. Ik vraag mij af of dit een bug is o.i.d... Als ik de gewenste temperatuur aanpas dan verspringd de huidige temperatuur met 0,5 graad. Dit lijkt mij niet te kloppen. Ik heb er even een filmpje van gemaakt en ge-upload zodat het wat duidelijker is wat ik bedoel.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9ABLmdpK_w
icon

Beste antwoord door Folkert 27 februari 2019, 12:28

@RemkoDJ & @Bertus1

Toon rond altijd af op 0.5 graden. Wanneer de temperatuur binnen 0.4 graden is van het setpoint op het moment dat deze veranderd wordt, zal de afronding naar het setpoint worden gedaan. Stel het is 18,1 graden in je woning en je past deze aan naar 18.5, dan word de temperatuur ook aangepast naar 18,5 graden. Ook wordt de temperatuur opnieuw herrekend wanneer het display aangeraakt wordt, hierdoor kan het ook soms lijken dat de temperatuur veranderd met een halve graad.
Bekijk origineel

16 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Dat heb ik ook
Reputatie 7
Badge +6
@RemkoDJ & @Bertus1

Toon rond altijd af op 0.5 graden. Wanneer de temperatuur binnen 0.4 graden is van het setpoint op het moment dat deze veranderd wordt, zal de afronding naar het setpoint worden gedaan. Stel het is 18,1 graden in je woning en je past deze aan naar 18.5, dan word de temperatuur ook aangepast naar 18,5 graden. Ook wordt de temperatuur opnieuw herrekend wanneer het display aangeraakt wordt, hierdoor kan het ook soms lijken dat de temperatuur veranderd met een halve graad.
Reputatie 4
Badge +2
Oké duidelijk.
@RemkoDJ & @Bertus1

Toon rond altijd af op 0.5 graden. Wanneer de temperatuur binnen 0.4 graden is van het setpoint op het moment dat deze veranderd word zal de afronding naar het setpoint worden gedaan. Stel het is 18,1 graden in je woning en je past deze aan naar 18.5, dan word de temperatuur ook aangepast naar 18,5 graden. Ook wordt de temperatuur opnieuw herrekend wanneer het display aangeraakt wordt, hierdoor kan het ook soms lijken dat de temperatuur veranderd met een halve graad.

9 van de 10 keer verspringt de ruimtetemperatuur 0,5 naar beneden of naar boven bij het wijzigen van de insteltemperatuur. Toch gek.
Reputatie 4
Badge +2
Ze zijn bij toon niet met onze dingen bezig helaas.
Zoals de verspillingschecker vinden ze belangrijk zo lijkt het.
Reputatie 7
Badge +2
@Terencew47

Collega Folkert heeft hier eerder in het topic uitleg over gegeven wat als antwoord aansluit op het bericht dat je hebt gepost. @Bertus1 heb je de uitleg wellicht over het hoofd gezien dat je denkt dat we met andere dingen bezig zijn? 😲

Groet, Urgel
Reputatie 6
Badge +3

@RemkoDJ & @Bertus1

Toon rond altijd af op 0.5 graden. Wanneer de temperatuur binnen 0.4 graden is van het setpoint op het moment dat deze veranderd word zal de afronding naar het setpoint worden gedaan. Stel het is 18,1 graden in je woning en je past deze aan naar 18.5, dan word de temperatuur ook aangepast naar 18,5 graden. Ook wordt de temperatuur opnieuw herrekend wanneer het display aangeraakt wordt, hierdoor kan het ook soms lijken dat de temperatuur veranderd met een halve graad.
9 van de 10 keer verspringt de ruimtetemperatuur 0,5 naar beneden of naar boven bij het wijzigen van de insteltemperatuur. Toch gek.

Dat klopt dan toch? Als de werkelijke temperatuur minder dan 0,5 graden scheelt van de setpoint dan wordt de getoonde temperatuur afgerond naar de setpoint (noem het maar bedrog.. om niet te veel gezeik te krijgen dat de toon afwijkt enzo).

Ga jij dan de setpoint veranderen dan wijkt die werkelijke temperatuur meer dan 0,5 graden af en telt die speciale afrondingsregel niet meer. Dan wordt er normaal afgerond op 0,5 graden.

Zoals in het filmpje was de gemeten temperatuur waarschijnlijk 22,1 of 22,2. Setpoint was 22,5 dus op het schermt wordt er ook 22,5 getoond. Daarna werd de setpoint veranderd naar 23,0. Afwijking tussen gemeten en setpoint was daarna meer dan 0,5 graden en werd de afronding dus naar 22,0 graden op het display getoond.

Wij gebruiken de Toon-thermostaat nu ruim 3 jaar en vinden het een slecht product. Als het bijvoorbeeld 18,5 graad is en we de kamer een beetje willen opwarmen zetten we Toon op 19 graden in de veronderstelling dat de ketel een signaal krijgt aan te slaan. Maar nee, Toon past de ruimte-temperatuur onmiddellijk ook aan op 19 graden en de ketel blijft uit. Zet ik ‘m terug op 18,5 graad, zet Toon de ruimte-temperatuur ook weer terug naar 18,5. Zet ik ‘m weer op 19 graden, past Toon ook meteen de ruimte-temperatuur weer daarop aan. Zet ik Toon vervolgens op 19,5 graad, dan gaat de ruimte-temperatuur weer terug naar 18,5 graad en slaat de ketel aan. Bijzonder (slecht) dat Toon rommelt met de temperatuur van de ruimte, deze verandert écht niet plotseling als je de Toon anders instelt. Kennelijk zijn de 2 waarden aan elkaar verbonden. Verder kan het maar zo zijn dat je ‘s avonds als het bijvoorbeeld 21 graden is en ik de Toon weer een half graadje hoger zet, het later 23 graden in de kamer is. 

Zo heb ik legio voorbeelden waardoor wat mij betreft de Toon-thermostaat een zeer slecht product is die hier z’n langste tijd allang gehad heeft. En dat ook nog met maandelijks terugkerende kosten. Hier komt snel iets anders dat betrouwbaar de temperatuur regelt conform onze wensen. 

Voorheen hebben we ruim 30 jaar gewerkt met de Chronothem van Honeywell, niet meer van deze tijd maar een oerdegelijk en betrouwbaar apparaat (zónder maandbedrag). Zo je dit apparaat instelde was ook de temperatuur.

Reputatie 7
Badge +2

Goedemiddag @Pechta en welkom op het Eneco forum :-)

Allereerst, ik heb je topic naar een al reeds bestaande topic verplaatst. Hier moet je namelijk het antwoord vinden op je vraag.

Groet. Urgel 

Reputatie 6
Badge +3

@Urgel maar ik snap hem ook wel. Het is natuurlijk raar dat als je de temperatuur met een halve graag wil verhogen dat de Toon je gewoon volgt en niet de ketel direct aanzet.

Op mijn Toon (je weet waarom) wordt de temperatuur aangeduid in tienden ipv afgerond naar halve graden. Is het wellicht verstandig om dat over te nemen? Dat levert in deze situatie geen verwarring op. Of maak het een gebruikerskeuze hoe ze de temperatuur willen laten afronden (mathetmatisch afronden, slim afronden zoals de toon nu doet, of in tienden noteren).

Reputatie 7
Badge +2

Hola @ThehogNL 

Het is zeker te begrijpen en het kan inderdaad vragen oproepen, zoals de laatste. Wat betreft de aanduiding in tienden, dat zou een leuke bijkomstigheid zijn. De kans dat dit gaat gebeuren acht ik echter heel klein :disappointed_relieved:.

Maar het standpunt hierover kan zomaar in de toekomst veranderen. Maar tot dat “moment” zich voordoet roeien we met de riemen die we hebben :hugging: .

Groet. Urgel 

Uit de reactie van Pechta blijkt dat de graad vermelding in tienden erg gewild is. Overigens een wens die ieder stook seizoen weer terug komt en idd wel nooit veranderd zal worden. 
Dan moet je idd stoppen met Toon®️ wat hij/zij dan ook aangeeft. 
Overigens ben ik zelf van mening dat als de regeling via het programma loopt, zonder veel kort op elkaar handmatige wijzigingen; het prima verloopt. 
Iedere keer kijken op Toon®️ wat de temperatuur is of moet zijn geeft een onrustig gevoel. 
Valt me nog mee dat hij/zij het 3 jaar met Toon®️ heeft uitgehouden. 

Hoewel het vermoedelijk verder zinloos is zou ik meer bij schommelende graad waarden op Toon kijken naar:

-OT ingesteld 

-Handmatig op Toon®️ welke Max temp en welke aantal ° per uur ingesteld

-Wel of niet gebruik van Programma keuzes op Toon®.  

-Aanvoertemperatuur CV

-Misschien ingesteld 80 ° , misschien beter te verlagen. 
-Voorkomt misschien een temperatuur boost, die wellicht nu ontstaat 
-enz

Dus het e.e.a. fine tunen geeft misschien een betere/mooiere modulerende stooklijn en een rustiger temperatuur verloop. 

Thnx @Brandje maar ook d’anderen. 

Hoi@Pechta 

Graag gedaan, maar ik vermoedde dat e.e.a. zinloos was; is dat idd zo of krijgt Toon®️ nog een kans….…

Andere zaken/instellingen kunnen namelijk het temperatuur verloop/ervaring ook beïnvloeden🤔

@Brandje Ik ga wel wat proberen met je tips, dus geheel zinloos is het zéker niet maar wat Toon betreft, die gaat er hier inderdaad uit.

Reageer