Toon 2 slimme thermostaatknoppen | Eneco Community
beantwoord

Toon 2 slimme thermostaatknoppen

• 25 januari 2019
  • 7 reacties
  • 1057 Bekeken

Ik ben een van de eerste met toon nu zie ik dat toon 2 er is. ondersteunen deze al slimme thermostaatknoppen om per ruimte te verwarmen en zo ja hoe kan ik toon 2 bestellen
icon

Beste antwoord door Brandje 25 januari 2019, 12:49

Helaas nu nog niet!
Wanneer wel, dat is echt koffiedik kijken.
Maar voor zône verwarming is Toon®️ niet geschikt.
Daar zijn andere merken zoals Tado en EvoHome veel beter in.
Bekijk origineel

7 Reacties

Helaas nu nog niet!
Wanneer wel, dat is echt koffiedik kijken.
Maar voor zône verwarming is Toon®️ niet geschikt.
Daar zijn andere merken zoals Tado en EvoHome veel beter in.
Reputatie 4
Badge +1
Hi @P.H.J. Ophorst , zelf ben ik ook op zoek naar een oplossing en heb gekeken naar Plugwise. Bij deze oplossing zet je een kastje (Adam HA) tussen de ketel en Toon in. Deze communiceert dan met de radiatorthermostaten. Als Toon en-of een van de radiatorthermostaten warmtevraag heeft dan schakelt de kast (Adam) de ketel in. Overigens dat is alleen maar een success als de woonkamer zelf vloerverwarming heeft en/of eigen thermostaatkranen, want het mag duidelijk zijn dat "doorstoken" niet moet leiden tot een te hete woonkamer. Ik heb dit systeem nog niet in gebruik, maar heb inmiddels van Plugwise begrepen dat Toon werkt.
Reputatie 4
Badge +1
Inmiddels draait de Plugwise configuratie in combinatie met Toon al enige maanden perfect.
Ik heb 3 zones in gebruik:
Gang, Woonkamer en Serre.
Toon hangt in de woonkamer, en is ingesteld op Opentherm. In de woonkamer gebruik ik het weekprogramma van Toon.
In de gang en de serre gebruik ik Tom (plugwise) radiatorkranen.
Als 1 van de zones warmtevraag heeft schakelt de ketel in en verschijnt "het vlammetje" op Toon. Een kleinigheid is dat Toon niet reageert op Opentherm push berichten (dus als je de instellingen via Plugwise aanpast, blijft de oude temperatuur instelling op Toon zichtbaar). Dit is dus geen enkel probleem als je het weekprogramma door Toon laat bepalen, wat m.i ook logisch is.
Bijgevoegd foto's van de besproken componenten (Adam, Tom en Toon).
Beschouw dit NIET als reclame voor derden, maar een mogelijke aanpak van een lang lopend probleem!

Reputatie 6
Badge +3
Toon scherm hangt aan de Toon ketelmodule die vervolgens aan de Plugwise Adam hangt en die hangt dan aan de ketel?
Wordt nu je woonkamer niet onbedoeld warm als de gang of serre (via de Tom aan Adam) warmtevraag heeft?
Reputatie 4
Badge +1
Toon scherm hangt aan de Toon ketelmodule die vervolgens aan de Plugwise Adam hangt en die hangt dan aan de ketel?
Wordt nu je woonkamer niet onbedoeld warm als de gang of serre (via de Tom aan Adam) warmtevraag heeft?

Dat heb je zelf in de hand. In mijn woonkamer hebben alle radiatoren "goedkope" thermostaatknoppen. Hierdoor wordt het nooit "te warm". Plugwise adviseert om meerdere Toms te gebruiken (kunt namelijk meerdere knoppen en schakelaars combineren in 1 zone). Dan volgt de temperatuur het stookschema perfect.

Mijn grootste probleem was echter, dat we ook een houtkachel hebben. Als die brandde werd het in de serre ijskoud, en 1 dag later was de vloerverwarming in de serre nog niet op temperatuur. Ik moest dat voorheen oplossen door de Toon handmatig hoger te zetten.

Ook voor vloerverwarming zijn er oplossingen in de vorm van ventielen en pomp besturingen. Als ik bij mijn serre de pomp van de vloerverwarming uit zet, wordt er geen warm water meer geïnjecteerd.
Reputatie 6
Badge +3

Dat heb je zelf in de hand. In mijn woonkamer hebben alle radiatoren "goedkope" thermostaatknoppen. Hierdoor wordt het nooit "te warm".

Ja ok, maar die staan dan op zeg '22 graden'. Terwijl je Toon ingesteld staat op bijv. 21 graden. Dan wordt het alsnog 22 graden in je woonkamer. Met andere woorden, de Toon heeft geen volledige controle over de temperatuur in de woonkamer. Het zal altijd warmer kunnen worden door warmtevraag in andere kamers. 'Te warm' is inderdaad overdreven maar warmer dan wat je aan de Toon vraagt in sommige gevallen wel.

Kan je de Adam dan zo configureren dat hij voor de ingang van de opentherm thermostaat (in jouw geval de toon) de Tom thermostaatknoppen in de woonkamer bedient op basis van de warmtevraag van de Toon (via opentherm)?

Voor de volledigheid, de toon 2 heeft gewoon ondersteuning voor zwave radiatorknoppen. Helaas is dat nog niet door Eneco aan klanten aangeboden. Maar door hobbyisten wel aan te zetten. En de Toon maakt helaas de cruciele denkfout dat in zo'n geval er altijd warmtedruk is (bijv. stadsverwarming). Een kleine code wijziging zou nuttig zijn zodat ook een CV ketel aangezet kan worden als er vanaf 1 thermostaatknop warmtevraag komt.
Reputatie 4
Badge +1

Dat heb je zelf in de hand. In mijn woonkamer hebben alle radiatoren "goedkope" thermostaatknoppen. Hierdoor wordt het nooit "te warm".Ja ok, maar die staan dan op zeg '22 graden'. Terwijl je Toon ingesteld staat op bijv. 21 graden. Dan wordt het alsnog 22 graden in je woonkamer. Met andere woorden, de Toon heeft geen volledige controle over de temperatuur in de woonkamer. Het zal altijd warmer kunnen worden door warmtevraag in andere kamers. 'Te warm' is inderdaad overdreven maar warmer dan wat je aan de Toon vraagt in sommige gevallen wel.

Kan je de Adam dan zo configureren dat hij voor de ingang van de opentherm thermostaat (in jouw geval de toon) de Tom thermostaatknoppen in de woonkamer bedient op basis van de warmtevraag van de Toon (via opentherm)?

Voor de volledigheid, de toon 2 heeft gewoon ondersteuning voor zwave radiatorknoppen. Helaas is dat nog niet door Eneco aan klanten aangeboden. Maar door hobbyisten wel aan te zetten. En de Toon maakt helaas de cruciele denkfout dat in zo'n geval er altijd warmtedruk is (bijv. stadsverwarming). Een kleine code wijziging zou nuttig zijn zodat ook een CV ketel aangezet kan worden als er vanaf 1 thermostaatknop warmtevraag komt.

Hi @ThehogNL, inderdaad, zoals ik bedoelde te zeggen in mijn eerste reactie, is het vervangen van de "goedkope knoppen" door Tom's voldoende aangezien je dan 'alle opnemers' aan dezelfde zone koppelt. Als de zone op temperatuur is worden alle aan de zone toegewezen knoppen ( radiatoren) dicht gedraaid.
In mijn geval ga ik dat niet doen, met LTV speelt het genoemde probleem zowiezo niet (aangezien mijn radiator water meestal niet warmer wordt dan 40 graden). Dus van een kwartiertje langer stoken krijg ik geen opvliegers 😉

Reageer