Temperatuur per kamer regelen | Eneco Community
vraag

Temperatuur per kamer regelen

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen, en mijn nieuwe huis heeft Toon. Omdat het huis 3 verdiepingen heeft, en ik overdag voornamelijk op de begane grond ben, en 's avonds op de 2e verdieping wil ik graag verwarmen op de plek waarop ik op dat moment het meeste ben.

Heb ik hiervoor thermostaat kranen nodig? En zo ja, heeft iemand ervaringen met goede en niet heel erg dure apparaten?

11 Reacties

Reputatie 6
Badge +5
Als je echt specifiek ruimtes wil verwarmen heb je een gescheiden systeem nodig . Ik weet of je weet of je nieuwe huis dat heeft . Als je alleen een thermosstaat beneden hebt hangen slaat hij gewoon af als het beneden op temperatuur is . en boven is het dan vaak koeler .

Een oplossing kan zijn om het cv systeem te splitsen naar beneden en boven apart doormiddel met kleppen te werken . Daardoor moet je wel met 2 thermostaten/ of thermosstaat kranen werken . En kan je beneneden en boven apart verwarmen.

Onder de CV-ketel worden de leidingen gesplitst en van kleppen voorzien. Hierdoor ontstaan er als het ware twee verwarmingssystemen naast elkaar: de verwarming beneden, die door Toon geregeld kan worden, en de verwarming op de andere verdiepingen, die door een ( draadloze ) thermostaat of thermosstaat kranen kan worden geregeld. Beide thermostaten kunnen dus apart van elkaar, maar ook gelijktijdig via de kleppen de ketel bedienen, en zo kan het zonder problemen werken.

Het zou wel wat investering vergen . Het splitsen zou je ongeveer € 500,- euro kosten, je zou een offerte moeten laten maken en kijken of de CV er geschikt voor is . En thermostaat kranen zijn er in alle prijsklasse .

Hier staat ook een hoop info http://www.etageregeling.nl/

En hier kan je berekenen wat evohome kost wat brandje voorstelt . Ook een mooie oplossing . http://sb.evohome.honeywell.com/nl/
Arnizzle wrote:

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen, en mijn nieuwe huis heeft Toon. Omdat het huis 3 verdiepingen heeft, en ik overdag voornamelijk op de begane grond ben, en 's avonds op de 2e verdieping wil ik graag verwarmen op de plek waarop ik op dat moment het meeste ben.

Heb ik hiervoor thermostaat kranen nodig? En zo ja, heeft iemand ervaringen met goede en niet heel erg dure apparaten?

Je wilt goede en niet erg dure..........
Dat is lastig.
Toon en thermostaatkranen dat werkt niet samen.
Je kan ook je Toon niet even meenemen naar een andere etage.

Degenen, die dit goed willen laten werken kiezen voor een zone-systeem, zodat je iedere zone apart kan besturen.

Wil je het eenmalig goed doen kijk dan eens bij Evohome.

En heeft je CV bv 2 aparte aansluitingen voor een thermostaat, dan kan je uiteraard op de bv 2e etage wel een extra thermostaat plaatsen.
Dan kan je in ieder geval daar de temperatuur ook regelen.
Ben even abuis 🙂 Huis is voorzien van stadsverwarming. Geeft dit meer/minder opties?
Wel minder, je mag nog blij wezen dat er een Toon zit, want Toon en stadsverwarming is afgeblazen ivm de vele storingen.

Ik zou kiezen voor thermostaatkranen en Toon de deur uitdoen of ‘m alleen gebruiken voor de monitor functie en een draadloze thermostaat kiezen die je meeneemt naar de ruimte waar je ‘m wilt gebruiken.

Blijft lastig dat je dan de andere ruimtes niet kan bedienen of handmatig of investeren in betere apparatuur.
Reputatie 6
Badge +5
Ik zag dat Evohome ook uitermate geschikt is voor stadsverwarming. Dus een mooie oplossing lijkt me .
Hoi,

Er zijn legio mogelijkheden.
Je geeft aan dat je dan stadsverwarming hebt in je nieuwe huis.
Je kan even hier naar kijken, misschien is dit een mooie oplossing voor je.

Tado: https://www.tado.com/nl/producten/starterskit-slimme-radiatorknoppen
Netatmo: https://www.netatmo.com/nl-NL/product/energy/valves

Beiden beiden een oplossing voor ruimte controle. Je kan dan elke radiator instellen wat de warmte moet zijn.
Zover ik gelezen heb, heb je dan geen aparte temperatuur apparaat nodig, maar checkt de radiator knop dat voor je. Je hebt uiteraard wel een bridge die je kan gebruiken van op afstand te regelen.
Het is wel een aardige investering, maar dan heb je ook wat.

Groeten
Zeker de Tado vind ik een hele mooie oplossing zeg!
Toon de deur uit en Tado er in; perfect!
Brandje wrote:

Zeker de Tado vind ik een hele mooie oplossing zeg!
Toon de deur uit en Tado er in; perfect!

@Brandje
Tado is zeker mooi, ook de vormgeving vind ik mooi uit zien.

Toon kan je nog houden voor de temperatuur en dergelijke (stroom en gas verbruik), maar dan heb je daar geen abbo voor nodig.
Uiteraard en Toon is toch je eigendom. Sommigen die bv EvoHome nemen, die hangen Toon in de meterkast als monitor op je verbruik idd.
En natuurlijk je abo meteen opzeggen.
Reputatie 5
Badge +1
Ik heb ervaring met de thermostaten van EQ-3 (www.eq-3.de) in combinatie met Toon). Toon doet de benedenverdieping (vloerverwarming) en de EQ-3 thermostaten doen de bovenverdieping... Dit werkt in mijn geval uit de kunst (de vloerverwarming is namelijk "altijd aan" tijdens het stookseizoen (wordt bijgewarmd) en de radiatoren boven verwarmen naar behoefte (stel daar profielen onafhankelijk in). Ik "mag" mijn vloerverwarming ook niet laten afkoelen op een stookdag, omdat het meer dan een dag kost om weer op peil te komen....

Als je stadsverwarming hebt, dan is deze aanpak ook mogelijk, je moet alleen zorgen dat er een centraal punt is waar je de wisselaar/pomp schakelt. De meest uitgebreide systemen zitten onder "homematic IP" (inclusief een centraal schakelpunt voor de ketel). Voordeel van deze technologie is dat deze modules 200 meter kunnen overbruggen. Dat klinkt overdreven maar binnenshuis heb je behoorlijk last van de betonnen muren.

Uiteraard zullen de Z-wave enthousiastelingen onder ons zeggen dat dit nooit gaat werken met Toon (maar) ik zie voorlopig ook geen initiatieven dat Toon externe zoneregeling gaat supporten (op korte termijn).
Hoi Arnizzle,

Begrijpelijk dat je het warm wilt hebben op de verdieping waar je op dat moment het meeste bent. Ook zonde om steeds de 3e verdieping te verwarmen als je daar nooit bent.

Daaraan gerelateerd las ik laatst een artikel op Feenstra over luchtverwarming. Met luchtverwarming sla je drie vliegen in één klap: centrale verwarming in de winter, airconditioning in de zomer, en het hele jaar door een goed ventilatiesysteem voor gezonde lucht in huis. Ook goed om eens aan te denken!

https://www.feenstra.com/onderhoud/luchtverwarming/

Veel succes he!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen