Slimme radiatorkraan | Eneco Community
vraag

Slimme radiatorkraan

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Is het mogelijk om slimme radiatorkranen aan te brengen op radiatoren waarbij mijn huis gereguleerd wordt middels de toon thermostaat? Ik lees in het forum dat de regeling van separate ruimtes via de Toon thermostaat niet mogelijk is. Dat zou mooi zijn maar zover hoeft het wat mij betreft (nog) niet te gaan.
Ik wil mijn werkkamer boven net zo warm hebben als de huiskamer (waar de toon hangt). De overige slaapkamers moeten koel blijven (dus verwarming uit of laag). Ik overweeg om de Netatmo radiatorkranen aan te schaffen voor alle slaapkamers boven zodat ik de temperatuur per kamer kan regelen.
Heeft iemand hier ervaring mee, of met een ander merk slimme radiatorkraan? Waar moet ik rekening mee houden? Is er een slimme radiatorkraan die werkt met Olisto?
Wie kan mij meer hierover vertellen?

12 Reacties

Met Olisto zie ik Triggs behalve in combi met een warmtepomp.
Maar misschien is het ook leuk dit eens door te nemen:

https://www.google.com/amp/s/www.verbouwkosten.com/wifi-radiatorknop/amp/
Dank voor je snelle reactie Brandje. En artikel gelezen alleen snap ik nog niet helemaal goed of ik een bridge nodig heb. Eerlijk gezegd vind ik de Netatmo's het mooist. En ik ga ervan uit dat ik niet kan koppelen met Olisto ondanks dat Netatmo een kanaal heeft.
Ik wil de radiatorkranen nu eigenlijk handmatig bedienen omdat de Toon toch ingesteld staat met geofencing. Dus als de toon zegt opwarmen dan verwarmt mijn werkkamer mee en de overige slaapkamers niet. Weet jij of ik dan alsnog een bridge nodig heb?
Reputatie 5
Badge +3
De Toon kan helaas nog geen zoneverwarming doen. Men is er wel mee bezig (om ondersteunign voor slimme radiatorknoppen in te bouwen) maar er is niet bekend wanneer dat beschikbaar wordt.

Het probleem wat jij gaat krijgen met een slimme thermostaat radiatorventiel (STRV in het kort) op je kantoor is dat hij niet de ketel aanstuurt. Je Toon doet dat en die doet dat alleen als de woonkamer te koud is. Als je echt zone control wil dan zal je extra kleppen in je CV syteem moeten bouwen en de ketel moeten laten aansturen als OF de toon of de STRV warmtevraag heeft. Dat is wel mogelijk maar dat vereist wel wat aanpassingen.
Nee, dat probleem ga ik niet krijgen want bij mij zijn er altijd mensen in huis. en dus verwarmt de CV de gehele dag. Eigenlijk is mijn probleem dat de slaapkamers ook de gehele dag verwarmd worden. En dat wil ik dus voorkomen met die slimme radiatorkranen.
Blijft mijn vraag dus of ik een bridge nodig heb met de Netatmo's, daar ben ik nog niet uit.
Anita B wrote:

Dank voor je snelle reactie Brandje. En artikel gelezen alleen snap ik nog niet helemaal goed of ik een bridge nodig heb. Eerlijk gezegd vind ik de Netatmo's het mooist. En ik ga ervan uit dat ik niet kan koppelen met Olisto ondanks dat Netatmo een kanaal heeft.
Ik wil de radiatorkranen nu eigenlijk handmatig bedienen omdat de Toon toch ingesteld staat met geofencing. Dus als de toon zegt opwarmen dan verwarmt mijn werkkamer mee en de overige slaapkamers niet. Weet jij of ik dan alsnog een bridge nodig heb?

Hoi Anita,

Voor zo ver ik weet heb je deze “bridge” nodig.
Deze is bv onderdeel van een starterspakket

Ook kwam ik in Olisto nog iets tegen mbt Netatmo. Jij bent een fan las ik, zal ik dat nog even opzoeken?
Reputatie 3
Badge +1
Hi allen, zelf ben ik van plan over te stappen naar Plugwise (Adam HA en Tom radiatorthermostaten). Deze Adam werkt namelijk samen met Toon als Thermostaat, maar reageert (daarnaast) ook op warmtevraag vanuit de radiatoren.
Gevolg is dat je dan Toon met zonesturing kunt gebruiken!

Een kleinigheidje is dat Toon niet reageert op het Override signaal van Adam (onderdeel van OpenTherm protocol) waardoor Toon niet in de gaten heeft als Adam de ketel aanstuurt (vanwege de radiatoren).
Het systeem is niet goedkoop, maar Toon heeft voor mij een grote meerwaarde.

P.s. om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, als de eis is om locaal op de radiatoren de temperatuur te regelen en je geen app support nodig heb (daar heb je de bridge voor nodig), adviseer ik eerder "goedkope"thermostatische radiatorkranen (die heb je voor minder dan 12 Euro en werken dan net zo goed).
Reputatie 5
Badge +3
@mvaneck mooi systeem. Die adam kende ik nog niet. Lijkt wel de opentherm gateway van Schelte Bron in een commercieel jasje :)
Nadeel van je opstelling is natuurlijk wel dat ook je woonkamer extra wordt verwarmt als de Adam de ketel aanstuurt vanwege warmtevraag uit de Tom radiatoren in de andere zones. Dan kan ten koste gaan van je comfort.
Reputatie 3
Badge +1
@ThehogNL , het idee is dan wel om ook de woonkamer radiatoren van Tom te voorzien. In mijn geval de ventielen van de vloerverwarming moeten gestuurd worden... Afhankelijk van je gevraagde lixe kan je beginnen met alleen de Adam en een of meerdere Toms en de rest met ordinaire thermostaatkranen, daarna bouw je uit....Mind you met een Warmtepomp is de verwarming zowiezo traag, dus de regeling is vooral voor kleumende schoolkinderen bedoeld 😁
Reputatie 5
Badge +3
mvaneck wrote:

@ThehogNL , het idee is dan wel om ook de woonkamer radiatoren van Tom te voorzien. In mijn geval de ventielen van de vloerverwarming moeten gestuurd worden... Afhankelijk van je gevraagde lixe kan je beginnen met alleen de Adam en een of meerdere Toms en de rest met ordinaire thermostaatkranen, daarna bouw je uit....Mind you met een Warmtepomp is de verwarming zowiezo traag, dus de regeling is vooral voor kleumende schoolkinderen bedoeld 😁

Wat ga je dan met de Toon doen? Die stuurt de Adam aan die vervolgens de ventielen op de vloerverwarming open of dicht zet? Kan ie dat?
Reputatie 3
Badge +1
Toon hang je aan Adam (als OpenTherm thermostaat) dus met Toon kan je de temperatuur aanpassen. Zowiezo wordt de kamertemperatuur doorgegeven. Daarnaast houdt Adam rekening met de buitentemperatuur om een stookprofiel te berekenen (met een warmtepomp geen sinicure). Ik hou jullie op de hoogte hoe het bevalt. Eisen:
1) Toon blijft hangen
2) Zones apart sturen.
Reputatie 5
Badge +3
Ik weet niet of de Mitsubishi Ecodan opentherm kan (ik denk eigenlijk van niet) maar mijn Panasonic Aquarea in ieder geval niet. Die stuur ik nu aan/uit via de Toon aan en dat werkt eigenlijk prima. Veel beter dan de thermostaat van de warmtepomp zelf (die heeft maar een nauwkeurigheid van 1 graad, en stuurt continu de pomp aan terwijl er geen warmtebehoefte is).
Weersafhankelijkheid bepaat de warmtepomp in mijn geval wel zelf. In mijn geval 45 gr aanvoer bij -15 gr buiten en 35gr aanvoer bij +10. Hou het prima warm.
Reputatie 3
Badge +1
Hi @ThehogNL , je hebt groot gelijk, maar Adam kan ook aan/uit schakelen (de thermostaat MOET echter OpenTherm ondersteunen). Ik heb de combinatie Toon met Adam met Plugwise besproken, en dit werkt. OpenTherm van de thermostaat is nodig omdat Adam een override commando stuurt naar de thermostaat (zodat eventueel door Adam ingestelde temperaturen worden overgenomen door de thermostaat). De Mitsubishi aansturing die ik gebruik heeft een vaste uitvoer temperatuur, Ik geef toe dat het handig zou zijn als ik die weersafhankelijk zou kunnen sturen.
Zoals ik al aangaf, heb het systeem nog niet, zodra ik meer ervaring heb, post ik nog wel een draadje.
Mocht iemand dit lezen die contact heeft met Quby, de override van Opentherm is NIET in de Toon software ondersteund.. (best wel relevant bij zone/weerafhankelijke sturingen).

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen de Tom (radiator), Floor (Vloerverwarming) en de Toon geven allemaal hun informatie door naar Adam, die de WP stuurt. Als een kamer op temperatuur is dan sluit de thermostaat (Tom/Floor), en de WP wordt afgeschakeld als ALLE kamers sein brand meester geven (zover de theorie).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen