Fibaro Rookmelder (Toon Rookmelder) review bij mAiden | Eneco Community

Fibaro Rookmelder (Toon Rookmelder) review bij mAiden

Reputatie 7
Badge +8
Vandaag kwam dan eindelijk mij pakketje, met en Fibaro Rookmelder..
Zo nieuwsgierig als ik ben, direct uitgepakt.. Wat was ik verbaasd hoe klein deze rookmelder is. Dacht eerst dat het een sleutelhanger was, maar het was echt de Fibaro Rookmelder die koppel-baar is aan Toon..

ieniemienie Rookmelder! 🤤

Het koppelen aan Toon

Het koppelen aan Toon ging perfect, kan het niet anders verwoorden.
Het was snel en duidelijk.. (minpuntje: Er moet wel duidelijk worden vermeld dat de verbindingstest afgesloten dient te worden, anders loop de batterij erin snel leeg.)
Nadat bij mij alles succesvol was afgesloten, gedaan was. Direct controleren of alles prima was afgesloten, dat bleek het geval (Ledje ging uit!)

Bevestigingen op het gewenste plek.

Bevestigingen op de ideale plek, ging ook zoals ik had verwacht prima. Ik had alleen voor voorgeboorde gaatjes in plaatje (achterkant) gekozen, aangezien je deze nu nog zelf dien te maken in de kleine ronde rondjes. (althans ik wel.) Na het ophangen van de Rookmelder, kwam de wel bekende snor bij mij te voorschijn... Hij bestaat dus echt!

Word weer snel hem eraf scheren, mij vrouw houd niet zo van snorren! 😁

Ziet Domoticz de Rookmelder?

Tot nu toe ziet Domoticz de Rookmelder niet, maar wat niet is kan nog komen.. Ik laat het weten, of het uiteindelijk gelukt is of niet..

pluspunten

- grootte
- ontwerp/vormgeving
- Z-Wave compatibel
- TOON compatibel

minpunten

- Geen voorgeboorde gaatjes op de backplaat
- Voor mij kwam niet duidelijk over dat de test volledig afgesloten moest worden, het is dat ik het wist!

25 Reacties

Graag gedaan Pedro.
Zelf heb ik de woonkamer rookmelder 3 meter gemeten vanaf het midden van het plafond van de keuken af gemonteerd.
Nog nooit is hij door bereidingen/handelingen in de keuken afgegegaan. De gevoeligheid staat op normaal.

Je hebt gelijk @Brandje. Er start niet in de handleiding dat je hem niet in de keuken mag plaatsen maar bij Intallatie aantekeningen, punt 6) Monteer de sensor niet op plaatsen waar een hoge concentratie waterdamp kan ontstaan b.v. boven fornuis, oven waterkoker etc. (Mijn geval, dichtbij de gootsteen)
Hij wordt verplaatst. Ik wist het niet dat rookmelders op damp kunnen reageren. Dus, wel!☺
Berny wrote:

Maar de damp kan nooit met 55 graden bij de sensor komen. Het was even mistig in de keuken maar geen sauna. 😂

Je sprak over stoom.......
Overigens staat in de handleiding: niet te dicht bij de keuken plaatsen.
Reputatie 6
Badge +6
De gevoeligheid is instelbaar ....
Maar de damp kan nooit met 55 graden bij de sensor komen. Het was even mistig in de keuken maar geen sauna. 😂
Uiteraard Pedro,

Ik geloof dat die op 55 grd afgesteld staat.
Kijk ff bij de specificaties bij Fibaro.
Nee @picardo, ik heb hem juist ver van het fonuis gezet om vaker false alarm te voorkomen.
Hij ging af toen heet water uit de pan in de gootsteen werd ingegoten, toen kwam heel veel stoom vrij.
@Brandje, als de temperatuursensor dat ziet als een te snel temperatuurverhoging, dat is een mogelijke verklaring.
Reputatie 6
Badge +6
Berny wrote:

Mijn "keuken" rookmelder ging gisteren af met stoom.
Waterdamp is geen rook, heeft er iemand dit ook meegemaakt?

Dan hangt hij waarschijnlijk ook vrij dicht bij het fornuis of niet ?
Hoi Pedro,

Komt dat nou juist niet door de temperatuursensor?
Mijn "keuken" rookmelder ging gisteren af met stoom.
Waterdamp is geen rook, heeft er iemand dit ook meegemaakt?
Reputatie 7
Badge +8
Trojski wrote:

Beste mAiden,

Is het jou al gelukt om de rookmelders los in Domoticz te krijgen?

Ik ben op zoek naar een optie hiervoor, maar kan niks vinden nog.

Met vriendelijke groet

De rookmelders zijn wel los in Domoticz te krijgen. Maar dan dien je wel een zwave stick te hebben. En je rookmelders daaraan te koppelen.

Toon ondersteunt officieel Domoticz niet. Helaas.
Beste mAiden,

Is het jou al gelukt om de rookmelders los in Domoticz te krijgen?

Ik ben op zoek naar een optie hiervoor, maar kan niks vinden nog.

Met vriendelijke groet
Leuke review @mAiden!🙂
mAiden wrote:

Hoi Ton,

Van dat downloaden wist ik dus niks van, maar wist wel dat je de test af dien te maken..

HIer is de link:

https://www.toon.nl/media/1221/a5_handleiding_rookmelder.pdf

Eerst opslaan als PDF file en daarna op je computer raadpleegbaar voor nu en in de toekomst! Want als het batterijtje vervangen moet worden, moet je ook weer bepaalde handelingen verrichten.
Reputatie 4
Badge
Over de Everspring weet ík zelfs nog heel weinig, @mAiden. We hebben er bijvoorbeeld geen veelgestelde vragen over op ons serviceplatform, om maar eens wat te noemen. Dus je triggert me er wel mee. Ik ga eens inventariseren of we kunnen zien hoeveel Everspring stekkers er door klanten gekoppeld zijn aan Toon. Als die groep al groot genoeg is, moeten we snel eens wat meer service-informatie gaan bieden over dit onderwerp. Je tweede review is dus meer dan welkom! Daarna mag je van me op vakantie hoor, no worries! 😋
Reputatie 7
Badge +8
Marco wrote:

Hallo @mAiden,

Onwijs bedankt voor je review! En nog eentje met een knipoog naar onze campagne: dan ben je pas écht DE MAN! FANTASTISCH!! 😄

Laat dit ook een uitnodiging aan anderen zijn om in dit topic tips en bevindingen te delen over de Fibaro rookmelder!

En zijn er ook enthousiastelingen die een review over één van de andere uitbreidingen zou willen schrijven (Philips hue, slimme stekkers, Zon op Toon)? Zou leuk zijn!

Nogmaals dank!!

Bye bye, Marco

Heel erg graag gedaan hoor Marco.. De knipoog naar de Eneco campagne kon niet uitblijven 😀 ..
Review over de slimme stekkers wil ik uiteraard ook wel voor mij rekening nemen, ook die zijn aanwezig hier.. Wel de grote jongens ( everspring an158-2 )..
Reputatie 4
Badge
Hallo @mAiden,

Onwijs bedankt voor je review! En nog eentje met een knipoog naar onze campagne: dan ben je pas écht DE MAN! FANTASTISCH!! 😄

Laat dit ook een uitnodiging aan anderen zijn om in dit topic tips en bevindingen te delen over de Fibaro rookmelder!

En zijn er ook enthousiastelingen die een review over één van de andere uitbreidingen zou willen schrijven (Philips hue, slimme stekkers, Zon op Toon)? Zou leuk zijn!

Nogmaals dank!!

Bye bye, Marco
Badge +1
Leuke review.
Mischien ook maar eentje aanschaffen,
Maar dan wel zonder snor.
Reputatie 7
Badge +8
De bedoelde brief zat er bij mij niet bij. Maar het is wel goed gekomen hoor.. Ook de meldingen gaan prima. Toon word knettergek, word gelijk knalrood. Hij sms me, belt me. Heb alleen geen mail ontvangen, terwijl mij mail adres er wel ij staat..

Geluid? Laten we het erop houden dat de katten in plafon zatten. Mijn dochtertje zulke grote ogen had, zo groot had ik ze nog niet eerder gezien. Mijn vrouw? Die pakte de deegroller.. Geluid is prima en hoorbaar.. ?
mpleizr wrote:

Hier zat in de laatste pakket van de rookmelder actie een aparte brief waar duidelijk in stond dat je het proces correct moest afsluiten ivm met leeglopen batterij

Neem aan dat die er dan overal bij zal zitten

Hoi Mark,

Vooral als 1 rookmelder in dat kleine doosje wordt verzonden dan ontbreekt de extra fysieke info van Eneco. Uiteraard zit de standaard Fibaro in vele talen er wel bij.
Dan is downloaden van het pdf file de beste methode.
mpleizr wrote:

Hier zat in de laatste pakket van de rookmelder actie een aparte brief waar duidelijk in stond dat je het proces correct moest afsluiten ivm met leeglopen batterij

Zat er bij ons ook los bij. ( 6 weken geleden) batterij nog 100%
Reputatie 7
Badge +7
The man, the myth, the SNOR!👴🏻 😂

Leuk gedaan!

Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

In de standaard gebruiksaanwijzing, die je helaas wel zelf even moet downloaden, wordt daar wel degelijk op gewezen dat je de test/aanmelding altijd nog met 1 kort drukje op het knopje , mee moet beëindigen.

Hoi Ton,

Denk dat het handiger is als dat of bij de rookmelder in de handleiding vermeld gaat worden, of op Toon als mensen hem daarop koppelen.. Van dat downloaden wist ik dus niks van, maar wist wel dat je de test af dien te maken..

Brandje wrote:

Ps: wat een snor zeg, ik snap dat je vrouw dat ook niet wil😚

Overigens vind ik het wel logisch dat er geen voorgeboorde gaatjes inzetten.
Je kan tenslotte ook met dubbelzijdige kleefband de melder ook ophangen.
Dan hoef je het bodempje niet te beschadigen.

Snor was niet normaal joh.. Wat voor een was dat zeg.. Voelde me uiteraard wel gelijk de man!

Laatst puntje is inderdaad persoonlijke voorkeur, inderdaad!
In de standaard gebruiksaanwijzing, die je helaas wel zelf even moet downloaden, wordt daar wel degelijk op gewezen dat je de test/aanmelding altijd nog met 1 kort drukje op het knopje , mee moet beëindigen.

Ps: wat een snor zeg, ik snap dat je vrouw dat ook niet wil😚

Overigens vind ik het wel logisch dat er geen voorgeboorde gaatjes inzetten.
Je kan tenslotte ook met dubbelzijdige kleefband de melder ook ophangen.
Dan hoef je het bodempje niet te beschadigen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen