Alternatief voor Fibaro Wall Plug | Eneco Community

Alternatief voor Fibaro Wall Plug

• 29 augustus 2017
  • 405 reacties
  • 24782 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Misschien is de vraag op een of andere manier eerder gesteld, maar dan kan ik hem c.q. het antwoord niet vinden: ik heb een Toon, en daarbij een Fibaro wall plug/ Ik overweeg er een tweede schakelaar bij te kopen. Ik vind Fibaro knap duur. Ik kom tegen de "TKB Home Tussenstekker met dimmer-functie Z-Wave Plus". Weet iemand of deze gaat communiceren met mijn Toon, of zijn er andere alternatieven voor de dure Fibaro?

405 Reacties

Toppie @ChantalS 👍👍
Reputatie 6
Badge +2
@Allen

Er is om een update en verder onderzoek gevraagd wat betreft de Coolcam. Zodra we meer informatie hebben zullen we dat delen.

Groeten Chantal
Ik heb net een (verbruik niet doorgevende) stekker losgekoppeld, op default settings gereset, en opnieuw met Toon gekoppeld. En toch nog geen verbruik te zien met 5.9.6. Aan/uit met Toon, Toon app en Olisto gaat probleemloos behalve triggs/ scenes op basis van verbruik. Dat treedt op vier Coolcam stekkers geïnstalleerd op 03/2019, de andere oudere vier geïnstalleerd op 12/2018 doen het nog 100%. Er is toen alleen een Toon firmware update ertussen gekomen, alle 8 stekkers zijn exact hetzelfde (specs vergeleken) en van dezelfde herkende Coolcam leverancier.

Jammer Pedro dat het toch niet gelukt is.
Dan is het dus toch echt zaak om hier te vragen nader onderzoek te doen cq te blijven doen.

Want eerder is er wel door ern moderator een melding gedaan, maar m.i. gebeurt er nu bij Quby op dit gebied weinig tot niets. 😢

Vandaar vandaag mijn eerdere oproep aan de moderators.
@mpleizr, je hebt het over weer werkend te krijgen na een storing (bedankt voor de tips), maar het gaat over sommige Coolcam’s dat na een bepaalde firmware update, dat het verbruik niet zichtbaar is bij nieuwe gekoppeld stekkers. Het lijkt alsof een stekker dat ooit het verbruik heeft doorgegeven, dat deze blijft een bekend adresje voor Toon om het verbruik te blijven lezen, zelfs als ze geïnstalleerd zijn bij een oudere firmware. Vanaf de eerste fw release van dit jaar, nieuw gekoppeld Coolcam stekkers worden niet meer uitgelezen voor verbruik gegevens, alleen de basic on/off. En daar wachten we nog op duidelijkheid van wat er precies is gebeurt in de software ontwikkeling, en nog niet opgelost.
Hier werken de coolcam stekkers perfect incl. het zichtbare verbruik.

het enige wat ik bij deze stekkers ondervond is dat ze na verloop van tijd niet meer reageren. Ressetten kan dit niet direct verhelpen.

De drie die ik er van heb kennen dit euvel.

oplossing:

1: voer complete reset uit.
2: haal daarna batterij er uit
3: plaats batterij weer terug
4: voer nieuwe reset uit
5: activeer de stekker opnieuw
6: nadat de stekker weer gekoppeld is zou je direct het verbruik moeten zien, maar kan ook voorkomen dat net zoals de fibaro het een dag duurr voordat het zichtbaar is

zo heb ik mijn 3 stuks weer werkend gekregen
Ik heb net een (verbruik niet doorgevende) stekker losgekoppeld, op default settings gereset, en opnieuw met Toon gekoppeld. En toch nog geen verbruik te zien met 5.9.6. Aan/uit met Toon, Toon app en Olisto gaat probleemloos behalve triggs/ scenes op basis van verbruik. Dat treedt op vier Coolcam stekkers geïnstalleerd op 03/2019, de andere oudere vier geïnstalleerd op 12/2018 doen het nog 100%. Er is toen alleen een Toon firmware update ertussen gekomen, alle 8 stekkers zijn exact hetzelfde (specs vergeleken) en van dezelfde herkende Coolcam leverancier.
Reputatie 6
Badge +7
.

@picardo ben jij veldtester?

Nee
@Folkert is het mogelijk dat ik aan bovenstaande voorstel van @Brandje mee werk?

Groet Maarten
Graag gedaan @M.R. VB 😀👍

Wel hoop ik dat een moderator ook nog even bij Quby aan de bel trekt, want Quby kan alleen een vergelijking maken als er ook een Productie Toon®️ z’n externe toegang beschikbaar stelt waar een slimme stekker geïnstalleerd is zonder weergave van verbruik.
@Brandje bedankt voor de update. Hier ook nog steeds geen verbruik.

@picardo ben jij veldtester?
Reputatie 4
Badge +1
Hier de laatste werkt ook niet wel in uitschakelen, de vorige wat ik heb werken normaal
Reputatie 6
Badge +7
Hier doen de coolcams het gewoon.
Graag gedaan Pedro.
Overigens is mijn bevinding ook doorgezet naar 2e lijns ondersteuning van Quby.
Er wordt door onze contact persoon dan ook gevraagd of een moderator een melding via hun kanalen wil doen.
@mAiden heeft al eerder gewezen op het vergelijken van de parameters “Verbruik weergave Sl. Stekkers” bij een veldtest Toon®️ en een productie Toon®️.
Dan moet Quby de verschillen kunnen uitlichten en oplossen.

Ik ga er van uit dat een moderator van dienst dit wel zal oppakken.
Bedankt @Brandje voor de mededeling van jouw bevindingen. Ik zal straks eentje ontkoppelen en opnieuw koppelen, misschien dat het weer onbewust doet met 5.9.6.😁
@Folkert is er al iets meer over bekend van de software ontwikkelaars per wanneer de Neo Coolcam's weer volledig kunnen gaan werken met Toon? Ik begrijp van jouw reactie dat er iets onbewust in de software is veranderd, dus het kan weer gefixt worden in een volgende firmware versie, toch?
Dat alleen die 3 stekkers officieel ondersteund worden door Toon kon ik niet zo 123 terugvinden in de Toon handleiding en via de Eneco site als ik ze wil gaan bekijken dan krijg ik "wind tegen..."

Hoi Pedro,

Mijn Chinese kloon de Coolcam slimme stekker is net per post gearriveerd.
Dus ik uiteraard net de koppeling met Toon®️ gedaan en een verbruiker aangesloten.
En....., zoals in hoopte en eigenlijk verwachte, wordt het verbruik gewoon keurig gemeld.

Dus ra ra wat is hier aan de hand.
Wellicht dat een veldtest Toon®️ toch beter op de Coolcams reageert.
Hoe dan ook; ik heb het aan Quby gemeld, want mij lijkt dat dit onderscheidt toch niet zou mogen.

Overigens is mij vorige week gemeld dat het onderzoek nog steeds loopt.

Wordt vervolgd.

PS:
Hopelijk gaat een moderator ook nog even aan de “bel” trekken.
Reputatie 6
Badge +2
@Berny @Sniekmaas

Ik begrijp dat jullie de stekkers graag willen gebruiken. We hebben geen bericht nog gehad dat de software aangepast wordt. Mocht dit veranderen dan laten we dit weten.

Groeten Chantal
Reputatie 4
Badge +1
Het is hier hetzelfde met 1 stekker die pas geinstalleerd is, hopelijk komt het wel in orde.
@Folkert is er al iets meer over bekend van de software ontwikkelaars per wanneer de Neo Coolcam's weer volledig kunnen gaan werken met Toon? Ik begrijp van jouw reactie dat er iets onbewust in de software is veranderd, dus het kan weer gefixt worden in een volgende firmware versie, toch?
Dat alleen die 3 stekkers officieel ondersteund worden door Toon kon ik niet zo 123 terugvinden in de Toon handleiding en via de Eneco site als ik ze wil gaan bekijken dan krijg ik "wind tegen..."
Reputatie 7
Badge +6
@Freekb83

Ik heb als antwoord gekregen dat alleen de Fibaro FGWPE/F-102, de Aeotec Smart Switch 6 en de TKB Home TZ68G, officieel ondersteund worden. Het is geen bewuste keus geweest, dat het verbruik op de Coolcam stekkers het niet meer doen, maar is het gevolg geweest van een verandering. Of er nog een aanpassing komt, zodat het verbruik wel weer zichtbaar gaat zijn, weet ik nu nog niet, ik wacht nog op een terugkoppeling van de software ontwikkelaars hierover.
Badge
@Folkert Even een kleine update.
Gisteren heb ik de nieuwe firmware (5.2.11) geinstalleerd. Het verbruik was niet zichtbaar.
Vervolgens de slimme stekker verwijderd en opnieuw gekoppeld. Helaas nog steeds geen verbruik.

Is er al een update vanuit jullie kant?
Ik heb nog de stekkers instellingen vergeleken tussen oude en nieuwe partij stekkers in de "Users manual" en ze zijn helemaal gelijk. Het zou dus correct moeten werken.
Bovenste rij oudere partij (dec 2018), onder nieuwe partij.

Reputatie 7
Badge +6
@Freekb83

Ik heb de vraag voor je uit gezet. Zodra we een antwoord hebben, dan laten we het weten in dit topic.
Badge
@Folkert Kun jij uitzoeken waarom dit niet meer werkt sinds 5.04?
Vandaag heb ik ook 4 nieuwe Coolcam stekkers ontvangen maar ze geven geen verbruik door. Koppelen en schakelen gaat probleemloos. Ik dacht in eerste instantie dat versies in omloop waren met en zonder Z-Wave Plus dat beïnvloed op de volledige werking zou hebben, maar het is niet zo, deze nieuwe hebben ook de Z-Wave Plus aanduiding en toch geen monitoring te zien.
De andere 4 heb ik met de vorige software versie van Toon gekoppeld en doen ze het nog steeds zoals het hoort, de 4 nieuwe heb ik nou met 5.0.4 gekoppeld en die kunnen alleen geschakeld worden. Dat is de enige dat verandert is in mijn Toon opstelling sinds de eerste 4 stekkers, de software versie. Dat zal het probleem zijn, Toon softwareversie verschillen... Kunnen de software ontwikkelaars hier aandacht aan besteden?
Badge
@eneco Lezen we even mee? Blijkbaar kunnen mensen sinds de 5.04 update met NIEUWE Neo Coolcams deze niet meer het energie-verbruik uitlezen!! Gebruikers welke op vorige firmware reeds hun Neo Coolcam stekkers gekoppeld hadden kunnen dit nog wel. Nieuwe gebruikers, zoals ik, dus niet.

Mijn stekker geeft namelijk wel degelijk verbruik door, alleen Toon laat niets zien. In Domotics zie ik het verbruik wel netjes.

@ Eneco, graag onderzoeken en oplossen!

Ander puntje, de laatste software update is alweer 2 maanden geleden... Tevens komen er met mondjes maat nieuwe (bruikbare) functionaliteiten uit. Beetje jammer gezien we hiervoor wel betalen..

Reageer