Alternatief voor Fibaro Wall Plug | Eneco Community

Alternatief voor Fibaro Wall Plug

• 29 augustus 2017
  • 419 reacties
  • 25887 Bekeken

Toon eerste bericht

419 Reacties

Jij hebt de smaak te pakken hè Wim??
Reputatie 4
Badge +4
Kan ik ook van jou zeggen, Ton met alle je stekkers, rookmelders en hue!
Kan ik ook van jou zeggen, Ton met alle je stekkers, rookmelders en hue!

Die slag is jou!
Maar qua slimme stekkers steek je mij de loef af hoor!
Net is PostNL weer met m'n pakketje Slimme stekkers Neo Coolcam uit China langs gekomen.
Weer 2 klonen erbij!
De 1e zit inmiddels op de koelkast/vriezer combi met 2 aparte motoren, die kan ik dan beter monitoren dan met de VC.
Ik heb deze proef ooit 3,5 jaar geleden gedaan toen de Fibaro slimme stekkers voor het eerst gekoppeld konden worden.
Toen kwam ik al uit op gemiddeld 30 kW per maand; dus ik ben nieuwsgierig hoe het nu uitpakt.

Voor de 2e slimme stekker-kloon moet ik nog ff een doel vinden; liever gezegd kiezen, want ik heb er nog 4 uit te monitoren.
Reputatie 1
Badge +1
[quote=Hans][quote=mAiden]Ik ga binnenkort deze bestellen. Het is een gok, maar ga kijken of die te koppelen is aan Toon.

[Plaatje van product]

[plaatje van specificaties][/quote}

Hoi, even een update, bij mij zit hij aan de muur, 1 extra draad getrokken. Helaas ik kan maar 1 schakelaar koppelen die tweede met geen mogelijkheid ( blijf het wel proberen) soft en hard reset ook geprobeerd zonder resultaat. En tot nu toe geen verbruik tezien ( 25 watt aangesloten) Ben benieuwd hoe het gaat bij @mAiden ik wens hem een beter succes groetjes en hopelijk nog een betere update. Oja ook drie de koppeling verwijderd en opnieuw gekoppeld.[/quote]

ha @Hans,

Tijdje geleden dat je dit gepost hebt maar zat nog eens alles terug te lezen en jouw casus is een interessante omdat Toon hem wel herkent maar niet de volledige functionaliteit lijkt te benutten. Misschien handig om hier een apart topic over te openen. Maar kort samen gevat:
Het lijkt me sterk dat het twee apparaten zijn in één behuizing kans is groter dat Toon op een te simpele manier met het apparaat communiceert.

Het modelnummer dat je meestuurt in de screenshot (NAS-WR01ZE) hoort iig bij de 'plug' en niet bij het product op het plaatje. Het juiste model nummer is: NAS-SC02ZE met hieronder een handleiding [1]. Als je een Zwave USB-stick hebt dan zou je met een Home Automation pakket (Domoticz, Home Assistant, Openhab) de dubbele schakelaar kunnen koppelen met de volgende configuratie xml [2]. Als je hier parameter 4 (Root Device Mapped Setting) naar waarde 3 zet (Both endpoint 1 and 2 are mapped to root device). Dan zou de volgende keer dat je hem aan Toon koppelt wellicht beide schakelaars (tegelijk) aan en uit gezet worden, de lampen los van elkaar schakelen blijft waarschijnlijk een aanraking vereisen. Slechts een idee. Ik ben benieuwd of dat werkt want dan wordt deze schakelaar ineens weer interessant.

[1] http://doc.eedomus.com/files/neo_coolcam_z_wave_light_switch_2_button_manual_eng.pdf
[2] https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/shenzen_neo/ls02ch.xml
Hallo @nna
Bedankt voor het bericht, ik ga het volgende week even lezen want ben even paar dagen weg. Heel erg vindt ik het niet dat er één schakeld omdat twee tegelijk voor mij niet interessant is. Maar na het lezen zal ik het even overwegen om evt een usb stick aan te schaffen. Nogmaals bedankt kom er later nog op terug grt Hans
Reputatie 4
Badge +4
Heb inmiddels de "Chinese Fibaro" ( Qam Neo Coolcam) ook ontvangen. Koppelen aan Toon ging vrij makkelijk, maar ik krijg geen verbruik te zien. Iemand een suggestie hoe ik dat voor elkaar krijg? Heb de stekker al twee maal gekoppeld en ontkoppeld en de Toon gereset; zonder resultaat.

ppj?
Wellicht heb je op Toon een te oude software versie?
Ik weet helaas niet meer bij welke versie de klonen wel verbruik door gaven.
Reputatie 4
Badge +4

Hoi Ton,

Ja, Toon draait nog op versie 4.4.21 ( ik wil geen witte balken!!), dus dat is wellicht het probleem. Misschien iemand anders met kloon die wel onder deze software-versie het verbruik zichtbaar heeft gekregen?

ppj
Hoi Peter-Paul,

Dat vermoedde ik al bij jou.
Laatst werd er al wat lacherig over de Chinese klonen gesproken in de trand van vroeger bestelde ik die al............
En dat er sinds kort zoveel aandacht nu voor was.
Ja logisch, want nu werkt het verbruik wel.

Hopelijk reageert er iemand met een oude versie.
Niet helemaal een alternatief, een vraagje over de Fibaro Wall plug.

Ik heb verschillende 1e versie Wall Plugs die toendertijd door Eneco voor de Toon zijn geleverd.

Nu is er een nieuwere versie met homekit ondersteuning.

Werkt die versie (dus met HomeKit ondersteuning) ook probleemloos op de Toon?
Geef even een link met een Fibaro slimme stekker met HomeKit ondersteuning.
Reputatie 3
Badge
Waarom spreekt iedereen eigenlijk over clonen ?
Het is een in China bestaand merk die een compleet set aanbied .
Eigenlijk een Chinese domotica firma .
Wij hebben gewoon geluk dat de "taal" wat de sensoren gebruiken dezelfde taal is en niks afgeschermd is !

Ik heb meerdere systemen uit China geinstaleerd en volgens mij kunnen fabrikanten hier daar een puntje aan zuigen .
Heb de complete onderverdieping de RGB met elkaar gekoppeld en synchroon voor een prijs van een fractie van de bekende Nederlandse Producent .
Elke ontvanger/zender werkt draadloos samen , dus wil ik bv ontvanger 3 een andere kleur hebben gaat dat draadloos ongeacht of Nr 3 in mijn bereik is zolang er maar een andere in bereik is .
Niks afgeschermde onzin , gewoon open aan te sturen met elk systeem wat dezelfde "taal" spreekt .
Heel veel zelfs met meerdere bv Wifi , infrarood en Z-Wave gecombineerd .
Lost daarvan nog voor gewone afstandbedieningen deze staan : http://www.ibroadlink.com/rm/
Broadlink kan elk signaal waar het mee overweg kan in en zoals je zelf wilt er weer uit .
Een kleine variant staat boven en beide werken samen zodat ik bv in zomer boven de airco aan kan zetten met elke aftandbediening of via netwerk.
Ze hebben ook veel voor domotica .

Niks afgeschermd gewoon gemaakt voor de gebruiker !!
Reputatie 1
Badge +1
@HarrieA

Nee helaas, geen gekke vraag want Coolblue zit er bijvoorbeeld naast. Maar als ik de handleiding hieronder mag geloven [1] dan werkt de Homekit variant met Bluetooth and Wifi. Dat zijn niet de protocollen die Toon gebruikt om met zijn slimme apparaten te communiceren. De Z-wave variant van de Fibaro smart plug een apart product dus het is of/of. Of hij werkt met Toon, of hij werkt met Homekit. In ieder geval tot Toon zelf HomeKit gaat ondersteunen.

[1] https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBWHWPEF-102/FGBWHWPEF-102-EN-T-v1.0.pdf
Precies Anna!
Daarom was is zo benieuwd naar een link inzake de Fibaro slimme stekker.
Ik denk dat de koppeling met de Home center wordt verward.

Update:
Net jouw link even bekeken en inderdaad staat het er nu bij. Dus wordt idd de koppeling met Home Center van Fibaro zelf bedoeld.

Nou die slimme stekkers zijn en blijven mij te duur.
Ga ik nog maar even door met de Chinese klonen.?
En wie weet gaat Quby op termijn ook een software aanpassing doen ivm Home Kit.
In maart 2013 moet het tenslotte allemaal mogelijk zijn:

Reputatie 1
Badge

Hoi Ton,

Ja, Toon draait nog op versie 4.4.21 ( ik wil geen witte balken!!), dus dat is wellicht het probleem. Misschien iemand anders met kloon die wel onder deze software-versie het verbruik zichtbaar heeft gekregen?

ppj

Klopt. In versie 4.4.21 kan de Neo Coolcam alleen gebruikt worden als aan/uit switch, hij krijgt de naam 'unknown' bij het koppelen.

In versie 4.11 wordt hij wel goed herkend als 'NAS_WR01Z...' en wordt ook het actuele verbruik getoond op de tegel en opgeslagen in de databases op Toon. Ik weet niet precies in welke versie tussen 4.4 en 4.11 dit is opgelost maar dat is ook niet zo relevant.....
Reputatie 4
Badge +1
Waarom spreekt iedereen eigenlijk over clonen ?
Het is een in China bestaand merk die een compleet set aanbied .
Eigenlijk een Chinese domotica firma .
Wij hebben gewoon geluk dat de "taal" wat de sensoren gebruiken dezelfde taal is en niks afgeschermd is !

Ik heb meerdere systemen uit China geinstaleerd en volgens mij kunnen fabrikanten hier daar een puntje aan zuigen .
Heb de complete onderverdieping de RGB met elkaar gekoppeld en synchroon voor een prijs van een fractie van de bekende Nederlandse Producent .
Elke ontvanger/zender werkt draadloos samen , dus wil ik bv ontvanger 3 een andere kleur hebben gaat dat draadloos ongeacht of Nr 3 in mijn bereik is zolang er maar een andere in bereik is .
Niks afgeschermde onzin , gewoon open aan te sturen met elk systeem wat dezelfde "taal" spreekt .
Heel veel zelfs met meerdere bv Wifi , infrarood en Z-Wave gecombineerd .
Lost daarvan nog voor gewone afstandbedieningen deze staan : http://www.ibroadlink.com/rm/
Broadlink kan elk signaal waar het mee overweg kan in en zoals je zelf wilt er weer uit .
Een kleine variant staat boven en beide werken samen zodat ik bv in zomer boven de airco aan kan zetten met elke aftandbediening of via netwerk.
Ze hebben ook veel voor domotica .

Niks afgeschermd gewoon gemaakt voor de gebruiker !!

Dit zijn ook geen klonen, de meeste electronica komt van die landen.
Reputatie 4
Badge +4
[

Klopt. In versie 4.4.21 kan de Neo Coolcam alleen gebruikt worden als aan/uit switch, hij krijgt de naam 'unknown' bij het koppelen.

In versie 4.11 wordt hij wel goed herkend als 'NAS_WR01Z...' en wordt ook het actuele verbruik getoond op de tegel en opgeslagen in de databases op Toon. Ik weet niet precies in welke versie tussen 4.4 en 4.11 dit is opgelost maar dat is ook niet zo relevant.....

Oke, bedankt voor je reactie. Wordt inderdaad weergegeven als "unknown". Weet ik voldoende en hoef verder niet te zoeken. Voorlopig dus de keuze tussen wiite balken en weergave verbruik of alleen schakelen.

ppj
Ja ik hoopte nog dat er iemand wist miv welke versie het verbruik opeens wel kon.
Want zoals ik al zei het was enige versies geleden.
Uiteraard niet zo belangrijk zoals ook reeds werd gemeld. In de release notes heb ik het nooit gelezen.
Dat werd bekend omdat opeens meerdere meldingen kwamen dat de Chinese klonen van Fibaro nu wèl het verbruik doorgaven.
En sinds die tijd worden de klonen veelvuldig besteld.
Als je van die 2 Neo Coolcams af wilt Peter-Paul dan hoor ik het wel.
Reputatie 4
Badge +4
[quote=Brand
Als je van die 2 af wilt Peter-Paul dan hoor ik het wel.[/quote]

Hoi Ton,

Nee ik hou deze stekker gewoon als aan/uit. Overigens heb ik er maar 1. Reden is dat alles wat je boven een waarde van 20 euro per pakket bestelt btw en, vanuit China, invoerrechten moet betalen ( althans die kans is aanwezig als je pakketje eruit wordt gehaald). Je kunt dus beter twee keer apart bestellen. Ik heb deze stekker gekocht via Banggood.com voor 19.38 euro

ppj
Hoi Peter-Paul,

Qua Douane klopt dat zeker. Ik heb er dan ook maar steeds 2 besteld en de gok genomen.
Gelukkig gebeurde er steeds niets.

Je hebt gelijk dat je ‘m houdt; het is ook voor alleen schakelen toch een mooi prijsje. ?
Reputatie 4
Badge
ook maar eens de neo coolcam stekker besteld voor €22.85 versie die tot 2500 wat gaat 16 amp. werkt goed op de toon verbruik is ook te zien. binnenkort er maar weer 1 bijbestellen
Slim!
Ik ben nu waardebonnen bij Ali aan het sparen. Straks weer een paar Fibaro klonen bestellen.
Je weet het misschien?
Quby heeft mij bevestigd dat er meer dan 200 zijn aan te melden op Toon®️.
Reputatie 4
Badge +1
De zogenaamde klonen zijn net zo min klonen als apple producten die electronica komt daar ook vandaan, je zegt toch niet als je een IPhone hebt, ik heb een klone?
En hoeveel er iemand heeft of besteld interseert toch niemand,
Een tip:

Over 2 dagen beginnen de uitverkoopdagen via AliExpress de NEO COOLCAM NAS-WR01ZE Z wave Plus Sensor, de Chinese kloon van de Fibaro slimme stekker, is dan extra in de aanbieding.

Dezelfde soort slimme stekker (grijze uitvoering) kwam ik ook tegen puur voor WiFi, compatibel met Alexia, Google

Deze laatste overweeg ik om buiten Toon®️ om ook via m’n WiFi netwerk een schakeling te doen.
Denk daarbij aan:

1) harde reset Toon®️
2) met name indien je buitenshuis bent
3) op vakantie bent
4) een Hub is niet nodig
2) enz

Reageer