Transparentie in de tarieven | Eneco Community

Transparentie in de tarieven

• 23 november 2012
  • 5 reacties
  • 779 Bekeken

De winst van Eneco is de laatse twee jaren enorm toegenomen terwijl de prijs voor de consument alleen maar omhoog gaat. Ik zou het op prijs stellen als Eneco inzicht zou geven in hun inkoop kosten im aan te tonen dat hun tarieven redelijk zijn. Dit is vooral van belang op het gebied van stadsverwarming waar de consument geen keus heeft.  De warmtewet is recentelijk aangepast en de tarieven voor stadsverwarming verhoogt omdat de marges van de energiemaatschappijen te laag zou zijn. Ik heb hierover mijn twijfels.

5 Reacties

Reputatie 3
Badge
Youpie68,

wat zijn de regels omtrent stadsverwarming? ik dacht ergens (kan niet zo snel vinden) dat er ook expres door de overheid is beslist dat er geen concerentie in zou moeten zitten. reden ben ik even kwijt.
Reputatie 5
Badge +3
@youpie68,

Ik heb je vraag gelezen en begrepen. Ik ga dit even navragen voor je, kom er in de loop van volgende week bij je op terug!

Groet, Kelly
Youpie68, wat zijn de regels omtrent stadsverwarming? ik dacht ergens (kan niet zo snel vinden) dat er ook expres door de overheid is beslist dat er geen concerentie in zou moeten zitten. reden ben ik even kwijt.

De nieuwe warmtewet is nog niet van kracht; ik heb niet kunnen ontdekken wanneer dit zal gebeuren. Ik weet ook niet waarom er geen concurrentie mogelijk is voor stadsverwarming; maar dit is denk ik wel waarom de NMDA principe moet gelden.

Ik krijg de indruk dat er op dit moment geen toezicht is op de tarieven voor stadsverwarming; en wil graag duidelijkheid hebben hoe de tarief opgebouwd is.
@youpie68, Ik heb je vraag gelezen en begrepen. Ik ga dit even navragen voor je, kom er in de loop van volgende week bij je op terug! Groet, Kelly

bedankt Kelly, goed weekend
Reputatie 5
Badge +3
@youpie68,

Ik kom zoals beloofd nog even bij je terug op je vraag over de tarieven t.o.v de inkoopprijzen. Ik snap de vraag om inzicht in inkooptarieven, je linkt dat direct aan de groei die Eneco meemaakt en dat ligt veel genuanceerder dan dat ik hier zou kunnen uitleggen. Voor meer inzicht in de groei van Eneco kun je ook het jaarverslag 2011 lezen. In dat verslag staat alle informatie die hierover gepubliceerd wordt.

Wat Stadsverwarming betreft is de warmtewet inderdaad aan het veranderen. De wetswijziging, die nu bij de Tweede Kamer ligt, introduceert onder anderen een maximumtarief voor de afname van warmte voor consumenten. Een maximumtarief beschermt dan de consument juist. Ook wordt vastgelegd dat de NMA toezicht houdt op de winst van warmtebedrijven. Juist om de consument nog meer te beschermen. Hier vindt je daar meer informatie over.

Ik hoop dat je hier voldoende informatie uithaalt.

Groet, Kelly

Reageer