Onverwachte termijnbedrag verhoging! | Eneco Community

Onverwachte termijnbedrag verhoging!

• 5 november 2015
  • 3 reacties
  • 804 Bekeken

Hoi, Ben redelijk tevreden over Eneco en Toon maar toch vindt ik dit niet echt kunnen en wil het dus even kwijt:

Eind 2014 hebben wij een woning gekocht, de woning werd bewoont door een stichting die mensen op vingen met problemen. Dus er was een wasstraat, grote keuken en veel kleine maar verwarmde kamers.

Het termijn bedrag toen we de woning kochten en ik met mijn DONG > Eneco energie contracten overstapte heb ik laten verlagen naar 170 EURO. was voorheen 335 EURO.

Ergens halverwege het jaar werd er automatisch een keer een hoger termijn bedrag van rond de 300 EURO afgeschreven. Na telefonisch contact is dit weer bij gesteld en werd gemeld dat dit met de volgende automatische afschrijving verrekend zou worden. Dit laatste is niet gebeurt maar denk dat komt wel goed met de jaar afrekening.

Tot mijn verbazing werd echter deze maand in eens 401 EURO als termijn bedrag afgeschreven. Dus maar weer bellen, moest al 2 keer, eerste keer 10 minuten gewacht om te horen dat ze me even niet konden helpen omdat het intern systeem niet werkte. Dus €0,45 + 10 minuten belkosten voor iets wat Eneco veroorzaakt.

De 2de keer wel contact en het systeem werkte weer dus we konden wat doen.

Op mijn vraag waarom is het termijn bedrag verhoogd. Werd letterlijk gezegd, we doen dit omdat dan gebeld wordt door mensen die mogelijk niet juiste meter standen doorgeven... Een schitterende klantvriendelijke methoden!!!!

Ik gebruik slimme meters dus de standen krijgen jullie automatisch. O ja dan is het vreemd...

Met welke reden is het termijn bedrag verhoogd met ruim 227 EURO????
We kijken naar het verbruik in het verleden (3 jaar) en op basis daarvan wordt het termijn bedrag verhoogd.
Maar jullie hebben pas 1 jaar een contract met MIJ voor deze woning dus mag je niet naar het verbruik kijken van andere contracten maar alleen naar mijn verbruik tot op heden.. Daar kan ik geen antwoord op geven...

Is U verbruik niet het zelfde?? Nee deze woning wordt bijna niet gebruikt dus verbruik is minimaal...

Kunnen jullie per direct het termijnbedrag weer aanpassen en per direct 227 EURO terug storten. Nee dat is helaas niet mogelijk, U moet even wachten op de jaar afrekening.. dat is toch de volgende afrekening, dat gaat sneller dan waarschijnlijk het terug vorderen!!!

Dus ik moet wel altijd tijdig betalen maar jullie kunnen dit niet even doen... Volgend jaar wil ik graag alleen de jaar afrekening betalen en geen termijn bedragen!
Nee meneer dat kan echt niet... Hoe zo jullie handelen dit toch ook zo af. Iets wat jullie mogen volgens jullie contract geld dan ook voor mij..

Ben ik tevreden, stroom is stroom en gas is gas en zie geen onderbrekingen in de leveringen.

Ben ik tevreden over een instelling, klantvriendelijkheid van Eneco?
Nee zeker niet:
-- Verhogingen zonder contact doorvoeren zonder te weten wat er aan de hand is??
-- Zorgen dat je zelf gebeld wordt door dit te doen dus een kleine extra kosten post voor de klant???
-- Niet direct kunnen terug betalen zonder ook echt aan te kunnen geven waarom zo'n verhoging??
-- Dus wel rentederving, en ik krijg er niets voor terug..

Zou ik Eneco aanraden aan anderen?
Nee, vaak vindt ik klantenservice nog prettiger dan wat ik moet betalen. Als de klantenservice vriendelijk, goed en snel kan handelen dan zou ik zeggen ja. Maar momenteel leek het bij DONG een stuk beter te gaan voor de overnamen.

Dus nee, volgende keer maar weer naar Essent denk ik.

Voor de de beeldvorming het totale verbruik... Mist wel de eerste 3 maanden omdat er toen nog geen slimme meters waren. Deze heb ik zelf laten plaatsen (€75,00 per stuk) omdat ik graag lui ben en andere wil helpen om hun werk goed te doen, waaronder dus Eneco. Zodat zij goed het verbruik kunnen monitoren en daarmee dus kunnen volgen wat er aan tarief gaat komen.

En dan nog krijg je dit soort verhogingen????

3 Reacties

Een heel verhaal en duidelijk. Jammer dat je dit allemaal hebt moeten meemaken.

Valt allemaal terug te voeren tot monitoren.
En waarom; korte woon duur; wisseling domme meters naar slimme meters.

Gaat het dan fout; storneren en bij jaarnota creditnota vragen.
Geldt ook voor het voorschot.

Op deze wijze houd je zelf de regie in handen.

Gelukkig heb je nu het forum ontdekt, daar had je dit soort zaken op de tijd, dat het jou uitkomt, kunnen regelen.

Maar misschien gaat er straks nog iets niet naar je zin, dan kan je het hier melden; een moderator pikt het dan voor je op en zorgt voor antwoord en eventueel uitleg en/of herstel.
Reputatie 3
Badge
@brandje. Het valt volgens mij niet terug te voeren tot monitoren. Het is terug te voeren op wanbeleid van Eneco. Eneco moet gewoon niet zomaar voorschotten wijzigen. Het zou van de zotte zijn als wij klanten constant op onze hoede moeten zijn om niet genaaid te worden. Dat Eneco een keer een foutje maakt. OK, kan gebeuren. Maar hoe dit verder is afgehandeld, of beter gezegd, NIET is afgehandeld is gewoon te triest voor woorden. Ik zou misschien wel gelijk overstappen (niet naar Essent natuurlijk) en de boete op de koop toe nemen. Zo zou ik me niet laten behandelen: Eneco u bent gewaarschuwd 😉
Reputatie 7
Badge +6
Beste ArjanF,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Wij horen je voorschot niet eenzijdig te wijzigen, dat dit wel gebeurd is daar bied ik mijn oprechte excuses voor aan. Hoe dit exact gebeurd is laat ik uitzoeken zodat er niet meerdere klanten voor zo'n verrassing komen te staan. Ik kan dit voorschot voor je laten terugdraaien naar je oude bedrag, je krijgt dan het verschil teruggestort. Ook kan je het laten storneren en ik kan het bedrag laten terugdraaien voor je. Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert

Reageer