misbruik automatische incasso | Eneco Community

misbruik automatische incasso

• 20 januari 2013
  • 19 reacties
  • 2677 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Vind het niet passen dat Eneco mijn automatische incasso "gebruikt"om de jaarafrekening te voldoen.
Behalve het te verwachten maandbedrag werd er ook de bijbetaling over vorig jaar in 1 keer afgeschreven.
Daarvoor is mijn automatische incasso niet bedoeld en kan mij in problemen brengen.
Zijn er meer mensen die onverwacht een laag banksaldo hadden?
En hoe is daar door Eneco op gereageerd?

19 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hier vind je het antwoord van een moderator. Gr. Jeroen
https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/zelf-automatische-incasso-regelen-4138/
Reputatie 3
Badge
@Willemkn
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp je persoonlijke keuze om niet voor automatische incasso te kiezen. Je geeft als een van de redenen aan dat je het vervelend vindt dat we ook de jaar- of eindnota automatisch incasseren en als dat om een groot bedrag gaat, de automatische afschrijving ongewenst is. Ik wil daar graag iets over uitleggen. Het klopt dat we ook de jaar- en of eindnota automatisch incasseren. Wel sturen we die nota eerst per post toe zodat je als klant zijnde op de hoogte bent van het eventueel te betalen bedrag. Op de nota vermelden we wanneer we van plan zijn het bedrag te incasseren. Als het dan om een groot bedrag gaat, kun je voor die tijd contact met ons opnemen om bijvoorbeeld een betalingsregeling af te spreken. Het is nooit onze bedoeling om onaangekondigd een groot bedrag te incasseren.

In een enkel geval kan het wel voorkomen dat als je bij automatische incasso gekozen hebt voor een voorkeursdatum en de jaarnota wordt 1 of 2 dagen vóór die datum gemaakt, dat de incasso dan plaatsvind vlak voor je de nota ontvangt. In dat geval kan een afschrijving gelukkig vrij makkelijk worden teruggedraaid door de bank en dan kan er met ons alsnog een betaalafspraak worden gemaakt.

Groet, Kelly

Om dit stuk tekst gaat het.
U gaat voorbij aan het verwijt dat de automatische incasso alleen bedoeld is voor maandtermijn en NIET is afgegeven voor afrekening jaarnota.
En indien Eneco dit van tevoren kenbaar gemaakt zou hebben zou de automatische incasso door mij in ieder geval niet verleend  zijn.

Vind dat Eneco nu te veel uitgaat van eigen gemak en de klant maar moet zien...
Reputatie 3
Badge
U heeft gelijk dat eneco meer doet met de machtiging dan waarvoor deze afgegeven is maar persoonlijk vind ik dit wel bij elkaar horen. Maar als om gelijk gaat heeft u gelijk. U kunt ook kiezen voor betalen via ideaal of zelf bankopdrahte aanmaken via internetbankieren
Heb  de betaling teruggeboekt en de automatische incasso ingetrokken.
Voor de maandtermijnen een periodieke overboeking via de bank gemaakt en Eneco zal mij niet meer verrassen........
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat het wel goed is om even morgen even kort te sluiten hoe en wat met Eneco. Ze lezen dit bericht maar straks gaat het fout. Sta je misschien in je recht maar dan moet je het nog wel zien te behalen.
Hallo Ludo, het kan zijn dat jij vindt dat hij daarvoor niet bedoeld is, maar het staat wel in de betalingsvoorwaardn (ook op internet)!
Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat het ineens om honderden euri's ging, maar voel wel met je mee! Ik zou er ook van balen.
Gelukkig bestaan er andere betalingsregelingen bij Eneco.
Ik denk dat het wel goed is om even morgen even kort te sluiten hoe en wat met Eneco. Ze lezen dit bericht maar straks gaat het fout. Sta je misschien in je recht maar dan moet je het nog wel zien te behalen.

Heb al kontakt gehad met Eneco, maar vroeg me af of er misschien meer mensen onaangenaam verrast zijn door deze werkwijze.
In mijn geval viel het met de bijbetaling best wel mee maar kan me wel voorstellen dat eerst innen en dan  door de klant zelf laten oplossen bij meer mensen ergernis opwekt.
Hallo Ludo, het kan zijn dat jij vindt dat hij daarvoor niet bedoeld is, maar het staat wel in de betalingsvoorwaardn (ook op internet)!
Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat het ineens om honderden euri's ging, maar voel wel met je mee! Ik zou er ook van balen.
Gelukkig bestaan er andere betalingsregelingen bij Eneco.

Bedankt voor het medeleven:o
Ik ben zelfstandig ondernemer en gebruik ook bij al mijn klanten automatisch incasso. Heb er toevallig vorige week nog een gesprek over gevoerd bij de rabobank

Voor meer info

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-is-incasso-en-wat-zijn-de-regels-voor-incasso.html

Ze mogen het dus wel zolang ze het maar duidelijk melden en een termijn stellen. De vraag is echter of de termijn die ze stellen hoe snel ze het bedrag incasseren een goede en nette oplossing is.
Reputatie 3
Badge
Als jij al contact hebt gehad is het misschien een idee om de reactie o jou verhaal te plaatsen. Ik begrijp dat je dus mogelijk al een en ander hebt aangepakt mbt bankieren maar wat was hij reactie?
Natuurlijk heeft een automatische incasso voordelen voor beide partijen.
Wat naar mijn mening niet mag gebeuren is dat klant onaangenaam verrast wordt met een onverwacht hoge afboeking.

In dit geval is dan een periodieke (maandelijkse) betaling via de bank prettiger.
Als je dan de eindafrekening ontvangt en er moet worden bijbetaald, kun je zelf bepalen of er direkt of eventueel met overleg in termijnen het restant wordt voldaan.
En daarom heb je de mogelijkheid om een incasso te stoneren bij de bank. Dan kun je daarna een betalingsregeling treffen.
Als jij al contact hebt gehad is het misschien een idee om de reactie o jou verhaal te plaatsen. Ik begrijp dat je dus mogelijk al een en ander hebt aangepakt mbt bankieren maar wat was hij reactie?

Je bedoelt de reaktie van Eneco?

via mail heeft Eneco excuses gemaakt en incasso op mijn verzoek stopgezet.
Er is niet aangeboden het bedrag of een gedeelte daarvan terug te storten.
Wel is de mogelijkheid geboden van storneren en een periodieke maandelijkse betaling via de bank te doen voor het termijnbedrag en een aflossingsregeling voor het bedrag van de eindafrekening.
Reputatie 3
Badge
Maar ze gaan het dus niet veranderen. Of de voorwaarden zijn gewoon ok en had exuses dus niet nodig geweest of  ze moeten de auto incasso voor het bijbetalen stopzetten en dit anders incaseren. Dit bedoel ik overigens niet negatief. Er staat volgens een forumlid iets over in de algemene voorwaarden. Als deze rechtsgeldig zijn had eneco geen exuses hoeven aanbieden maar wel fatsoenlijk mee kunnen denken aan een oplossing. Als dit niets rechtsgeldig is moeten ze dus iets gaan veranderen
Voor de volledigheid:

Geachte heer

Hartelijk dank voor u reactie.

Ik vind het bijzonder vervelend voor u dat u de jaarnota niet heeft ontvangen en dat wij zonder dat u het wist het bedrag afgeschreven hebben. Ik bied u namens Eneco onze verontschuldigingen aan voor het ongemak.

Ik hoop dat u tevreden bent met mijn reactie en wens u een fijne dag verder.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice

Eneco Services

www.eneco.nl
en deze:
Geachte heer

Dank u voor uw reactie op 17 januari 2013, waarin u vraagt of wij het bedrag kunnen terugstorten.

U had een automatische incasso lopen. We kunnen het bedrag van de jaarnota daarom niet terugstorten. Als u dit bedrag niet in één keer wilt betalen, kunt u het bedrag laten storneren via uw bank. U mag dan de bijbetaling op de jaarnota in termijnen aflossen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice

Eneco Services

www.eneco.nl
Reputatie 3
Badge
Nu heb ik het idee dat dit gewoon een foutje is. Ik krijg de afrekening en dan krijg ik 2 weken later mijn geld. Nooit hoeven bijbetalen maar zou ook zo werken moeten. Bij jou is het nu fout gegaan en toegeven had dat niet zo mogen gebeuren maar ik denk dat (mijn mening) het niet fijn werken wordt als iedereen nog apart een incasso moet afgeven voor jaarlijkse afschrijvingen of het zelf moet gaan overmaken. Dan komen er klachten dat ze een verhoging krijgen van de rekening omdat klanten vergeten zijn de rekening te betalen.

eneco heeft daarna toch meegewerkt om een oplossing te vinden. Initiatief hiervoor had bij eneco vandaan mogen komen in dit geval
En daarom heb je de mogelijkheid om een incasso te stoneren bij de bank. Dan kun je daarna een betalingsregeling treffen.

Precies! Niet mee eens? Meteen storneren en contact opnemen voor een regeling. Ik ben misschien te makkelijk daarin, maar wat automatisch kan gaat bij mij ook automatisch. En dan heb ik het over abonnementen, nutsvoorzieningen, verzekeringen etc. Daarbuiten komen er genoeg acceptgiro's binnen die ik eens in de week administreer.

Reageer