Loyaliteit Eneco aan klanten? | Eneco Community
vraag

Loyaliteit Eneco aan klanten?

• 1 februari 2014
  • 24 reacties
  • 1659 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Al meer dan 20 jaren bij Eneco. Ook mijn tweede adres zit bij Eneco. Vorig jaar de Toon geinstalleerd en daar een fors bedrag voor afgerekend. Nu zie ik dat je Toon gratis krijgt als je overstapt naar Eneco. Ik heb altijd andere aanbieders afgehouden maar dit wordt toch te gortig. Waar is de loyaliteit van Eneco aan haar langdurige klanten? Waarom betaal ik de hoofdprijs na 20 jaren en moet ik afrekenen voor een thermostaat die nu opeens gratis is? Een klant houden is goedkoper dan een nieuwe klant binnenhalen. Eneco, ik stel voor dat jullie snel gaan rekenen en binnen een week met een voorstel komen waardoor ik bij jullie blijf. Vriendelijke groet. 

24 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo PeerB,

Welkom op dit forum. Zowel vaste als nieuwe klanten zijn voor Eneco even waardevol. Eneco, maar ook andere leveranciers hebben regelmatig acties om nieuwe klanten te werven. Ben je eenmaal klant dan kun je vaak gebruik maken klant kortingen op diverse trips of spullen. Zie deze pagina. Echter is het een standaard gegeven dat overstap acties altijd beter zijn dan verleningsaanbiedingen als je al klant bent.
Daarbij heeft Eneco nu de actie voor nieuwe als vaste klanten om Toon en instalatie gratis te krijgen, bij een 4 jarig contract. Echter uit je post blijkt dat je Toon al hebt aangeschaft in het verleden en daar een X bedrag voor hebt betaald. Ik begrijp dat het dan vervelend is, als je nu ziet dat hij op dit moment "gratis"  wordt aangeboden, maar ik snap uw beredenering persoonlijk niet. Niemand heeft tegen u gezegd dat u toen Toon moest bestellen. Dat is een vrije keuze geweest. Je had dus ook kunnen wachten totdat Toon een keer gratis zou worden verstrekt. Maar die keuze heeft u anders gemaakt. Dat hij nu "gratis" onder bepaalde voorwaarde verstrekt wordt, is in mijn optiek "all in the game". Als je alles van te voren weet is rijk worden geen kunst.

Ik vraag me dan ook stellig het volgende af: Als volgende week Eneco een actie bedenkt van gratis Toon en instalatie+ 100 extra retour op de rekening, schrijf u dan ook weer dat u al lang klant bent en dit ook had gewillen. En als u wil niet wordt ingewilligd dat u dan overstapt? Persoonlijk vind ik dit op de rand van klein beetje chantage.

Eneco kennende zal er wel contact met u worden opgenomen, om u een persoonlijk aanbod te doen, mits u contract vrij bent, of te kijken ofdat er onderhandelingsruimte zit. Ik verwacht dan ook dat maandag een moderator zal reageren op uw post. Maar ik wilde bovenstaande toch even aan u mededelen als klant tegen klant.
Al meer dan 20 jaren bij Eneco. Ook mijn tweede adres zit bij Eneco. Vorig jaar de Toon geinstalleerd en daar een fors bedrag voor afgerekend. Nu zie ik dat je Toon gratis krijgt als je overstapt naar Eneco. Ik heb altijd andere aanbieders afgehouden maar dit wordt toch te gortig. Waar is de loyaliteit van Eneco aan haar langdurige klanten? Waarom betaal ik de hoofdprijs na 20 jaren en moet ik afrekenen voor een thermostaat die nu opeens gratis is? Een klant houden is goedkoper dan een nieuwe klant binnenhalen. Eneco, ik stel voor dat jullie snel gaan rekenen en binnen een week met een voorstel komen waardoor ik bij jullie blijf. Vriendelijke groet. 

Los van wat Jürgen al heeft geschreven, het volgende:

Het is niet NU een Toon gratis maar in het verleden ook.
Dus wellicht dat je Toon net op het verkeerde moment hebt gekocht...................

Gister in Kassa kon je vernemen dat ook vaste klanten in onderhandeling kunnen gaan voor een ander of vast contract voor 1/2/3/4 jaar.
Wel dien je beslagen tenijs te komen om een goede positie in te kunnen nemen.
Toon hoeven en kunnen ze je niet meer gratis aanbieden, maar er zijn mogelijkheden zat.
Gister werd ook de mogelijkheid mbt de mogelijkheid om te selecteren met "verlengingsaanbod" bij gasenlicht.com.
Neem daar ook eens een kijkje.

Deze dus bv:

http://www.gaslicht.com/energievergelijker?verlengleverancier=17
Beste jvp, dank voor uw reactie die op zijn minst interessant is. Het is gebruikelijk in zakelijk Nederland dat als je in het groot afneemt of over vele jaren, je als goede vaste klant wordt gezien. De leverancier beloont die relatie dan met betere prijzen of andere condities die voor kleinere afnemers of nieuwkomelingen niet van toepassing zijn. Met Eneco is het precies omgedraaid en is het verwerven van nieuwe klanten schijnbaar belangrijker dan het behouden van oude klanten.

Essent heeft momenteel een goede actie op TV waarin zij bestaande klanten belonen door te garanderen dat ze altijd de beste prijzen hebben. Eneco doet dat niet, bij Eneco moet je er kennelijk zelf achteraan om dat te bewerkstelligen. Dat vind ik slechte bedrijfsvoering en het niet waarderen van de langdurig vaste klanten die Eneco gemaakt hebben tot wat ze vandaag is. 

Ik stap niet zomaar opportunistich over als er ergens een beter deal is; dat doe ik met telefonie ook niet. Echter op dit moment worden de verschillen te groot om nog stil te blijven zitten en het is triest dat een bedrijf als Eneco niet het vermogen heeft dat gedrag van klanten - en ik ben niet de enige - te anticiperen.

Overigens doet uw bericht mij vermoeden dat u bij Eneco werkt?

Groet, PeerB
Dank voor je suggesties Brandje. Ik zal dat zeker onderzoeken. Ik blijf echter bij mijn punt dat Eneco proactief voor zijn goede klanten moet zorgen (zoals Essent) en dat we daar niet zelf achteraan moeten. Heeft ook met vertrouwen te maken.

Groet, PeerB
Leve de warmtewet! De wet is er voor om de consument eerlijke tarieven te laten betalen. Pech voor Eneco, de tarieven voor warmte moeten naar beneden. Eneco lost dat echter op door de huur van een warmte afleveringsset bijna te verdubbelen! van € 95 naar € 170 per jaar! Over de maximaal toegestane huur rept de warmtewet namelijk niet. Daar kan Eneco dus mooi haar verlies mee goedmaken. Heerlijk die stadsverwarming gegijzeld door Eneco want je kunt nergens anders terecht.
Ik wil niet gek doen, maar heb je nooit van Eneco iets van een aanbieding thuisgestuurd gekregen? In december b.v. weet ik b.v. dat heel veel mensen een decemberaanbiedning hebben gekregen met een aanbieding voor Toon (vaste klanten!) inclusief een contractverlenging. Ook vorige zomer is een een actie geweest voor vaste klanten, daarmee heb ik namelijk Toon genomen.

Overigens een algemente tip kijk ELK jaar al je abonnementen zelf door hiermee kan je b.v. internet in veel gevallen je snelheid verdubbelen voor dezelfde prijs of bij verzekeringen andere leuke presentjes krijgen als je overstapt of verlengt. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
Ik wil niet gek doen, maar heb je nooit van Eneco iets van een aanbieding thuisgestuurd gekregen? In december b.v. weet ik b.v. dat heel veel mensen een decemberaanbiedning hebben gekregen met een aanbieding voor Toon (vaste klanten!) inclusief een contractverlenging. Ook vorige zomer is een een actie geweest voor vaste klanten, daarmee heb ik namelijk Toon genomen.

Overigens een algemente tip kijk ELK jaar al je abonnementen zelf door hiermee kan je b.v. internet in veel gevallen je snelheid verdubbelen voor dezelfde prijs of bij verzekeringen andere leuke presentjes krijgen als je overstapt of verlengt. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

Toon wordt niet ondersteund als je stadsverwarming hebt. Met stadsverwarming kun je niet overstappen naar een andere energieleverancier.
Je kunt dan toch altijd een ander contractsvorm nemen en onderhandelen?
Reputatie 6
Badge +1

Essent heeft momenteel een goede actie op TV waarin zij bestaande klanten belonen door te garanderen dat ze altijd de beste prijzen hebben. Eneco doet dat niet, bij Eneco moet je er kennelijk zelf achteraan om dat te bewerkstelligen. Dat vind ik slechte bedrijfsvoering en het niet waarderen van de langdurig vaste klanten die Eneco gemaakt hebben tot wat ze vandaag is. 

Ik heb die advertentie ook gezien, maar ik kom zelf van Essent af. Ik was daar al klant, vanaf dat ik op mijn eigen ging wonen. Echter na mijn contract heb ik gekeken wat ze wilde doen voor vaste klante  en ik kreeg welgeteld 1 eurocent per kilowatt uur korting. Dit terwijl er voor nieuwe klanten veel meer te halen viel. Ik ben dus overgestapt naar Eneco. Na mijn overstap kon er veel meer, masr toen was het te laat. Die actie op Tv is mooi, maar de klanten die nu al 25 jaar klant zijn krijgen dezelfde startkorting als klanten die nu klant worden. Het is dus maar wat je een leuke actie noemt.
Reputatie 4
Badge
Ik blijf echter bij mijn punt dat Eneco proactief voor zijn goede klanten moet zorgen (zoals Essent) en dat we daar niet zelf achteraan moeten.

Ze willen misschien geen slapende honden wakker maken.
Reputatie 7
Badge +7
Ze willen misschien geen slapende honden wakker maken.

Sssstttt stil onze pitb...ll malthezer slaapt , en als je die wakker maakt heb je een probleem🆒
Reputatie 4
Badge
Nou nee hoor, ik heb een rottweiler dus ben niet zo snel bang 😮
Reputatie 3
Badge +1
Dit is een algemeen probleem bij leveranciers.

Altijd is het vizier gericht op nieuwe klanten.
Dit zie je veel bij leveranciers die door hun positie niets te vrezen hadden van concurentie.
Deze bedrijven komen nu langzaam tot de conclusie dat ook vaste klanten weggaan.
En wat blijkt, ze komen er achter dat die constante factor belangrijker is dan ze dachten.
Helaas is dit lampje nog niet bij iedereen gaan schijnen.;)

Enige tijd geleden is al bij sommige leveranciers bekend geraakt dat vaste klanten toch kostbaarder zijn dan ze dachten.
Je ziet nu ook bij meerdere leveranciers dat ze soms aanbiedingen hebben die overstijgen aan die van nieuwe klanten.

Helaas is er nog een lange weg te gaan denk ik, maar er is hoop.🆒
Sssstttt stil onze pitb...ll malthezer slaapt , en als je die wakker maakt heb je een probleem🆒

Hoi Jan,

Je kon het in de aflevering van Kassa zien zaterdagavond.
Slapen in dit geval levert niets op; je moet wakker worden en pro-actief aan de slag gaan.
Er zijn genoeg vergelijkingssites om het e.e.a. uit te zoeken, maar toen ik zelf bij gasenlicht op Eneco keek kon ik een voordeeltje van 10 euries krijgen.
Dus het kost enige mooeite om er iets uit te slepen.
ook mooi vond ik het verhaal dat er mbt het vastrecht ook voordeel was te behalen.
Reputatie 4
Badge
Ik moet ook nog even onderhandelen over mijn vastrecht :rolleyes:
Reputatie 1
Badge
Beste CeesN, De huur van de warmteset gaat niet van € 95,00 naar € 171,00 maar van € 95,00 minus de warmtemeter ( zie de algemene voorwaarde levering warmte tot 2014 dus dat is,
€ 95,00 - 24,50 = 70,50 naar € 171,00 Dit is een verhoging van € 100,00 of tewel een schandalige 142,5%. Helaas is het niet mogelijk over te stappen naar een andere leverancier, want stadsverwarming ben ik verplicht af te nemen van ENECO. Moeten we de warmtewet hiervoor danken of ENECO.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo PeerB,

Dank voor je bericht! Jammer om te lezen dat je je achtergesteld voelt, ten opzichte van nieuwe klanten. Dat Eneco zich richt op werving van nieuwe klant, is juist. Daarnaast doen we ook onze bestaande klanten regelmatig aanbiedingen. Dit per post, telefoon en e-mail.

Verder zie ik dat je al enige tijd gebruik maakt van Toon. Op dat moment hadden we geen actie, waarbij we Toon gratis weggaven. Op dit moment wel. Het is gebruikelijk wanneer je een gadget eerder aanschaft, je hier ook naar betaalt. Dat je hier toch een vervelend gevoel over hebt, kan ik me heel goed voorstellen. We bellen je graag even op om dit te bespreken en naar andere mogelijkheden te kijken. Stuur je mij via een privebericht door op welk telefoonnummer we je kunnen bereiken?

Ik hoor het graag van je!

Groet,
Mike
Reputatie 4
Badge +1
Hallo edkuyer,

Ik las zojuist je opmerking over de nieuwe tarieven n.a.v. de Warmtewet. We merken dat hier op dit moment veel vragen onduidelijkheden over zijn. Daarom zijn we hard bezig een duidelijke toelichting te maken op de tarieven. Naar verwachting is deze morgen te vinden op onze website.

Groet,
Mike
Reputatie 1
Badge
Beste Mike, de verduidelijking van de warmtewet is niet relevant, alleen de uitleg over de schandalige huursverhoging van 142,5% is noodzakelijk. Of eigenlijk helpt alleen maar het terug draaien van deze verhoging. 
Ik heb die advertentie ook gezien, maar ik kom zelf van Essent af. Ik was daar al klant, vanaf dat ik op mijn eigen ging wonen. Echter na mijn contract heb ik gekeken wat ze wilde doen voor vaste klante  en ik kreeg welgeteld 1 eurocent per kilowatt uur korting. Dit terwijl er voor nieuwe klanten veel meer te halen viel. Ik ben dus overgestapt naar Eneco. Na mijn overstap kon er veel meer, masr toen was het te laat. Die actie op Tv is mooi, maar de klanten die nu al 25 jaar klant zijn krijgen dezelfde startkorting als klanten die nu klant worden. Het is dus maar wat je een leuke actie noemt.

Tja, tranparantie is ondanks die warmtewet ver te zoeken. 
Reputatie 6
Badge +1
 Dat je hier toch een vervelend gevoel over hebt, kan ik me heel goed voorstellen. We bellen je graag even op om dit te bespreken en naar andere mogelijkheden te kijken.

Kijk en dit stukje inlevings- en oplossingsvermogen mist nu net Essent en heeft Eneco nu net weer wel. En zo heeft iedere energieleverancier zijn sterke en minder sterke kanten 😉
Reputatie 1
Badge
Beste forum leden, woensdag 19 maart 2013 zijn er gemeenteraad verkiezingen. De locale gemeenteraadsleden kunnen uw steun goed gebruiken en wij kunnen hun steun goed gebruiken. De gemeenten zijn n.l. de aandeelhouders van ENECO. Laad onze gemeenteraadsleden de aandeelhouders aanspreken op de schandelijke prijsverhoging van de warmteset met 142,5%. Bel of mail de raadsleden met je vraag over deze prijsverhoging.
Reputatie 6
Badge +1
Beste forum leden, woensdag 19 maart 2013 zijn er gemeenteraad verkiezingen. De locale gemeenteraadsleden kunnen uw steun goed gebruiken en wij kunnen hun steun goed gebruiken. De gemeenten zijn n.l. de aandeelhouders van ENECO. Laad onze gemeenteraadsleden de aandeelhouders aanspreken op de schandelijke prijsverhoging van de warmteset met 142,5%. Bel of mail de raadsleden met je vraag over deze prijsverhoging.

Heeft geen zin. Hier in brabant zijn ze bij onze gemeente geen aandeelhouder.
en ten tweede: Eneco is een zelfstandig bedrijf en de aandeelhouders zien graag een zo hoog mogelijk rendement. Daarbij zullen raadslieden ja en amen  tegen je zeggen, totdat ze op het zogehete "pluss" zitten. Dan wordt het allemaal anders. Kijk maar naar DenHaag. Is een goed voorbeeld, wat er in de gemeente in het klein gebeurd.

Maar bytheway. Dat is niet de strekking van dit topic. Dat was de stelling dat Eneco weinig doet om vaste klanten te behouden.

Reageer