iDeal en FiNBOX | Eneco Community

iDeal en FiNBOX

Eneco verzint iets nieuws betaal u rekening met IDEAL. Omslachtiger kan haast niet. ENECO denk eens na en hoe verzinnen jullie dit. Komen jullie van Mars ?? Ook de link om de betaalwijze te veranderen werkt totaal niet.

1 Krijg je eerst een email van eneco dat er een rekening klaar staat.

2 Dan moet je inloggen op mijn eneco om vervolgens met IDEAL te betalen. Hoe omslachtig kan het zijn. Ook kan je de opdracht met IDEAL niet eerder klaar zetten zodat hij pas op de vervaldatum betaald wordt. Dus dan maar wachten op de dag van de vervaldatum om te betalen. Dus wordt het bericht van eneco gemakkelijk vergeten en ben je te laat met betalen. moeilijker kunnen we het niet maken zouden ze bij eneco gedacht hebben terwijl het Oh zo eenvoudig en gemakkelijk kan.

Met de finbox van de ING kan dat wel. Ook krijg je geen onzinnige email bericht van eneco dat er een digitale nota klaarstaat, want dat is in de finbox totaal niet nodig, Je bank vertelt automatische dat in de FINBOX als je bent ingelogd of daar een digtale nota staat. Ook gemakkelijk als je veel en lang in buitenland bent. Je hoeft niet eerst je webmail te openen om te kontroleren of eneco een email over je nota heeft gestuurd. Maar je kan het direct in de Finbox zien als je inlogd op mijn ING. Dus wordt niet vergeten dat je een rekening hebt open staan.

Ik heb bij de ING een Finbox waar al mijn digitale nota's van de afzender binnenkomen als het betreffende bedrijf zich heeft aangemeld bij de ING voor deze eenvoudige betaalwijze en handeling. Als Eneco zich aanmeld bij de ING krijg je dus gewoon een digitale nota van Eneco in je Finbox. Je hoeft alleen maar in te loggen op je mijn ING om de betaling te verrichten. Veel bedrijven zijn eneco al voorgegaan. Veel andere banken hebben ook een digitale nota system waar je je nota's digtaal onvangt en kan betalen. Maar wat doet eneco die maakt het onnodig meer ingewikkelder dan nodig is. zie punt 1 en 2.

33 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Beste Newjoke,

Ik zie dat je je opmerking dubbel hebt geplaatst. Je opmerking in het bestaande topic over iDeal heb ik daarom verwijderd. Ook heb ik de titel van je topic aangepast en verplaatst, zodat de vraag ook voor andere makkelijk te vinden is.

Leuk om te zien dat je ons forum hebt gevonden! Ik lees in je topic dat je het betalen via iDeal als omslachtig ervaart. Je geeft aan dat bij betaling via FiNBOX van te voren je betaling kan klaar zetten, zodat je niet vergeet dat er een rekening openstaat. Graag leg ik je uit waarom Eneco (nog) geen betaling via FiNBOX aanbied.

De betaalwijze FiNBOX is momenteel bij slechts drie Nederlandse banken mogelijk. Hierdoor is voor een groot deel van onze klanten betalen met FiNBOX niet mogelijk. Om al onze klanten een digitale nota aan te kunnen bieden, hebben we gekozen voor betalen via iDEAL vanuit Mijn Eneco. Dit is voor al onze klanten bereikbaar. De voorganger van FiNBOX werd in het verleden bijna niet gebruikt door onze klanten. iDeal heeft de laatste tijd wel een aanzienlijke groei doorgemaakt als betaalwijze op internet. Dat is de reden dat Eneco kiest deze betaalwijze te gebruiken. Omdat de banken FiNBOX nu weer sterk aan het promoten zijn, zullen we deze ontwikkeling uiteraard kritisch blijven volgen.

Ik bedank je voor je feedback over iDeal en FiNBOX. Hier kunnen we zeker wat mee!

Groet,
Mike
Ook ik ben voorstander van betalen via FINBOX. Het argument dat nog niet iedereen dit heeft is natuurlijk kul. Dat geldt namelijk ook voor de vele andere bedrijven die al op FINBOX zitten en die ook een grote schare klanten hebben. Zie het als een extra service, biedt klanten de mogelijkheid om op verschillende, het best bij de klant passende wijze te betalen. Dan zet je de klant voorop, nu staat Eneco voorop. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Dus met grote spoed FINBOX implementeren!
Groet,
Steven
Reputatie 4
Badge +1
Beste Steven,

Graag heet ik je welkom op ons forum. Bedankt voor je mening over het betalen via FiNBOX. Zoals ik aangeef in mijn vorige bericht, houden we de ontwikkelingen rondom FiNBOX goed in te gaten. Als we er toch voor kiezen om gebruik te gaan maken van FinBOX laten we dat hier op het forum aan jullie weten!

Groet,
Mike
Je betaald je Eneco rekening met Ideal. Met Ideal is meer omslachtig dan de rekening naar de finBox (ING) te sturen. Met de Finbox hebt minder handelingen en kan de rekening op datum van betalen van te voren klaarzetten en wordt dan ook op die datum van je rekening afgeschreven. Met Ideal is dat niet mogelijk en werkt met meer handelingen omslachtig. Eneco moet zich dan wel aanmelden bij de ING om de acceptnota in je finbox te kunnen krijgen.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Newjoke

Ik heb je topic verplaatst naar het topic dat je eerder bent gestart over iDeal en FiNBOX. In dit topic lees je ook onze reactie.

Groet,
Mike
Hallo Mike,

Ik vind het de grootste kul dat Eneco een raar argument gebruikt om betalen via de FINBOX niet toepast. Eneco moet zich aanmelden bij de bank om het voor zijn klanten mogelijk te maken om met de FINBOX te betalen. Nu is het zo dat Eneco de regels van betaling bepaalt en niet de klant voorop staat. Ik vind dat Eneco alle vormen van betaling moet aanbieden. Dus niet alleen met  acceptgiro, automatishe incasso en IDEAL. Het argument dat maar 3 banken de FINBOX gebruiken vind ik ongepast als dat als reden wordt gebruikt om de FINBOX al bij voorbaat uit te sluiten. Beste Eneco als de klant bij u echt centraal staat moet u ook de FINBOX aan bieden. IDEAL is ook erg onhandig als ik in buitenland de betalingen moet regelen. Dan moet ik eerst kijken of ik een email van jullie heb ontvangen. Dan inloggen in mijn eneco en vervolgens weer inloggen in mijn bank om met IDEAL op de verval datum te betalen.  Met de FINBOX hoef ik alleen maar op mijn bank in te loggen en zie direct of er een rekening voor mij klaar staat. Deze eletronische rekening kan ik dan zeer eenvoudig in binnen en buitenland voorwaarden op de datum wanneer de bank het moet afschrijven. Dit alles is niet mogelijk met IDEAL. De methode betalen met IDEAL op de manier van eneco is echt te omslachtig. Men kan gemakkelijk  de email van eneco over de betaling over het hoofd zien of niet hebben ontvangen. Daarna krijg je een aanmaning omdat je niet betaald heb en bij een tweede aaanmaning kosten van een incasso bedrijf. Niet bepaalt service vriendelijk Eneco. Dus Eneco niet afvragen of het goed is de FINBOX aan te bieden, maar gewoon doen !  Veel bedrijven zijn u al voorgegaan.
Reputatie 5
Badge +3
@NewJoke,

We waarderen je feedback en nemen deze mee in onze beslissing. Onderzoek naar de toepasbaarheid van FiNBOX staat voor de tweede helft van 2012 op ons programma. Als we het betalen via FiNBOX mogelijk maken, zullen ook onze ICT systemen hierop aangepast moeten worden. Dit neemt dan enige tijd in beslag.

Voor nu dus nog geen mogelijkheid om te betalen via FiNBOX. Als we er toch voor kiezen om gebruik te gaan maken van FiNBOX laten we dat weten.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Eneco heeft verschillende betaalmogelijkheden. Sommige zijn blij met auto incasso (ik) en andere willen handmatige controle. Optie 3 het betalen via ideal vind ik dan weer overbodig maar is voor een ander heel waardevol. Dat eneco de ontwikkeling van  FinBox blijft volgen is goed maar blijft een keus van het bedrijf zelf. Extra service is altijd goed maar moet ook haalbaar zijn. Persoonlijk hoor ik weini mensen over FinBox dus na mijn weten leeft het te weinig om als bedrijf hierin iets te willen betekenen.

Bij auto incasso heb je volgens mij de mogelijkheid om je bank het te laten terug storten wanneer je het een ter onrechte betalIng vind. Dan hoef ik alleen te controleren of er niet teveel is afgeschreven, is dus 1 handeling.

Bij FinBox ook 1 handeling en bij betaling via ideal al minimaal 2 doordat je de rekening moet opzoeken en daarna moet betalen. Dus misschien naar auto incasso gaan?
Waarom gebruikt Eneco iDeal in plaats van Finbox voor betalingen? iDeal is voor incidentele transacties tussen partijen die elkaar niet kennen. Finbox is is voor regelmatige transacties tussen partijen die elkaar wel kennen. Dat laatste is het geval bij Eneco en haar klanten.
Finbox is veel gebruiksvriendelijker voor de klanten, omdat de betalingen met één muisklik worden gedaan in het internetbankieren programma van de banken.
iDeal vereist veel meer handelingen van de klant.
Dus, Eneco, aub snel over op Finbox.
Reputatie 3
Badge
Finbox is voor mij onbekende term. Voorheen bij de ING had je ook een dienst met een naampje. Handig ja. Maar wordt niet al teveel gebruikt denk ik door gebruikers. Dat ideaal minder handig is zal best maar is wel bekender. Toch?
Dag Piggelmee,

Goed dat je de weg naar ons forum hebt gevonden voor het stellen van je vraag. Omdat je vraag en de reactie van Jeroen aansluiten bij eerdere vragen over FiNBOX en iDeal, heb ik je reactie aan dit tipic toegevoegd. Hier vind je ook meteen het antwoord op je vraag en de verdere discussie die erover is gevoerd.

Groeten,
Rieneke
@NewJoke,

We waarderen je feedback en nemen deze mee in onze beslissing. Onderzoek naar de toepasbaarheid van FiNBOX staat voor de tweede helft van 2012 op ons programma. Als we het betalen via FiNBOX mogelijk maken, zullen ook onze ICT systemen hierop aangepast moeten worden. Dit neemt dan enige tijd in beslag.

Voor nu dus nog geen mogelijkheid om te betalen via FiNBOX. Als we er toch voor kiezen om gebruik te gaan maken van FiNBOX laten we dat weten.

Groet, Kelly

Nou het schiet nog niet erg op met FINBOX bij Eneco. Je kan natuurlijk ook gewoon toegeven dat je er niet aan wilt beginnen. Ik ervaar het als erg storend en een behoorlijke dissatifier dat jullie betalen via FINBOX niet aanbieden. Een echt steekhoudend argument heb ik ook nog niet kunnen vinden in dit forum. Wordt het niet eens tijd jullie klanten serieus te nemen ipv aan het lijntje te houden met zinsnedes als "we kijken er naar" en "als we het mogelijk maken"!?
Reputatie 4
Badge
Hoi Steven, nog steeds is een bedrijf het niet verplicht om mee te doen aan FINBOX. Ik snap je probleem dan ook wel, maar je kan het ook op een andere manier brengen. Dit soort berichten negeren ze het liefst, terwijl als je het iets anders brengt ze misschien meer naar je luisteren als nu. Een hoop mensen zitten misschien met hetzelfde als jij.

Het is maar een idee
Badge
Grappig om hier te lezen dat Finbox zo handig is, ik heb net Finbox voor de meeste dingen weer ongedaan gemaakt. Mijn probleem is juist dat je geen email krijgt met de melding dat er een rekening voor je klaarstaat om te betalen.
Ik lees wel diverse malen per dag mijn mail, en de belangrijke dingen label ik, zodat ik ze op tijd uitvoer. Maar ik log niet dagelijks in mijn bankaccount om diverse klikken uit te voeren om te kijken of een bedrijf misschien iets in mijn Finbox heeft gedaan :rolleyes: . Dus mogen de bedrijven die mij niet willen mailen, mij weer gewoon een acceptgiro toezenden.

Als je het echt eenvoudig wil hebben kan je Eneco natuurlijk ook machtigen het geld van je rekening te mogen afschrijven, scheelt inloggen en ideaal gedoe! Je kunt in MijnEneco aangeven op welke dag van de maand je je rekening afgeschreven wilt hebben. Ik heb het pas nog veranderd omdat mijn inkomen voortaan later gestort werd, het is keurig afgehandeld en schriftelijk bevestigd en de daaropvolgende maand is het op mijn voorkeursdatum afgeschreven.
Reputatie 3
Badge
vervelende van accpetgiro is, is dat je nu extra kosten moeten betalen. vaak 1.5 euro per x
Badge
vervelende van accpetgiro is, is dat je nu extra kosten moeten betalen. vaak 1.5 euro per x

Klopt, daarom betaal ik enkele dingen automatisch. Ik kan zelf bepalen op welke datum dit wordt afgeschreven en krijg korting op mijn jaarrekening. Andere zaken, die niet maandelijks zijn, maar bijvoorbeeld losse rekeningen gaan per acceptgiro en niet tegen betaling.

Het maakt natuurlijk niet zo heel veel uit of je nu in "MijnEneco" moet inloggen om te betalen met ideaal of dat je moet inloggen op je bankrekening om te zien of daar een bericht voor je is, klik, Finbox: dat er een rekening is, klik, die je wilt betalen, klik, en dan alsnog moet identificeren met je codes!
Eneco stuurt tenminste nog een mail, dat je niet moet vergeten om je ideaal betaling te verrichten, wel moet de datum van de mail, gelijkgestemd worden met de datum dat je kunt betalen, dit in verband met onnodige ergenis en kans op vergeten!
Reputatie 4
Badge
Mijn probleem is juist dat je geen email krijgt met de melding dat er een rekening voor je klaarstaat om te betalen.
Ik vind het wel handig, maar ik krijg wel een mailtje als er een rekening klaar staat.
Maar meestal kijk ik op een vaste dag in de maand en betaal dan alles in één keer. Meeste standaard dingen gaat automatisch.
Reputatie 3
Badge
Ik heb op 2 bedrijven na alles op de 1e van de maand wat afgeschreven wordt. je weet precies wat je overhoud. maar zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur. ik ga voor auto incasso maar kan me voorstellen dat er voorstanders voor FINBOX
Het is inderdaad zo dat sommige bedrijven bij gebruik/betalen via een acceptgiro kosten in rekening brengen.
Onder het mom, we maken administratieve kosten om de acceptgiro te verwerken, maar er zijn velen onder ons die gewoon internetbakieren gebruiken en trouw het betalingskenmerk invullen en de acceptgiro gewoon thuis houden.
In die gevallen mag de ontvanger van het geld GEEN kosten in rekening brengen; de betalingen komen dan net zoals de incasso's op een tape aan en er zijn dan geen aanvullende kosten.

Jaren geleden startte, toen nog de Postbank, nog met het klaar zetten van digitale nota's.
Is een flop geworden. Ja ja ik ben nog uit de tijd van Girotel; dat waren nog eens "barre" tijden. Betalingen voorbereiden; verbinding zoeken met een inbelmodem.............. Virussen/trojan horses/phishing? wat was dat?

Nu onder ING wordt het klaar zetten van te betalen nota's weer geprobeerd; is ook gedoemd te mislukken, zolang zoals eerder genoemd er geen reminder functie opzit!
Reputatie 4
Badge
Ik heb op 2 bedrijven na alles op de 1e van de maand wat afgeschreven wordt. je weet precies wat je overhoud. maar zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur. ik ga voor auto incasso maar kan me voorstellen dat er voorstanders voor FINBOX
Bij sommige bedrijven gaat de incasso op een vaste dag, en is dus niet zo flexibel. Dan is Finbox ook weer handig heb ik al uitgevonden. Ik bepaal tenslotte wanneer het ongeveer afgeschreven wordt.
Reputatie 3
Badge
Bij de POSTBANK had je ook zoiets maar bijna geen enkel bedrijf deed er iets mee. Ik zie het als de chipknip die alleen nog maar handig was voor het parkeren. maar zelfs dat wordt pinnen tegenwoordig of via externe zoals parkmobile en yellowbrick
Reputatie 4
Badge
Chipknip word volgens mij bijna helemaal niet gebruikt. Misschien over een paar jaar is er helemaal geen contanten meer en wordt alles pinnen.
Hier en daar verdwijnen al de pinautomaten om geld op te nemen.
Bij de POSTBANK had je ook zoiets maar bijna geen enkel bedrijf deed er iets mee. Ik zie het als de chipknip die alleen nog maar handig was voor het parkeren. maar zelfs dat wordt pinnen tegenwoordig of via externe zoals parkmobile en yellowbrick

Hoi Jeroen,

Nou doe die chipknip voor parkeren, maar gewoon in de ban.
Ik gebruik de App Parkmobile; niks in de rij staan bij de parkeerzuil; niets lastig kenteken intikken; zon die op het schermpje schijnt enz enz.
Allemaal irritatie!
Ik druk op de App die weet uiteraard waar ik met de auto sta, ik druk op start; doe de auto op slot en ga doen wat ik moet doen.
Hierna loop ik terug naar de auto en druk op stop! Ik heb dan per seconde betaald, wel met een toeslag van 0.25 ct, maar dat heb ik er GRAAG voor over.
Reputatie 4
Badge
De smartphone wordt dadelijk je portomonee. Je kunt ook al betalen aan de kassa met NFC, mits je telefoon daar geschikt voor is.
Allemaal leuk en aardig maar dat gaat pas in 2014 bij ING in. Ze zijn dus gister begonnen met vervanging van deze passen.
Wat een geld kost dit weer en wie betaalt dat ? Juist ja..............
Komt nog bij dat het leuk is om een kleine boodschap te betalen tot 25 euries, maar qua betalen voor parkeren heb je daar niets aan.
Of alle parkeerzuilen moeten weer omgebouwd gaan worden.
Blijf ik toch maar ff aan de gang met m'n App Parkmobile.

http://www.parkmobile.nl/download_parkmobile_parkeer_app

Reageer