Het Leveranciersmodel (FAQ) | Eneco Community

Het Leveranciersmodel (FAQ)

• 1 augustus 2013
  • 8 reacties
  • 3115 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3
  • Oud-Moderator
  • 2785 reacties
Zoals vele van jullie al weten heeft er vandaag een wijziging plaatsgevonden die de energiemarkt beter laat functioneren. Het leveranciersmodel is ingegaan. Hieronder uitleg en de meest gestelde vragen hierover. Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht!

Het leveranciersmodel
Het leveranciersmodel is het systeem waarin je als energieconsument alle energiezaken laat regelen door de leverancier. Als klant ontvang je alleen van de leverancier een rekening, waarop ook netwerkkosten van de netbeheerder staan. De leverancier is het eerste aanspreekpunt voor alles wat met de energierekening te maken heeft.

Je hebt een overeenkomst met de leverancier (leveringsovereenkomst) en in het geval van een verhuizing (een nieuw adres), namens de netbeheerder een aansluit- en transportovereenkomst (ATO). De leverancier factureert de leveringskosten, maar ook de netwerkkosten van de netbeheerder. De leverancier draagt de netwerkkosten vervolgens af aan de netbeheerder. De netbeheerder blijft wel aanspreekpunt voor aansluiting-gerelateerde vragen en storingen.

Waarom krijg ik een eindnota van Eneco? Ik ben geen klant bij Eneco. Stedin is mijn netbeheerder.
Tot 1 augustus 2013 werden de netwerkkosten door Eneco in rekening gebracht. Jouw huidige energieleverancier draagt per 1 augustus 2013 zorg voor de facturering van de netwerkkosten van Stedin. Daarom krijg je een eindnota van Eneco. De huidige energieleverancier zal het bedrag dat je maandelijks betaalt, ophogen met de netwerkkosten.

Waarom is mijn maandelijks termijnbedrag (voorschotnota) verhoogd?
Per 1 augustus 2013 draagt Eneco zorg voor de facturering van de netwerkkosten. We hebben het voorschotbedrag verhoogd met de netwerkkosten. Van de netbeheerder ontvang je een eindnota, je betaalt dus niet dubbel.

Waarom is dit bedrag anders dan ik voorheen betaalde?
Op jaarbasis betaal je precies dezelfde netwerkkosten als voorheen. Toch kan de verhoging van het termijnbedrag afwijken van het bedrag dat je eerst aan de netbeheerder betaalde. Dat komt omdat wij de netwerkkosten delen door het aantal dagen dat resteert tot de volgende jaarnota. Wat je per dag betaalt blijft hetzelfde, maar het bedrag per maand hangt af van het aantal dagen dat je nog tot de jaarnota te gaan hebt.

Met welke vragen kan ik terecht bij Eneco?
Het energiebedrijf waar je klant van bent is vanaf 1 augustus 2013 het aanspreekpunt voor alle vragen over de energierekening. Ook voor vragen over meterstanden en netwerkkosten op de energierekening.

Met welke vragen kan ik terecht bij mijn netbeheerder?
De netbeheerder is het aanspreekpunt voor:
• storingsmeldingen;
• het aanvragen, wijzigen, verplaatsen of verwijderen van een aansluiting;
• de meetinstallatie;
• compensatievergoeding bij storingen

Ik wil graag een aparte rekening van mijn netbeheerder blijven ontvangen. Kan dat?
Nee, dat is niet mogelijk. De netbeheerders mogen na 1 augustus niet meer apart een rekening sturen. Dit is wettelijk geregeld.

Wat is een ATO?
ATO staat voor Aansluit- & Transport Overeenkomst. Dit is de overeenkomst tussen een klant en zijn Netbeheerder. Wanneer je op een nieuw adres gaat wonen en je vraagt daar energielevering aan, dan heb je deze overeenkomst nodig. Per 1 augustus 2013 zorgt de leverancier voor de Aansluit- & Transport Overeenkomst.
In de ATO kun je de volgende informatie terugvinden:
- De gegevens van de netbeheerder

Wie neemt de meterstanden op?
Per 1 augustus 2013 is wettelijk geregeld dat Eneco verantwoordelijk is voor het opnemen van de meterstanden. Eneco draagt zorg voor het verzamelen van de meterstanden en het invoeren van de meterstanden in het juiste register. Je krijgt dus jaarlijks door Eneco de meterstandenkaart toegestuurd.

Komt de netbeheerder nog langs om de standen op te nemen?
Ja, de netbeheerder komt nog steeds een keer in de drie jaar langs om de meterstanden op te nemen. Het moment dat de netbeheerder langskomt is willekeurig en staat los van de jaarnota die Eneco eens per jaar verstuurt.

De netbeheerder is langs geweest om de meterstanden op te nemen toen ik niet thuis was. Wat moet ik nu doen?
Je kunt hierover contact opnemen met de netbeheerder. Zij kunnen je vertellen of ze nogmaals langskomen, of dat je telefonisch de meterstanden kunt doorgeven. Je hoeft Eneco hiervoor niet te bellen. Wanneer Eneco meterstanden van je nodig heeft, ontvang je een meterstandenkaart.

Wie is verantwoordelijk voor de meter?
De netbeheerder is nog steeds verantwoordelijk voor de meter. Voor technische vragen kan de klant bij de netbeheerder terecht.

Wanneer krijg ik een slimme meter?
De uitrol van de slimme meter is gestart in januari 2012. De netbeheerder maakt zelf een planning voor zijn regio. Je hoort dus vanzelf van de netbeheerder wanneer je een slimme meter krijgt. Het kan zijn dat je pas over een paar jaar aan de beurt bent. Je kunt wel zelf eerder om een slimme meter vragen. De slimme meter wordt dan binnen drie maanden geplaatst. Behalve als dit om technische redenen niet kan.

Kost het geld om een slimme meter te laten plaatsten?
Alleen wanneer er op eigen verzoek een slimme meter wordt geplaatst brengt de netbeheerder de kosten hiervan bij je in rekening.
De netbeheerder mag voor de plaatsing van de slimme meters voor elektriciteit en gas samen maximaal EUR 72,60 vragen. Heb je geen gasaansluiting? Dan kost de plaatsing van de slimme meter voor elektriciteit maximaal EUR 67,76.

8 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Waarom heb ik nog geen schrijven ontvangen, omtrent mijn nieuwe maandtermijn? Ik heb al wel in mijneneco gekeken en daar staat het noeuwe termijnbedrag al vermeld. Echter ben ik met 1 ding minder blij en dat is dat ik een getal achter de komma krijg en niet meer een mooi rond getal op hele euro,s

Nu heb ik het termijn willen verhogen naar een rond getal (200 euro all in) maar het systeem rekend dit weer terug naar 199 en een beetje. Dat wil ik niet. Ik wil ( voor de makkelijke telling) gewoon 200 per maand dus 2400 per jaar en geen 2399,84. Zo wordt mijn administratie een beetje moeilijker gemaakt

edit: krijg net de email bevestiging van de verhoging en daar staat wel de 200 euro. Nou zeg het maar wat het is, maar het blijkt dat die 2 dingen (mijneneco tabblad naambedrag en de aanvraag/mail ) niet synchroon lopen. Zou toch moeten. Nog een bug(je). 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Jürgen,

Vreemd dat je nog geen brief van ons hebt gezien. Heb je wel de brief van de netbeheerder ontvangen?

Het termijnbedrag staat bij ons nog op 199,91 euro. Blijkbaar een afrondingsprobleem. Ik pas het termijnbedrag voor je aan naar 200 euro rond. Daarnaast zal ik de melding over het aanpassen van het bedrag op Mijn Eneco doorgeven aan de websitebeheerders.

Heb je verder nog vragen?

Groet, Kelly
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Jürgen,

Vreemd dat je nog geen brief van ons hebt gezien. Heb je wel de brief van de netbeheerder ontvangen?

Het termijnbedrag staat bij ons nog op 199,91 euro. Blijkbaar een afrondingsprobleem. Ik pas het termijnbedrag voor je aan naar 200 euro rond. Daarnaast zal ik de melding over het aanpassen van het bedrag op Mijn Eneco doorgeven aan de websitebeheerders.

Heb je verder nog vragen?

Groet, Kelly

Hoi Kelly,

Van de netbeheerder heb ik idd een brief gehad, maar ik was al geruime tijd op de hoogte, dus voor mij geen probleem. Van Eneco heb ik niks gezien 😞. (Ik constateer en meld, verder geen probleem )

Dank dat je het op 200 hebt gezet. Ik zag idd dat op mijneneco het eerder genoemde bedrag stond en op de bevestigingsmail stond wel 200 euro. Ik heb net even gekeken op mijneneco en daar staat het nu idd goed. Thks.
Reputatie 6
Badge +1
De brief heb ik nog steeds niet gehad waar Kelly naar verwees, maar vandaag wel een mail ontvangen met eigenlijk dezelfde strekking. Persoonlijk jammer dat je die informatie nu pas krijg en niet voor 1 augustus. Maar goed de info is er uiteindelijk dan toch gekomen.
Ik heb deze brief (kenmerk SOW-DM-P) vorige week gehad gedateerd 05-08-2013.
In jouw geval gaan ze er van uit dat je alles toch al weet............
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb deze brief (kenmerk SOW-DM-P) vorige week gehad gedateerd 05-08-2013.
In jouw geval gaan ze er van uit dat je alles toch al weet............

weet ik ook 😉 Lang leve dit forum.
Goed zo!
En nu maar hopen dat in mijn geval NUON het goed afwikkelt, over Eneco niets dan goed verder, zeker nu n.a.v. de aanvullende brief van vorige week!
Gister heb ik in het topic van Caro al gemeld dat NUON mijn eindnota keurig heeft opgemaakt.
Digitaal staat de nota voor 18 augustus 2013 al klaar; keurig zijn de voorschotbedragen tot en met juli 2013 verrekend!
Alle wijzigingen per 1 augustus zijn wat Eneco dus in haar brief heeft aangekondigd dus nu voor mij gladjes verlopen.

En zo hoort het natuurlijk ook.
Ook als het goed gaat is het goed om dat te melden; we mopperen al zo veel toch.....................

Reageer