Blog

Eneco in het nieuws

Eneco in het nieuws
Reputatie 6
Badge +6
Als klant wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Zeker wanneer Eneco zoveel in het nieuws is als de laatste weken. En dus houden we je graag op de hoogte.

Zoals je misschien hebt gelezen, heeft de meerderheid van de aandeelhoudende gemeenten eind oktober aangegeven hun aandelen van Eneco Groep te willen verkopen. Wij spreken met de aandeelhouders af hoe we het verkoopproces organiseren. Die gesprekken zijn niet altijd gemakkelijk. Op dit moment zijn er nog geen definitieve afspraken gemaakt hoe het verkoopproces van Eneco Groep zal worden ingericht.

Er wordt in het nieuws geschreven over een mogelijke koper. Deze berichten zijn voorbarig want er is nog niets bekend over een mogelijke koper. Eerst moeten wij en de aandeelhouders het eens zijn over de manier van verkoop. Pas daarna gaat het daadwerkelijke verkoopproces van start.
Kortom: ondanks al het nieuws is veel nog onbekend.

Maar het belangrijkste is, dat we gewoon energie leveren. En dat duurzaamheid voorop staat. Dat blijft zo. We houden je natuurlijk op de hoogte van alle ontwikkelingen!

15 Reacties

Hoi Danielle,

Goed om te lezen dit!
Ik hoop dat als er nieuws is dat je ons via dit topic op de hoogte houdt.
Reputatie 1
Ben ENECO al vele jaren trouw. Dit vanwege een trouw en gedegen Nederlands bedrijf, een duurzaam product en gunstige tarieven. Ik spreekt de hoop uit dat deze drie onderdelen behouden blijven.
En helaas weer een Nederlands bedrijf dat in buitenlandse handen komt.
Bovendien een van de laatste nutsbedrijven.
Straks hebben we in Nederland niets meer te vertellen over onze eigen zaken.
Ik adviseer en dring aan op NIET VERKOPE>
commentator wrote:

En helaas weer een Nederlands bedrijf dat in buitenlandse handen komt.
Bovendien een van de laatste nutsbedrijven.
Straks hebben we in Nederland niets meer te vertellen over onze eigen zaken.
Ik adviseer en dring aan op NIET VERKOPE>

Verkopen gaat toch gebeuren.
Maar wat als alle klanten van Eneco nu eens aandeelhouder zouden kunnen worden voor een klein bedrag?
Lijkt mij een win(d)/win(d) situatie 😉. Eneco verkocht en toch nog in ‘eigen’ hand.
als het dan toch zover zou komen: wordt dan als ENECO-klant mogelijk aandeelhouder en meld je aan bij www.enecooperatie.nl
Ik ben 41 jaar klant van Eneco en voorop staat voor mij duurzaamheid en daar ben ik bij Eneco op het juiste adres. Een eventuele koper zal duurzaamheid ook hoog in het vaandel moeten hebben.
Eneco is de enige energiemaatschappij waarvan de overheid eigenaar is. Dat is voor mij 1 van de redenen om niet over te stappen naar de concurrentie, ook al is die goedkoper. Als Eneco wordt verkocht, dan zal het zich waarschijnlijk niet kunnen onttrekken aan de marktwerking. Het creëren van aandeelhouderswaarde zou dan wel eens belangrijker kunnen worden dan de zorg voor het milieu en het belang van klanten. Voor mij is er, na overname door een commerciële marktpartij, geen principiële reden meer om klant te blijven.
Verkoop van Eneco aan derden verontrust mij enorm. Zie wat er nu gaande is bij verzekeringsmaatschappij Vivat (Reaal en Zwitser Leven) en de ingreep door de Chinese overheid. Voor mij was de overname destijds van Reaal al direct aanleiding om mijn polissen aldaar te beëindigen en over te stappen naar een degelijke Nederlandse verzekeraar. Daar heb ik helemaal geen spijt van. Ik ben al heel lang klant bij Eneco. Betrouwbaar- en deugdelijkheid is voor mij de reden om bij Eneco te blijven en niet in te gaan op allerlei goed bedoelde (soms agressieve) aanbiedingen van andere (internet) energieleveranciers. Ik blijf de ontwikkeling bij Eneco op de voet volgen!
Ok denk oak dat het beter is on Eneco in egen Hansdn te Houden, what is er toch dat men allies Wil verkopen? Geld is belangrijk maar je moet wel singen zelf kunnen behouden anders kan je beter het hele land verkopen Dan Ben je van Alles afaik Ben inderdaad oak k lant gebleven omdat het een grow be leverancier is en notch Nederlands nu weet ok het niet mere.
Sorry de vertaling op mijn tablet heeft Weber overgenomen.gene grow maar green en noch Netherlands maar nu weet ik het niet meer.
rinusenalie wrote:

Eneco is de enige energiemaatschappij waarvan de overheid eigenaar is. Dat is voor mij 1 van de redenen om niet over te stappen naar de concurrentie, ook al is die goedkoper. Als Eneco wordt verkocht, dan zal het zich waarschijnlijk niet kunnen onttrekken aan de marktwerking. Het creëren van aandeelhouderswaarde zou dan wel eens belangrijker kunnen worden dan de zorg voor het milieu en het belang van klanten. Voor mij is er, na overname door een commerciële marktpartij, geen principiële reden meer om klant te blijven.

Interessante reacties, ik suggereer om eens bij het initiatief de blije b. te gaan kijken, als je investering en groen doen hoog in het vaandel hebt. Dit is wellicht nuttig voor allen die dit lezen en groen doen.

Dit deel uit je commentaar, rinusenalie, is denk ik wel de huidige manier van eieren eten, is het niet?
"Het creëren van aandeelhouderswaarde zou dan wel eens belangrijker kunnen worden dan de zorg voor het milieu en het belang van klanten"
.
De blije b is hier te vinden www.deblijb.nl en momenteel is het initiatief in de bouwfase op weg naar de aanvraag van een banklicentie. Er zijn lezingen door het hele land te volgen, zeer aan te raden als je je financiele huishouding veilig wil stellen. Niet zozeer om in de blije b te beleggen maar om juiste voorlichting te ontvangen over het huidige financiele systeem, de bubbel met onzichtbaar geld die elke dag verder wordt opgeblazen om de wereld-toko draaiende te houden. Anders gezegd, de slang bijt zich in zijn eigen staart. In elk geval is rente een begrip dat niet voorkomt bij de blije b.in oprichting. En zoals je kunt lezen, is investering gericht op groen doen. De site is nu ook in het Engels te volgen.
Eneco is nog steeds een betrouwbare energie leverancier. wij zijn al 50 jaar klant met alle tevredenheid. Heb er 38 jaar met Pleizier gewerkt. Als dit bedrijf in buitenlandse handen komt wordt het alleen maar slechter!!!! Aandeelhouders gebruik je verstand, goede energie voorziening gaat boven winstbejag en verkoop aandelen. behoud het laatste Nederlandse energie bedrijf. !!!!
Al 60 jaar klant bij Eneco en dat vooral omdat het een nutsbedrijf is van de gemeenschap. Onvoorstelbaar dat bestuurders met dollar tekens in hun ogen dit helemaal aan de markt willen geven.
Eigendom zou terug moeten naar gebruikers.
Niet verkopen die aandelen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ook overgestapt naar Eneco vanwege groene stroom van eigen bodem.

Ik blijf een trouwe klant mits de groene visie
behouden blijft.
Eneco in handen van een vervuiler zou voor mij reden zijn om over te stappen naar bijvoorbeeld vandebron.

Ik heb gezien wat een andere visie met een energiebedrijf kan doen, een tijd terug is Essent van voorloper op het gebied van duurzaam naar een van de grootste vervuilers op de lijst gegaan, dankzij overname door een partij met een minder groene visie
Kopers van aandelen willen vooral 2 zaken: koersstijging van hun aandelen én zo veel mogelijk dividend. Niemand belegt in aandelen uit liefdadigheid, ook niet als het woord duurzaam wordt genoemd. Deze twee punten doen mij het ergste vrezen voor de energieprijzen in de toekomst.

Vervolgens stelt Eneco dat de meerderheid van de gemeenten vóór verkoop is. Gemeentepolitiek is gebaseerd op de korte termijn. Bedragen uit verkoop van aandelen zijn welkom om hier goede sier mee te maken en wel éénmalig. De nu nog gebruikelijke uitkering per jaar vervalt. Naast de energieprijs gaat dus ook de bijdrage van burgers aan gemeentelijke lasten omhoog.

Om de zuurgraad te verhogen nog het volgende. Eneco schermt met duurzame (wind)energie. Bijvoorbeeld voor de windturbines aan de Oude Maas is Eneco de initiatiefnemer. Dit project is puur en alleen rendabel te maken door de subsidie (SDE). De windkracht ter plaatse is namelijk te beperkt om de zaak uit energieopbrengsten te financieren. Eneco weet dit en geeft dit toe. Die subsidie wordt uiteraard ook weer door ons gebruikers betaald. Een overstap naar een concurrent wordt voor deze trouwe klant -ruim 43 jaar- een logische stap.
Ben ik negatief? Ik ben bang alleen maar realistisch.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen