Eneco en trouwe klanten het wil maar niet lukken | Eneco Community
vraag

Eneco en trouwe klanten het wil maar niet lukken

Reputatie 2
Badge
Naar aanleiding van u brief over contractverlening.

Beste Eneco op 01-10-2015 loopt mijn energiecontract af. Het betreft een contractvorm Garantieprijs Premium Ecostroom & gas zomer 01-10-2015.

Dit contract heb ik 3 jaar geleden met veel moeite kunnen afsluiten en was alleen maar bestemd voor mondige en trouwe klanten. Klanten kunnen niet voor genoemd contractvorm kiezen daar het nergens wordt aangeboden niet op de Eneco internet site maar ook niet bekend is bij (veel) klantenservice medewerkers. Je moet bij toeval een Eneco medewerker treffen die wel bekend is met deze contractvorm. Voor meer informatie zie het Eneco forum topic “trouwe klanten belonen”

Ik zit nu weer in de zelfde omstandigheden. Eneco doet nog steeds niets om trouwe klanten te belonen c.q te behouden. Eneco doet mij schriftelijk een aanbod voor een contract verlenging. Weer krijg ik een onbestendig gevoel in mij dat Eneco totaal geen compassie heeft wat betref trouwe klanten te behouden. Het aanbod bestaat uit 3 contractvormen en daar kan ik dan een keuze uitmaken. Welke contractvorm ik ook kies ik betaal bij Eneco gewoon de hoofdprijs voor stroom en gas als je Eneco eenheidsprijzen vergelijkt met andere energie aanbieders. Weer geeft Eneco mij de indruk dat trouwe klanten geen toegevoegde waarde heeft voor Eneco en liever nieuwe klanten wilt binnenhalen. Het enige wat Eneco mij als trouwe klant dwingt is, overstappen.

Ik weet dat er binnen Eneco nog een verborgen contractvorm is Garantie prijs Premium Ecostroom en zomergas 20..

Op die aanbieding wacht ik dus.

45 Reacties

Reputatie 2
Badge
Brandje, In overstappen heb ik ook geen zin in. Maar de Energie markt, lees Eneco, dwingt je wel tot actie. Eneco heeft na de privatisering uitbundig geprofiteerd van vaste klanten die niet wilde overstappen en bleven hangen in hun sentiment van service e.d. Ik ook dus. Maar na 45 jaar klant van Eneco te zijn verwacht je wel eens een wederdienst. En je opmerking krijg ik een eenmalige bonus voor het overstappen, nee. Het voordeel zit in de lage leveringsprijzen en vastrechtprijs voor stroom en gas en een goed gevoel. En voor degene die ook deze topic lezen. Het afgelopen jaar zijn alle energie prijzen behoorlijk in prijs gedaald. Eneco laat haar trouwe klanten daar niet in meedelen. Mijn aflopend 3 jarige Premium contract heeft een lagere leveringsprijs voor stroom dan wat mij nu wordt aangeboden. De gasprijs is maar een fractie verlaagd maar het vastrecht is hoger. Ten opzichte van andere energie leveranciers zit Eneco aan de top wat leveringsprijzen stroom en gas betreft.
Klantenbinding zoals dagje dierentuin(vip) of cadeaubonnen? 47 jaar klant eerst GEB wat over ging in ENECO. Helaas begint mijn achternaam met een Z dus altijd achter in de rij........
Gratis Toon maar helaas, ik neem alleen stroom af warmtepomp etc., geduld is een schone zaak maar eens houdt het wachten op.
Reputatie 2
Badge +1
Nou Mike zoals beloofd de terug koppeling.
Ik ben gebeld door een collega van klant behoud. Hij gaat een email sturen aan hoofd marketing om te kijken of we toch niet is wat voor bestaande klanten kunnen doen die al jaren klant zijn van Eneco en hun contract weer gaan verlengen. Als hij antwoord krijgt dan laat hij mij het weten en uiteraard laat ik het dan hier weer weten.

Laten we zo zeggen ik verwacht niks maar goed het zou nu wel is fijn zijn als Eneco zich anders op stelt dan het gros van de energie leveranciers en zich daarmee dus bijzonder maakt.
Reputatie 4
Badge
We gaan je vinden Ton 😉 Groet Martijn
Reputatie 2
Badge +1
Hallo Folkert & Mike,

We zijn inmiddels een maand verder de reactie die ik heb ontvangen op 28-1-2016 is:

Naar aanleiding van uw reactie op ons forum heb ik u geprobeerd te bereiken. Dit is helaas niet gelukt. (vreemd ik ben 24/7 bereikbaar en heb geen gemiste oproep)

Uw verzoek om eens nader over de ruimste zin van klantbehoud te debatteren ligt nog bij onze afdeling marketing.
Marketing is nog niet in staat geweest te reageren. Uw opmerkingen worden zeker zeer serieus genomen.
Binnen afzienbare tijd zullen zij contact met u opnemen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te informeren.

Het Topic onderwerp "Eneco en trouwe klanten het wil maar niet lukken" is hier wel degelijk weer van toepassing.... Het lukt dus niet...

Er meer dan een maand over doen om überhaupt met een antwoord te komen of een oplossing. Als jullie marketing afdeling zo langzaam is in reageren dan denk ik dat er veel trouwe klanten naar andere leveranciers gaan. Stroom blijft stroom en gas blijft gas. Of ik nu aan Eneco betaal of aan De NEM Geen verschil ja alleen in mijn portemonnee. Misschien een tip. Hecht waarde aan je trouwe klanten en ben is wat sneller met reageren anders is deze trouwe klant straks geen klant meer en spek ik de portemonnee van een andere energie leverancier. Ik zie namelijk steeds minder redenen om bij Eneco te blijven.
Reputatie 7
Badge +6
@Jurgen,

Mooi dat er contact is geweest en dat je uitleg hebt gekregen. Volgende maand is er hopelijk wat meer duidelijk als je weer wordt gebeld! 🙂
Reputatie 2
Badge
Op 6 juli een vraag gesteld als trouwe klant over het continueren van mij aflopend contract. Eneco klantenservice motto binnen 5 werkdagen wordt er contact met u opgenomen. Inmiddels zijn we 10 werkdagen verder.

Naar aanleiding van u brief over contractverlening. Zie onderstaand tekst.

Beste Eneco op 01-10-2015 loopt mijn energiecontract af. Het betreft een contractvorm Garantieprijs Premium Ecostroom & gas zomer 01-10-2015.

Dit contract heb ik 3 jaar geleden met veel moeite kunnen afsluiten en was alleen maar bestemd voor mondige en trouwe klanten. Klanten kunnen niet voor genoemd contractvorm kiezen daar het nergens wordt aangeboden niet op de Eneco internet site maar ook niet bekend is bij (veel) klantenservice medewerkers. Je moet bij toeval een Eneco medewerker treffen die wel bekend is met deze contractvorm. Voor meer informatie zie het Eneco forum topic “trouwe klanten belonen”

Ik zit nu weer in de zelfde omstandigheden. Eneco doet nog steeds niets om trouwe klanten te belonen c.q te behouden. Eneco doet mij schriftelijk een aanbod voor een contract verlenging. Weer krijg ik een onbestendig gevoel in mij dat Eneco totaal geen compassie heeft wat betref trouwe klanten te behouden. Het aanbod bestaat uit 3 contractvormen en daar kan ik dan een keuze uitmaken. Welke contractvorm ik ook kiest ik betaal bij Eneco gewoon de hoofdprijs voor stroom en gas als je Eneco eenheidsprijzen vergelijkt met andere energie aanbieders. Weer geeft Eneco mij de indruk dat trouwe klanten geen toegevoegde waarde heeft voor Eneco en liever nieuwe klanten wilt binnenhalen. Het enige wat Eneco mij als trouwe klant dwingt is, overstappen.

Ik weet dat er binnen Eneco nog een verborgen contractvorm is Garantie prijs Premium Ecostroom en zomergas 20..

Op die aanbieding wacht ik dus.
Ik wist het wel; ik ging gewoon overstappen en pakte een flinke bonus!
Het niet reageren van klantenservice Eneco op mijn vraag continueren van mijn aflopend contract heeft mij doen besluiten over te stappen. En het is nog veel voordeliger ook. Dus mijn dank aan de botte houding van Eneco naar vaste klanten toe is groot. Ze hebben liever nieuwe klanten dan vaste klanten.

Kijk een verstandige keuze toch?
En een mooie bonus korting neem ik aan?
Jaarlijks overstappen levert nu eenmaal de meeste korting op!
Je moet er maar zin in hebben, maar je hebt gelijk.
Tja dan zit je nu na je overstap dus kennelijk beter, met ongetwijfeld een bonus.
En waarom Eneco nog niet rereageerd heeft zit 'm er misschien in dat je contract per 1 oktober pas afloopt.
Volgens mijn gegevens wordt Eneco pas echt actief in de laatste maand.
Dus m.i. is je actie nu nog te vroeg.
Reputatie 2
Badge
Eneco is wel actief want ik heb al een verlengings voorstel gekregen. Als ik als klant daarop reageer door te vragen met een beter voorstel te komen is het stil. Zowel via klantenservice als dit forum. Ondanks de houding van Eneco naar vaste klanten toe heb ik alle moeite gedaan en voordelen te verzinnen om maar bij Eneco te blijven, overstappen vind ik niks. Maar het is ze gelukt ik ben de energie markt opgegaan en wat een verschil in prijzen met name die vaste klanten betalen en nieuwe klanten krijgen. De enige moeite die je moet doen elk jaar overstappen. Het schijnt voor energie maatschappijen lonend te zijn om klanten maar voor één jaar vast te houden ?.

Voorbeeld als Eneco klant bij verlenging 3 jaar daltarief stroom €0,21386 Normaaltarief €0,23067 Gastarief €0,61575m3 Vastrecht per maand €3,46 stroom en €3,46 Gas

Green Choice (Eneco gerelateerd) geen contract maar een prijsgarantie tot 01-09-2016 Daltarief stroom €0,1884 Normaaltarief €0,1928 Gastarief €0,5196 m3 Vastrecht per maand stroom €2,90 en €2,90 Gas.

Keuze snel gemaakt.
Nou mooi toch. Was toch niet zo moeilijk?
En over een jaar vind je weer een ander die goedkoper is.
Je moet er wat voor over hebben.
Je wordt er wel bedreven in dan!
47 pas????

Ik al 50; vroeger Gas en Water Gem XXX en nog steeds bevalt Eneco prima met Toon!

Tja wil je cadeautjes en korting dan moet je overstappen.
Zoals bij vele bedrijven wordt de meeste energie gestoken in het werven van klanten.
Maar dan moet je wel zin hebben in het hoppen tussen de vele aanbieders.

De volgorde van het alfabet speelt overigens geen enkele rol.
Maar wie weet wat in 2016 voor je in het "vat"zit.
Reputatie 3
Badge +1
Brandje, ik zie dat jij graag bij eneco blijft ivm Toon. Nu Toon vrij beschikbaar is, kun je die ook gebruiken bij andere leveranciers. Je mist dan alleen de vergelijking. Die hou ik zelf al jaren bij, dus dat mis ik niet. Overstappen wordt dus wel zinvoller, mede door de bonus.
Ik,vroeg me dan ook af waarom je toch bij toon blijft , of mis ik iets? Ik heb nml ook geen contract, dus kan overstappen wanneer ik wil.
Ps ik heb de toon in het verleden nog gekocht, dus die kan ik houden.
Brandje, ik zie dat jij graag bij eneco blijft ivm Toon. Nu Toon vrij beschikbaar is, kun je die ook gebruiken bij andere leveranciers. Je mist dan alleen de vergelijking. Die hou ik zelf al jaren bij, dus dat mis ik niet. Overstappen wordt dus wel zinvoller, mede door de bonus.
Ik,vroeg me dan ook af waarom je toch bij toon blijft , of mis ik iets? Ik heb nml ook geen contract, dus kan overstappen wanneer ik wil.
Ps ik heb de toon in het verleden nog gekocht, dus die kan ik houden.

Uiteraard weet ik dat je met Toon niet aan Enevo vast zit, maar qua Toon Zon en de App's blijf ik lekker bij Eneco zitten. Uiteraard met een variabel contract, zodat ik (voorlopig) geniet van de prijsverlaging.
Hoppen om een verlaging en/of kado's heb ik geen zin in.
Dus ik viel me voorlopig nog prima thuis bij Eneco; ik heb nu met Toon Zon een volledig overzicht over het reilen en zeilen van m'n energieverbruik en teruglevering.
Reputatie 2
Badge +1
Mooi topic. Ik ben van mening dat je vaste en trouwen klanten net zoveel waard zijn als een nieuwe een vaste die gaat lopen zie je niet meer terug of lastig terug. En ja stroom is stroom en gas is gas. Je moet dus meerwaarde bieden een daarvan is Toon en ja dat kan nu ook als zonder dat je Eneco klant bent. Dus ook daar zit geen meerwaarde meer om bij Eneco te blijven maar misschien moeten ze dan de vaste toon Eneco klanten is gaan belonen met leuke toon gadgets ze krijgen immers genoeg centjes binnen alleen aan de toon kosten.

Ik zie dus graag een reactie hier van de afdeling marketing of er eindelijk een verandering gaat komen in 2016 en dat jullie laten weten dat jullie een vaste of een loyale klant is gaan verblijden met leuke gadgets die de Toon nog interessanter maken in zijn gebruik. En ja misschien is wat anders dan een korting die je bij elke energie aanbieder kan krijgen.
Dat is het zeker!
Veeeele malen is dit onderwerp her en der aan de orde geweest; los van klantenkortingen op slimme stekkers en eventueel een rookmelder; kan je soms kaartje voor Blijdorp krijgen, maar dat is het dan ook.
Zoals je al eerder zei je voel je thuis en dan blijf je, zo voel ik het ook en hoppen haat ik.
Als ik bij Ziggo ben dan krijg ik ook verder geen aanbiedingen meer, maar zit ik bij KPN nou dan kan ik zo 6 maanden korting krijgen, zo werkt het helaas nu eenmaal.
Reputatie 2
Badge +1
Ton ik denk dat als Eneco mee leest en dan de marketing afdeling dat ze maar is een reactie moeten geven waarom ze niet doen aan actief klanten behoud en waarom ze geen cadeautjes weg geven muv de Blijdorp kaartjes aan de andere kant van het land.

Dus marketing afdeling we lezen graag jullie reactie.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Oude klant,

Jeetje, 47 jaar is zeker niet niks! Dan ben je inderdaad een zeer trouwe klant! Wat jammer dat onze waardering niet helemaal overkomt en je het gevoel hebt je altijd achter in de rij staat. Omdat je nog geen uitnodiging hebt ontvangen voor Blijdorp, kan ik me die gedachten goed voorstellen. Graag leg ik je uit dat we ieder jaar een andere groep selecteren, op een wijze waarbij de achternaam (bij jou met een Z) niet van invloed is. Dat je nog geen uitnodiging hebt ontvangen, betekent zeker niet dat we je overslaan of vergeten. Wellicht ben je de volgende keer aan de beurt 😉 Verder gaan we altijd graag in gesprek met loyale klanten, waarbij het gevoel leeft dat jij nu beschrijft. Vind je het goed dat we je daar even over bellen? Ik hoor het graag van je.....

Groet,,
Mike
---

Beste Jurgen,

Thanks voor de aanvulling en het delen van jouw ideeën over het tevreden houden van vaste klanten. Hoewel ik opmerk uit dit topic dat het niet helemaal zo overkomt, hechten we toch veel waarde aan onze groep trouwe klanten. Zoals eerder aangehaald, organiseren we jaarlijks het Dagje Samen Uit in Blijdorp. De insteek hiervan is juist om onze trouwe/loyale klanten een gevoel van waardering over te brengen. We vinden dit een leuke, gezellige en vooral persoonlijke manier om deze dag zo met onze klanten door te brengen. Helaas lukt het niet om iedereen in één keer uit te nodigen, maar het is de bedoeling dat iedereen een keer aan de beurt komt. Het periodiek toewijzen van leuke gadgets voor bijvoorbeeld Toon, is natuurlijk een leuk (maar ook zeer kostbaar) idee. Los van hoe we nu omgaan met "klantbehoud" en "overstapsignalen" betekent niet dat we niet continu opzoek zijn naar vernieuwing en verbetering, ook op dit gebied. Maar goed, dit alles neemt niet weg dat we niet openstaan voor een persoonlijk gesprek, gezien het gevoel dat hierover bij jou leeft. Vind je het goed dat we ook jou hierover eens telefonisch contacten?

Ook jullie visies leg intern voor :)

Groet,
Mike
Reputatie 2
Badge +1
---

Beste Jurgen,

Thanks voor de aanvulling en het delen van jouw ideeën over het tevreden houden van vaste klanten. Hoewel ik opmerk uit dit topic dat het niet helemaal zo overkomt, hechten we toch veel waarde aan onze groep trouwe klanten. Zoals eerder aangehaald, organiseren we jaarlijks het Dagje Samen Uit in Blijdorp. De insteek hiervan is juist om onze trouwe/loyale klanten een gevoel van waardering over te brengen. We vinden dit een leuke, gezellige en vooral persoonlijke manier om deze dag zo met onze klanten door te brengen. Helaas lukt het niet om iedereen in één keer uit te nodigen, maar het is de bedoeling dat iedereen een keer aan de beurt komt. Het periodiek toewijzen van leuke gadgets voor bijvoorbeeld Toon, is natuurlijk een leuk (maar ook zeer kostbaar) idee. Los van hoe we nu omgaan met "klantbehoud" en "overstapsignalen" betekent niet dat we niet continu opzoek zijn naar vernieuwing en verbetering, ook op dit gebied. Maar goed, dit alles neemt niet weg dat we niet openstaan voor een persoonlijk gesprek, gezien het gevoel dat hierover bij jou leeft. Vind je het goed dat we ook jou hierover eens telefonisch contacten?

Ook jullie visies leg intern voor :)

Groet,
Mike

Hoi Mike,
Jullie mogen mij altijd bellen om is te sparren over zulke ideeën. Ik weet niet welke gegevens je wilt ontvangen om dit te bewerkstelligen.

Wat betreft jullie terug komende Blijdorp uitje. Dit is heel leuk voor klanten die in de omgeving van Rotterdam wonen. Maar ik wordt er niet bepaald Blij van.... Ik woon in Gaanderen. Dit ligt nu niet bepaald naast Rotje knor. Ik snap dat Eneco dit doet in zijn vestigingsstad dit geldt ook voor jullie bijeenkomsten op het hoofdkantoor. Dit is ook niet de eerste keer dat dit in Rotterdam gedaan wordt.

Periodiek kadootjes weg gegeven hoeft ook niet maar als ik mijn contract verleng kan ik dat nu doen bij Eneco maar ik kan ook overstappen naar een ander waar ik een hoge korting krijg. Ik kan mijn Toon nu immers ook bij een andere leverancier gebruiken. Dus waarom zou ik dan bij eneco blijven.
Nou u tekent weer bij voor 1 jaar en u bent toon gebruiker dan krijgt u van ons een slimme stekker cadeau. Of u tekent twee jaar bij u krijgt van ons een rookmelder en een slimme stekker cadeau. Of bij drie jaar krijgt u van ons een Philips Hue starters kit cadeau OID. Als jullie dit direct inkopen bij philips dan is de marge hierop interessant en zelfs realiseerbaar.

Maar goed bel me maar is Mike. Lijkt me gezellig....
Reputatie 4
Badge +1
Top, dank voor jouw reactie Jurgen. We hebben al jouw gegevens al, dus je hoort van ons! Koppel je hier nog even terug hoe je dat hebt ervaren?

Groet,
Mike
Reputatie 2
Badge +1
Top, dank voor jouw reactie Jurgen. We hebben al jouw gegevens al, dus je hoort van ons! Koppel je hier nog even terug hoe je dat hebt ervaren?

Groet,
Mike

Mike je collega heeft vanmorgen gebeld. Helaas was ik aan het werk wat ik je ook al in een PB had aangegeven. Hij zou om half 2 vanmiddag terug bellen. Tot op heden nog niks gehoord..
Reputatie 4
Badge +1
Oei, jammer! Ik ga er gelijk achteraan Jurgen!

Groet,
Mike
Reputatie 2
Badge +1
Oei, jammer! Ik ga er gelijk achteraan Jurgen!

Groet,
Mike

Hoi Mike,

We zijn 10 dagen verder en nog geen reactie van de afdeling marketing.

Gr jurgen
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Jurgen,

Ik zie inderdaad dat mijn collega intern wat zaken heeft uitgezet, naar aanleiding van jullie gesprek. Ik heb nog een een reminder neergelegd, bij de betreffende collega. Kortom; wordt vervolgd!

Groet,
Mike

Reageer