Discussieer mee: Eneco verstuurt geen papier meer! | Eneco Community
vraag

Discussieer mee: Eneco verstuurt geen papier meer!

Reputatie 3
Wist je dat Eneco elk jaar 535.000 jaarnota’s per post verstuurt naar haar klanten? Dit betekent dat 35% van alle Eneco klanten nog een jaarnota per post ontvangt. Voor de nieuwsbriefstelling van juli wil ik jullie vragen om mee te praten over de volgende stelling: Eneco verstuurt geen papier meer!

Zou jij je keuze willen toelichten? We zijn benieuwd hoe jij hierover denkt!

Ben je het eens of oneens met de stelling?

189 Reacties

Reputatie 4
Badge +4
Hallo Kimberly,

Hoe minder papier hoe beter. Wel moet er rekening mee worden gehouden met het feit dat niet iedereen een PC c.q. email adres heeft.Tevens ervaar ik dat het wel eens "mis" kan gaan met de verzending. Laatste jaarafrekening kreeg ik per email maar ook nog eens per post! Nieuws brieven kwamen niet of te laat. Dus de systemen zullen goed moeten functioneren.

Groet
Badge +5
Vooral mijn partner heeft niets met een pc en wil relevante facturen zoals die van energie per post ontvangen. Ik kijk er ook zo tegenaan en op termijn is het hebben van een computer niet meer vanzelfsprekend.
Het alternatief van een tablet dekt onvoldoende de lading als je wil raadplegen, vergelijken, archiveren, printen of opmerkingen maken op het document.
Dat er bespaard en vereenvoudigd moet worden vind ik begrijpelijk maar niet op dit soort relevante zaken waar het gaat om ingewikkelde overzichten waar je details gemakkelijk over het hoofd ziet.
Daarbij komt dat e-mails niet overal goed gaan vwb verzenden of ontvangen.
Hoi Kimberly,

Ik ben in principe voor een papiervrije communicatie, alleen minimaal 2 zaken die ik toch ouderwets op papier wil hebben.
Dat zijn de afrekeningen van de bank eens per maand en jaarfacturen.
Ik vind de afhankelijkheid van een PC en printer daarvoor net even te gevaarlijk.

Daarom heb ik bij Eneco ook alle parameterers op digitaal via Email staan, behalve de jaarnota.
Reputatie 3
Badge +4
Van mij mogen verzoeken voor meterstanden enz via de mail verzonden worden maar de jaarnota met alles gegevens heb ik graag per post binnen.
Reputatie 3
Badge +1
Prima! Van mij mogen jullie alles per mail toezenden. Rekening houden met mensen die geen computer hebben, die moet je nog op papier versturen. Via mijn Eneco zouden mensen dit moeten kunnen aangeven. Mensen kunnen de nota per mail ontvangen en uitprinten, mochten ze het nog op papier willen hebben.

Wij kregen afgelopen keer jaarboek per mail en ook per post. Dat vonden wij een beetje overbodig, we hadden het al per mail ontvangen. Het zal voor jullie ook een hoop geld schelen en misschien is het daarom een idee om iedereen, die alles per mail ontvangt, een korting te geven of mensen die hem juist per post wil ontvangen, die moet 1,50 euro betalen voor verzending. Dit doen de meeste bedrijven, kunnen jullie ook aan denken.

Dus weg met al dat papier, liever nog gisteren dan vandaag!!
Reputatie 6
Badge +1
Tegenwoordig leven we in het digitale tijdperk. Ziekenhuizen,gemeentes etc gaan allemaal over op papierloos werken. Waarom de energieleverancier niet. Ik juich papierloos toe.

En zeker voor Eneco, die duurzaamheid en milieu hoog in het vaandel hebben staan. Papier kost bomen en milieu en is eigelijk, in combinatie met de gebruikte inkt en bezorging niet echt duurzaam. Daarbij komt de post ook meteen op je telefoon, waar je ook bent.

Alleen de vraag: mag het juridisch? Papierloos contracten,nota's en aanmalingen. Dat weet ik niet.
Reputatie 3
Badge +1
Zelf ben ik voor het afschaffen van papieren contracten, nota's en noem maar op.
Wel zul je als bedrijf je automatisering uitstekend in orde moeten hebben.

Het is ook eigenlijk in deze tijd niet meer te verantwoorden dat je nog op papier aanlevert.
Gezien de al eerder gedane opmerking dat papier zeer milieu belastend is.
Daarbij gaat al zeer veel via geautomatiseerde kanalen zoals e-mail.
Nu is deze vorm nog wel te vrijblijvend qua ontvangst en bevestiging, maar ik ben er van overtuigt dat binnen enkel jaren er wetgeving komt waarbij er verplicht een ontvangst/lees bevestiging wordt verstuurt en je dit zelf niet meer kan bepalen. (en ik ben voorstander)

@Jürgen,

Wettelijk is het inmiddels gewoon toegestaan.
Soms gelden er wel afwijkende regeltjes, zoals bijvoorbeeld bij energiecontracten.
Zie Consuwijzer als voorbeeld.
Reputatie 3
Badge +3
Ik ben een groot voorstander van veel minder papieren post. Go Eneco 🙂
Reputatie 3
Hi allemaal,

Ik zie dat jullie deze discussie goed oppakken! Wellicht leuk om wat specifieke informatie met jullie te delen.

- Ongeveer 65% van alle jaarnota’s wordt per mail verstuurd;
- Ongeveer 15 % kan niet per mail, omdat we van die klanten geen e-mailadres hebben;
- De overige 20% heeft geen mailadres of kiest bewust voor een nota per post.

Er is zeker potentie om te streven naar een papiervrije toekomst 😃
Wist je dat Eneco elk jaar 535.000 jaarnota’s per post verstuurt naar haar klanten? Dit betekent dat 35% van alle Eneco klanten nog een jaarnota per post ontvangt. Voor de nieuwsbriefstelling van juli wil ik jullie vragen om mee te praten over de volgende stelling: Eneco verstuurt geen papier meer!

Reputatie 3
Badge +1
Die 15% maar eens aanschrijven, per post, en vragen of die hun gegevens willen aanvullen op MIJN ENECO. Dan heb je gelijk die 15% ook weer binnen, met de hoop dat deze hem per mail willen ontvangen.

En de overige 20%, waar je wel een email van hebt, toch nog eens aanschrijven en vragen of ze hem per mail willen ontvangen. En toch blijft het niet vreemd dat je voor papieren nota's/facturen/jaarnota een X bedrag vraagt. Zo krijg je gratis bij T-Mobile je factuur online, wil je deze per post dan kost het geld. Bedrijven hebben daar tenslotte ook werk aan, dus vreemd is het niet. (in mijn ogen dan)

Helemaal papier vrij ga je het niet krijgen, er zijn altijd mensen die geen mail hebben en/of alles op papier willen hebben. Al hoewel, jeugd gaat toch steeds meer online en op mobieltjes, die schrijven toch niet meer? Waar ik werk hebben we alles papier vrij, het is even wennen, soms toch papiertje er bij, maar we streven naar papier vrij.
Persoonlijk vindt ik dit een prima voortgang. Zelf doe ik al jaren niets met papier, alles gaat bij mij digitaal.
Dus wanneer een bedrijf een digitale nota toestuurt wil ik geen papieren exemplaar. Ik hoop dat veel bedrijven dit snel overnemen en overgaan tot het (nagenoeg) papierloze tijdperk.
Prima! Er zal toch een uitzondering moeten worden gemaakt voor internetloze mensen.
Prima! Er zal toch een uitzondering moeten worden gemaakt voor internetloze mensen.

Dat gebeurt ten alle tijde, omdat je dan ook geen Emailadres hebt en Eneco je dus via de digitale snelweg niet kan bereiken.

Op de eerste plaats is het milieuvriendelijk. Scheelt enorm aan portokosten. Je kunt de jaarnota altijd terugzien bij inloggen op Mijn Eneco.
Nu ik toch reageer, zie ik liever de jaarnota van 1 januari tot 1 januari lopen. Waarom wachten bij opgeven meterstanden tot bericht is ontvangen.
Geen papieren nota en jaaroverzicht. Dat bespaart heel veel papier en porto. Goed voor het milieu en natuurlijk de besparing doorberekenen aan Eneco klanten. Klanten zonder internet natuurlijk wel een papieren overzicht e.d.
Reputatie 4
Badge +4
Hi allemaal,

Ik zie dat jullie deze discussie goed oppakken! Wellicht leuk om wat specifieke informatie met jullie te delen.

- Ongeveer 65% van alle jaarnota’s wordt per mail verstuurd;
- Ongeveer 15 % kan niet per mail, omdat we van die klanten geen e-mailadres hebben;
- De overige 20% heeft geen mailadres of kiest bewust voor een nota per post.

Er is zeker potentie om te streven naar een papiervrije toekomst :D

Ik ben tegen het zonder meer afschaffen van een papieren nota. Niet, omdat ik dat niet zou willen, maar zoals anderen al aangaven, dat een deel van de ouderen niet de beschikking hebben over een computer/internetverbinding.

Wel is het goed om klanten te benaderen met de vraag of zij eventueel de correspondentie (inkl. nota's) voortaan per mail willen ontvangen. En als je dit succesvol wilt laten zijn, geef dan "het voordeel" hiervan terug aan de klant. Zo doet het Oasen in Gouda ook: doorgeven watermeterstand, nota en automatische incasso levert 10 euro voordeel op!

ppj
Prima hoor geen papieren nota, maat alles via de email
Reputatie 1
Persoonlijk vind ik een papieren eindafrekening nog steeds erg prettig en overzichtelijker
Badge +5
Prima hoor geen papieren nota, maat alles via de email

Er zijn ook mensen die niet de vaardígheid hebben om dit soort zaken in de computer te overzien, laat staan dat men een tablet of computer heeft.
Een beetje rekening houden met je uitspraak misstaat niemand, ook jou niet HCPrins.

Wellicht komt deze reactie net zo hard aan als jouw reactie bij menig ander, en dat is mijn opzet nu.;)

Denk na!
Reputatie 1

Reputatie 1
Beter is wel als je iets tastbaar in de handen heb wat je elk moment kan bekijken en je niet afhankelijk bent van een bestand, wat altijd kan verdwijnen of een computer die het ergens gewoon niet meer doet, want dan heb je niets meer.
En met het ouder worden kan je het meeste niet eens meer volgen of lezen vanwegen de klein letters of de onbegrijpelijke termen, waarmee het in de computer wereld voor je ogen gaat schitteren.
Die ene keer per jaar belast het milieu niet. Als het per email gaat zullen veel mensen dit alsnog op hun eigen printer uitprinten, wat VEEL duurder en milieu-onvriendelijker is als wat Eneco voor een nota zal betalen.
Reputatie 1
Beter is wel als je iets tastbaar in de handen heb wat je elk moment kan bekijken en je niet afhankelijk bent van een bestand, wat altijd kan verdwijnen of een computer die het ergens gewoon niet meer doet, want dan heb je niets meer.
En met het ouder worden kan je het meeste niet eens meer volgen of lezen vanwegen de klein letters of de onbegrijpelijke termen, waarmee het in de computer wereld voor je ogen gaat schitteren.

Reageer