Controleer de jaarnota | Eneco Community

Controleer de jaarnota

• 7 december 2012
  • 2 reacties
  • 1523 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Beste Forum leden en Eneco klanten.

Het is weer de tijd voor de jaarlijkse eindafrekening. Ik wil alle Eneco klanten verzoeken de jaarafrekening kritisch te bekijken. Met name de leveringstarieven stroom, gas en toegepaste BTW tarief.

Zoals iedereen weet is per 01-10-2012 het BTW tarief van 19% naar 21% gegaan. Voor sommige is in 2012 ook nog eens het leveringstarief stroom en gas gewijzigd i.v.m met contractwijziging.

Ik weet niet hoe gespecificeerd Eneco de jaarafrekening aanbied en berekend maar op voorhand een advies.

Als Eneco klant heb je het recht dat Eneco opgeeft over welk deel stroom en gas verbruik nu 19% BTW is berekend en  welk deel stroom- en gas verbruik 21% BTW. Dit geldt natuurlijk ook voor leverings- en netwerkkosten en energiebelasting.

Voor degene die het verbruiksjaar 2012 een contractwijziging heeft aangegaan. Ook daar vragen om een verbruik stroom, gas specificatie. Bij een goedkoper leveringscontract betaal je immers een lager leveringstarief.

Eneco ziet niets in een eerlijke verrekening om bij wijzigingen in leveringstarief en BTW de klant te vragen naar de meterstanden ingaande de tariefwijzigingen. Eneco bepaald namelijk graag zelf het gemiddelde stroom- en gas verbruik bij verrekening van gewijzigde leveringstarieven en belastingtarieven.

Is je jaarafrekening berekend met gemiddelde verbruikscijfers stroom, gas en leveringstarieven, BTW en belastingen gaat daar dan niet mee akkoord. Vraag om een gespecificeerde stroom- en gasverbruik berekening met toegepaste leveringstarieven, leveringskosten, netwerkkosten, energiebelasting en BTW tarief.

Wees en blijf een kritische Eneco klant, alleen dan wordt er rekening met je gehouden.

Degene die gebruik maakt van goed werkende Toon@ kan zijn verbruik zelf berekenen.

Eneco consument 

2 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
@Eneco consument,
Ik heb een nieuw topic geopend voor je bericht over het controleren van de jaarnota, omdat het bericht niet thuis hoort in het topic over 'trouwe klanten belonen'

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge +2
Beste Eneco consument,

Even een quote:
"Als Eneco klant heb je het recht dat Eneco opgeeft over welk deel stroom en gas verbruik nu 19% BTW is berekend en welk deel stroom- en gas verbruik 21% BTW. Dit geldt natuurlijk ook voor leverings- en netwerkkosten en energiebelasting"

Gezien het feit dat ik een slimme meter heb zou ik verwachten dat Eneco redelijk precies aan het eind van het jaar kan inschatten hoeveel gas en stroom verbruikt is tot 31 dec 2012 i.v.m. de BTW verhoging.

Bovendien heb ik een slimme meter laten installeren i.v.m. teruglevering van mijn zonnepanelen.
Ook daar kan Eneco exact de periode overgang zien omdat Stedin de oude meterstanden heeft doorgegeven op het moment van in gebruikname panelen en slimme meter.

Als Eneco op mijn afrekening aankomt met schattingen dan ga ik direct in beroep want die schattingen kunnen in mijn nadeel zijn als zij mijn teruglevering niet in mindering brengen.

Dat ik alert blijf op de afrekening is duidelijk: ik heb diverse emails en telefoontjes aan Eneco moeten doen omdat mijn contractwijziging niet vermeld stond in "Mijn Eneco" wat ik uiterst slordig vindt.

"Ja maar in de afrekening staat het wel goed vermeld" krijg je als antwoord!
Ik ben erg kritisch want als het bij "Mijn Eneco" weken fout gaat dan heb ik ze al verteld dat ik de afrekening zeker scherp zal controleren.

Met energieke groet,

Stansat

Reageer