Verbruik voor klanten met slimme meters op vernieuwde Mijn Eneco | Eneco Community

Verbruik voor klanten met slimme meters op vernieuwde Mijn Eneco

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1732 reacties
Vernieuwde Mijn Eneco
De vernieuwde website heeft helaas nog een paar kinderziektes. Dankzij jullie reacties op dit forum komen we hier snel achter en lossen dit zo snel mogelijk op. Hieronder noemen we de meest voorkomende problemen op de vernieuwde Mijn Eneco met slimme meters. We werken er met man en macht aan om deze punten zo spoedig mogelijk te verhelpen.

- Ingeschat verbruik voor klanten met slimme meters
Het ingeschatte verbruik is het verbruik dat door Eneco is ingeschat. Helaas wordt deze niet juist getoond binnen het tabblad ‘Uw verbruik’.

- Downloaden van verbruik
Klanten met slimme meters kunnen hun verbruik downloaden. Het bestand dat wordt gedownload is een .csv bestand (komma gescheiden). Helaas wordt dit nu niet standaard op de juiste manier door Excel geopend.

- Maandelijks uw verbruik per email of sms
Deze dienst is beschikbaar voor klanten met slimme meters. Heb je recent slimme meters gekregen of zich pas aangemeld voor Mijn Eneco dan kan het enkele weken duren voordat je je voor deze dienst kan aanmelden. In de nieuwe Mijn Eneco komt er in dit geval nog een foutmelding in plaats van een nette melding. Dit wordt ook zo snel mogelijk opgelost.

- Storing in verbruiksgegevens van slimme meter klanten in maart en april

Eneco is afhankelijk van de netbeheerders voor het verkrijgen van de juiste verbruiksgegevens uit de slimme meters. Eneco vraagt voor klanten die daarvoor toestemming hebben gegeven, dagelijks de meterstanden op bij de netbeheerders. In maart en in april zijn er storingen geweest in dit systeem. Daarom kunnen in ‘Uw Verbruik’ in deze periode onverwachte verbruiksschommelingen getoond worden. Helaas kunnen we deze niet met terugwerkende kracht herstellen. Eneco gebruikt deze gegevens niet voor facturatie en daarom heeft dit geen invloed op uw jaarafrekening.

Alle individuele reacties waarin storingen over het verbruik worden genoemd worden gecontroleerd. U kunt ook altijd contact opnemen met het GroenAdvies Team van Eneco door te bellen met 088 8952640 (€ 0,10 p.m.) op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur.

Jullie verdere feedback op de genoemde punten, is van harte welkom!

577 Reacties

Wat schetste mijn verbazing ik heb verbruik over de maand april opgehaald en in de weekende 7, 8 april en 14, 15 april beide de zaterdagen en zondagen is zowel hoog als laag tarief berekend op 7,4 april bede dagen 6 Kwh op hoog tarief en 14, 15 april beide dagen 4 Kwh.
Reputatie 4
Badge +1
Beste plasschaert,

Ik heb je reactie verplaatst naar het juiste topic. De problemen die je aangeeft, zijn inmiddels bekend. In dit topic lees je hier meer over. Heb je toch nog vragen, hoor ik het graag!

Groeten, Mike
Reputatie 4
Badge +1
Zoals ik hierboven heb uitgelegd, zijn er momenteel problemen met het weergeven van de verbruiken via het Excelbestand. Gelukkig is er een tijdelijke oplossing om de verbruiken alsnog weer te geven. Onderneem hiervoor de volgende stappen.

Allereerst klik je in Excel op kolom A zodat deze geselecteerd is.
Ga naar gegevens en klik op tekst naar kolommen (zie afbeelding 1).

Je krijgt dan het scherm zoals weergegeven op afbeelding 2.

Kies dan voor "gescheiden". Klik dan volgende (zie afbeelding 3).

Vink vervolgens "tab" en "komma" aan en klik dan op voltooien.

Zodra het Excelbestand weer juist werkt, laat ik het jullie weten.
Zoals ik hierboven heb uitgelegd, zijn er momenteel problemen met het weergeven van de verbruiken via het Excelbestand. Gelukkig is er een tijdelijke oplossing om de verbruiken alsnog weer te geven. Onderneem hiervoor de volgende stappen.

Allereerst klik je in Excel op kolom A zodat deze geselecteerd is.
Ga naar gegevens en klik op tekst naar kolommen (zie afbeelding 1).

Je krijgt dan het scherm zoals weergegeven op afbeelding 2.

Kies dan voor "gescheiden". Klik dan volgende (zie afbeelding 3).

Vink vervolgens "tab" en "komma" aan en klik dan op voltooien.

Zodra het Excelbestand weer juist werkt, laat ik het jullie weten.

Deze tips wist ik wel. Maar ik mis twee belangrijke standen ter controle, dit zijn de begin en eind stand van de desbtreffende dag. Verder zijn de termen PEAK & OFFPEAK abacadabra voor een leek. Gebruik nu gewoon de termen HOOG & LAAG, zals ze verder ook op de site worden gebruikt. Dis maakt het voor de klanten veel duidelijker. We zijn een nedelands bedrijf en gebruik nu gewoon nederlands. Niet iedereen is de engelse taal machtig.
Ik sluit me aan bij de bezwaren van Plasschaert. Tot enige tijd gelden kon ik al mijn meterstanden per dag downloaden, ook voor mijn zonnepanelen. Dat wil zeggen :
- gas
- van het net afgenomen electra ( dag en nacht )
- aan het net teruggeleverde electra ( dag en nacht )
- zelf geproduceerde electra ( dag en nacht ).
Met deze gegevens kan ik mijn hele verbruik en produktie netjes monitoren.

Nu kan dat niet meer. Maar de informatie hierover van zowel Eneco als netbeheerder Stedin blijft onduidelijk.
- Stedin meldt dat voor gebruikers die daarvoor toestemmng gegeven hebben ze de meterstanden dagelijks doorgeven aan de energieleverancier. Maar hoe moet ik toestemming geven en waarom. Voorheen gung het vanzelf.
- Eneco meldt dat de Produktiegegevens niet meer doorgegeven worden. Hoe moet ik daar nu aan komen? Stedin heeft de tip om net als vroeger van de SLIMME meter de stand over te schrijven
- Ook bij de nieuwe Eneco site lukt het me niet om meterstande te downloaden.
Kunnen jullier er svp met speod voor zorgen dat gebruikers weer gewoon hun eigen meterstanden mbv de SLIMME meters kunnen downloaden op een gebruikersvriendelijke manier. En als ik daarvoor toestemming moet geven; laat me dat dan svp weten.
Reputatie 7
Badge +6
Beste forumleden,

Zoals eerder aangegeven pakken we de opmerkingen over de verkeerde/foutieve verbruiksgegevens en ingeschat verbruik voor klanten met een slimme meter met hoge urgentie op. Wij verwachten het probleem met de slimme meters deze week opgelost te hebben. Hierover houden we je graag op de hoogte in dit topic.
Na vernieuwing website lukt het downloaden van de verbruiksgegevens in Excel totaal niet meer. Er gebeurd niets na drukken op downloadknop.... Wat is er aan de hand?
Reputatie 7
Badge +6
Beste Folmolen,

Allereerst hartelijk welkom op het Eneco Forum!

Ik heb je post verplaatst naar dit topic aangezien deze betrekking heeft op verbruik en slimme meters.

Wanneer ik je overzicht wil downloaden dan geeft dat geen problemen. Als je op downloaden klikt dan zou je een pop up moeten krijgen, het zou kunnen helpen om pop ups toe te staan op onze website.
Wel wordt het verbruiksoverzicht op dit moment niet weergegeven zoals we dat zouden willen. Hiervoor is een tijdelijke oplossing te vinden in post #4 van dit topic.

Folkert
Beste Folmolen,

Allereerst hartelijk welkom op het Eneco Forum!

Ik heb je post verplaatst naar dit topic aangezien deze betrekking heeft op verbruik en slimme meters.

Wanneer ik je overzicht wil downloaden dan geeft dat geen problemen. Als je op downloaden klikt dan zou je een pop up moeten krijgen, het zou kunnen helpen om pop ups toe te staan op onze website.
Wel wordt het verbruiksoverzicht op dit moment niet weergegeven zoals we dat zouden willen. Hiervoor is een tijdelijke oplossing te vinden in post #4 van dit topic.

Folkert

Dag Folkert
Helaas lukt het nog steeds niet, met verschillende browsers en uiteraard met pop-ups toestaan. Na drukken op downloaden (na opgeven datumbereik) volgt een lege popup scherm in een venster dat heet: http://mijn.eneco.nl/webforms/downloadusageexcel.aspx?startDate=2-4-2012&endDate=2-1-0001&plusmeterType=Electricity&UserType=PlusMeterWithConsent
geen resultaat dus.

groet
Folkert
Ik mis het downloaden van de juiste meterstanden verschrikklijk.
Los van het feit dat de huidige downloadgegevens voor mij niet duidelijk zijn en een aantal gegevens gewoon niet aanwezig zijn zoals Gemiddeld gebruik postcode mis ik het enige onderdeel dat voor mij belangrijk is namelijk de dagelijks gemeten meterstanden.
Deze gebruik ik zelf om in Excel verder te bewerken. Heel graag herstellen.
Ook fijn om te lezen dat er gewerkt wordt aan de verbruiksprognose. Ik ben me eerst een hoedje geschrokken. Het systeem gaf aan dat ik 40% meer verbruikt had dan mijn streef verbruik. Gelukkig las ik naderhand op het forum dat het streefverbruik niet klopt.
Is er een indicatie wanneer de meterstanden weer gewoon te downloaden zijn zoals voorheen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Arjan.
Badge
Hier ook al sinds november vorig jaar.

Op sommige plaatsen is in plaats van het verschil tov de vorige maand, de meterstand ingevuld :)

Ik heb dus een verbruik van + 19250,89 kWh (1445%) in december als voorbeeld, februari nog veel meer. Gelukkig zijn de echte meterstanden nog wel kloppend.

Ook ik mis de registratie van de zonnepaneel meters
Inmiddels is het me gelukt om het bestand in excel met verbruiiksgegevens te downloaden. Wat een terleurstelling: de teruglevergegevens ontbreken geheel en inderdaad geheel andere opmaak/kolommen als voorheen. Ik hield het allemaal netjes bij in een eigen Excel maar dat gaat dus nu niet meer.... Wanneer wordt dit weer hersteld naar oorspronkelijke situatie??
dank voor reactie.
Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@Arjan & Folmolen
Ik heb deze vraag uitgezet bij de beheerders van Mijn Eneco, zodra ik antwoord ontvang horen jullie van mij!
Ik zie helemaal mijn gegevens niet, alleen wat de laatst bekende meterstanden zijn. De grafiek laat geen enkele lijn zien, ik kan ook niet kiezen voor dag of week en 'klik hier .... maandelijkse verbruiksmail': hier kan niets worden aangeklikt.
Ga terug naar het oude systeem .per week + of _ afleesbaar
Beste Folkert ( of collega moderator )

Drie weken geleden heb ik een paar vragen gesteld over het downloaden van meterstanden ( naam EricG ). Tot nu toe zie ik geen reactie. Ik wil heel graag weer net als op de oude site al mijn meterstanden kunnen downloaden. Dat is toch een heel gewone vraag. Kun je me vertellen hoe ik dit weer kan gaan doen

Eric
Heel jammer dat voor (mij) als oudere het inzicht in deze vernieuwde overzichten van het gebruik onduidelijk is deze "klacht "wilde ik bij u neerleggen en komt niet alleen van mij af hoor heb dit met mede bewoners besproken en word door meerdere toe gegeven heel jammer niet een verbetering voor ons als ouderen maar zeker een terug gang in deze
Het gebruik per maand is zeer onduidelijk voor ons en weten niet hoe we dit moeten zien heeeeeeel jammer!!!
Reputatie 7
Badge +6
Beste EricG,

Allereerst excuses voor het late antwoord. We hebben gemeld dat de meterstanden nu niet in het te downloaden bestand zitten. Ook is het formaat van het bestand niet zoals we dat zouden willen. Zodra deze problemen opgelost zijn, laat ik het weten op dit topic.
De productiegegevens van je zonnepanelen krijgen wij niet meer binnen van je netbeheerder, omdat deze standen niet noodzakelijk zijn voor onze facturatie. Er zit helaas niets anders op dan de standen van je productiemeter zelf bij te houden.

@Arjen & Folmolen
Helaas kan ik nog niet zeggen wanneer de meterstanden weer te downloaden zijn. Zodra ik meer weet zal ik een reactie plaatsen in dit topic.
Tot mijn spijt kan ik alleen bij mijn verbruik zien van vorig jaar tot dec 2011, niet meer dagelijks of per week wat ik nu verbruik wat eerst wel was.
Ik vind dat zeer vervelend en hoop dat dit gauw opgelost kan worden.

mvg,
Patrick.
Ik kan niet zeggen dat deze vernieuwing een verbetering is.Ik vind het onduidelijk en nogal warrig, geef mij maar het oude systeem.

Volgens dit systeem is mijn electriciteitsverbruik een stuk hoger........................?
ik heb een vraag kunnen jullie de standen/verbruik aan passen zoat je
t van vorig jaar en dit jaar naast elkaar kan zetten zodat je het
in een goed overzicht heb staan dit was wel mogelijk in de oude versie
nu moet je switchen en dat is lastig
zo kan je het zelf bekijken zo als ik dat altijd deed

sylvia
Reputatie 7
Badge +6
Heel jammer dat voor (mij) als oudere het inzicht in deze vernieuwde overzichten van het gebruik onduidelijk is deze "klacht "wilde ik bij u neerleggen en komt niet alleen van mij af hoor heb dit met mede bewoners besproken en word door meerdere toe gegeven heel jammer niet een verbetering voor ons als ouderen maar zeker een terug gang in deze
Het gebruik per maand is zeer onduidelijk voor ons en weten niet hoe we dit moeten zien heeeeeeel jammer!!!

Beste Adrieenbernard,

Leuk dat u de weg naar dit forum hebt gevonden! Als u op de tab mijn verbruik klikt dan kunt u kiezen om het verbruik per dag, week of maand te laten zien. Dit wordt weergegeven in een grafiek. Aan de linkerkant van de grafiek kunt u kiezen om het verbruik in tabelvorm weer te geven. Hier worden dan de exacte verbruiken weergegeven per dag, week of maand. Laat u weten of dit gelukt is?

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
Tot mijn spijt kan ik alleen bij mijn verbruik zien van vorig jaar tot dec 2011, niet meer dagelijks of per week wat ik nu verbruik wat eerst wel was.
Ik vind dat zeer vervelend en hoop dat dit gauw opgelost kan worden.

mvg,
Patrick.

Beste Patrick,

Allereerst hartelijk welkom op het forum!
Als je de grafiek of de tabel bekijkt dan wordt het jaar 2011 weergegeven. Je kan met de pijlen links en rechts van waar je 2011 ziet staan, het jaartal veranderen.
Laat je weten of dit gelukt is?

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
Beste Dutchy,

Hartelijk welkom op het forum! Het gebeurt wel eens dat er enkele dagen geen standen worden ontvangen. Het verbruik wordt op die dagen dan op 0 gezet. Het gevolg is dat je dan op de eerste dag dat de standen weer uitgelezen worden, het verbruik van de afgelopen dagen, op deze dag gezet wordt waardoor het er op lijkt dat er fors meer verbruikt wordt die dag. Als ik naar je verbruik kijk, zit je onder je gekozen doelverbruik.

Folkert
Het ophalen van de standen is nog steeds niet aangepast. Ik mis nog steeds de meterstanden. Ik zie wel het verbruik. Maar ik wikl als controle ook de standen zzien zodat ik kan controleren of de data verbinding naar behoren werkt.
Tevens zijn de kreten Peak en offpeak ook nog niet aangepast. Ik ben zelf werkzaam bij Stedin Meetbedrijf en hoor van klanten ook dat ze deze standen niet begrijpen. Denk nu een aan de klanten en gebruik nu niet steeds die achtelijke engelse termen. We leven in nederland laten we nu niet aldoor onze mooie taal verpesten door engelse kreten gebruiken. Gebruik nu gewoon tarief hoog en tarief laag Of zoals het op de meter staat tarief 1 en 2. Dit is voor de klant veel duidelijker.

Reageer