vraag

Teruglevering niet zichtbaar op "Mijn Eneco"

• 1 kilowatt
  • 0 reacties
Ik heb een slimme meter met 4 telwerken; 2 voor verbruik (hoog/laag) en 2 voor teruglevering.
Op het dak liggen 8 zonnepanelen die lekker terugleveren. Alles is aangemeld en ook de subsidie is al binnen!
Op de slimme meter worden de 4 telwerken gevuld. In deze tijd van het jaar is de teruglevering groter dan het verbruik.

Het verbruik wordt wel netjes aangegeven op "Mijn Eneco" maar de teruglevering niet.
Heeft dat een reden?

44 Reacties

Reputatie 4
Badge +6
@PeterV

Hartelijk welkom op het Eneco forum! Op dit moment is het nog niet mogelijk om je terugelevering te zien op Mijn Eneco. We zijn er wel mee bezig om dit in de nabije toekomst te realiseren.

Groet,

Folkert
Reputatie 2
Badge
@Folkert : dit zijn 1 van de standaard vragen volgens mij : is het niet een idee om een FAQ te maken met deze (veel voorkomende) vragen ?
Reputatie 4
Badge +6
@Bernard

Dat klinkt goed, ik zal het in de groep gooien!
Folkert wrote:

@PeterV

Hartelijk welkom op het Eneco forum! Op dit moment is het nog niet mogelijk om je terugelevering te zien op Mijn Eneco. We zijn er wel mee bezig om dit in de nabije toekomst te realiseren.

Groet,

Folkert

Folkert,
Kan je concreet aangeven wat de planning van ENECO is op dit punt? Uit "We zijn er mee bezig" en "nabije toekomst" kan ik geen gevoel van urgentie opmaken. Is het 1 januari 2013 geregeld?
Goedemiddag,

Daar loop ik dus ook tegen aan. Ik heb machtiging gegeven aan Eneco om de standen binnen te halen, dus ook de teruglever standen.
Die zie ik niet in het overzicht. Nu schijnt dit al enkele maanden bekend te zijn. Ik heb de volgende vragen:
  • Kan iemand aangeven wanneer dit opgelost gaat worden?
  • Hoe kan het dat ik in de grafiek en tabel andere waarden  zie dan de gedownloade bestanden? (zie onderstaand voorbeeld).
  • Hoe kan ik mijn machtiging aan Eneco om standen binnen te halen weer opzeggen? (als ik er geen voordeel van heb dan kap ik er maar weer mee)

Tabel:
6-10 06 okt   17 kWh   0 kWh   Za
7-10 07 okt   10 kWh   5 kWh   Zo Verbruik van 5 KWh hoog kan trouwens niet op een Zondag?

Excel download:

Begindatum Einddatum Verbruikaanwezig Verbruiklevering Offpeak LG Verbruiklevering Peak HG
6-10-2012 6-10-2012 1 9 0
7-10-2012 7-10-2012 1 8 0

Nu ben ik toevallig zelf systeembeheerder en zie dat het met de interface helemaal misgaat. Ik weet te weinig om conclusies te trekken maar het lijkt er op dat 
de tabel de verbruiken van 2 dagen van de download bij elkaar op telt. Wat nu de juiste zijn moet ik eens bijhouden.
Is er al iets bekand wanneer ik ok mijn teruglevering kan aflezen op Mijn Eneco?
Zonder de teruglevering zijn de waarde niet echt intessesand!
Reputatie 2
Badge +1

Ik heb een slimme meter met 4 telwerken; 2 voor verbruik (hoog/laag) en 2 voor teruglevering.
Op het dak liggen 8 zonnepanelen die lekker terugleveren. Alles is aangemeld en ook de subsidie is al binnen!
Op de slimme meter worden de 4 telwerken gevuld. In deze tijd van het jaar is de teruglevering groter dan het verbruik.

Het verbruik wordt wel netjes aangegeven op "Mijn Eneco" maar de teruglevering niet.
Heeft dat een reden?

(even off topic)

Beste PeterV,

Welkom op dit forum.
Even een stom vraagje van mij:
Wat bedoel je precies met "In deze tijd van het jaar is de teruglevering groter dan het verbruik."
Je vergist je zeker.

Gemiddeld stroomverbruik bij mij per dag 4 tot 10kWh met uitschieters in het weekend naar 17kWh.
Opbrengst "in deze grijze tijd van het jaar" 0,30kWh tot 2,5 kWh op een zonnige dag.
Dus helaas de teruglevering is bij mij (met ook 8 panelen 1920 pW) minder of helemaal NIET in deze grijze regenachtige misty days!

zie mijn opbrengst de laatste dagen: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=13275

Met energieke groet,

Stansat
Stansat wrote:

(even off topic)

Beste PeterV,

Welkom op dit forum.
Wat bedoel je precies met "In deze tijd van het jaar is de teruglevering groter dan het verbruik."
Je vergist je zeker.

Gemiddeld stroomverbruik bij mij per dag 4 tot 10kWh met uitschieters in het weekend naar 17kWh.
Opbrengst "in deze grijze tijd van het jaar" 0,30kWh tot 2,5 kWh op een zonnige dag.
Dus helaas de teruglevering is bij mij (met ook 8 panelen 1920 pW) minder of helemaal NIET in deze grijze regenachtige misty days!

Met energieke groet,

Stansat

Beste Stansat,

Wat een mooi programma gebruik jij voor het bijhouden van je energie!
Wat heb ik daar voor nodig om dat ook te krijgen?
Zou je mij een mailtje kunnen sturen?

alvast bedankt,

Groet,

Patrick

Reputatie 2
Badge +1
[quote]
Stansat wrote:

(even off topic)

Beste PeterV,

Welkom op dit forum.
Je vergist je zeker.

Opbrengst "in deze grijze tijd van het jaar" 0,30kWh tot 2,5 kWh op een zonnige dag.

Met energieke groet,

Stansat

Beste Stansat,

alvast bedankt,

Groet,

Patrick

You got mail!

Stansat
Badge

@PeterV

Groet,

Folkert

Ik heb een slimme meter met 4 telwerken ,op 28,1 en 28,2 is te zien dat er terug geleverd wordt,
op beide staat een getal wat oploopt,allen vindt ik het vreemd dat ze allebei registreren,want s'nachts komt er toch echt niks binnen,wat is hier de verklaring voor.
Moet met een lange sate stok door een gaatje op een knopje drukken ,dan kan ik hem stapsgewijn doorlopen.

Harrie
Ga denk ik lekker naar Enepa. Daar hebben ze aangegeven een meter te kunnen plaatsen, waarvan het terugleveren van energie wel gemakkelijk op de site is te volgen. En dat voor 20 Euro per jaar. Ik vind het onbegrijpelijk, dat Eneco dit nog steeds niet voor de bril heeft. Hoe moeilijk kan dit zijn, als alle gegevens digitaal af te lezen zijn?

Edwin
Reputatie 2
Badge
Wat bedoel jij precies? Je netbeheerder die zorgt voor eventuele wisseling van stroom en gas meter. Hier kan een energiemaatschapij niets in betekenen. Bedoel jij misschien dat je voor 20 euro per jaar een uitgebreid overzicht krijgt van je verbruik?
Ga jij maar eens kijken op hun site en informeer zelf maar.
Reputatie 2
Badge
Heb ik je iets misdaan of zo? Ik lees alleen het woord enepa en kom op Google dan het volgende tegen. een bedrijf dat je gegevens uit mag lezen. kost je dan 20 euro per jaar. maar die instaleren geen kastje. dat doet je netbeheerder. dus lijkt me niet zo vreemd dat ik een vraag erover had. ben geintereseerd in energie zaken en veel op het forum te vinden. probeer me ook wat te verdiepen en voor mij iets onekends. Als ik je niets mag vragen prima, maar kan dat ook normaal gezegd worden?

Ik hoop dat als er vragen zijn je nog steeds het forum wilt bezoeken. als ik je dan niet helpen mag, zal een ander dit ook hopelijk willen doen.

Vanuit mij een oprecht fijne avond gewenst.
Hoi Jeroen,

Kijk ook eens op:

http://www.youless.nl of http://www.plugwise.com en zo zijn er meer.

Heb zelf een programmeerbare usb kabel gekocht en kan nu zelf de meter uitlezen. Kost weinig.

gr.
Werner

ps. Eneco schiet er niets mee op dat we via mijn eneco inzicht hebben in de opbrengst van de zonnepanelen. Gaan er 
dan ook geen geld insteken lijkt me. Anders had het al gewerkt.
Reputatie 2
Badge
Tnxs voor je reactie. Ik heb ook al gelezen dat iemand toon heeft en met een splitter ook nog gebruikt maakt van een externe service. Toon is voorlopig voldoende voor mij. 🙂
Badge

Hoi Jeroen,

Kijk ook eens op:

http://www.youless.nl of http://www.plugwise.com en zo zijn er meer.

Heb zelf een programmeerbare usb kabel gekocht en kan nu zelf de meter uitlezen. Kost weinig.

gr.
Werner

ps. Eneco schiet er niets mee op dat we via mijn eneco inzicht hebben in de opbrengst van de zonnepanelen. Gaan er
dan ook geen geld insteken lijkt me. Anders had het al gewerkt.

Hallo Werner,

vertel even iets meer over die usb kabel.

GrHarriee
Badge
[QUOTE=patkir;27133]Beste Stansat,

alvast bedankt,

Groet,

Patrick

Zou je mij die informatie ook willen delen
harriee wrote:

Ik heb een slimme meter met 4 telwerken ,op 28,1 en 28,2 is te zien dat er terug geleverd wordt,
op beide staat een getal wat oploopt,allen vindt ik het vreemd dat ze allebei registreren,want s'nachts komt er toch echt niks binnen,wat is hier de verklaring voor.
Moet met een lange sate stok door een gaatje op een knopje drukken ,dan kan ik hem stapsgewijn doorlopen.

Harrie

Nachtstroom is niet alleen s`nachts maar ook in het hele weekend. Vandaar dat je dan ook op je nachtstroomteller terugleverd.
Harrie,

Herbie heeft gelijk. Ik heb dezelfde meter als jij en alles lijkt prima te werken. Het enige verschil is dus, dat Eneco het nog steeds niet inzichtelijk krijgt op de site.

Edwin
Ik gebruik een live-uitlezing van Enelogic. Apparaatje kost 99 euro, maar dan kun je alles binnen 1 minuut live uitlezen. Heb direct inzicht in dagverbruik, weekverbruik, geplande rekeningen enz.
Badge
Stef

Wat kan zo'n Enelogic meer dan dat wat er op de site staat ,daar kun je ook dag week maand en jaar zien,plus uitdraaien in exel.

Harriee
1. Bij Eneco heeft het maanden geduurd voordat de slimme meter uitgelezen kon worden.
2. De livemeter van Enelogic ziet onmiddelijk de terugleveringen, die staan ook keurig in de grafieken. Eneco heeft dat duidelijk niet.
3. Je kunt op de minuut nauwkeurig uitlezen. Eneco loopt altijd minimaal 1 dag achter !

Inmiddels heb ik door zonnepanelen, besparingen mijn energieverbruik teruggebracht tot 1/3 van het oorspronkelijk verbruik. Dit scheelt mij honderden euro's per jaar.
Reputatie 4
Badge +7
Stef wrote:

Ik gebruik een live-uitlezing van Enelogic. Apparaatje kost 99 euro, maar dan kun je alles binnen 1 minuut live uitlezen. Heb direct inzicht in dagverbruik, weekverbruik, geplande rekeningen enz.

Daar gebruik ik gewoon Toon voor.............
Realtime overzicht per minuut/dag/week
En ook of ik in de pas loop met de geplande rekening..............

En straks (helaas na veel uitstel) komt begin 2015 Zon op Toon ook beschikbaar!
Badge
@Stef. Enelogic (https://enelogic.com/nl/over-ons) werkt inderdaad fantastisch! Zelf gebruik ik de gratis versie. Dat betekent dat ik niet live kan uitlezen, maar wel alles een dag later op de minuut nauwkeurig kan terug zien. Daarnaast ben ik ook erg blij dat bij Enelogic mijn teruglevergegevens wel inzichtelijk zijn, in tegenstelling tot (Mijn)Eneco dat er inmiddels al twee jaar over doet...en ook nog niet in Toon kan.

Om realtime te zien wat mijn zonnepanelen opleveren gebruik ik net als @Stansat PVoutput. Deze is ook ideaal om je panelen te monitoren (zie: http://pvoutput.org/list.jsp?id=18808&sid=16660)

Reageer