Sticky

Kevins App Update #04. Wat zou jij doen als baas van de Eneco App?

Kevins App Update #04. Wat zou jij doen als baas van de Eneco App?
Reputatie 3
Badge +1
Ook in deze vierde aflevering van Kevins App Update geeft Kevin een update over de nieuwste ontwikkelingen van de Eneco App. Er zijn twee bugs opgelost en er wordt hard gewerkt aan een verbetering van de 'Tussenstand' in de app (met bewijsbeelden😉 ;-)).

Tot slot een vraag van @KevinD: 'Wat zou jij doen als je de baas van de Eneco App zou zijn?' Laat het hieronder weten! Kevin reageert persoonlijk op jouw ideeën.

https://www.youtube.com/watch?v=BIEar7MWq6I

👉 Klik hier voor alle edities van Kevins App Update

22 Reacties

ik zou ervoor zorgen dat de tussenstanf is werkt mag wel na ongeveer 7 weken dacht ik zo
Belachelijk dat dit nog niet werkt!
Ik zou die hele app verwijderen, geeft alleen maar valse hoop.
Klopt absoluut niets van, werkt nooit voor de volle 100 procent.
Met andere woorden...
....je hebt er helemaal niets aan.
Ik heb niet eens een tussenstand. Heb het vanaf dat ik de app heb niet kunnen.zien. heel erg jammer. Ook al werkt de app niet als je zonnepanelen heb. Zou ik het fijn vinden als ik een tussenstand zou kunnen zien. Dan maar zonder metingen van de zonnepanelen..
Als ik de baas was. Ok
prima app wat mij betreft. Wel iets wat niet logisch is.
als ik kijk naar verbruik dan zie ik 3 knoppen, namelijk
gecombineerd, gebruik en teruglevering
de getallen bij gebruik en teruglevering zou ik eigenlijk bij gecombineerd willen zien. Dus totaal gebruik min teruglevering is gecombineerd gebruik.
Nu staat bij gecombineerd gebruik allen het totaal van normaal en daltarief en is er geen aftrek van de teruggeleverde stroom.

misschien iets om ook eens naar te kijken
Reputatie 1
Als ik de baas zou zijn van Eneco zou ik de app ontwikkelaars heel snel aan hetbwerk zetten om de app de tussenstand te laten zien. Ik kan er al maanden niets mee, tussenstand geeft niets weer. Verder is het wel fijn dat je kan betalen met de app.
Reputatie 1
A.F.C. v.d. Berg wrote:

Ik zou die hele app verwijderen, geeft alleen maar valse hoop.
Klopt absoluut niets van, werkt nooit voor de volle 100 procent.
Met andere woorden...
....je hebt er helemaal niets aan.



Als de app weer goed zou werken, kun je er wel dergelijk van op aan dat de tussenstand goed is.
Graag de mogelijkheid om tussenstanden warmte weer in te voeren zsm fixen !
Hoi Kevin, leuk filmpje, goed gedaan en ook goed dt je vraagt om mee te denken!
1) die tussenstand zou ik transparanter willen hebben. (Mijn oorspronkelijke maandbedrag was 235, dit heb ik zelf verhoogd naar 275.
  • is dan het berekende termijnbedrag gebaseerd op jullie berekening van gemiddeld jaar en uitgaande van de 235, OF van de 275?
  • is de teruggave dan vanuit de 235 per maand, of vanuit de 275?
  • hoe zit het?
2) jullie weten mijn energieverbruik en dat van vergelijkbare huizen in dezelfde wijk bijvoorbeeld.
ik zou willen weten wanneer mijn verbruik vooral hoger is of lager is gedurende de dag. Stel dat in een gezin ‘s ochtends uitgebreid wordt gedouched, dan is mijn verbruik dan hoger dan gemiddeld en als ik dat inzicht heb, kan ik erop sturen.
3) Eneco doet veel leuke dingen (sponsoring bijv.) daar zou ik wat van willen zien, ik zou graag willen zien energie bespaar tips a.h.v. concrete voorbeelden. (Ik heb afgelopen maanden geïnvesteerd in na-isolatie van muren bijvoorbeeld, wat is dan goed materiaal, welke besparing moet je aan denken. Ik heb nu een energiespecialist gehad, die mij berekende het maandelijkse voordeel en de terugverdientijd. Dat zou ook mooi in de app passen.
Oh ja, vergeten:
4) ik zou de toegangsbeveiliging, voor het openen van de app, 1 niveau verhogen.
in 1 woord. Hele app aanpassen. Deze app is eneco onwaardig.

oude app was overzichtelijker. Tussenstand werkte ook bij zonnepanelen

data die in de app vind is onjuist.

kort gezegd

1: vergelijk tussenstand zonnepanelen zichtbaar maken
2: data 1/1 laten lopen (min 1dag)
3: toon app en eneco app combineren. 2 app’s is onlogische
Reputatie 3
Bedankt voor alle betrokken reacties tot nu toe, keep them coming!

Er zitten wat harde woorden bij, maar ik snap de frustraties omtrent de Tussenstand en de beperkte mogelijkheden voor gebruikers met teruglevering. Ik zal mijn best doen de genoemde onderwerpen toe te lichten en waar mogelijk aan te geven wat we hieraan gaan doen.

1. Tussenstand doet het niet
Zoals in de video benoemd hebben we een grondige analyse gedaan van deze feature. De meeste foutmeldingen komen voor wanneer een gebruiker binnen 40 dagen de jaarnota ontvangt óf een groot bedrag terug lijkt te krijgen bij de jaarnota (laag verbruik + hoog termijnbedrag). Deze twee hoofdredenen worden momenteel opgepakt en we hopen binnen een paar weken een stuk minder foutmeldingen te zien. Daarna blijven we natuurlijk optimaliseren.

2. Tussenstand met zonnepanelen
Het implementeren van een Tussenstand berekening waarbij we de teruglevering voorspellen (zoals we met het verbruik doen) is iets wat wij natuurlijk ook graag willen. Het is wel zodanig ingewikkeld dat dit niet op korte termijn geïmplementeerd kan worden.

Iets wat wel op korte termijn mogelijk zou zijn is het beschikbaar stellen van de Tussenstand voor gebruikers met zonnepanelen, zonder rekening te houden met de te verwachten teruglevering. Oftewel enkel kijken naar het verbruik. Dit geeft geen compleet beeld, maar het is meer dan niets.

3. Teruglevering en euro's
Momenteel toont de app enkel teruglevering in kWh, terwijl het verbruik zowel in kWh als euro's wordt getoond. Daardoor zit de teruglevering niet 'verwerkt' in de verbruikskosten. De hoofdreden hiervoor is de manier waarop salderen werkt bij Eneco:

Eneco saldeert jouw teruglevering tegen het normaaltarief in je contract tot je teruglevering gelijk aan of minder is dan je verbruik op normaaltarief. Zodra je meer teruglevert dan je hebt verbruikt op normaaltarief, wordt het overschot gesaldeerd op daltarief tot dit ook gelijk is aan je verbruik op daltarief. Wanneer je zoveel teruglevert dat het meer is dan je totale verbruik (normaal- én daltarief), wordt het restant gesaldeerd tegen een speciale terugleververgoeding. Deze vergoeding staat momenteel vast op € 0,092 per kWh, minder dan de helft van het normaal- en daltarief.
Wanneer je een enkel telwerk hebt, zonder onderscheid tussen normaal- en daltarief, saldeert Eneco je teruglevering tegen het tarief dat in je contract staat.



Zelf moest ik deze uitleg een paar keer lezen voordat ik hem snapte. Waar het op neer komt is dat we pas bij de jaarnota zeker weten wat het terugleveren jou oplevert. Ongetwijfeld hebben we hier knappe koppen die hier een slimme oplossing voor vinden, maar dit zal ook niet op korte termijn zijn.

Waar we zelf laatst over na hebben zitten denken is het volgende: Enkel het daltarief gebruiken voor een indicatie van de teruglevering in euro's, met het gevolg dat de uiteindelijke teruglevering hoger uit zal vallen op de jaarnota dan in de app wordt getoond. M.u.v. situaties waarbij men aanzienlijk meer teruglevert dan verbruikt.

Ik hoop dat jullie wat met de tekst en uitleg kunnen, laat vooral weten wat jullie ervan vinden!

P.S. @J. Berkhof terechte vraag en goede ideeën! Als antwoord op je eerste punt: de Tussenstand wordt realtime berekend. Dus zodra je je termijnbedrag aanpast neemt de berekening deze vervolgens als uitgangspunt. Punt twee en drie zijn ook zeker dingen die wij graag in de app zouden zien. Zou je nog iets meer toelichting kunnen geven op punt 4, de inlogbeveiliging?
Reputatie 7
Badge +4
  • Samenvoeging van Toon op Afstand en Mijn Eneco zie ik absoluut niet zitten, dit gaat zeker weten dan ten kosten van de Toon op Afstand app, laat ik juist mede voor die functionaliteit betalen. Mooi gescheiden houden die handel.
  • Tussenstand werkt hier de laatste jaar eindelijk, hopelijk word er niet teveel aangesleuteld blijf dit gewoon werken. Hiervoor 3jaar lang geen inzicht gehad in de tussenstand, waardoor de Mijn Eneco app volledig van mijn telefoon verwijderd was.
  • Heb geen zonnepanelen, kan niet oordelen over het terugleveren en de app.
  • Zou wel graag een optie hebben om tweestapsverificatie te kunnen activeren, dat ik deze kan doorlopen met mijn vingerafdrukscanner.
  • Data die Eneco ophaalt dagelijks op mijn slimme meter, zie ik het liefst elke dag gelijk lopen. Morgenochtend om 12uur, zie ik het liefst totmet vandaag wat mijn verbruik is, slimmemeterportal.nl kan het, dan kan Eneco het ook. Anders maximaal 1 dag. Anders is deze optie voor mijn nutteloos, heb ik er niks aan dat data 3 tot 4 dagen achterlopen. Gebruik ik liever de eerder genoemde site.
Inzake beveiliging:
ik klik nu op de app, die opent en ik kan vervolgens alles zien En zelfs termijnbedrag wijzigen.
Ik heb bijvoorbeeld een app van KPN en daar moet ik eerst, voordat ik iets te zien krijg, OF een code intoetsen, OF via touch vinger. Dat lijkt mij veiliger en op termijn ook minder huftergevoelig/ diefstal van gegevens gevoelig.
Het vergelijk met andere toonverbruikers werkt niet. Zo zijn we met ons 3, als er 1 van ons onder de douche gaat al is het maar even dan gebruiken we al veel meer dan mede toon verbruikers. Daar zou ik wat mee doen.
Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om je sluimerverbruik in te zien en ook de tijd van verwerking mag wat sneller, het liefst live natuurlijk. 😉
Ik zie hier regelmatig het woord tussenstand voorbij komen. Ik zie deze niet in mijn app.
Maar ik heb geen toon en geen slimme meters.
Ik hou regelmatig mijn standen bij in de app.
Maar inmiddels ook begrepen dat deze niet doorlopen naar Eneco.

Dus als ik baas was.... misschien ook mij en anderen die mogelijkheden geven.
Opgegeven standen die doorlopen en een tussenstand.
Nu heb ik een excelsheet waarin ik vermeld verwacht,werkelijkheid verbruikt en mijn voorschot.
Hoi Kevin,

ad1) Ik lees nu voor het eerst de 40 dagen termijn. Ik had het idee dat deze termijn altijd op 3 maanden stond. Goed dat jullie dat nu aanpakken.

ad2) Ik zou het toejuichen als je jullie idee zou willen uitproberen. Idd beter iets dan niets.
Maar ik zou het het mooist vinden als de verwachte teruglevering (klant meldt het bv in de App) naargelang het seizoen meegenomen wordt.
Maar ik hoop dat jullie ook bedenken dat in 2020 ivm de terugleversubidie, de zaak geheel anders gaat worden?

ad3) Deze werkwijze van Eneco, die verschilt van sommige andere leveranciers, is mij bekend.
Daarom heb ik mijn dubbel tarief juist bij mijn PV behouden. Ik poets met m’n PV mijn gehele Normaal tarief op jaarbasis weg en betaal ik uiteindelijk alleen nog maar daltarief en scheelt het weer ongeveer €0,015 dat het goedkoper is.
Dat het moeilijk is om sluitend een tussenstand te genereren lijkt mij evident.

Als het jullie lukt om op korte termijn alleen met het daltarief aan de slag te kunnen, zou ik dat best mooi vinden.
Reputatie 3
@Carla de Tussenstand zal naar verwachting binnen 3 maanden beschikbaar worden voor gebruikers zonder slimme meters.

@Brandje voorheen stond de termijn inderdaad op 3 maanden. Later is deze geoptimaliseerd tot 40 dagen. We gaan in ieder geval ons best doen om deze stappen te zetten voor gebruikers met teruglevering, ik houd jullie in de video's op de hoogte.
'Wat zou jij doen als je de baas van de Eneco App zou zijn?' Deze vraag is voor mij niet zo moeilijk. Ik heb het al eerder aangegeven bij Eneco dat ik graag het tabblad Programma uitgebreid zou zien worden. Nu kun je enkel Weg, Thuis, Slapen en Comfort instellen en dagen van de week maken op verschillende tijdstippen. Hier heb je niet zoveel aan als je onregelmatig werkt. Omdat ik onregelmatig werk kan ik een weekprogramma nooit goed instellen omdat iedere week/weekend anders is en ik op verschillende tijdstippen slaap. Soms overdag, soms snachts, of werk ik in de avond, of moet ik er heel vroeg uit (alvorens de verwarming dan op thuis of comfort stand gaat).

Wat ik graag zou zien is dat er in plaats van een bepaald programma te koppelen aan een weekdag, ik zelf een programma kan koppelen aan mijn diensten.

Bijvoorbeeld dat ik zelf tabbladen kan maken:
Ochtenddienst: 05.00 uur de wekker (dus om 04.30u op comfort zodat het behagelijk is in de badkamer) 06.00-15.00 uur op weg. Om 15.00-16.00 uur op thuis. (Na een ochtenddienst sport ik altijd) dus dan weer: 16.00-18.00 weg. 18.00-21.00 comfort en hierna weer op slapen.

Maar het kan dus ook zomaar zijn dat ik de volgende dag een nachtdienst heb en dus overdag thuis ben of dat ik dan een avonddienst heb dus dan wil ik hem op "avonddienst" kunnen zetten want dan gaat mijn wekker natuurlijk een stuk later 😉 enz enz enz...

Ik had gehoopt dat in de nieuwe app hier iets mee gedaan zou zijn! Ik heb een boel vrienden kennisen en collegas die ook onregelmatig werken en dit een uitkomst zouden vinden!

Handmatig per dag op een tabblad bv "ochtenddienst" of bv "vrije dag" kunnen zetten zou al geweldig zijn, nog mooier zou zijn als ik op deze manier gelijk een hele week, of; the sky is the limit, een hele maand kan instellen! 😃

Zouden jullie hier serieus mee aan de slag willen gaan?

Mvg
Tja als ik dat zo lees, dan denk ik weer terug toen ik 6 jaar geleden en steeds daarna weer, bij Eneco aangaf dat ook ik de zeer beperkte 4 keuzes in het programma zou willen uitbreiden.

Het is er nooit van gekomen😡. De laatste keer toen ik mijn wensen lijstje weer ter sprake bracht gaf ik als voorzetje, maak profielen bv vandaag als zondag; overwerk; vakantie; maak variabel opschakelen temperatuur mogelijk; enz enz.
Helaas nooit meer wat gehoord. Ik denk na 6 jaar, dat het er ook nooit zal komen.
Gelukkig is er Olisto, dus veel zaken kan ik nu wel naar eigen wens regelen. Maar het blijft van de gekke dat je daarvoor een 3e partij moet gebruiken.

Jaren geleden toen er nog geen Toon®️ was had Honeywell met zn simpele Chronoterm al de mogelijkheid om niet alleen Thuis en Comfort te kiezen, maar Thuis I en Thuis II. Idem voor Comfort. Toen waren er al 6 schakelmogelijkheden.
Helaas lopen er bij Eneco nu stokpaardjes zoals VerspillingsChecker, nu inmiddels al 1 jaar en het werkt totaal onvoldoende. Reken eens uit als dat inmiddels heeft gekost. In dat jaar heb ik als veldtester NIET 1 nieuwigheid mogen testen...............

Simpele implementatie-vragen, zoals het zichtbaar maken van je ingeschatte jaarverbruik; toegezegd; het komt er als sinds januari 2017 niet van. Maak zichtbaar hoe het temperatuur verloop op Toon in zijn omgeving is; gewoon op Toon aanwezig; wordt niets meegedaan😥
Nog een leuke waar al 6 jaar om gevraagd wordt: Backup! Sinds mei 2018 kan je data downloaden; logisch ivm de wet AVG, Quby werk dat nou eens uit tot een echte Backup; zou toch fantastisch zijn als er data tussen Toon1 en Toon2 overgezet moet worden.......

Dus ja als ik directeur was, de vroegere bij Eneco is nu zelfs directeur bij Quby, tja dan wist ik het wel: luisteren naar je klanten.
Zie oa mijn wensenlijstje bekend bij Eneco EN Quby.

Ps: Ik realiseer me dat niet alles wat ik schrijfde lading dekt mbt de vraag "Wat je zou doen als baas van de App".
Maar dit borrelde weer even bij mij op; sorry........
Reputatie 4
Badge +3
@Brandje,

Bedankt voor jouw reactie. Met begrip voor jouw wensen, verbetersuggesties en bovenal met het oog op jouw tomeloze inzet op onze fora, willen we je wel vragen het inderdaad vooral on topic te houden.

Zo blijft het ook voor minder ervaren forumleden en bijvoorbeeld zij die hier verwachten wat over de Mijn Eneco-app te lezen, fijn overzichtelijk.

Jouw relaas zou bijvoorbeeld beter hier passen. Bedankt voor je begrip! 😉

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen