Sticky

Kevins App Update #01

Kevins App Update #01
Reputatie 3
Badge +1
De Mijn Eneco app wordt veelvuldig gebruikt door klanten van Eneco. Achter de schermen werken zo’n twaalf mensen met plezier en passie aan deze app, waaronder Kevin. Hij is Digital Expert en neemt je in deze eerste aflevering van 'Kevins App Update' mee in de ontwikkelingen van de app. Iedere drie weken geeft Kevin hier een update over de app. Kijk je mee?

Vragen, feedback of complimenten? Je kunt ze hieronder kwijt. Kevin zal zelf reageren onder dit topic!

https://www.youtube.com/watch?v=WbsgRmenhC4

👉 Klik hier voor alle edities van Kevins App Update

17 Reacties

Een mooie ontwikkeling en ik heb zelfs al eens een test mogen meemaken.
Maar.......slecht vind ik dat er voor Zonnepaneel eigenaren geen eer is te behalen.
Uiteraard weet Eneco de teruglevering aan het net en verwerkt die, maar een tussenstand komt er maar niet.
Zelf vraag ik daar bijna 2 jaar al naar. Kijk heb je een Toon en Zon op Toon dan heb je de berekening sluitend en paraat.
Ik snap natuurlijk dat juist het eigen gebruik van de opwek niet bekend is bij Eneco, maar dat is op te lossen door de klant dat in de App simpel wel "als geschatte opwek" te vragen.

Wanneer komt hier nu eens een oplossing voor???
Reputatie 3
Hi @Brandje,

Ik snap je frustratie hierover als zonnepaneel bezitter, helemaal aangezien je er al zo lang op zit te wachten. Goed dat je dit ook weer aankaart bij mij, het voeren van dit soort gesprekken is ook het doel van deze videoreeks. Een datum voor deze feature kan ik je niet bieden, maar geloof mij dat dit hoog op mijn persoonlijke wensenlijstje staat!

Ik hoop in ieder geval dat je deze nieuwe manier van updates geven aan jullie kunt waarderen 😁
Jazeker Kevin, vandaar dat ik ook startte met: "mooie ontwikkeling"
En een persoonlijke update via zo'n video is uiteraard een heeel goede ontwikkeling, die zie ik verder bij niemand bij Eneco. Ik realiseer me uiteraard dat het niet voor elk doel geschikt is.

Ik vermoedde het al dat het hoog op je wensenlijstje staat.
Ik wacht maar weer af.
Reputatie 7
Badge +7
Mooie ontwikkeling om te zien, dat er een kijkje vanuit binnen word gegeven. Denk dat je als consument zo ook een beter idee gaat krijgen, hoe moeilijk het eigenlijk is om een app goed door te blijven ontwikkelen is.

Tussenstand blijf wel een dingetje.. Als je tussenstand te groot is(Als verwacht word dat je teveel terug krijg.), dan kan de app er geen berekening meer van maken, zal met een error aankomen, dat er geen tussenstand te berekenen valt.

Ook de koppeling met Toon werkt soms wel bij mij, soms ook niet. Als deze niet werk, kan ik de koppeling ook niet verwijderen en opnieuw toevoegen.
Reputatie 3
mAiden wrote:

Mooie ontwikkeling om te zien, dat er een kijkje vanuit binnen word gegeven. Denk dat je als consument zo ook een beter idee gaat krijgen, hoe moeilijk het eigenlijk is om een app goed door te blijven ontwikkelen is.
Tussenstand blijf wel een dingetje.. Als je tussenstand te groot is(Als verwacht word dat je teveel terug krijg.), dan kan de app er geen berekening meer van maken, zal met een error aankomen, dat er geen tussenstand te berekenen valt.

Ook de koppeling met Toon werkt soms wel bij mij, soms ook niet. Als deze niet werk, kan ik de koppeling ook niet verwijderen en opnieuw toevoegen.

We hebben er letterlijk een full-time job aan om de app goed door te ontwikkelen!

Momenteel zijn we druk aan het onderzoeken hoe we de Tussenstand berekening in meer gevallen alsnog kunnen tonen, zoals wanneer je 'veel' geld terug krijgt. Rekening houden met allerlei verschillende scenario's maakt de berekening wel complex, vandaar dat het helaas wat langer duurt dan we hadden gehoopt.

De koppeling met Toon is inderdaad niet zo stabiel als we zouden willen; de oorzaken hiervan willen we de volgende sprint (eind augustus/begin september) onderzoeken en waar mogelijk direct oplossen.

Goed dat je deze onderwerpen aankaart!👍🏼
Reputatie 7
Badge +7
KevinD wrote:

mAiden wrote:

We hebben er letterlijk een full-time job aan om de app goed door te ontwikkelen!

Momenteel zijn we druk aan het onderzoeken hoe we de Tussenstand berekening in meer gevallen alsnog kunnen tonen, zoals wanneer je 'veel' geld terug krijgt. Rekening houden met allerlei verschillende scenario's maakt de berekening wel complex, vandaar dat het helaas wat langer duurt dan we hadden gehoopt.

De koppeling met Toon is inderdaad niet zo stabiel als we zouden willen; de oorzaken hiervan willen we de volgende sprint (eind augustus/begin september) onderzoeken en waar mogelijk direct oplossen.

Goed dat je deze onderwerpen aankaart!👍🏼

Hoi Kevin,

Ik snap dat het een lastig dingetje om de tussenstand correct en goed werkend te krijgen, de complexe berekeningen ervan, maken er niet makkelijker op..

Toon koppeling zit hem waarschijnlijk in de Toon API, heb zelf ook gemerkt dat de API heel veel aandacht vraag om dit stabiel te integreren in je eigen systemen.
tja wat zou ik zeggen, over een app die ik buiten de chat functie om boycot.

waar de concurentie het wel goed voor elkaar heeft wat betreft tussenstand, teruglevering, advies laat deze app het op alle fronten afweten.om over de layout maar niet te spreken. De toon koppeling ligt er elke keer uit ect.

de juiste bedragen voorschot wil ook maar niet lukken.

sorry dat ik zo negatief ben. Maar dit is mijn ervaring met de app.
Reputatie 3
Hoi @mpleizr,

Jammer dat je zo'n slechte ervaring met onze app hebt. De look and feel van de app blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar zoals jij en @Brandje benoemen hebben we inderdaad nog wat stappen te zetten voor onze gebruikers met teruglevering.

We zijn hard aan het werk en hopelijk kunnen we je vertrouwen beetje bij beetje terug winnen.
Inderdaad zoals mAiden aangeeft de tussenstand krijg ik Sl een tijd niet te zien omdat ik al (te)veel terug zou krijgen in verhouding met wat ik aan voorschot betaald heb.
Blijft jammer omdat je nu niet weet hoe je ervoor staat tot de jaarafrekening komt.
verder prima app.
Reputatie 3
@FRANSIE D het klopt inderdaad dat we momenteel de Tussenstand niet kunnen laten zien wanneer de uitkomst té positief is (dus het advies voor je termijnbedrag té laag). Dat klinkt natuurlijk een beetje stom, maar het ligt technisch wat complexer op de achtergrond.

Dit staat op onze todo-lijst en willen we binnenkort oppakken!
Ik gebruik hem met gewone meters en geen toon.
Is het al mogelijk om foutjes in meterstanden te corrigeren?
Want daar liep ik een paar maanden geleden tegen aan.
Anders gaat het met tussenstanden ook nooit werken.

Tevens kon de app tijdens de periode van 2 adressen daar lastig mee omgaan
Reputatie 3
Hi @Carla,

Op dit moment is het nog niet mogelijk om meterstanden te corrigeren. Wanneer je dit in de app via de chat aangeeft aan een van mijn collega's kunnen zij de correctie laten doorvoeren in onze administratie.

Wat bedoel je precies met 'Tevens kon de app tijdens de periode van 2 adressen daar lastig mee omgaan' ?
Hij schoot van het ene naar het andere adres.
Wilde je stand aangeven terwijl je bij verbruik oude adres zat kreeg je meterstanden nieuwe adres. Moest je eerst wisselen naar nieuwe adres , dan terug naar het oude adres weer en kon je het ingeven.
En na de verhuizing waren de standen ook direct weg
Ik heb dit ook allemaal in de app aangegeven.
Dit zou doorgegeven worden..

Ik hou mijn verbruik bij in Excel sheet. Wat jullie inschatten en wat verbruik is. Screenshot laatste dag vd maand.
Reputatie 3
Carla wrote:

Hij schoot van het ene naar het andere adres.
Wilde je stand aangeven terwijl je bij verbruik oude adres zat kreeg je meterstanden nieuwe adres. Moest je eerst wisselen naar nieuwe adres , dan terug naar het oude adres weer en kon je het ingeven.
En na de verhuizing waren de standen ook direct weg
Ik heb dit ook allemaal in de app aangegeven.
Dit zou doorgegeven worden..

Ik hou mijn verbruik bij in Excel sheet. Wat jullie inschatten en wat verbruik is. Screenshot laatste dag vd maand.

Hier zijn we inderdaad van op de hoogte! Het liefst zouden we natuurlijk alle problemen direct verhelpen, maar helaas moeten we vaak kiezen welke we als eerst oplossen op basis van hoeveel gebruikers er last van hebben (zodat we zoveel mogelijk mensen helpen). Daarom duurt het voor sommige issues wat langer dan wij (en jullie) zouden willen...
Hoi Kevin,

ik ben heb naast Toon ook Domoticz draaien, die zijn gegevens van Toon ontvangt. Daar kan ik wel op zien wat ik geleverd krijg en wat ik teruglever, zowel in hoog als laag tarief.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het niet al te moeilijk is een tegel in Toon te maken die de teruglevering toont. Dat is een veld dat door de slimme meter getoond en via P1 aangeboden wordt. Dat zou een eenvoudige tussenstap zijn tot jullie het ook grafisch kunnen tonen.

Groeten Ruud
Reputatie 3
Spacewalker wrote:

Hoi Kevin,

ik ben heb naast Toon ook Domoticz draaien, die zijn gegevens van Toon ontvangt. Daar kan ik wel op zien wat ik geleverd krijg en wat ik teruglever, zowel in hoog als laag tarief.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het niet al te moeilijk is een tegel in Toon te maken die de teruglevering toont. Dat is een veld dat door de slimme meter getoond en via P1 aangeboden wordt. Dat zou een eenvoudige tussenstap zijn tot jullie het ook grafisch kunnen tonen.

Groeten Ruud

Hi Ruud,

Ik heb zelf ook eens zitten knutselen met een Raspberry Pi toen ik net bij Eneco werkte. Het uitlezen van de teruglevering op de slimme meter is inderdaad niet het probleem, deze kunnen wij netjes aflezen van de slimme meter. De complexiteit zit hem vooral in het tonen van de juiste tarieven voor teruglevering; daarbij dient rekening gehouden te worden met de salderingsregels (enkel- en dubbeltarief) en de eventuele terugleververgoeding.

We zijn momenteel wel aan het nadenken over een eerste versie hiervoor in de Eneco App, een soort bétaversie die de teruglevering in euro's als indicatie toont en niet als exacte 'waarheid'. Ik zal die binnenkort hier op het forum delen om jullie feedback op te vragen!

Groeten,

Kevin
Reputatie 7
Badge +7
Spacewalker wrote:

Hoi Kevin,

Groeten Ruud

Domoticz is ook niet moeilijk te begrijpen. Ik heb bijna me hele huis geautomatiseerd met Domoticz, vind elke keer wel weer wat nieuws om te automatiseren. Uitlezing van de P1 poort gebeurt bij mij op 2 Toons en rechtstreeks in Domoticz. Draaien verschillende PHP, lua, dzevents scripts. Waaronder om mij CV Waterdruk uitlezen uit Toon1.

Daar tegen snap ik dat het lastig is om alles van teruglevering in de app te brengen. Je heb met zoveel dingen temaken, ook met structuur van de app.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen