Eneco app (IOS) informatie betrouwbaar? | Eneco Community
beantwoord

Eneco app (IOS) informatie betrouwbaar?

  • 11 maart 2016
  • 6 reacties
  • 584 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Het is misschien een beetje een gekke vraag, maar ik vroeg me af wat ik uit de app informatie kan halen en of deze wel betrouwbaar zijn, dus echt up-todate en of ik daar ook vanuit kan gaan.

Zal mijn vraag specificeren:
In het begin scherm staat geschreven, Minder dan ingeschat.
Daar staat nu 148,- euro.

Kan ik daar blindelings van op aan dat we dus nu gewoon 148,- euro teveel betalen en dat ik best met het maand bedrag omlaag kan. Of moet ik toch een slag om de arm houden en me daar niet blind op staren?

Daarnaast het vakje VERBRUIK. Daar staat Ingeschat en daar onder staat Je verbruik. Waar komt het ingeschatte informatie vandaan? Is dat wat Eneco van mij weet en denkt nodig te hebben, aan de hand van informatie van voorgaande jaren? Of is dit gewoon een beetje vinger in de lucht en schat maar wat info?

In de maand Februari is ingeschat 438 kWh en we hebben verbruikt 229 kWh. Het is gewoon zo'n groot verschil. Ik vraag me dus af of het ingeschatte natte vinger werk is of echt informatie van de jaren hier voor en kan ik hier ook van op aan?

Grappig is dat als ik EURO kijk dan is ingeschat 1361,- euro en verbruik staat 289,- euro. Dat is een nog groter verschil dan wat op het eerste scherm staat van de app (namelijk die 148,- euro). Ja, wat moet ik hier nu mee en wat kan ik aanhouden?

Misschien iemand van Eneco die me hier iets meer over kan vertellen?!
Alvast heel erg bedankt 🙂
icon

Beste antwoord door Kelly 15 maart 2016, 14:53

Hallo Energieboy,

Dat komt in ieder geval overeen!
Wat we verder zien, is dat je je termijnbedrag via de app met een x-bedrag hebt verhoogd handmatig. Dit 'spaarpotje' in het termijnbedrag, wordt niet meegenomen in de berekening. Dat werkt helaas (nog) niet. Daarom kan er, zeker bij een grote aanpassing van het termijnbedrag, een onjuist beeld verschijnen op de app, bij het ingeschatte verbruik en de kosten. Bij jou is de afwijking echter minimaal.
Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi EnergieBoy,

In het beginscherm, geven we aan hoe je er op dit moment voor staat ten opzichte van de jaarnota. Het laat zien of het verbruik tot nu toe lager of hoger is geweest dan door ons ingeschat voor de afgelopen en huidige maand(en). Het jaar is echter nog niet om. Hou dus zeker nog een slag om de arm en zie het enkel als teken dat je nu goed bezig bent qua verbruik.

Wij stellen ieder jaar een nieuw termijnbedrag vast, aan de hand van het historisch verbruik. Daar komt een ingeschat verbruik uit voor het aankomende jaar, verdeeld over het aantal maanden. Daarbij kijken we uiteraard naar of het om winter- of zomermaanden gaat. Je ziet daarom ook het welbekende 'badkuip-model' in de grafieklijn (dit zie je beter op de pc-versie).

De verschillen die je noemt voor bijvoorbeeld februari zijn wel fors. Neemt niet weg dat het onmogelijk is natuurlijk, maar in combinatie met het ingeschatte bedrag en de kosten van het verbruik, kan ik me voorstellen dat dit twijfels oproept. Ik kijk het daarom graag nog extra voor je na.

Ik kom hier in de loop van volgende week bij je op terug!

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge +1
Ik kijk zelf naar de website mijn eneco en dan verbruik als tabel. Dan zie ik nml ook de dubbele meter indicaties en dus de goede totalen.
Hiermee geeft het een indicatie en zoals de moderator al aangeeft, ook een grafische vergelijking met het badkuip model.
En zelf kritisch blijven over wat je leest is het beste. Benieuwd waar de moderator mee terug komt.
Reputatie 3
Badge +1
De verschillen die je noemt voor bijvoorbeeld februari zijn wel fors. Neemt niet weg dat het onmogelijk is natuurlijk, maar in combinatie met het ingeschatte bedrag en de kosten van het verbruik, kan ik me voorstellen dat dit twijfels oproept. Ik kijk het daarom graag nog extra voor je na.

Ik kom hier in de loop van volgende week bij je op terug!

Groet, Kelly




Bedankt voor deze informatie :P
Ik heb vanmorgen opeens gezien dat het is aangepast, of het nu beter is of niet, dat weet ik niet.
Er staat nu ingeschat 1361,- euro in heel 2016 en verbruik 289,- euro (gas en electra).

Ik hoor wel hoe het moet zijn en wat nu de juiste info is 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Energieboy,

Dat komt in ieder geval overeen!
Wat we verder zien, is dat je je termijnbedrag via de app met een x-bedrag hebt verhoogd handmatig. Dit 'spaarpotje' in het termijnbedrag, wordt niet meegenomen in de berekening. Dat werkt helaas (nog) niet. Daarom kan er, zeker bij een grote aanpassing van het termijnbedrag, een onjuist beeld verschijnen op de app, bij het ingeschatte verbruik en de kosten. Bij jou is de afwijking echter minimaal.
Hoi Kelly,

Fijn dat je nu bevestigd dat handmatige aanpassingen (nog) niet meegenomen worden.
Zelf vermoedde ik dat al.
Wil je mijn situatie even controleren?

Speelt daar dus het zelfde?
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Kelly,

Bedankt voor de informatie. Het is mij nu helemaal duidelijk.
Het is toch altijd wel handig om iets teveel te betalen, 11 euro meer gaf een mooi rond bedrag :)

Nogmaals bedankt!

Reageer