Toon / Mijn Eneco geeft geen gasverbruik aan | Eneco Community
vraag

Toon / Mijn Eneco geeft geen gasverbruik aan

• 16 januari 2014
  • 37 reacties
  • 8426 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 65 reacties
Goedemiddag,

Sinds afgelopen vrijdag, of donderdag (de gehele vrijdag is leeg) geeft Toon geen gasverbruik weer. Het volgende heb ik reeds geprobeerd:

---

Reset de meetmodule door deze 30 seconde uit het stopcontact te halen.

Geef Toon een soft reset. Dit is uitvoerbaar door het knopje onder het scherm 1 maal in te drukken. Toon start zich opnieuw op.

Geef Toon een hard reset. Dit is uitvoerbaar door de stekker van de ketelmodule voor 30 seconden uit het stopcontact te halen en vervolgens terug te plaatsen. Toon start opnieuw op.

Meetadapter (en repeaters) verwijderen en opnieuw aanmelden. Je gaat als volgd te werk:
Haal de meetadapter uit het stopcontact
in Toon: Menu -> Systeem -> Energiemeters -> Wijzigen -> verwijderen ( als je geen slimme meter hebt dan schrijf de waarde van je electriciteitmeter over uit Toon deze heb je straks weer nodig bij aanmelden )
Geef Toon een soft reset. Dit is uitvoerbaar door het knopje onder het scherm 1 maal in te drukken. Toon start zich opnieuw op.
In toon: Menu -> Systeem -> Energiemeters . Hier kunt u de meetmodule en evt. repeaters opnieuw aan Toon Koppelen. Toon helpt u door het aanmeldproces.

---

Mijn Eneco geeft ook geen verbruik meer aan. Ik heb geen repeaters in huis, en het stroomverbruik lijkt normaal te worden weergegeven.

Wat kan het probleem zijn?

37 Reacties

Ik denk simpel, want je hebt slimme meters?

Haal de kabel uit je P1 poort, wacht 1 minuut en plaats de kabel weer terug.
Eventueel aanvullend Toon nog even een softreset geven.
Badge
Hallo Brandje,

Dit was ik vergeten te vermelden, maar ik heb inderdaad slimme meters en heb ook de kabel uit al uit de P1 poort gehad.

Ik vermoed echter dat het daar niet in zit, aangezien het stroomverbruik wel weer wordt gegeven en 1 meteradapter zowel de gegevens van de stroom- als de gasmeter doorgeeft.
Dan komt dat door het verwijderen van die kabel!
Het kan zijn dat je deze move nog een keer moet doen.
Er zijn communicatie problemen met de software van je slimme meters met Toon. 

Overigens complimenten dat je de meeste handelingen al had verricht, goed je huiswerk gedaan! 
Badge
Ok, dus de kabel een minuut verwijderen, terugplaatsen en vervolgens Toon een softreset geven?
Ok, dus de kabel een minuut verwijderen, terugplaatsen en vervolgens Toon een softreset geven?

Precies ja!
De kabel uit de P1 poort die op de slimme meter zit hè, voor alle duidelijkheid.......................
Badge
Dat heeft niet geholpen. Hij loopt al zeker 55m3 achter 😞
Ik neem aan dat je de meterstanden bedoelt.
Dus rechtsonder in het scherm.
Wacht even een dag af en dan is het vermoedelijk wel hersteld.
Dat heeft niet geholpen. Hij loopt al zeker 55m3 achter :(

Hoi Brake,

Hoe is de situatie nu?
Badge
Helaas heeft een nachtje slapen geen oplossing geboden :(

Het verbruik wordt niet weergegeven en de meterstanden zijn in Toon nog niet aangepast.
Reputatie 7
Badge +6
@Brake,

Jammer dat je handelingen niet hebben geleid tot de weergave van het gasverbruik. Kan je voor ons de externe toegang aanzetten? Dit kan op Toon bij Menu/Klantenservice. Dan gaan we je situatie verder onderzoeken.
Bedankt!
Badge
Hallo Danielle, ik had voorzien dat een moderator dit op zou pakken dus gisteravond is ook gelijk de toegang op afstand (die benaming is met de laatste update anders geworden geloof ik?) aangezet. Je zou er dus bij moeten kunnen! 🙂
Hoi Brake,

Danielle bedoelt menu/pijltje(volgende menu)/klantenservice/aan(helemaal rechtsonder)

Dat is na de laatste update niet gewijzigd en was daarvoor dus idem
Reputatie 7
Badge +6
@Brake,

Zoals @Brandje aangeeft is dat de optie om toegang te hebben tot Toon op Afstand, de App. In ieder geval goed dat je mee hebt gedacht! Alleen de externe toegang is ook wat je aan kan zetten, waardoor wij mee kunnen kijken op je Toon.
Ik verneem graag van je als dit aan staat, dan gaan we verder.
Badge
Sorry voor de verwarring, maar ook de externe toegang staat al sinds gisteravond aan. Dat was ook wat ik bedoelde, alleen was ik niet thuis toen ik het bericht typte en in het verleden heette dat naar mijn idee ook anders 🙂
Badge
Wat ik had aangezet, was voor onderzoek :(

Nu staat écht de goede schakelaar (onder klantenservice) aan!
Reputatie 7
Badge +6
@Brake,

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Zodra er meer bekend is, laat ik het je weten.
Sinds donderdag geen gas standen meer op toon, volgende handeling (meermaals) uit gevoerd;

- P1 kabel minuut verwijderd tevens Toon gereset  (4x gedaan)

Ook vrijdag dit weer uit gevoerd, adapter andersom in stopcontact gezet (las ik ergens). Adapter verwijderd op Toon en wederom gekoppeld, P1 weer verwijderd uit Adapter. 

Tevens geeft Toon na elke reset een andere temperatuur aan, de ene keer veel te laag (Honeywell er naast staan 🙂 ), de andere keer veel te hoog. Al met al niet geleid tot enige verbetering,

Gisteren na 16:00u er niks meer aan gedaan, vanmorgen had Toon iets geregistreerd aan gas verbruik, maar helaas nu al weer vanaf 10:00u niks nada.

Begin beetje "zat" te worden van Toon en zijn kuren, vorige keer werd door helpdesk verteld dat men bezig was met deze storing in de Toon software, hoop dat de software update gepland voor volgende week dit dan oplost, want nieuwe functies zoals aan gegeven in de vroegtijdig mail zijn leuk, maar dan moet het wel werken.
Badge
Hier zijn helaas ook nog geen verbeteringen.

@Danielle, kan jij zien of er al iets gebeurd is op afstand? Ligt het daadwerkelijk aan de software zoals @Mansens zegt?
Sinds donderdag geen gas standen meer op toon, volgende handeling (meermaals) uit gevoerd;

- P1 kabel minuut verwijderd tevens Toon gereset  (4x gedaan)

Ook vrijdag dit weer uit gevoerd, adapter andersom in stopcontact gezet (las ik ergens). Adapter verwijderd op Toon en wederom gekoppeld, P1 weer verwijderd uit Adapter. 

Tevens geeft Toon na elke reset een andere temperatuur aan, de ene keer veel te laag (Honeywell er naast staan 🙂 ), de andere keer veel te hoog. Al met al niet geleid tot enige verbetering,

Gisteren na 16:00u er niks meer aan gedaan, vanmorgen had Toon iets geregistreerd aan gas verbruik, maar helaas nu al weer vanaf 10:00u niks nada.

Begin beetje "zat" te worden van Toon en zijn kuren, vorige keer werd door helpdesk verteld dat men bezig was met deze storing in de Toon software, hoop dat de software update gepland voor volgende week dit dan oplost, want nieuwe functies zoals aan gegeven in de vroegtijdig mail zijn leuk, maar dan moet het wel werken.

Heb je ook de CV-module van Toon stroomloos gehad?
30 seconden minimaal en dan weer aan de stroom hangen.

En uiteraard geeft Toon iedere keer een andere temperatuur aan, niet opletten Toon moet simpel weg na iedere (soft) reset even op de nieuwe situatie acteren.
Heb ik wel gedaan, maar 30 minuten? Lijkt me erg lang. Leg uit?
Badge
Volgens mij moet dat 30 seconden zijn.
Heb ik wel gedaan, maar 30 minuten? Lijkt me erg lang. Leg uit?

Hoi Mansens,

Tik fout; heb ik inmiddels gemuteerd!
Hahaha oke heb ik gedaan
 daarna nog een reset via onderkant van Toon

daarna nog een reset via onderkant van Toon

Dat is geheel overbodig, want na stroomloos maken CV module wordt Toon ook gereset!
Je moet je wel realiseren dat Toon in mijn optiek geen enkele rust krijgt om te acteren en in te leren na een reset.

Met name bij temperatuurafwijkingen is de rust van enkele uren erg relevant!
Blijf er nu af tot de software update 🙂

Reageer