Missende gegevens na onterechte afsluiting (HERAN procedure is gestart) | Eneco Community
beantwoord

Missende gegevens na onterechte afsluiting (HERAN procedure is gestart)

• 2 mei 2019
  • 15 reacties
  • 1353 Bekeken

Badge +1
Goedemiddag,

Deze week zijn wij onterecht afgesloten bij Eneco vanwege een foute switch naar een andere energieleverancier. Het bleek dat een nieuwe bewoonster in de straat per ongeluk het verkeerde huisnummer had ingevuld bij haar aanmelding bij deze andere leverancier. Toevallig zag ik het bericht van onze zogenaamde overstap op Toon, zodat het niet ineens onverwacht is gebeurd. Na wat heen-en-weer gebel is er, als het goed is, een HERAN procedure gestart. Volgens de klantenservice kan dit een paar weken duren. (Op internet zie ik dat dat zelfs zes weken kunnen zijn.)

Nu is het echter zo dat we hierdoor een aantal gegevens in Toon kwijt zijn, geen toegang meer hebben tot Mijn Eneco, en dat de Eneco App voor ons alleen maar foutmeldingen geeft waardoor we daar ook geen inzicht in verbruik en contract en dergelijke hebben.

Gisteren was Toon dus ook ineens het programma kwijt en kennelijk ook de informatie over hoe lang het duurt om het 's ochtends op de gewenste temperatuur te krijgen. (Dat duurde nogal lang en ging in kleine stapjes.) Ook staat vermeld dat Toon nu rekent met gemiddelde tarieven bij het inzicht geven in de verbruikskosten.

Mijn vraag is of het misschien mogelijk is hier al wel enige verandering in aan te brengen? Bijvoorbeeld dat we weer in kunnen loggen op MijnEneco zodat we daar in ieder geval weer onze gegevens en contract in kunnen zien? Het is nu immers bekend dat het een foutieve switch was en dat wij daar zelf geen invloed op hebben gehad.

Nog een vraag: als de HERAN procedure is afgerond, wordt dan alles weer exact hersteld zoals dit was? Zoals het programma in Toon, verbruik naar kosten volgens contract, termijnbedrag, etc.?

Hopelijk kan iemand dit voor ons verduidelijken.

Vriendelijke groeten,
Kevin de Vries
icon

Beste antwoord door Erica 3 mei 2019, 11:21

@Kevin de Vries wat een vervelend verhaal zeg maar kan helaas gebeuren dat er per abuis een verkeerd huisnummer wordt doorgegeven. Indien de HERAN al is aangevraagd via de buurvrouw dan zal alles (binnen maximaal 3 maanden) teruggedraaid worden zoals het origineel was. In de tussentijd hoef jij zelf niets te doen. Inzicht geven tussentijds kan niet omdat Mijn Eneco onlosmakelijk is verbonden met actieve overeenkomsten voor gas en stroom. Dit betekent dat het weer inzichtelijk wordt zodra alles is teruggedraaid.
Bekijk origineel

15 Reacties

Nog een vraag: als de HERAN procedure is afgerond, wordt dan alles weer exact hersteld zoals dit was? Zoals het programma in Toon, verbruik naar kosten volgens contract, termijnbedrag, etc.?

Hopelijk kan iemand dit voor ons verduidelijken.

Vriendelijke groeten,
Kevin de Vries

Hoi Kevin,

Zodra er weer een actief contract is zal Eneco de gegevens weer naar Toon®️ pushen.
Dat grldt dus ook voor het ingeschatte jaarverbruik; wat je overigens sinds de laatste update bij Details kan controleren.
Reputatie 5
Badge +5
@Kevin de Vries wat een vervelend verhaal zeg maar kan helaas gebeuren dat er per abuis een verkeerd huisnummer wordt doorgegeven. Indien de HERAN al is aangevraagd via de buurvrouw dan zal alles (binnen maximaal 3 maanden) teruggedraaid worden zoals het origineel was. In de tussentijd hoef jij zelf niets te doen. Inzicht geven tussentijds kan niet omdat Mijn Eneco onlosmakelijk is verbonden met actieve overeenkomsten voor gas en stroom. Dit betekent dat het weer inzichtelijk wordt zodra alles is teruggedraaid.
Badge +1
@Erica Bedankt voor je antwoord! Jammer dat dat in de tussentijd niet mogelijk is en dat HERAN zoveel tijd in beslag neemt. We zullen het dan maar af moeten wachten.

Nogmaals dank voor je antwoord en een prettig weekend!
Reputatie 5
Badge +5
@Kevin de Vries tot je dienst uiteraard. Hopelijk hoeft het allemaal niet zo lang te duren maar voor jouw verwachting goed om deze informatie te hebben. Ik wens jou ook alvast een goed weekend toe! 🙂
Dit probleem heb ik hier ruim een jaar geleden ook ondervonden. Heb toen gelijk eneco en de andere energieleverancier op de hoogte gesteld als ook enexxis.

binnen 4 dagen was alles weer rechtgedraaid en na 2wkn weer kunnen inloggen. Op toon is na een week alles weer hersteld.

dus het kan sneller, als men het wil
Badge +1
Goedemiddag,

Ik wil toch even een update geven op deze post; in de hoop dat het iets oplevert en ook voor eventuele meelezers.

Wij zijn dus nog steeds niet terug op het oude contract. Ik snap dat het maximaal 3 maanden kan duren, maar zoals @mpleizr aangeeft: het kan dus ook sneller. In de tussentijd krijgen we allerlei nota's die op onze rekening bijgeschreven worden. Een klein bedrag dat juist weer afgeschreven wordt.

Ik heb ook contact proberen op te nemen met Budgetenergie met de vraag of zij er wat meer haast achter kunnen zetten, maar tot op heden nog geen antwoord gehad...

Kortom: het wordt er voor ons niet duidelijker op hoe ver het proces nu is en of er überhaupt al wel stappen zijn gezet.
Reputatie 5
Badge +5
@Kevin de Vries begrijpelijk dat je deze update met ons deelt. Hoe vervelend ook, we kunnen niets veranderen aan de snelheid van afhandelen van dergelijke verzoeken. Wat @mpleizr aangeeft is meer uitzondering dan regel. Deze heraansluitingsprocedure is een onderlinge afspraak tussen alle leveranciers in Nederland waarvoor is vastgesteld dat dit tot 3 maanden maximaal mag duren.

Wij hebben op 18-6 voor het laatst contact gehad met Budgetenergie aangaande het terugdraaien van de onterechte overstap en zijn nu in afwachting van hen bevestiging. Dit volgt binnen 5 werkdagen volgens diezelfde procedure.
Badge +1
@Erica Bedankt voor het snelle antwoord. Fijn om te weten dat er achter de schermen toch aan gewerkt wordt!

We kregen de afgelopen tijd ineens verschillende (eind)nota's, vandaar dat we het gevoel kregen alsof er niet echt iets mee gedaan werd.
Reputatie 5
Badge +5
@Kevin de Vries uiteraard graag gedaan. Zo'n radiostilte geeft ook onrust, dat snap ik best! Het heeft in ieder geval onze aandacht 🙂

Bij mij is dat nu ook gebeurt een onterechte switch buiten mijn weten om, bij mij heeft eneco geen heran toegepast, maar een nieuw contrakt gegeven met hetzelde klantnummer.Ook ik heb nu op mijn account geen produkten staan alleen toon abonnement, toon geeft ook geen gegevens meer en de app geeft een fout melding.Heb ook een eind afrekening gekregen van de afgelopen periode en 250 euro boete, maar daar is een formulier naar de boetevergoedingen gestuurd om terug gave.

Mijn netwerkbeheer [Liander} kom mij niet zeggen wie de nieuwe energie leverancier was omdat er een contract was afgesloten met een andere naam op mijn adres.

Reputatie 1

@C.P.M. Peeters Wat een vervelende situatie zeg! Begrijp ik goed dat het proces al loopt om dit te herstellen? 

Wil je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Ik kan voor je inkijken hoe het er voor staat. 

Gisteren welkomsbrief ontvangen van onbekende energieleverancier met naam en klantnummer van de persoon die een contrakt agfesloten heeft op mijn adres , energieleverancier is Vattenfall.

Heb ze gebeld en alles uitgelegd , vattenfall heeft heran aangevraagd bij eneco.

Reputatie 7
Badge +5

@C.P.M. Peeters 

Super, dat betekent dat de oplossing in gang wordt gezet. Als we verder nog iets voor je kunnen betekenen; zet gerust onze Community in!

Groet, Denise

ja er is nog een ander probleem bijgekomen,namelijk ik heb een eindafrekening gekregen waaruit blijkt dat ik al 900 euro betaald heb en dat ik ongeveer 450 euro zou terugkrijgen aan teveel betaalde energie kosten, doch ik heb maar 175 euro terug gekregen want ik zou in totaal 250 boete moeten betalen die hebben ze in mindering gebracht bij de terugbetaling, ik heb al wel een teruggave formulier ingevuld en samen met de nota naar Ijselstein gestuurd naar de dienst boeteregelingen.ik hoop dat alles toch nog goed komt.

Reputatie 7
Badge +5

@C.P.M. Peeters 

Dat klopt, op één punt na: de boetes hebben we inmiddels teruggedraaid, wat betekent dat je de resterende €250 binnenkort ook van ons ontvangt!

Groet, Denise

Reageer