Jaarnota en overzicht Mijn Eneco van verbruik | Eneco Community
vraag

Jaarnota en overzicht Mijn Eneco van verbruik

• 6 mei 2015
  • 5 reacties
  • 2450 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
wij laten ieder jaar de voorschotvaststelling automatisch doen. Daarmee wordt dan naar we aannemen de verwachting ingevuld in Mijn Eneco. We proberen te letten op ons energieverbruik en kijken dan ook regelmatig naar het overzicht. Iedere maand komen we ruim onder de verwachting uit. Voor stroom het afgelopen jaar van -20 to 50% onder de inschatting. We keken dan ook uit naar de jaarnota. En nu blijkt dat we ongeveer hetzelfde verbruik hadden als vorig jaar. Hoe kunnen Mijn Eneco en de jaarnota zo van elkaar afwijken?

5 Reacties

De schatting wordt op het jaarnota-moment gedaan voor stroom en gas. Gedurende het jaar kan je zelf het bedrag aanpassen.

Ben je dan ook met gas ruim onder de verwachting geëindigd?

Het deel gas is relatief hoger in prijs dan stroom; ook zijn aanvullende kosten verhoogd, zoals kortgeleden het vastrecht.

Overigens is ook een prima methode om bv eens per maand de standen te noteren; je verschaft jezelf dan inzicht in je verbruik en als je uit de pas loopt valt dat beter en sneller op.
Alleen je voorschotbedragen vergelijken dat geeft je immers te weinig info.
Beste Brandje,

Ik heb het alleen over het stroomverbruik in KWh. Mijn stroomverbruik is iedere maand fors onder het ingeschatte verbruik geweest. Toch is het verbruik op het jaaroverzicht maar fractioneel lager. En dat is waar ik moeite mee heb.
Hoi Hans,

Je bericht is helder. Je vindt het lagere verbruik per maand maar voor een fractie lager terug op de jaarnota.
Vandaar mijn tip in m'n laatste volzin in m'n vorige reactie, want dat is de enige manier om je kWh verbruik te monitoren.
Het bijhouden kan gewoon digitaal en gratis via bv www.energiemanageronline.nl

Op deze wijze wordt je nog beter bewust van je (maandelijks) verbruik en kan het jaarverbruik totaal geen verrassing meer voor je zijn.
Hoi Brandje,

Wij hebben een slimme meter. Dat betekent dat ik via mijn eneco een mooi overzicht kan downloaden van het daadwerkelijk verbruik over dezelfde periode als de jaarnota. En daarop staat steeds keurig wat ik al meldde, namelijk dat mijn verbruik fors lager ligt dan op de jaarnota. Bijhouden op een andere wijze is dus niet nodig. Ik kan het bestand helaas niet uploaden hier, omdat het in een excel formaat is dat niet wordt ondersteund. Wel heb ik het in mijn Dropbox gezet. Nu maar hopen dat dat in dit forum mag: https://www.dropbox.com/s/ucfpas1uebh17lv/Verbruik_09-05-2015_12-32.xlsx?dl=0

Dan is het handig om te weten wat er op de jaarnota staat:
deze periode: normaal 1413 kwh en laag 1813 kwh
vorige periode: normaal 1469 kwh en laag 1862 kwh

Deze en vorige perioden wijken wel af, maar niet zoveel.
Hoi Brandje,

Wij hebben een slimme meter. Dat betekent dat ik via mijn eneco een mooi overzicht kan downloaden van het daadwerkelijk verbruik over dezelfde periode als de jaarnota. En daarop staat steeds keurig wat ik al meldde, namelijk dat mijn verbruik fors lager ligt dan op de jaarnota. Bijhouden op een andere wijze is dus niet nodig. Ik kan het bestand helaas niet uploaden hier, omdat het in een excel formaat is dat niet wordt ondersteund. Wel heb ik het in mijn Dropbox gezet. Nu maar hopen dat dat in dit forum mag: https://www.dropbox.com/s/ucfpas1uebh17lv/Verbruik_09-05-2015_12-32.xlsx?dl=0

Dan is het handig om te weten wat er op de jaarnota staat:
deze periode: normaal 1413 kwh en laag 1813 kwh
vorige periode: normaal 1469 kwh en laag 1862 kwh

Deze en vorige perioden wijken wel af, maar niet zoveel.

Hoi Hans,

Ik heb het in Dropbox even bekeken en gelukkig zitten er geen gaten in de verstrekte data.
Dat was vroeger wel anders.

Ik vermoedde het al dat je slimme meters hebt, dan is deze methode uiteraard bekend.
Ik vind het verschil tussen de verschillende periodes op jaar basis heel marginaal.
Op jaar basis dus niets om je druk over te maken, toch.......

Jammer dat je het in Excel niet kan bekijken, omdat je dus geen Office hebt, maar dan neem je toch de gratis OpenOffice en haal je daar het excelbestand binnen?

Want uiteindelijk gaat het er om om een historie op te bouwen om dan per maand verschillen te kunnen bemerken.
Als je de data van bv 2 jaar naast elkaar zet is het leuk om zelf een grafiek te maken, zodat die verschillen nog beter opvallen.

Reageer