Afwijking werkelijk verbruik t.o.v. weergegeven verbr Mijn Eneco | Eneco Community
vraag

Afwijking werkelijk verbruik t.o.v. weergegeven verbr Mijn Eneco

• 25 september 2013
  • 37 reacties
  • 2205 Bekeken

Toon eerste bericht

37 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Ik vraag het aan Folkert maar elke moderator die een antwoord heeft is ook ok!

Stansat
Volgens mij kan je beter een pbtje sturen, want ik zie er van komen dat je geen reactie krijgt!
Reputatie 3
Badge +2
Wordt er eigelijk wel regelmatig door de moderators gemonitored of er vragen zijn? 
Ik begin er aan te twijfelen.
Het is jammer dat ik in 3 dagen geen antwoord krijg en vraag me af of dat beter wordt in het vernieuwde forum met de rubriek " nog te beantwoorden vragen"?
Waarop worden vragen eigelijk gescand hier op het forum?
Vraagtekens?
Nou er staan er nu 3 in dit bericht!

Ik heb Folkert een pb gestuurd,,

Ontneemt me wel een beetje de sjeu om dingen aan de kaak te stellen, vooral als er geen reaktievan de moderators komt.

Een teleurgestelde Stansat😕
Ze beweren altijd dat alle berichten gelezen worden, maar of zij onderling een systeem hebben om dit soort zaken aftevangen, dat betwijfel ik.
In het verleden hebben we afgesproken maximaal een weekje te wachten, maar ik persoonlijk vind dat te lang; ik kijk altijd naar de prioriteit en de vaak vele berichten die na zo'n vraag komen, waardoor het onderwerp en vraag ondergesneeuwd raakt. 

Komt wel bij dat Mike nu even met vakantie is, dus de werkdruk zal hoger liggen dan normaal...............
Reputatie 3
Badge +2
Beste moderatoren,

Mijn conclusie na een pb aan Folkert waar ik geen reaktie op krijg over de vragen in dit topic is:

Men heeft er geen antwoord op.

Jammer, mijn advies aan de eneco klanten is: verhoog je maandbedrag niet op basis van het geschatte gasverbruik op de website vanEneco
want daar klopt geen pepernoot van!

Groet,

Stansat
Ook ik heb een pb aan Folkert gezonden, omdat er een verkeerde berekening wordt gemaakt.
Er volgt geen antwoord!:mad:

Moderators en Eneco wat is hier aan de hand? 
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

Je gasverbruik vanaf de laatste jaarnota is 38m3 en met je jaarverbruik verwacht ons systeem dat je nu op 32m3 zou zitten.
Je hebt hierdoor op het moment dat je de screenprint maakte 18% meer verbruikt dan we hebben ingeschat. Dit lijkt veel maar het betreft verbruik grotendeels buiten de stookmaanden, en wij adviseren klanten doorgaans niet om hun maandbedrag te verhogen als er een paar m3 gas meer verbruikt wordt in de zomer.

Ik begrijp niet zo goed waar je op doelt met het verbruik vanaf 1 januari tenzij je de onderstaande tabel bedoelt. Deze geeft inderdaad de verbruiken per maand over een geheel jaar aan en niet vanaf je jaarnota, het is bedoeld om je inzicht te geven in je verbruik en eventueel te vergelijken met andere jaren/gebruikers. Ik hoop dat ik je zo goed begrepen heb, anders hoor ik het graag.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Folkert,

Ben blij dat er toch nog een reaktie komt.
Alleen snap je uitleg niet.
Eneco verwacht een verbruik van 32m3  terwijl een vergelijkbare tussenwoning op mindergas.nl
Op het viervoudige zit.
Die verwachting is gewoon een verkeerde berekening en daarom zei ik ook dat het lijkt alsof Eneco een berekening voor de verwachting over het gehele jaar en niet vanaf de jaarnota datum 21 mei.
Ook energiemanageronline.nl waar ik exact dezelfde gegevens invoer zegt een -12% gasverbruikverwachting terwijl Eneco +18% aangeeft.
De prognose klopt niet en ik wil hiermee aangeven dat naarmate het stookseizoen vordert het waarschijnlijk anders verloopt maar tot nu toe is mijn gasverbruik veel minder dan vergelijkbare tussenwoningen en daar begaat Eneco een rekenfout.

Groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +2
Beste Folkert,

Kijk nu eens goed naar mijn jaaroverzicht hier geplaatst in dit topic; Je ziet vanaf mei alleen maar groene gebruiks percentages, dat wil dus zeggen minder verbruikt dan geschat en wat schets mijn verbazing, Eneco zit heden zelfs op +45% geschatte verbruik.
Snap je dat ik geen enkel geloof hecht aan die tussenstand slim!

Je legt het niet nader uit hoe jullie aan die ongeloofwaardige berekening komen.

Als je +45% ziet staan dan denkt de klant, ik moet mijn maandbedrag verhogen want anders moet ik mogelijk veel bijbetalen.
Niets is minder waar..... ik zit ruim onder mijn maandbedrag qua verbruik.
Is dit nu de inzichtelijkheid van het verbruik waar Eneco reklame over maakt?

Stansat🆒
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

Je hebt vanaf 21-05-2013 60 m3 gebruikt, je bent ingeschat op 606 m3 op jaarbasis, volgens deze inschatting zou je vanaf 21-05-2013 41 m3 gebruikt mogen hebben. Het gaat om 19 m3 dus dan is het niet nodig om je voorschot te verhogen met 46%, pas in de winter wordt het duidelijk of je verbruik goed is ingeschat en zullen de percentages naar verwachting bijtrekken. Het is dus een feit dat je 46% boven je verwachte verbruik zit, je hebt alleen een dergelijk laag verbruik, dat dit zich uit in grote percentages, het gaat namelijk maar om 19m3.

Dat je ruim onder je maandbedrag zit of niet wordt niet weergegeven door Mijn Eneco tussenstand slim. Ook wordt er niet vergeleken met andere gebruikers.

.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Folkert,

Bedankt voor je uitleg.
Wegaan het de komende maanden monitoren en ga kijken of dat geschatte percentage gaat zakken.
Een vergelijking met een gemiddelde gebruiker van een tussenwoning zou ik wel meenemen in het geschatte verbruik, als Eneco dat niet doet bij de tussenstand slim dan is dat niet echt "slim".
Hoe weet de gemiddelde gebruiker dan of hij zijn maandbedrag moet bijstellen!
Als je geen enkel ijkpunt hebt dan wordt dat moeilijk, misschien dan toch maar je verbruik van het vorig jaar als vergelijk. (of gemiddelde van 5 jaar)

Mijn persoonlijke verbruik is dus 140m3 minder dan de gemiddelde verbruiker van een tussenwoning dus dan komt het ingeschatte +46% extra vreemd over.

Folkert we sluiten dit topic want we worden het niet eens over de, in mijn ogen, verkeerde uitgangspunten die Eneco hanteert in tussenstand slim.

Met vriendelijke groet,

Stansat🆒
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

Bedankt voor je reactie, er wordt momenteel gewerkt om Tussenstand Slim te verbeteren. Ik speel je punten door naar het productteam.

Voor de rest kan ik alleen uitleggen hoe het nu werkt en voor mensen met een heel laag verbruik(complimenten trouwens) zal het in de huidige situatie procentueel erg veel afwijken.

Reageer