Afwijking werkelijk verbruik t.o.v. weergegeven verbr Mijn Eneco | Eneco Community
vraag

Afwijking werkelijk verbruik t.o.v. weergegeven verbr Mijn Eneco

• 25 september 2013
  • 37 reacties
  • 2205 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Beste Eneco,

Momenteel ben ik bezig om mijn verbruik van energie inzichtelijk te maken en waar mogelijk te gaan besparen.
Op Mijn Eneco is het verbruik inzichtelijk weergegeven in tabellen en grafieken. Dit wordt vervolgens vergeleken met een zelf in te stellen
streefverbruik. Indien dat afwijkt kan het termijnbedrag gemakkelijk gewijzigd worden. Opzich een nette service.
Terwijl ik de gegevens in excel wilde voeren om ermee te gaan rekenen, viel mij het volgende op:

Als ik de maandverbruiken op de website van Mijn Eneco optel kom ik op het volgende uit:
Verbruik elektra jan t/m aug = 1082 kWh
Verbruik gas jan t/m aug = 1154 m³

Als ik vervolgens op 'gegevens downloaden' druk en de meterstanden download, kom ik op de volgende verbruiken:
Verbruik elektra 01-01-2013 t/m 31-08-2013 = 988 kWh
Verbruik gas 01-01-2013 t/m 31-08-2013 = 1072 m³

Voor de elektra is dat een afwijking van 10% (weergegeven verbruik is 10% hoger dan het werkelijke verbruik)
Voor het gas is dat een afwijking van 8% (weergeven verbruik is 8% hoger dan het werkelijke verbruik)

Ik vind dit een hele kwalijke zaak, omdat je gewoon verkeerde informatie voorgeschoteld krijgt.
Iedereen wil voorkomen dat ze aan het eind van het jaar moeten bijbetalen en dus schroeft iedereen onnodig zijn termijn bedrag omhoog.
Met als gevolg dat Eneco veel meer geld ontvangt en de consument met onnodig hoge maandlasten zit.

Hoe kan dit?

A. Nordmann

37 Reacties

Aan de hand van deze vraag ben ik direct gebeld door Eneco waarin werd toegegeven dat het een fout was en dat het uitgezocht zou worden.
Tot op heden heb ik nog niets vernomen van Eneco.
Op dit forum ook nog steeds geen reacties van andere klanten, ben ik dan echt de enige waar het niet klopt?

A. Nordmann
Reputatie 7
Badge +7
beste @ArnoN

als je de zoek functie op het forum had gebruikt.
dan was je daar verschillende post over tegen gekomen.
dat mijn Eneco tussenstand slim nog niet goed werkt.
als je dat tenminste bedoeld..
er word aan gewerkt.

Het beste is om je meterstanden te noteren
van de gas en electriek meter in de meter kast.
Of misschien een Toon nemen?
Bedankt voor jullie reacties heren!

Zijn de meterstanden die op Toon getoond worden wel kloppend dan?
De meterstanden van de meters aflezen is inderdaad de meest betrouwbare optie.

Blijft het feit, dat er verkeerde informatie wordt voorgeschoteld. Er zijn dus blijkbaar twee
databases met verbruiksinformatie van elke klant die toch echt ooit handmatig ontworpen zijn. De database die 10% meer verbruik dan werkelijk laat zien, staat direct naast de knop om je termijnbedrag op te hogen.
Nogmaals, ik vind dit kwalijk. Het is goed dat de optie geboden wordt om snel je
termijnbedrag aan te passen, maar de informatie die je wordt aangeboden om daar een keuze in te maken is verkeerd en misleidend. Daarom ben ik dan ook beniewd of de afwijking bij elke klant van Eneco aanwezig is. Zoja, realiseer je dan eens om hoeveel geld het gaat!

@Eneco, wanneer verwachten jullie dit opgelost te hebben?

A. Nordmann
Reputatie 7
Badge +6
Beste ArnoN,

Allereerst hartelijk welkom op het forum en excuses voor de late reactie. Het probleem dat je aangeeft heeft te maken met het feit dat het systeem dat gekoppeld is aan Mijn Eneco je verbruik schat als wij voor een bepaalde dag geen meterstanden binnenkrijgen. Deze schatting wordt opgeteld bij het werkelijke verbruik. Dit is bekend en de verwachting is dat het voor het einde van het jaar opgelost is. Er zijn meerdere klanten die dit probleem ondervinden, dit gebeurt wanneer er geen meterstanden zijn aangeleverd vanuit het EDSN.

Groet,

Folkert
Aan de hand van deze vraag ben ik direct gebeld door Eneco waarin werd toegegeven dat het een fout was en dat het uitgezocht zou worden.
Tot op heden heb ik nog niets vernomen van Eneco.
Op dit forum ook nog steeds geen reacties van andere klanten, ben ik dan echt de enige waar het niet klopt?

A. Nordmann

Geachte heer Noordman,
Gezien uw onderwerp kan ik kij daar helemaal in vinden. Ik ben sinds januari jl op mijn huidige adres gaan wonen en heb toen de meterstanden doorgegeven vorige week kreeg ik de oproep om demeterstanden wederom door te geven voor de jaarnota.
Wat schept mijn verbazing dat ik een bijbetaling van 617 euro moet voldoen. Gebeld met eneco maar totaal geen goede uitleg hierover.ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen.
Beste ArnoN,

Allereerst hartelijk welkom op het forum en excuses voor de late reactie. Het probleem dat je aangeeft heeft te maken met het feit dat het systeem dat gekoppeld is aan Mijn Eneco je verbruik schat als wij voor een bepaalde dag geen meterstanden binnenkrijgen. Deze schatting wordt opgeteld bij het werkelijke verbruik. Dit is bekend en de verwachting is dat het voor het einde van het jaar opgelost is. Er zijn meerdere klanten die dit probleem ondervinden, dit gebeurt wanneer er geen meterstanden zijn aangeleverd vanuit het EDSN.

Groet,

Folkert

Helaas heeft ArnoN hier niet meer opgereageerd.
Ik had graag zijn visie gehoord/gelezen, want zoals @jvdl al schetste is het een bekend probleem. Het is niet anders.
En stel dat het eind van het jaar wel werkt en je nu reeds een Toon neemt, dat heb je straks een prima mogelijkheid, om je verbruik te monitoren t.o.v. je geschatte verbruik.
Geachte heer Noordman,
Gezien uw onderwerp kan ik kij daar helemaal in vinden. Ik ben sinds januari jl op mijn huidige adres gaan wonen en heb toen de meterstanden doorgegeven vorige week kreeg ik de oproep om demeterstanden wederom door te geven voor de jaarnota.
Wat schept mijn verbazing dat ik een bijbetaling van 617 euro moet voldoen. Gebeld met eneco maar totaal geen goede uitleg hierover.ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen.

Dat snap ik nou niet, je weet je begin standen en nu pas (uiteraard) je eindstanden ivm de jaarnota, dan had je toch bv eens per maand de standen kunnen bijhouden?
Dan kan je vrijgemakkelijk zien of je uit de pas loopt en tijdig maatregelen nemen..................
Zeker als je pas in een woning komt te wonen is en blijft het voor een enegie leverancier altijd moeilijk om het jaarverbruik in te schatten.
Uiteraard ben je als verbruiker daar wel zelf verantwoordelijk voor; in dit geval, Eneco, die kan wel met je meedenken, bv door een tool te gebruiken op de site.
Reputatie 3
Badge +2
Quote"En stel dat het eind van het jaar wel werkt en je nu reeds een Toon neemt" quote

Beste Brandje,

Het werkt al meer als een jaar niet goed en ik heb het meerdere keren op dit forum bericht dat ik onderhand het vertrouwen in de "tussenstand slim" heb verloren.
Dat komt echt niet over een paar maanden in orde!
Weglaten is de enige goede oplossing totdat je het betrouwbaar werkend heb.
Dat hebben ze al gedaan bij de stroom en ik geef ze advies dat ook weg te laten bij het gas wat er klopt geen meter van.
35m3 verbruikt dus volgens eneco 16% boven de schatting.
Hoe komen ze op die raming?
Een gemiddelde tussenwoning zit nu op 230m3 volgens mindergas.nl, ik zit op 35m3 ergio conclusio eneco zit er falikant naast met zijn prognose.

En Brandje, het aanbevelen van Toon aan mensen met een tussenstand slim probleem is fout, laat eneco eerst eens betrouwbare cijfers laten zien en die mensen gaan echt geen 200,- Euro uitgeven voor een toon, waarbij je vastgeklonken zit aan eneco.
Er zijn mensen die alles best goed inzichtelijk voor elkaar hebben en persoonlijk zie ik geen meerwaarde in een toon.
Dus laat mensen hun eigen keuze zou ik adviseren.

Groet,

Stansat🆒
Hoi Stansat,

Kijk ik heb analoge meters en dat werkt als een trein; ik zelf verkondig dat als alles perfect werkt met slimme meters dan ben ik de 1e die overstapt.
Vandaar mijn advies neem een Toon als ze het wel in orde hebben en je kan uiteraard de Toon ook eerder nemen; natuurlijk is dat een gok.

Jij zegt ze hebben het over enkele maanden niet op orde, nou ik ben wat optimistischer.
En is het niet op orde, nou dan toch geen Toon; lijkt me niet zo moeilijk toch................
Het is een afweging.

Niets mis mee en uiteraard is mijn aanbeveling maar een aanbeveling, niets meer en niets minder.
Uiteraard zijn de mensen slim genoeg om een afgewogen keuze te maken...........................

Ik hoop toch dat je begrijpt dat ik geen provisie krijg voor iedere aanbevolen Toon he??
Reputatie 3
Badge +2
Hi moderator,

Graag een andwoord op mijn suggestie om de tussenstand slim bij de klanten op de datum van jaarafrekening te beginnen en niet op 1 januari?
Volgens mij zou dat voor een hoop mensen veel helderder zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar mijn gasverbruik: ik heb 38m3 vanaf 23 mei verbruikt.
Tussenstand slim zegt: 19% te hoog boven de van schatting Eneco.
Hoe komt dat? U kijkt vanaf 1 januari en niet vanaf 23 mei.
Zo komt U op compleet verkeerde adviezen want de klant denkt: ik moet mijn maandbedrag verhogen want zo dadelijk moet ik veel bijbetalen!

Ik blijf dit een ernstige fout van de tussenstand slim vinden en blijf niet snappen dat de actie hierop zo ongelofelijk lang moet duren.
Ik hoop dat dit spoedig verbeterd want dat voorkomt veel onnodige vragen en telefoontjes.

Ik hoop dat ik een antwoord op mijn vraag krijg en graag uitleg van de actie van U tot nu want dit speelt al heel erg lang.

Stansat🆒
Even een aanvulling, want je noemt tussenstand slim.
Ook bij de analoge Toon gebruikers, zoals ik, wordt van 1 januari uitgegaan; ze zijn dus wel consequent.
Mijn "fantastische" verwachting staat op "58%!! minder"
Reputatie 3
Badge +2
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden Brandje dat mensen dus een verkeerd advies krijgen.
Ook Toon geeft dus geen goed advies met het verbruik.

Men blijft hardnekkig vast houden aan een jaarverbruik van 1 jan tot 31 dec terwijl de jaarrekening van andere data uitgaat.
Ik snap best dat voor veel klanten die data verschillend is maar mensen die een vast contract hebben van 1 okt 2013 tot 1 okt. 2014 zou je heldere verbruikscijfers kunnen geven.
Ook zoiets: een contract van 1 okt tot 1 okt en een jaarrekening van 23 mei 2013 tot (ongeveer) 23 mei 2014.
Het zal ongetwijfeld lastig zijn om iedereen goede startdatum te geven in tussenstand maar doe je dat niet dan moet Eneco niet zeggen dat de klant een inzichtelijk en helder verbruiksoverzicht krijgt op de verschillende webpagina's want dat is niet zo!

Stansat🆒
Helemaal mee eens!
Mij viel het sinds 2 maanden op, omdat ik in juli 2013 de jaarnota gas had gehad!
Ik heb tot op heden nergens nog een legitieme basis gevonden/gelezen waarom nu met de Toon, Eneco toch volhard in deze werkwijze!
Ik volg met jou de ontwikkelingen.
Reputatie 3
Badge +2
Hi,

Ik lees even het bericht terug van Folkert en die zegt in zijn bericht dat het eind van het jaar opgelost is.
Hij zegt dat het komt door het niet doorgeven van de standen door het EDSN.

Het is jammer dat ik geen reaktie op mijn vorige bericht heb gehad t.a.v. de suggestie om de klanten een verbruiksmonitor te geven vanaf hun datum jaarnota en niet vanaf 1 januari tot 31 dec.
En de samenhang hiervan met het verkeerde verbruiksadvies in tussenstand slim.

De hele vrijdag had een moderator hierop kunnen reageren.
Jammer.....

Daarom hoop ik dat in het vernieuwde forum de kolom "nog onbeantwoorden vragen" scherper door de moderatoren in de gaten wordt gehouden.

We houden dit item warm Brandje want ik wil hier toch graag een reaktie van Eneco!

Zonnige groet,

Stansat🆒
Hoi Stansat,

Nou zeker weten, want ik heb nu de Toon een jaar en nu begint mij het te irriteren, want je denk fantastich met je gasverbruik bezig te zijn en dan blijkt er simpel weg van een verkeerd uitgangspunt uit gegaan te worden.
Ook hier blijkt dus met de koppelingen/interfaces tussen de EDSN nog veel mis te zijn.
Ik blijf met je op de barricades!
beste Stansat,

ik ben het
100% met jou eens vwb de manier hoe eneco omgaat met zijn klanten.
zelf heb ik dit recent mogen ervaren en dan berekenen zij jou voor een bedrag en dan blijkt achteraf dat je te laag ben ingedeeld, met het gevolg dat je fors moet terugbetalen.
simpel beredeneerd zou ik zeggen dat zij de klant alleen inrekening moet brengen voor de periode dat de afname begint. Verhaaltjes over statistieken van de gedurende 5 jaar is onzin vooral als je nieuwe bewoner bent.
ik hoop voor jou dat het in jou voordeel uitpakt.
groet,
Gica
Reputatie 3
Badge +2
http://i41.tinypic.com/az8jn5.jpg
Hi,

Om eva.u.b.inzichtelijk te maken hoe Eneco een verkeerd advies geeft t.a.v. het gasverbruik hier 2 screendumps van tussenstand slim gas:
Als je het hele jaar van 1 jan tot 31 dec meerekent dan kom je tot een advies van 18% teveel verbruik, maar je moet natuurlijk uitgaan vanaf 21 mei en dan zie je dat mijn verbruik minimaal met maar 38 m3 is geweest, ver onder mijn streefverbruik en de conclusie is overduidelijk Eneco gaat van verkeerde gebruikscijfers uit!
Corrigeren, niet alleen voor mij want ik heb het wel door dat Eneco een verkeerd advies geeft maar vooral voor al die andere klanten die hun maandbedrag nodeloos verhogen.

Stormachtige groet,

Stansat🆒
http://i43.tinypic.com/2wlrpxh.jpg
beste Stansat,

simpel beredeneerd zou ik zeggen dat zij de klant alleen inrekening moet brengen voor de periode dat de afname begint. 

Gica

Ik denk dat je dat nu toch te simpel ziet.
Eneco en iedere ander leverancier ziet er juist op toe dat je jaarverbruik in gelijke 12 partjes wordt verdeeld.
Zoals jij het wilt betaal je in de zomer geen gasverbruik en in de winter betaal een veel groter deel.

Geef mij en velen met mij, weet ik zeker, maar gewoon een gelijke verdeling; dan weet je iedere maand waar je aan toe bent. Waarbij je uiteraard ZELF de verantwoording hebt en moet nemen om het verbruik te monitoren; ter voorkoming van bijbetaling jaarnota!

Neemt niet weg dat Eneco qua berekening voor de Toon een verkeerd uitgangspunt neemt en daar heb ik wel problemen mee en Stansat ook!
Kijk ik nu naar mijn gasadvies dan scoor ik 58% minder, ja ja mooi niet dus; die verdeling daar maakt Eneco een zooitje van!

Hi,

Om eva.u.b.inzichtelijk te maken hoe Eneco een verkeerd advies geeft t.a.v. het gasverbruik hier 2 screendumps van tussenstand slim gas:
Als je het hele jaar van 1 jan tot 31 dec meerekent dan kom je tot een advies van 18% teveel verbruik, maar je moet natuurlijk uitgaan vanaf 21 mei en dan zie je dat mijn verbruik minimaal met maar 38 m3 is geweest, ver onder mijn streefverbruik en de conclusie is overduidelijk Eneco gaat van verkeerde gebruikscijfers uit!
Corrigeren, niet alleen voor mij want ik heb het wel door dat Eneco een verkeerd advies geeft maar vooral voor al die andere klanten die hun maandbedrag nodeloos verhogen.

Stormachtige groet,

Stansat🆒

Kikken zeg Stansat, die onderverdeling per maand!
Ik moet het doen met een onderverdeling per jaar bij Eneco.
Gelukkig houd ik de standen ook bij bij www.energiemanageronline.nl en bereik dan een beter resultaat.
Maar Eneco heeft verbetering beloofd; afwachten maar!
Beste brandje,
Dat klopt wat jij zegt en dat ga ik zeker doen het monitoren van het gebruik. Trouwens hoe vind je dat nadat je kritiek hebt gegeven over de manier waarop eneco handeld , dan krijg je een ecxcuses kaart en 30 euro aan cadeaubonnen onder het mom van sorry voor het ongemak . Dus dat er fouten gemaakt binnen Eneco. 
Beste brandje,
Dat klopt wat jij zegt en dat ga ik zeker doen het monitoren van het gebruik. Trouwens hoe vind je dat nadat je kritiek hebt gegeven over de manier waarop eneco handeld , dan krijg je een ecxcuses kaart en 30 euro aan cadeaubonnen onder het mom van sorry voor het ongemak . Dus dat er fouten gemaakt binnen Eneco. 

Dat is toch perfect, daarmee geeft Eneco ook aan dat ze het ook vervelend vindt!
Ik vind het in het kader van een goede klantbinding een zeer leuk gebaar!
Dat had je volgens mij hier op het forum nog niet gemeldt!!

Overigens kan je het monitoren ook doen bij die webside, die ik noemde.
Die trekt mooie grafieken, zodat je in de gaten kan houden of je op schema bent!
Reputatie 3
Badge +2
Beste Folkert,

Graag zou ik antwoord krijgen op mijn vraag hoe het zitt met de verkeerde adviezen die Eneco geeft t.a.v. gasverbrui.
Zzie eerdere berichten van mij en Brandje.

Me vriendelijk groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +2
Hi Folkert,

Om een en ander nog inzichtelijker te maken, (ja ik blijf volharden in mijn gelijk...) een screendump van mijn mindergas pagina waar je kunt zien dat een gemiddelde tussenwoning 163m3 verbruikt heeft van 21 mei tot 29 okt.
Mijn verbruik 39 m3!
Desondanks zegt Eneco U heeft 18% meer gas ver verbruikt dan de prognose van Eneco.
Klopt geen pepernoot van!
Graag antwoord op mijn vraag: Hoe komt U aan dit gasverbruikadvies?

zie volgend bericht voor het printscreen.

Stansat
Reputatie 3
Badge +2
http://i40.tinypic.com/2u5545z.jpg

Reageer