Achtergrond referentiecijfers gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Achtergrond referentiecijfers gasverbruik

• 3 september 2019
  • 3 reacties
  • 121 Bekeken

Op het maandoverzicht staan referentiecijfers voor het gemiddelde gasverbruik. Deze lopen (over de maand augustus!) sterk uiteen per woningsoort. Dit verbaast mij zeer, omdat het gasverbruik in deze maand uitsluitend bepaald wordt door kook- en heetwatergebruik. Daar verwacht ik geen (of nagenoeg geen) verschillen per woningsoort. Hoe kan dit? Of wordt er domweg rekenkundig een referentiecijfer bepaald uit het jaarverbruik (misschien gewogen naar omgevingstemperatuur), wat het nut van de cijfers sterk vermindert? (Bijna iedereen heeft dan immers een lager verbruik!) Of douchen mensen veel vaker als ze in een luxere woning wonen? 🙂
icon

Beste antwoord door DeniseMR 3 september 2019, 14:53

Dag @C89877321,

Welkom op de Eneco Community en leuk dat je hier kritisch naar kijkt!

Om het gemiddeld verbruik inzichtelijk te maken gebruiken we inderdaad gewogen graaddagen. Het blijven gemiddeldes waarmee we inzichtelijk willen maken wat dat verbruik inhoudt ten opzichte van de rest van Nederland. Ik neem je feedback intern mee zodat dit nog eens onder de loop genomen kan worden. Bedankt!

Groet, Denise
Bekijk origineel

3 Reacties

Voor zo ver ik weet gebruikt Eneco ook de berekening gewogen graaddagen.

Zie bv deze uitleg:

https://www.energieconsultant.nl/energiemarkt/energie-berekeningen-uit-de-praktijk/berekening-gasverbruik-met-graaddagen/

Ken je deze calculator?:

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

voor ons weerstation is voor de maand augustus 2019 dit gewogen gemiddelde 22,48 graaddagen:

Zo'n vermoeden had ik al. Die methodiek levert echter alleen zinvolle resultaten binnen bepaalde marges. Als het 'erg warm' is, maakt het niet meer uit hoe warm het precies is, want er hoeft niet meer gestookt te worden. Het gasverbruik in een maand als de voorbije augustusmaand kan dus geheel worden toegeschreven aan koken en heetwatergebruik, in de praktijk vooral ten behoeve van douchen. Dat verbruik is gerelateerd aan het aantal bewoners (en de frequentie en duur van het douchen), maar niet aan de woningsoort. Wie in een vrijstaande woning woont, verbruikt als model-gebruiker niet meer gas dan een bewoner in een flatwoning of een rijtjeshuis, of men zou het normaal moeten vinden dat bewoners verspillender zijn naarmate de woning 'luxer' is.

Eneco geeft het volgende op als normverbruik voor augustus:
Vrijstaande woning: 34 m³
Twee-onder-een-kapwoning: 26m³
Hoekwoning: 22m³
Tussenwoning: 19m³
Flat: 13m³

Conclusie: om zinvol te zijn, moet het model om referentiecijfers te berekenen aangepast worden!
Reputatie 7
Badge +5
Dag @C89877321,

Welkom op de Eneco Community en leuk dat je hier kritisch naar kijkt!

Om het gemiddeld verbruik inzichtelijk te maken gebruiken we inderdaad gewogen graaddagen. Het blijven gemiddeldes waarmee we inzichtelijk willen maken wat dat verbruik inhoudt ten opzichte van de rest van Nederland. Ik neem je feedback intern mee zodat dit nog eens onder de loop genomen kan worden. Bedankt!

Groet, Denise

Reageer