Wel of geen komma bij de elektriciteitsstand | Eneco Community
beantwoord

Wel of geen komma bij de elektriciteitsstand

• 27 april 2013
  • 41 reacties
  • 5039 Bekeken

Reputatie 2
  • Komt hier vaker (level 8)
  • 11 reacties
Hoi, ik moet meterstanden doorgeven, maar volgens mij klopt er iets niet.
Woon hier nu 1 jaar.
Is electra 4 cijfers (dus achter de komma niet meetellen) of is het wel 5 cijfers (en dus geen achter de komma)

Groetjes.
icon

Beste antwoord door Kelly 29 april 2013, 09:51

Woon hier nu 1 jaar.
Is electra 4 cijfers (dus achter de komma niet meetellen) of is het wel 5 cijfers (en dus geen achter de komma)

Groetjes.

Hallo Hanssie,

Welkom op het forum! Ik heb je bericht verplaatst naar het topic 'Servicevragen' omdat je vraag daarbij past.

Zoals @jvp al aangaf, is er geen sprake van een komma op de elektriciteitsmeter. De stand op de foto is dus 52866. Bij de aanmelding heb je ons 5113 doorgegeven, maar die stand hebben wij automatisch aangepast naar 51135. Dat levert tussen mei 2012 en nu een verbruik op van 1731 kWh wat past binnen de gemiddelden.

Wat het gasverbruik betreft, geef je aan dat je nu 2000 m³ verbruikt hebt. Dat is wel een aanzienlijk verbruik. Wat is nu de stand op de gasmeter? Een gezin van 4 personen in een appartement verbruikt jaarlijks gemiddeld 950 - 1250 m³.

Groet, Kelly

Ps: ik heb ook de titel van je bericht aangepast voor de duidelijkheid.
Bekijk origineel

41 Reacties

Reputatie 2
Gas heb ik bijna 2000 m3 verbruikt, en krijg melding dat dit veel te hoog is. Ik schrik me echt rot.
Badge
Het is nu weekend dus je moet even wachten tot maandag. Dan zijn de moderators er weer, die kunnen je verder helpen. Of je vier of vijf cijfers voor de komma hebt, hangt af van je gebruik. Zo heb ik na bijna zes jaar deze meters te gebruiken wel vijf cijfers op mijn normaal tarief meter, maar nog vier cijfers voor mijn laag tarief meter.
Jij zegt dat jij er nu een jaar woont, maar niet of jij hele nieuwe meters kreeg, of dat de meters er al hingen en je bij bewoning van je huis de beginstanden op de meter hebt doorgegeven.
Reputatie 2
Dank voor reactie, de meters hingen er al. Er zijn bij electra totaal 5 vakjes. Ik weet niet of laatste vakje een vakje na de komma is. Ik weet dus niet of tussen vakje 4 en 5 een komma hoort.
Ik heb 1 meter. Verleden jaar is 4 vakjes ingevuld, denk dat dat nu dus ook moet, maar weet niet zeker.
Reputatie 2
Zit er nu wel of niet een komma tussen de 2 laatste cijfers?
Reputatie 6
Badge +1
Zit er nu wel of niet een komma tussen de 2 laatste cijfers?

nee dit is je stand zonder koma. 52866 kWh.

Zou ook niet anders kunnen!  Een gemiddeld  gezin gebruikt 3340 KWh per jaar. Als ik dit afzet tegen jou meter, met in de veronderstelling dat er tussen de laatste 2 cijfers een komma zitten, is jou stand nooit doorgeeft of afleesbaar. ( die gaat te vaak rond)

In jou vraagstelling 528,66 tegen 3340 per jaar. Jou meter zou dan vbijna 3keer rond gaan per jaarafrekening.  Dat is dus niet meetbaar. Dus conclusie:
De waarde op jou meter is zijn dus hele kWh waardes zonder komma.
Reputatie 2
De vorige bewoners hadden vorig jaar een stand doorgegeven van de 1ste vier cijfers.
Reputatie 6
Badge +1
De vorige bewoners hadden vorig jaar een stand doorgegeven van de 1ste vier cijfers.

En bij de overdracht ben jij accoord gegaan met die x x x x , x  stand? Dan ben ik bang, dat je en grote fout gemaakt hebt en dat je daarom nu de melding krijgt dat je veel  meer verbruikt hebt, dan gemiddeld.  Zit nu bijna 47000 kWh in aan verschil ( 52866 - 5286,6 ). :(

Is het een koop of huurhuis?  En welke stand heb jij aan Eneco opgegeven. Misschien dat ze dan nog de beginstand kunnen en willen corrigeren naar de x x x x x stand zonder komma, want dt is uiteindelijk de goede
Reputatie 2
huurhuis. Nog geen stand doorgegeven, ik ga maandag bellen.
Reputatie 2
Dan nog heb ik een verbruik van rond de 2000 en dat voor 1 persoon, er klopt iets niet, is ook een vet oude meter
Reputatie 6
Badge +1
huurhuis. Nog geen stand doorgegeven, ik ga maandag bellen.

Normal bij de overdracht van de ene verhuurder na de andere verhuurder, nemen jullie  samen met de opzichter de meterstanden op, ondertekenen jullie die en die gaan  dan naar de energie maatschappij. 
Deze zelfde procedure geld ook voor de watermeter en de gasmeter. 
Eneco steld volgens mij ook je contract pas actief als ze een beginstand hebben en geven  je dan ook een termijnbedrag. 
Maar ga idd morgen maar eens Enco bellen. Ik hoor wel hoe het afloopt.

Dan  je 2e vraag
Kijk even op http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.html

Je kunt daar info vinden over wat een gemiddeld gezin verbruikt aan gas. Dit is van vele factoren afhankelijk,waaronder stookgedrag, isolatie, soort ketel soort huis etc

Niet vervelend bedoeld, Maar lees je de gas wel goed af?  Fotootje?

Ik snap van het hele gebeuren eigenlijk niets.
Met de vorige bewoners heb je niets te maken.
Als nieuwe huurder kies je zelfstandig welke leverancier je neemt voor electra en voor gas.
De vorige bewoners hebben wellicht een totaal andere leverancier als jij nu hebt.
Die leverancier zal dan jouw beginstanden willen weten; dus welke standen heb je bij aanvang bewoning nou doorgeven?
Soms houdt de woningverhuurder deze standen ook bij, maar verplicht is die dat niet!

En als je nu na een jaar schrikt van een eventueel hoog verbruik, dan adviseer ik je bv eens per maand de standen handmatig bij te houden, zodat je je zelf voor de toekomst wel een inzicht kan verschaffen hoeveel je gebruikt.
En zoals andere ook al adviseerde is het zaak om maandag even met de klantenservice te bellen.
Reputatie 6
Badge +1

Ik snap van het hele gebeuren eigenlijk niets.
Met de vorige bewoners heb je niets te maken.

Ik weet niet, Ton, maar bij sleutel overdracht van een huurhuis, wordt samen  met de vorige huurder en/ of opzichter bekeken, met welke stand de vorige huurder in die woning eindigd en de nieuwe huurder begint. Deze standen gaan naar de netbeheerder!. Daar zorgt de opzichter/verhuurder voor. Daarna klopt het dat je niks meer te maken hebt met de vorige huurder. Maar als het daar al fout gaat met verkeerde standen, gaat het vervolgens overal fout. Je nieuwe leverancier neemt de standen over van de netbeheerder ( als hij ze niet zelf doorgeeft bij aanvang contract, anders had hij dan al een opmerking moeten hebben dat zijn opgegeven stand niet klopt met de netbeheerder ) en dan kun je nu de poppen aan het dansen hebben.
En ik vermoed dat er dat aan de hand is, omdat hij zelf geen duidelijkheid geeft, kan geven over zijn beginstand toen.  Is die nu  met 0 cijfers, 1 of 2 cijvers achter de komma doorgegeven. 
Dat weet Eneco hem maandag wel te vertellen
Wat jij schetst is een idealiter situatie. 
Vaak is de vorige huurder al lang weg, bv halverwege de maand en levert de sleutel eind van de maand in. 
Dus zoals jij het schetst gebeurt het zeker niet altijd. 
Hangt ook af of je bij een Woningbouwvereniging zit of een particulier. 
Een ding is zeker je bent als nieuwe verhuurder zelf verantwoordelijk van een juiste opgave van beginstanden, maar daar doet Hanssie duister over. 
Ik hoopte dan ook dat Hanssie zou reageren. 
Dan ontstaat er een juiste discussie en nu moeten wij maar gissen. 
Reputatie 6
Badge +1
We wachten wel af. Hopelijk koppelt hij de uitslag terug. Ik ga mijn vrouw vervelen :) 
P.A ( prettige avond )
Nou ik start de harddisk van de dreambox op want op de TV vinden wij het naadje. 
Genoeg nog in voorraad wat we nog moeten bekijken. 
Reputatie 2
Bedankt voor de reacties! Ik bel morgen inderdaad Eneco.
Reputatie 6
Badge +1
we horen wel hoe het afloopt. Kunnen we met die info misschien weer andere mensen helpen op het forum.
Reputatie 5
Badge +3
Woon hier nu 1 jaar.

Groetjes.

Hallo Hanssie,

Welkom op het forum! Ik heb je bericht verplaatst naar het topic 'Servicevragen' omdat je vraag daarbij past.

Zoals @jvp al aangaf, is er geen sprake van een komma op de elektriciteitsmeter. De stand op de foto is dus 52866. Bij de aanmelding heb je ons 5113 doorgegeven, maar die stand hebben wij automatisch aangepast naar 51135. Dat levert tussen mei 2012 en nu een verbruik op van 1731 kWh wat past binnen de gemiddelden.

Wat het gasverbruik betreft, geef je aan dat je nu 2000 m³ verbruikt hebt. Dat is wel een aanzienlijk verbruik. Wat is nu de stand op de gasmeter? Een gezin van 4 personen in een appartement verbruikt jaarlijks gemiddeld 950 - 1250 m³.

Groet, Kelly

Ps: ik heb ook de titel van je bericht aangepast voor de duidelijkheid.
Reputatie 2
Vriendelijk bedankt Kelly, dit stelt me zeer gerust.
Wat electra betreft dan.
Gas is best veel dan, de stand is 12376, en was verleden jaar 10489.
Ik vul de standen straks in via internet.
Reputatie 5
Badge +3
@Hanssie,

Klopt, het gasverbruik is wat aan de hoge kant in vergelijking met het landelijke gemiddelde. Het is natuurlijk best lang koud geweest de afgelopen tijd en dat verklaart wel een toename van het gasverbruik, maar dan nog zit het wat aan de hoge kant. Heb je zelf enig idee hoe dit komt en hoe je kunt besparen?

Op onze website staan wat bespaartips waar je misschien iets aan hebt. Als je meer informatie nodig hebt, hoor ik het graag. We zien de meterstanden graag tegemoet.

Groet, Kelly
Reputatie 2
Ik heb de meterstanden verzonden. Ik ga goed de bespaartips lezen. Ik heb de CV als ik thuis ben altijd wel aan. Ik kook elke dag, en ik verbruik best veel warm water, tijdens afwas, douchen, tanden poetsen en scheren. Maar ik ga erop besparen.
Nogmaals dank.
Badge
Ik heb de meterstanden verzonden. Ik ga goed de bespaartips lezen. Ik heb de CV als ik thuis ben altijd wel aan. Ik kook elke dag, en ik verbruik best veel warm water, tijdens afwas, douchen, tanden poetsen en scheren. Maar ik ga erop besparen.
Nogmaals dank.

Nou Hanssie, fijn dat het duidelijk geworden is, ik hoop dat je actief op het forum blijft, je kunt hier namelijk heel wat opsteken over zuiniger met energie, zonder dat je direct zit te blauwbekken thuis :)

Door regelmatig je standen bij te houden word je vanzelf bewuster van je gebruik en spoor je onnodig gebruik vlug op en kun je het voorkomen.
Reputatie 6
Badge +1
Nogmaals dank.

Nou Hanssie, fijn dat het duidelijk geworden is, ik hoop dat je actief op het forum blijft, je kunt hier namelijk heel wat opsteken over zuiniger met energie, zonder dat je direct zit te blauwbekken thuis :)

Door regelmatig je standen bij te houden word je vanzelf bewuster van je gebruik en spoor je onnodig gebruik vlug op en kun je het voorkomen.

Misschien is de Tóon ook iets voor Hanssie. Kan hij realtime zien wat het kost en waar zijn verbruik per uur naar toe vliegt. Is maar een idee 😉
Reputatie 3
Badge
Wat vooral een mooi afschrikmiddel is, zijn de prijzen die toon laat zien elke dag. Als je ook in de zomer elke dag een x aantal euro's kwijt bent dan ga je echt wel bezuinigen. Mogen we weten welk termijnbetaling je per maand betaald? Als zelfs eneco je verbruik veel vind is het misschien aan te raden je termijnbetaling te verhogen
Reputatie 2
Ja, ik heb ook oude meters. Dus Toon is misschien iets. Of een nieuwe CV ketel. Ik betaal 80 euro p.m.

Reageer