Wat is nou meest besparende inregeling van je stadsverwarming. | Eneco Community
vraag

Wat is nou meest besparende inregeling van je stadsverwarming.

• 14 maart 2019
  • 6 reacties
  • 229 Bekeken

Beste Eneco,

Ik ben een nieuwe gebruiker van stadsverwarming met een aantal vragen.

Na veel lezen en zoeken op het internet heb ik eigenlijk nog geen bevredigend antwoord gevonden op mijn vraag.

Wat is nou de meest besparende afstelling van je stadsverwarming.
Als je het zou vergelijken met cv ketel waar het meest besparend is om een lage retour temperatuur te behalen dit bij stadsverwarming dus niet zo zou zijn.

Ik heb na veel meten op de radiatoren de volgende metingen gedaan .

voetventiel helemaal open :
Aanvoer temp 75 graden
retour temp 65 graden
580 liter per uur

waar dus een temperatuur verschil van ongeveer 10 graden is

Ook heb ik het voetventiel afgesteld waar ik waardes haal van

aanvoer temp 70 graden
retour temp 52 graden
430 liter per uur

Er staat wel een topic over door afstelling kosten besparen op stadsverwarming

https://forum.eneco.nl/energieproducten-91/door-afstelling-kosten-besparen-met-stadsverwarming-7832

Waar een berekening word gedaan over deze behaalde waardes.

waar uit zou blijken dat veel doorstroming met zo min mogelijk verschil tussen aanvoer en retour temp beter zou zijn .

nu de ham vraag ;

hogere aanvoer temp met hogere retour temp meer liters per uur

of

afgeregeld voetventiel met iets lagere aanvoer temp en stuk lagere retour temp minder liters per uur.

Wat is nou de beste afstelling voor stadswarmte en haal je het meeste rendament/besparing uit je stadsverwarming

Met vriendelijke groet

John

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Beste @John stip

Welkom op het forum! Met behulp van de berekening in het topic waar je naar verwijst kom ik op de onderstaande antwoorden uit. Als je echt wil besparen, dan kan je het beste kijken naar het isoleren van de woning. Dit kan je teruglezen in het topic waar je naar verwijst.

voetventiel helemaal open :
Aanvoer temp 75 graden
retour temp 65 graden
580 liter per uur
antwoord: 0,024GJ

aanvoer temp 70 graden
retour temp 52 graden
430 liter per uur
antwoord: 0,032GJ

Groeten Chantal
  • Beste @ChantalS
Het isoleren stukje is al gedaan .

nu blijft het stukje stadsverwarming verbruik over.

en is de vraag wat doet het inregelen van de radiatoren nod aan het verbruik om te minimaliseren.

Over een ketel is hier veel over terug te vinden maar stadswarmte niet .

Dus de vraagt rest

hogere aanvoer temp met hogere retour temp meer liters per uur

of

afgeregeld voetventiel met iets lagere aanvoer temp en stuk lagere retour temp minder liters per uur.

Wat is nou de beste afstelling voor stadswarmte en haal je het meeste rendament/besparing uit je stadsverwarming.

Waar verlies of win je meest mee.

Met vriendelijke groet
john
Reputatie 2
Badge +1
He wat een goede vraag... Ik heb nu einelijk sinds gisteren inzicht en snap niet veel van de temperaturen...

Als ik kijk naar de aangeleverde temperatuur over een 24 uur:

Als ik dan de ochtend erbij pak, tijdens het douchen:

Tijdens het douchen zelf blijft het hoog, op zich logisch...

Vervolgens gaat het dus om temperatuur verschil? Dat logt de meter gelukkig ook:

Het verschil tijdens het douchen is logischerwijs groot:

Maar vervolgens log ik ook het aantal KW, dat is dus minder nuttig? ik kan beter overstappen op flow?

20KW tijdens het douchen (as in W klopt niet, is KW).
Reputatie 5
Badge +3
In het algemeen: de geleverde warmte gaat niet zomaar verloren. Dus maakt het niet uit hoe je verwarmd, als je het maar warm krijgt.
Bij een ketel speelt wel het feit dat bij bepaalde aanvoer en router de ketel beter werkt (hoger rendement uit het verbranden van je gas). Bij een warmtepomp ook (hoger rendement van verbruik elektriciteit). Maar bij stadsverwarming maakt dat niks uit. Immers er is geen verlies in overzetten van de warmte van ene drager naar andere dragen.

Wat uiteraard wel het geval is dat er verlies kan optreden onderweg naar je radiatoren. En met een hogere aanvoer is er hoger verlies. Lopen die leidingen door ruimtes die je niet wil verwarmend dan heb je een daar verlies en wil je de aanvoer verlagen. Maar dat is doorgaans niet het geval.

Jouw tests beschrijven voornamelijk het comfort gevoel. Hoe snel wil jij je huis warm hebben? Mag dat langzaam en is hierdoor de temperatuur veel stabieler, of heb je liever dat het snel even warm is (maar dan koelt het ook wel sneller af omdat de thermostaat daar op moet regelen)? Is per persoon verschillend.

Hoe sneller je water door je radiatoren loopt hoe minder tijd ze hebben om af te koelen en dus hoe minder energie je huis in gaat (en dus hoe minder snel je huis warm wordt).
Reputatie 5
Badge +3
@dfrenner
flow + delta T = kW (of GJ eigenlijk) in een bepaalde formules.
Andersom kan je het ook berekenen. Maar vaak is de uitdrukking in kW (of GJ) fijner voor de jeindgebruiker om dat dat veel beter te vergelijken valt met gas verbruik (1 m3 gas is bijna 10kWh (=35 MJ) of electra.
Reputatie 2
Badge +1
@dfrenner

flow + delta T = kW (of GJ eigenlijk) in een bepaalde formules.
Andersom kan je het ook berekenen. Maar vaak is de uitdrukking in kW (of GJ) fijner voor de jeindgebruiker om dat dat veel beter te vergelijken valt met gas verbruik (1 m3 gas is bijna 10kWh (=35 MJ) of electra.

Maar waarom schommelt de aanlever temperatuur dan zo? Zie mijn eerste foto.

gaat langzaam naar 30 graden inkomend en zonder dat we warm water verbruiken, schiet hij naar 70 graden en zakt weer langzaam naar 30 grafden...

https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/eneco-nl/attachment/5d8abb96-5aef-4e70-853e-a3677a905f11.png

Reageer