Wat doet extreem winterweer met je jaarnota?

Wat doet extreem winterweer met je jaarnota?
Reputatie 5
Badge +2
Pas op, pas aan!
De laatste dagen van februari waren de koudste ooit, sinds er wordt gemeten. Zelfs begin maart stonden we nog op het ijs. Met de verwarming op de hoogste stand was het binnen lekker warm. De kans is groot dat je energieverbruik door deze koude weken hoger is dan normaal. Pas op dat je jaarnota hierdoor geen vervelende verrassing wordt. Pas je termijnbedrag aan!

De belasting op gas stijgt
De overheid heeft op 1 januari de belasting op energie verhoogd. Ook dit heeft gevolgen voor je jaarnota. Lagere temperaturen én hogere belasting, daar wordt je jaarnota niet blij van. Als je een goed geïsoleerde woning hebt, vallen de extra energiekosten mee. Is je woning niet goed geïsoleerd? Hou dan rekening met een hogere jaarnota, of kom in actie.

Wat kan je doen?
- Heb je een slimme meter? Bekijk in de Eneco app of via Mijn Eneco je verbruik. Hiervoor hebben we wel je toestemming nodig. Je ziet dan of het verbruik ongeveer gelijk is als in eerdere maanden of jaren, of dat het door de koude periode juist is gestegen.
- Geen slimme meter? Geef via de Eneco app je huidige standen door. Wij berekenen hoeveel je verbruik is. En laten zien of februari zorgt voor hogere energiekosten. Weten hoe je je standen afleest? Lees hier even verder.

Aanpassen termijn bedrag
Je kan nu je termijnbedrag tijdelijk aanpassen. Na de jaarnota berekenen we weer een nieuw termijnbedrag dat past bij je verbruik en een gemiddelde winter. Aanpassen hoeft natuurlijk niet per se. Je kan ook wachten op de jaarnota. Dan maken we de balans op en zie je op de jaarnota of je wel of niet moet bijbetalen. Wil je geen vervelende verrassing? Verhoog dan je termijnbedrag.

Zo geregeld
Het verhogen van je termijnbedrag is zo geregeld. Ga naar Mijn Eneco en klik op termijnbedrag wijzigen. Doe dit vandaag nog. Want, voorkomen is beter dan bijbetalen!

18 Reacties

Een goeie tip!
Want menigeen zal in februari veel meer gas hebben verbruikt. Gas is tenslotte het duurste bestanddeel van je jaarverbruik.
Maar vlak december 2017 ook niet uit.
Bij mij werd er toen ook 10% meer gas verbruikt.
Is natuurlijk helemaal geen goeie tip. Even een weekje wat kouwer en alle voorspelde ,langjarige, berekeningen van Eneco lopen in de soep.
Een brevet van (reken)onvermogen , bijna nadrukkelijk valse voorlichting.
Bijna gelijk aan dieselgate van Volkswagen(en anderen..)
Gemanipuleerde en schijnheilige, valse, cijfers en voorspellingen.
Kan dr niks anders van maken. En ben hier wel erg van geschrokken!!
Erg geschrokken? Lijkt mij wat overdreven.
Met de tip wordt bedoeld je er van te vergewissen dat je onbedoeld een hogere eindrekening krijgt.
Voorberlden hier genoeg. En er is geen verplichting.....
Misschien houd jij wel concequent de standen bij en ben je goed op de hoogte.
Hier geldt simpelweg let op uw saeck!
Ben geschrokken van de inferieure/ondeskundige en manipulatieve manier van omgaan met langjarige (temperatuur)cijfers. Om vervolgens op grond van actuele relatief weinig afwijkende getallen ineens alvast adviezen te geven over verhogen van je voorschotnota. Dat kan,en moet echt beter!!!
T gaat waarschijnlijk om zoveel mogelijk klanten binnen te halen,op grond van misleiding.
En...daar ben ik van geschrokken. Had vooralsnog een ander beeld van Eneco.
Volgens mij sla je toch wat door.
Klanten binnen halen? Dit is een tip aan bestaande klanten. Misleiding; nou je durft.....
Nogmaals er waren een paar maanden met extra gasverbruik; zelf monitor ik nauwgezet de standen en zag bij mij ook een meer verbruik aan gas.
Dus dat er volgens jou weinig afwijkende getallen zijn, ben ik geheel niet met je eens. Is ook verder niet van belang overigens.
Eneco geeft gewoon een tip; je zit er niet aan vast en alles is uiteraard vrijblijvend.
Zie deze tip als een eye-opener; niet meer en niet minder.
Nog een laatste poging:
Als jullie een voorschotbedrag adviseren is dat op grond van vroegere verbruikscijfers en met inachtneming van de gemiddelde temperatuur- en weersgetallen over een jaar en beter de afgelopen jaren.(voor zover mogelijk)
En kan een paar dagen wat kouwer weer natuurlijk niet tot gevolg hebben dat je je voorschotnota onmiddellijk moet verhogen,(of evt verlagen!! Bij heel warm weer...maar dat zal wel niet gebeuren)
Het is ieder jaar in de winter wel wat langer of wat korter koud.(En in de zomer...)
Dat betekent niet anders dan dat je gewoon slecht(manipulatief??) rekent .
En of je je voorschotnota zelf in de hand hebt en of je wel of niet je verbruikscijfers volgt heeft er niets mee te maken.
T gaat om dat merkwaardige advies om bij een paar dagen wat kouwer weer meteen je voorschotnota te verhogen. Geeft te denken, en niet in positieve zin hoe welgemeend ook , misschien.
Overigens vind ik het wel positief dat je/jullie erop-proberen- te reageren.
Let op hè, ik ben maar gewoon een forumlid net als jij......
Wij zijn het niet eens en dat hoeft ook niet.
Ik blijf het een goede tip vinden en het is aan de klant om zich er van te vergewissen of wellicht het advies opgevolgd moet worden.
Nogmaals, zelf heb ik ook vastgesteld dat er een meer verbruik aan gas is geweest.
Voor straks Zzzzz
Had ik nog niet begrepen , niettemin complimenten voor je reacties, dacht dat je van Eneco was.
die lezen dit ook wel denk.
Welterusten , ZZZzzzz
Reputatie 4
Badge +2
Goedemorgen @harriedb en @Brandje,

Ik herken mij niet in jouw berichten Harrie. Wij krijgen vaak het verwijt niet met de klant mee te denken of op tijd een signaal af te geven. Dat doen wij bij deze dus wel!
Het blijft een persoonlijke keuze om je termijn wel of niet aan te passen, doe dat vooral op eigen inzicht. Je weet immers zelf het beste wat je verbruikt.

Klanten werven op ons eigen forum is ook niet heel effectief. Wellicht dat mensen wel een overweging maken om te blijven door de service die zij ervaren.
Ik hoop het wel 😉

Fijne dag heren!

Groet, Vincent
Exact Vincent!
Dit heb ik ook proberen over te brengen.
Ik zie het dan ook puur als een signaal functie.
Het was overigens een fijne dialoog waar met wederzijds respect van gedachten werd gewisseld. Dat zie je helaas ook wel eens anders😏
Reputatie 4
Badge +2
Helemaal goed! Zo hoort het ook 🙂
Afgezien van de verbruikscijfers is het ook wenselijk om de verhoging van de belasting aan te geven. Men kan de maandrekening dan met dat percentage aanpassen.
Verzoek aan Eneco om dat percentage aan te geven.
Reputatie 5
Badge +2
@Mooijma

Bedankt voor de feedback! Waar en hoe zou je dit terug willen zien?
Beste Denise,
ik denk dat dit het beste in je artikel kan staan d.i. m.a.w. een update.

Iets anders: ik moest inloggen om een reactie te plaatsen en kwam op de voorpagina van de site wat nogal omslachtig is.
Misschien is het te veranderen zodat je direct op deze bladzijde komt.
Vriendelijke groet,
Ruud Mooijman.
Sowieso is het:

A: natuurlijk al niet handig om op basis van de berekening van Eneco exact dat bedrag te gaan betalen. Beter iets meer dan heb je een keer een koude periode dan is dat een beetje mee ingecalculeerd.

B: Het verbruik waarop je maandbedrag is gebaseerd is alleen gebaseerd op het verbruik van energie (gas/electra) van voorgaande jaren of jaar. Niet op de stand van de maan, langdurige termijn voorspellingen of in het verleden behaalde resultaten van het weer, dus dat is gewoon een kul argument.

Ik vind het een goede tip van Eneco om mensen voor een hoge eindafrekening te behoeden. Ik hou alles redelijk bij dus ik weet dat ik in feb en maart inderdaad meer heb verbruikt kussen de 20 en de 40 euro volgens mij, maar ik betaal steevast 26 euro per maand teveel. Hiermee vang ik dan gewoon de 3 weken dat het misschien een keertje koud is op.
B ) Hangt er van af. Op Toon®️ wordt alleen verbruik afgezet tegen het geschatte jaarverbruik. Op de App Mijn Eneco is het juist incl de vaste kosten.
En als dat geschatte jaarverbruik goed is, dan is Toon®️ ook betrouwbaar.
Soms wordt het voorschotbedrag door de klant zelf gewijzigd, maar vergeten Toon®️ bij te laten werken. Kijk dan ontstaat er meteen een manco.
Reputatie 6
Badge +4
Stiekem ben ik 1 van de mensen, die dit ingecalculeerd heeft. Betaal meer dan word adviseer, puur alleen al om deze reden.
Reputatie 5
mAiden wrote:

Stiekem ben ik 1 van de mensen, die dit ingecalculeerd heeft. Betaal meer dan word adviseer, puur alleen al om deze reden.

Hier net zo. Liever iets te veel dan te weinig. Dit jaar voor het eerst mijn voorschot een stuk lager dan normaal laten zetten.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen