Warmteverbruik terwijl alles uit staat (stadsverwarming) | Eneco Community
vraag

Warmteverbruik terwijl alles uit staat (stadsverwarming)

• 30 januari 2018
  • 3 reacties
  • 1669 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
In het kort: mijn vraag gaat over warmteverbruik terwijl ik niet thuis ben geweest en alle verwarmingen heb dichtgedraaid behalve de centrale waterleiding zelf. Hoe kan dit?

Ik heb het moment voor ik vertrok en toen ik weer thuis kwam foto's genomen van de meter. Tijdens deze twee weken is er schijnbaar toch ruim 1GJ verbruikt. Vergeleken met de afgelopen maanden (toen we wel thuis waren) is dat een kwart van ons gebruik.

Ik vraag mij dus af hoe dit kan. Als ik alle verwarmingen uit zet zou ik toch geen verbruik moeten hebben?

ps. Ik zag deze vraag met opmerkingen die enigszins gerelateerd zijn (ook een onverwacht hoog warmteverbruik): ik ben ook geïnteresseerd of ik tests kan doen om mijn verbruik zelf enigszins vast te leggen.

3 Reacties

Reputatie 3
@IWS,

Bedankt voor je bericht en leuk dat je een bezoek brengt aan de community! Vreemd dat er toch verbruik is geweest, terwijl je niet thuis was. Ik vermoed dat er dan iets in de binneninstallatie kapot is. Daarom wil ik je adviseren om de binneninstallatie na te laten kijken. Wanneer dit een huurwoning is, kun je hiervoor contact opnemen met de woningbouw/ huurbaas. Is dit een koopwoning, dan zijn de kosten voor jezelf en kun je een binneninstallatie monteur hiervoor benaderen. Hopelijk kun je hiermee verder!
Reputatie 5
Badge +3
Hai @IWS,

Bedankt voor jouw reactie, je omschrijving van de binnenhuisinstallatie is correct. 🙂 Zeker goed om deze te laten controleren wanneer je het verbruik niet kunt plaatsen. Wanneer dit onderzoek niets tastbaars oplevert, kun je eventueel nog contact opnemen met onze Storingsdienst Warmte via 0800 0072. Ik heb echter nog niet meegemaakt dat er sprake is van een defecte meter of een meter die onjuist verbruik registreert. Bij stadsverwarming, net als met gasverbruik overigens, is er altijd sprake van een zeker 'sluipverbruik'. Dit is om ervoor te zorgen dat het water uit je kraan binnen een acceptabele tijd verwarmd is.

Bijgevoegd ook een foto van een warmtewisselaar, het kan zijn dat die van jouw er net wat anders uitziet.

Door bij deze als voorbeeld, hendels 1 en 2 af te sluiten kan er geen sprake meer zijn van verbruik in GJ met hendel 5 en 6 stop je de toevoer van warm water zodat je kunt controleren of hiermee ook het verbruik in GJ stopt en dus jouw meter juist registreert.

Meer informatie over jouw warmtevoorziening vind je trouwens hier.

Groet,

Rodney
@SabrinaM

Dank voor je snelle tegenbericht. Ik zal eens kijken wat het oplevert (en hoe duur is het) om deze check te laten verrichten.

Voor de goede orde, ik begrijp uit berichten van andere Eneco moderators dat met de 'binneninstallatie', alle leidingen en verwarmingen worden bedoeld die na de verbruiksmeter zitten.
Klopt dat?

En even uit nieuwsgierigheid speculeren: wat als de monteur geen problemen met de binneninstallatie kan vinden? Tot wie moet ik mij dan richten?

Nogmaals dank

Reageer