Warmteverbruik meer dan verdubbeld | Eneco Community

Warmteverbruik meer dan verdubbeld

• 16 april 2013
  • 56 reacties
  • 8585 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 20 reacties
Goededag,

Met grote schrik ons jaarnota ontvangen, en ons warmteverbruikt is meer dan verdubbeld. van 17 naar 39 GJ. Wij hebben stadsverwarming en sinds twee jaar een digitale meter van ladis gyr. Wonen in ons appt sinds 2005 en gem. verbruik gehad van 17-20 GJ. Appt is 47 vierkante meter en alleen in de woonkamer wordt gestookt. Na veel bellen van onze kant, na meer dan 3 keer niet worden teruggebeld, terwijl is afgesproken binnen 5wd frustratie opgebouwd, van callcenter mdws die alleen komen met ja we hebben twee strenge winters gehad, tot aan eneco man die langs is gekomen en alleen heeft gekeken naar de meterstanden (wat wij allang hadden gedaan) en daaruit concludeert dat de meter prima werkt?!?! Beste Eneco, ik kan lezen, en volgens mij kun je daarvan niet concluderen dat alles prima werkt, als je ziet dat er meer dan een verdubbeling is zonder gewijzigde verbruik van onze kant. 

Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd, gewezen wordt naar mijn woningcooperatie, die een andere Eneco levrancier stuurt, die de check doet op de leidingen en radiatoren. Hij wijst weer naar Eneco. Ik wil dat jullie nu eens echt onderzoeken wat er aan de hand is. Jullie geven aan dat jullie zo MVO zijn, waar gaat zoveel warmte naar toe. Op mijn Eneco zie ik mooie grafieken die boekdelen spreken!! Ik vind het kwalijk dat jullie niet meer moeite nemen dan simpele antwoorden en wijzen. Zijn jullie niet gerust op dat de meter mss niet goed werkt en wellicht alles vervangen moet worden? En waarom gebeurd een ijking niet onafhankelijk? Zelf doe ik ook niet mijn eigen APK. Er rest mij niet dan dat ik dit via social media moet aankaarten, tot wij een gedegen antwoord krijgen. Wij hebben ontzettend veel initiatieven genomen en vinden het jammer afgepoeierd te worden. Ik hoor graag van u! Dank en gr Ontevreden klant! 

56 Reacties

Ik begrijp dat je onvoldoende wordt geholpen met het extra door jou onverklaarbare hogere verbruik.
Heb je een historie opgebouwd door bv eens per week/maand de standen te noteren? Je zou minimaal 6 jaar historie moeten hebben.........
Zo ja, dan moet je toch terug kunnen kijken, wat opvalt?
Zo niet, meteen mee beginnen de standen te noteren. Helaas is de winter (bijna) voorbij, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ongetwijfeld zal er morgen een moderator reageren om van de kant van Eneco het e.e.a. toe te lichten.
Ik begrijp dat je onvoldoende wordt geholpen met het extra door jou onverklaarbare hogere verbruik.
Heb je een historie opgebouwd door bv eens per week/maand de standen te noteren? Je zou minimaal 6 jaar historie moeten hebben.........
Zo ja, dan moet je toch terug kunnen kijken, wat opvalt?
Zo niet, meteen mee beginnen de standen te noteren. Helaas is de winter (bijna) voorbij, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ongetwijfeld zal er morgen een moderator reageren om van de kant van Eneco het e.e.a. toe te lichten.

Dank voor je snelle reactie, en ja het is nu frustratie wat opspeelt. Met name dat we een meer dan een maand hebben moeten wachten op iemand van Eneco (na lang aandringen, fouten met terugbellen), en als die meneer dan vervolgens komt, niet meer kijkt dan lezen wat er op de meter staat en " ja het werkt allemaal prima" . We houden de standen nu goed bij, zelfs in de koude maand maart uit angt amper gestookt en nog liep het op. Kun je je voorstellen dat je nu als klant letterlijk in de kou staat, uit angst, omdat je niet weet wat er speelt? We houden het bij, maar dit is gewoon ongewoon. Als je naar de getallen kijkt en naar ons historie is niet even twee koude winters. Er wordt gewoon niet geluisterd naar wat wij aangeven, maar laantjes worden schoongeveegt.  Ik hoop dan ook dat dit een oplossing is, nogmaals, we komen niet verder met telefonisch contact. Landis Gyr meter geeft niet de gehele historie weer, maar van een jaar (mss anderhalf zo snel uit mijn hoofd) maar juist niet de maanden waar wij normaal stookten. Er klopt iets duidelijk niet. Hoop dat mensen aan de bel trekken als ze dit herkennen. Dank nogmaals!
Dat van je frustratie is begrijpelijk. Morgen even afwachten. De moderators gaan heel zorgvuldig met dit soort zaken om. 
Je kan altijd ook nog een klachten procedure starten. Dan heb je in ieder geval de zaak op papier/digitaal en sta je sterker. 
Ook zou ik zwaar inzetten op het ijken van de meter. 
Maar let op daar zijn mi kosten aanverbonden voor jezelf. 
Dat van je frustratie is begrijpelijk. Morgen even afwachten. De moderators gaan heel zorgvuldig met dit soort zaken om. 
Je kan altijd ook nog een klachten procedure starten. Dan heb je in ieder geval de zaak op papier/digitaal en sta je sterker. 
Ook zou ik zwaar inzetten op het ijken van de meter. 
Maar let op daar zijn mi kosten aanverbonden voor jezelf. 

Dank! dan zal ik hierna mijn laptop uitzetten 🙂 anders ga ik maar door. Dat van de klachtenprocedure neem ik zeker in acht. Ijking begrijp ik dat zij dit zelf doen, uit mond van hun eigen man die hier laatst kwam. en gek genoeg kan niemand mij exacte bedragen noemen. Ik ben hier kritisch op, en wil dat dit onafhankelijk gebeurd. No offense. Ik wacht hun antwoord af. Wat fijn dat je reageert en met goede input komt en ook aangeeft even reactie af te wachten 🙂

Wat fijn dat je reageert en met goede input komt en ook aangeeft even reactie af te wachten :)

Graag gedaan! Dat is wat we heir met z'n allen op dit forum nastreven!!
In een ander topic heb je ook al aandacht gevraagd, zag ik. Perfect!
Hoe meer kans je hebt op een goede behandeling van je case.

Wat fijn dat je reageert en met goede input komt en ook aangeeft even reactie af te wachten :)

Graag gedaan! Dat is wat we heir met z'n allen op dit forum nastreven!!
In een ander topic heb je ook al aandacht gevraagd, zag ik. Perfect!
Hoe meer kans je hebt op een goede behandeling van je case.

Wilde toch ook toetsen met wat voor antwoorden zij komen op soortgelijke situaties. Dus als zij 10% niet ernstig vinden ben ik nu heel nieuwsgierig wat ze van mijn getallen vinden. Het is idd mooi dat wij met z'n allen kunnen delen, en hoop van harte dat dit initiatief niet alleen vanuit imago en reputatie behoudt is maar vanuit best interest voor de klant. nu nog even w8en. 
Reputatie 5
Badge +3
Hallo altink,

Bedankt voor je bericht. Ik snap je ongerustheid en dat je een verklaring zoekt van het toegenomen verbruik. Ik neem de kwestie in behandeling en informeer je zsm inhoudelijk hierover. In je andere topic heb ik een verwijzing geplaatst naar dit topic, zodat we er hier centraal op door kunnen gaan.

Groet, Kelly
Hallo altink, Bedankt voor je bericht. Ik snap je ongerustheid en dat je een verklaring zoekt van het toegenomen verbruik. Ik neem de kwestie in behandeling en informeer je zsm inhoudelijk hierover. In je andere topic heb ik een verwijzing geplaatst naar dit topic, zodat we er hier centraal op door kunnen gaan. Groet, Kelly

Dank Kelly, dan wacht ik het nog even af. Ik hoop dat er nu beter naar het geheel gekeken wordt dan tot nu toe.

gr alintk
Hoi altintk,

Je ziet het de moderator heeft gereageerd en hopelijk wordt er nu heeeeel serieus naar gekeken. 
Dit was geheel wat ik verwachtte.  
Reputatie 5
Badge +3
Beste altintk,

We hebben het warmteverbruik en de bevindingen van de monteur onderzocht. We begrijpen dat je wilt weten waar je aan toe bent en wat je kunt doen om het warmteverbruik weer te verlagen.

De monteur die op 10 april bij je geweest is, heeft op de werkbon genoteerd dat de meter in orde is maar dat de themostaatknoppen vermoedelijk defect zijn. Hij heeft het advies gegeven om de knoppen te laten vervangen. Als een thermostaat(knop) namelijk niet of niet goed werkt, dan kan het voorkomen dat er meer warmte wordt afgenomen dan de bedoeling is. Omdat de thermostaatknoppen niet onder de verantwoordelijkheid van Eneco vallen, is het advies hierover een binnenhuis installateur te raadplegen of de verhuurder.

We zien geen reden om aan te nemen dat de warmtemeter niet goed functioneert. De warmtemeter meet de temperatuur van het warmte water dat door het verwarmingsysteem stroomt, van het inkomende en uitgaande water. Als je geen warmte van dit water afneemt, dan is er ook geen verbruik. Behalve de meterstand in GJ, is ook een m3 stand op de meter te zien. Dit is een controlestand, waarmee we de afkoeling kunnen controleren. De formule van de afkoeling is verbruik GJ / verbruik m3 x 238,85. De uitkomst zit gebruikelijk tussen 10 en 44.

Als voorbeeld: tussen 1-1-13 en 16-4-13 is 0,479 GJ verbruikt en heeft 5,13 m3 water door het systeem gestroomd. De afkoeling is 0,479/5,13 x 238,85 = 22 graden.

Vorige maand: 3,75 GJ / 41,98 m3 x 238,85 is 21 graden.

De meter lijkt dus prima te functioneren.

Ik hoop dat je ons advies opvolgt en dat het vervangen van de thermostaatknoppen de oplossing is. Ik stel het op prijs als je ons op de hoogte houdt! Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust.

Groet, Kelly
Hallo altink, Bedankt voor je bericht. Ik snap je ongerustheid en dat je een verklaring zoekt van het toegenomen verbruik. Ik neem de kwestie in behandeling en informeer je zsm inhoudelijk hierover. In je andere topic heb ik een verwijzing geplaatst naar dit topic, zodat we er hier centraal op door kunnen gaan. Groet, Kelly

Beste Kelly,

Ik heb tot op heden niks vernomen, na je reactie hier dat je ons zsm zou informeren. Wij hebben dan ook de jaarnota afrekening laten stoneren. Maandelijkse afrekening voor hebben we wel laten staan. Je was erg snel met het opmerken dat ik mijn beklag op externe sites had gedaan. Dit doet mij vermoeden dat dit belangrijker is (imago) dan klantenservice. Nogmaals wij hebben veel gedaan om oplossingen te zoeken.

Wij wachten het af en hoor graag. Wat ons betreft is dus op klacht.nl niks opgelost.

gr altintk
Beste Kelly, Ik heb tot op heden niks vernomen, na je reactie hier dat je ons zsm zou informeren. Wij hebben dan ook de jaarnota afrekening laten stoneren. Maandelijkse afrekening voor hebben we wel laten staan. Je was erg snel met het opmerken dat ik mijn beklag op externe sites had gedaan. Dit doet mij vermoeden dat dit belangrijker is (imago) dan klantenservice. Nogmaals wij hebben veel gedaan om oplossingen te zoeken. Wij wachten het af en hoor graag. Wat ons betreft is dus op klacht.nl niks opgelost. gr altintk

Excuses ik zie zojuist je reactie, ik heb hier geen mail over ontvangen, ik ga dit eerst lezen nu.

Excuses ik zie zojuist je reactie, ik heb hier geen mail over ontvangen, ik ga dit eerst lezen nu.

Grappig zo'n reactie!
Iedere topic waar je een posting in hebt gedaan, zorgt er voor dat je volautomatisch in je mailbox een emailtje krijgt........................
Behalve uiteraard als je je abonnement op dat topic hebt uitgezet.
Beste altintk, We hebben het warmteverbruik en de bevindingen van de monteur onderzocht. We begrijpen dat je wilt weten waar je aan toe bent en wat je kunt doen om het warmteverbruik weer te verlagen. De monteur die op 10 april bij je geweest is, heeft op de werkbon genoteerd dat de meter in orde is maar dat de themostaatknoppen vermoedelijk defect zijn. Hij heeft het advies gegeven om de knoppen te laten vervangen. Als een thermostaat(knop) namelijk niet of niet goed werkt, dan kan het voorkomen dat er meer warmte wordt afgenomen dan de bedoeling is. Omdat de thermostaatknoppen niet onder de verantwoordelijkheid van Eneco vallen, is het advies hierover een binnenhuis installateur te raadplegen of de verhuurder. We zien geen reden om aan te nemen dat de warmtemeter niet goed functioneert. De warmtemeter meet de temperatuur van het warmte water dat door het verwarmingsysteem stroomt, van het inkomende en uitgaande water. Als je geen warmte van dit water afneemt, dan is er ook geen verbruik. Behalve de meterstand in GJ, is ook een m3 stand op de meter te zien. Dit is een controlestand, waarmee we de afkoeling kunnen controleren. De formule van de afkoeling is verbruik GJ / verbruik m3 x 238,85. De uitkomst zit gebruikelijk tussen 10 en 44. Als voorbeeld: tussen 1-1-13 en 16-4-13 is 0,479 GJ verbruikt en heeft 5,13 m3 water door het systeem gestroomd. De afkoeling is 0,479/5,13 x 238,85 = 22 graden. Vorige maand: 3,75 GJ / 41,98 m3 x 238,85 is 21 graden. De meter lijkt dus prima te functioneren. Ik hoop dat je ons advies opvolgt en dat het vervangen van de thermostaatknoppen de oplossing is. Ik stel het op prijs als je ons op de hoogte houdt! Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Groet, Kelly

Beste Kelly,

De eneco leverancier (van de CV instanllatie) is langsgeweest en heeft niets aan te merken, hij verwees weer naar jullie. Dus met andere woorden zijn we weer bij af. Jullie monteur heeft de standen opgemeten, en ook in zijn lijst wat wij ook al hebben opgenomen is duidelijk te zien dat het abnormaal verbruikt. Dan wil ik graag weten wat de standen zijn sinds wij die meter hebben. Nu hebben we alleen de hoge standen en ik wil het vergelijken met sinds we dat ding hebbem. We zijn niet tevreden met je antwoord, is niet voldoende. Ik heb je aangegeven dat de monteuren alleen standen heeft opgemeten en niet meer. Dat hij denk dat het aan de knoppen ligt is weer zijn beleving net zo dat de leveancier van de verwarming weer naar jullie verwijst. Er staat Eneco op beide jasje, wat mij betreft gaan jullie nu een met elkaar schakelen en niet flauw doen met wat jullie verantwoordelijkheid is. Wij hebben lang genoeg gewacht. Kijk eens naar het geheel!  

Daarnaast heb ik geen antwoorden over de ijking, waarom dit niet onafhankelijk gebeurd? Dit doen jullie zelf. Dit klopt? En hoe kan ik wel een onafhakelijke keuren krijgen.

Ik hoor graag, en dit is niet opgelost.

gr altintk
Grappig zo'n reactie! Iedere topic waar je een posting in hebt gedaan, zorgt er voor dat je volautomatisch in je mailbox een emailtje krijgt........................ Behalve uiteraard als je je abonnement op dat topic hebt uitgezet.

Hoi,

Ik heb niet iets bewust gedaan. Weet je hoe ik het kan aanzetten, om dit te voorkomen?

Alvast dank!

gr Kevser
Reputatie 7
Badge +7
Hoi,

Ik heb niet iets bewust gedaan. Weet je hoe ik het kan aanzetten, om dit te voorkomen?

Alvast dank!

gr Kevser

[/quote]

bij je profiel 
en dan instellingen.
mvg,
jan
Reputatie 3
Badge
Je kan ook aangeven dat jè elke dag eenmalig een bericht krijgt. Dan krijg je niet op elk antwoord een mail in de mailbox.
Je kan ook aangeven dat jè elke dag eenmalig een bericht krijgt. Dan krijg je niet op elk antwoord een mail in de mailbox.

Vinkje antwoord van beheerder stond uit. Direct naar e-mail stond wel aan. Heb meteen maar een aantal dingen aangepast zoals, nieuwste berichten eerst, leek mij logischer.

Thanks!
Reputatie 5
Badge +3
@altink,
Vervelend om te lezen dat ik niet de reactie heb gegeven waar je op gehoopt had. Dat neemt niet weg dat ik je een juist antwoord heb gegeven. Als het hogere warmteverbruik niet door een defect aan de thermostaatknoppen wordt veroorzaakt en je je niet kunt vinden in onze bevindingen, kun je de warmtemeter laten ijken. Het ijken van de meter gebeurt door een gecertificeerde ijker die ook warmtemeters voor andere bedrijven dan Eneco ijkt.

Als je een ijking wilt laten uitvoeren, kun je dit bij ons aangeven. De afdeling Service & Onderhoud maakt dan een afspraak om de meter te komen wisselen. Er wordt binnen 4 weken een nieuwe meter opgehangen en de oude meter wordt naar de warmte ijkplaats in Utrecht gestuurd. De warmte ijkwerkplaats stuurt het ijkingsrapport en het ijkingscertificaat vervolgens binnen 6 tot 8 weken terug naar de afdeling Service & Onderhoud waarna de resultaten met je worden besproken. Zonodig wordt er een correctie op het verbruik toegepast.

De warmtemeter is op 11 augustus 2010 geplaatst met de beginstand 0 voor zowel de GJ als m³ stand.

We vernemen graag of je de meter wilt laten ijken of dat je eerst de thermostaatknoppen laat controleren.

Groet, Kelly
@altink, Vervelend om te lezen dat ik niet de reactie heb gegeven waar je op gehoopt had. Dat neemt niet weg dat ik je een juist antwoord heb gegeven. Als het hogere warmteverbruik niet door een defect aan de thermostaatknoppen wordt veroorzaakt en je je niet kunt vinden in onze bevindingen, kun je de warmtemeter laten ijken. Het ijken van de meter gebeurt door een gecertificeerde ijker die ook warmtemeters voor andere bedrijven dan Eneco ijkt. Als je een ijking wilt laten uitvoeren, kun je dit bij ons aangeven. De afdeling Service & Onderhoud maakt dan een afspraak om de meter te komen wisselen. Er wordt binnen 4 weken een nieuwe meter opgehangen en de oude meter wordt naar de warmte ijkplaats in Utrecht gestuurd. De warmte ijkwerkplaats stuurt het ijkingsrapport en het ijkingscertificaat vervolgens binnen 6 tot 8 weken terug naar de afdeling Service & Onderhoud waarna de resultaten met je worden besproken. Zonodig wordt er een correctie op het verbruik toegepast. De warmtemeter is op 11 augustus 2010 geplaatst met de beginstand 0 voor zowel de GJ als m³ stand. We vernemen graag of je de meter wilt laten ijken of dat je eerst de thermostaatknoppen laat controleren. Groet, Kelly

Ho ho ho eens even.....volgens mij draai je er flink omheen Kelly. Simpele vraag, door wie wordt de ijking uitgevoerd? Gebeurd dit in-house binnen Eneco? Concreet dus wie voert dit uit, heb je een naam van de ijkings instantie? Dat deze gecertificeerd is doet er zeker toe maar dat is niet mijn vraag. Waar kan ik meer info hieroveer vinden, dit is namelijk goed verstopt?

Ik wil een onafhankelijk ijking, geen Eneco ijking. Bij wie kan ik terecht?

Op dit moment heb ik twee partijen Eneco leverancier (jullie) en Eneco installatie die naar mekaar wijzen. Leg mij deze constructie eens uit, aangezien beide dezelfde naam hebben ENECO?

Want wij zijn (zoals te verwachten natuurlijk) op dit moment de Sjaak als klant. Vreemd genoeg blijft het namelijk tot op heden bij kijken, en zelfs de knoppen zijn niet nader onderzocht dan vanaf de oppervlakte, net zoals jullie monteur alleen naar de standen kijkt.

Ik wil de standen weten tussen 11 augustus 2010 tm heden en met elkaar vergelijk. Dit ivm de goede (gemiddeld verbruik jaren) en waarbij het is verdubbeld (2012-2013). Tot op heden kan het niet meer terug dan een jaar op de meter. Dit kan jullie monteur bevestugen. Hoe kom ik hier nu achter?

Gelieve nu eens direct te antwoorden.

dank. Gr altintk
Reputatie 5
Badge +3
@altintk,

Ik heb zeker niet de intentie om ergens om heen te draaien. Het was ook niet mijn bedoeling je dat idee te geven. Voor alle duidelijkheid; in Nederland is er maar één instantie dat deze warmtemeters controleert. De ijkbank van Eneco Warmte en Koude ijkt de meters. Ook die van andere leveranciers. De gecertificeerde ijkbank doet een onafhankelijke ijking.

De monteur heeft een mogelijke reden van het hogere energieverbruik aangegeven en ik geef je nog eens het advies dat te laten nakijken. Overigens is het totaal gemeten warmteverbruik voor ons geen reden om aan de werking van de meter te twijfelen, hiervoor wijkt het niet voldoende af. Het staat je uiteraard geheel vrij de meter toch te laten ijken. De procedure daarvoor heb ik aan je uitgelegd.

De dagelijkse meterstanden die niet meer op de meter zijn opgeslagen, kunnen ook wij niet meer achterhalen, helaas. Houdt in ieder geval het huidige warmteverbruik goed bij om eventuele pieken eerder op te kunnen merken.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is voor je.

Groet, Kelly
Beste Kelly/ENECO,

Wat heeft Eneco nu precies opgelost als ik klacht.nl mag geloven?

In plaats van er een dagtaak van te maken om sites af te struinen naar bad image over Eneco (vb klacht.nl) raad ik je eens aan de telefoon op te pakken en zelf eens te bellen met jullie installateur aangezien jullie Stedin, Eneco en de installiet onder een hoedje werken. Jullie zijn een bedrijf, en wijzen naar mekaar, ga mijzelf niet herhalen heb ik genoeg gedaan. Ik blijf erbij dat er onvoldoende is gekeken naar de meter. Aangezien de installateur aangeeft dat het prima werkt, is mijn advies/verzoek pleeg zelf eens een belletje ipv reputation building. Ik praat wel over hoe geweldig ik eneco al dan niet vindt, WOM heet dat. Niet Word of Eneco! Wil je hoger scoren op klantenservice volg dan mijn advies op en kom met een betere telefoonscript voor het personeel. Want met het zijn twee koude winters geweest, en ik mag niet langer dan 3 min. aan de lijn hangen voor de 2-lijn doet het niet goed bij sommige klanten. Dus nee mijn klacht op KLACHT.NL is zeker niet opgelost. Mss bespaar je zelfs kosten door zelf eens telefoontje te plegen ipv sites af te gaan zonder enige toegevoegde waarde. Tot die tijd blijf ik mijn beklag doen en lastige vragen stellen. Mogen jullie achteraf rekenen wat slimmer was geweest.

Zogenaamd een meter van deze tijd plaatsten die heel toevallig maar een jaar terug kan kijken. Goh komt dat even goed uit zeg!  Een onafhankelijk ijking die eneco zelf doet. 

gr altink

@altintk,

Ik heb zeker niet de intentie om ergens om heen te draaien. Het was ook niet mijn bedoeling je dat idee te geven. Voor alle duidelijkheid; in Nederland is er maar één instantie dat deze warmtemeters controleert. De ijkbank van Eneco Warmte en Koude ijkt de meters. Ook die van andere leveranciers. De gecertificeerde ijkbank doet een onafhankelijke ijking.

De monteur heeft een mogelijke reden van het hogere energieverbruik aangegeven en ik geef je nog eens het advies dat te laten nakijken. Overigens is het totaal gemeten warmteverbruik voor ons geen reden om aan de werking van de meter te twijfelen, hiervoor wijkt het niet voldoende af. Het staat je uiteraard geheel vrij de meter toch te laten ijken. De procedure daarvoor heb ik aan je uitgelegd.

De dagelijkse meterstanden die niet meer op de meter zijn opgeslagen, kunnen ook wij niet meer achterhalen, helaas. Houdt in ieder geval het huidige warmteverbruik goed bij om eventuele pieken eerder op te kunnen merken.

Groet, Kelly
Beste Kelly,

Zou het bijna vergeten, wat kost die fantastische (ik gok te dure) onafhankelijk ijking van jullie? 

gr altink

PS mijn toon is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld. 

@altintk,

Groet, Kelly
http://www.deombudsman.nl/energie-en-wonen/nieuws/ijking-energiemeter-kan-consument-honderden-euro’s-kosten

Uniformering ijkingskosten
Een ijking kan verricht worden door de netbeheerder zelf of door een onafhankelijke ijkinstantie. De Ombudsman heeft naar aanleiding van klachten in kaart gebracht welke bedragen de verschillende netbeheerders in rekening brengen voor een ijking. Zelfs wanneer deze door dezelfde externe ijkinstantie verricht wordt, lopen deze bedragen enorm uiteen.

Er staat hier toch iets heel anders dan wat jij aangeeft Kelly. Als er maar een instantie is, waarom dan verschillende bedragen? Beetje vreemd, niet?

Vraagt om meer vragen......

@altintk,

Groet, Kelly
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=79962

Wat is internet toch vervelend, deze meneer beweert op de forum dat hij na jullie ijking (waar Eneco beweerde dat er niks mis was met de meter) bij twijfel toch nog via KEMA heeft laten ijken. Snap er helemaal niks van, is er echt maar een instantie? Ik zoek mijn heil ook maar op de externe forums denk ik. In de tussentijd hoor ik nog steeds wat de kosten zijn van de ijking. Een jaar standen bijhouden en energie verloren laten gaan lijkt mij zonde. 

gr altintk

@altintk,

Groet, Kelly

Reageer